Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, er det noen her som kan hjelpe meg?

Jeg er ikke motivert til å starte enda, og jeg tenker imens jeg først faktisk har kommet dithen at jeg lurer, så er det lurt å spørre dere. Skolene tar ikke telefonen nå, og i morgen er det sikkert "lagt på is".

23/5 regelen sier at jeg må ha 5 år fulltidsstilling, eller hele år i utdanning osv. Jeg har lest reglene. Joda,jada. Men jeg har en venninne som aldri har vært i arbeid og ikke tok VGS, hun kom likevel inn med 23/5.

Jeg har gått 2 år på VGS, avsluttet i starten av 3. året.

Jeg har jobbet i 7 år, men ikke fulltidsstilling mer enn 2.

Jeg kommer ikke til å ta meg 100% fri for å ta opp fag, derfor teller ikke dette året som et arbeidsår. Jeg er 24 år.

Har jeg mulighet til å komme inn på denne regelen eller må jeg jobbe fulltid 3 år til?

Jeg trenger ingen sitater fra internett, fordi jeg har allerede sittet å søkt på dette i en time. Håper kanskje det fins noen her inne som tilfeldigvis vet MYE om akkurat dette:) På forhånd takk :)

K.

Anonym poster: ade0cf1bf2d8bf8be5d3b168d1467eab

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte å studere etter 23/5 regelen. Jeg hadde selvsagt alle fagene for generell studiekompetanse.

Jeg hadde ikke fulltidsstillinger hele tiden, og i søknaden sendte jeg med bekreftelse fra arbeidsgivere på hva slags stillingsprosent jeg hadde. Du kommer vel inn om du har arbeid og skole tilsvarende 5 år.

Husker jeg kranglet med so om dette, da de mente ene året mitt ikke telte fra vgs siden jeg hadde ikke grunnlag i et fag. Jeg mente det skulle telle som 90% siden de andre fagene var godkjent. Husker ikke helt hvordan det endte siden jeg hadde nok år når arbeidsår ble regnet med.

Anonym poster: 06ea4c64f07cc192e736811c22ab64eb

AnonymBruker
Skrevet

Hei, er det noen her som kan hjelpe meg?

Jeg er ikke motivert til å starte enda, og jeg tenker imens jeg først faktisk har kommet dithen at jeg lurer, så er det lurt å spørre dere. Skolene tar ikke telefonen nå, og i morgen er det sikkert "lagt på is".

23/5 regelen sier at jeg må ha 5 år fulltidsstilling, eller hele år i utdanning osv. Jeg har lest reglene. Joda,jada. Men jeg har en venninne som aldri har vært i arbeid og ikke tok VGS, hun kom likevel inn med 23/5.

Jeg har gått 2 år på VGS, avsluttet i starten av 3. året.

Jeg har jobbet i 7 år, men ikke fulltidsstilling mer enn 2.

Jeg kommer ikke til å ta meg 100% fri for å ta opp fag, derfor teller ikke dette året som et arbeidsår. Jeg er 24 år.

Har jeg mulighet til å komme inn på denne regelen eller må jeg jobbe fulltid 3 år til?

Jeg trenger ingen sitater fra internett, fordi jeg har allerede sittet å søkt på dette i en time. Håper kanskje det fins noen her inne som tilfeldigvis vet MYE om akkurat dette:) På forhånd takk :)

K.

Det skal være mulig å legge sammen stillingsprosentene du har hatt, og da burde du vel komme opp i over 5 år totalt.

Du må uansett ha alle de seks fagene som kreves i tillegg, så det er lite sannsynlig at de to årene dine på videregående holder i så måte - regner med at du mangler i hvert fall to fag?

Anonym poster: 579a52068ac5db6fe94c06d5b7f5bae6

Skrevet

Tror ikke dette blir sjekket opp noe særlig. Jeg hadde studiekompetanse frem til jeg søkte meg inn på universitetet. Viste seg at en gymlærer som ikke likte meg hadde strøket meg og bare notert fjordårets karakter, så uten at jeg visste det hadde jeg ikke studiekompetanse. Eneste grunnen til at jeg fant ut dette var at jeg hadde et vesentlig lavere snitt enn hva jeg skulle hatt i forhold til poeng til opptak. Når jeg fikk sjekket opp dette viste det seg at jeg hadde blitt tatt opp til studium under 23/5 regelen. Og hadde jo ikke dokumentert noen form for arbeid i årene etter avsluttet videregående. Jeg er 26, var 25 når jeg søkte. Så tror de regner med at du har 5 års erfaring så lenge du er gammel nok eller eldre enn 23. De regner vel ikke med at man driver dank i årevis.

Så ville bare søkt hadde jeg vært deg å sett hva som skjedde.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for støtten. Jeg har enda ikke tatt fagene jeg mangler, men jeg starter etter sommeren og regner med å være ferdig innen et år. Jeg har ikke hatt stilling i det hele tatt, jeg har vært vikar eller ekstravakt rundt om, men jeg har hatt årslønn på over 100 tusen hvert år. Jeg håper de ser igjennom fingrene og slipper meg inn. For nå er jeg snaart klar til å studere!

Skrevet

Du er 100% sikkert kvalifisert for 23/5-reglen. Send inn alt du har av attester påført tidsrom og stillingsprosent. Selvom du ikke tar deg "fri" teller det (halvåret) som du tar opp fag. De to årene på vgs teller også.

Helt sikker!

Vært igjennom det samme selv

AnonymBruker
Skrevet

Faktisk kan man kvalifisere til 25/3 ved å "drive dank". Det telles selvom man går på AAP i 5 år og ikke jobber.

Anonym poster: 5000c2509221ac3135007722b79ea662

AnonymBruker
Skrevet

Faktisk kan man kvalifisere til 25/3 ved å "drive dank". Det telles selvom man går på AAP i 5 år og ikke jobber.

23/5 mente jeg!

Skrevet

Så man kan faktisk være eldre enn 23 år for å oppfylle kriteriene?

Skrevet

Så man kan faktisk være eldre enn 23 år for å oppfylle kriteriene?

Jaaa.....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at de sjekker papirene nøye.

For at arbeidserfaringen skal telle så må det være minimum 50% stilling.

Anonym poster: edec21fa031a3abf633c806e3ce63748

AnonymBruker
Skrevet

Er det fakta? Hvordan dokumenterer man i så fall AAP?

Anonym poster: 2cef317f45b1f743a11e096e4216b20e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer også på dette med AAP..Jeg har ikke hatt noe ordinært arbeid og driver nå å tar de 6 fagene som kreves for studiekompetanse.Når jeg er ferdig med det til neste år,vil det da telle som 2 av de 5 årene.Jeg har vært under AAP i noen år nå og har aldri hørt at det teller med i disse 5 årene med praksis?Har blitt fortalt at jeg da må måtte jobbe i tre år etter endt skolegang,før jeg kan søke meg inn på høyskole..

Anonym poster: 7fb7df3b7d7ec6d8a29a16717f100221

AnonymBruker
Skrevet

Får du 2 års fulltid for 6 fag? Er du helt sikker på det?

Anonym poster: 2cef317f45b1f743a11e096e4216b20e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...