Gå til innhold

Dårlig fastlege


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med en langvarig depresjon, og for en tid tilbake var jeg hos min fastlege. Dette var en akuttime. Her forklarte jeg hvordan min situasjon var, og hva som plaget meg. Han skjønte ikke en dritt av hva jeg snakket om, og var mer opptatt av å lage sin egen historie om meg, og poengetere vanlige problemstillinger og at andre har det vondt. Det hjelper ikke meg mye. Han forstod ingenting. Når jeg hadde snakket i en time, ble jeg så lei meg og frustrert, at jeg skreik ut noen ord i ren depserasjon. Da kastet han meg ut, og truet med å ringe politiet.

Grunnen til at jeg kom til denne timen, var fordi jeg hadde langt ventetid hos min psykolog, og hadde behov for å ha noen å snakke med, samt å se på eventuele alternativer.

Denne opplevelsen har gitt meg traumatiske øyeblikk i lange tider i etterkant. Psykologen min, syntes at han burde taklet dette annerledes, og en sosionom som jeg også har snakket med en periode nå, var helt sjokkert over måten han behandlet meg på. Han mente at legen opptråde uprofesjonelt, og at han hadde taklet dårlig å være f.eks psykiater.

Har snakket med ganske mange fagfolk innen psykiatri den siste tiden. To av dem var de personene legn min hadde henvist meg til.

Jeg har hvertfall bestemt meg for å bytte fastlege, og har fått støtte fra en av de jeg har pratet med.

Alt er forferdelig få nåværende tidspunkt.

Har noen av dere hatt dårlige opplevelser med fastlegen dere?

Anonym poster: a0e31a603c46ba8b9ccf04770764e16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja min gav meg feil smertestillende når jeg hadde fryktelige menssmerter.

Jeg ble helt nummen i ansiktet og hals, nakke og tok tabletten som var forskrevet. Ikke noe hjalp og jeg svimte av på jobb... Når jeg kom meg noen dager etterpå hadde han gitt meg smertestillende for hardt vev som tenner og skallebank, ikke mykt vev som menssmerter...TOSK!

Byttet på dagen!

Her er jungelguiden http://www.legelisten.no/ se hva dem skriver om legen din...

Endret av Wonders
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt fastlege og move on. Det finnes forskjellige mennesketyper blant dem som alle andre steder, hvem vet kanskje er han midt i en skilsmisse eller hadde en dårlig dag. Ikke la denne ene hendelsen stå i veien for deg. Avskriv han som en tullebukk og finn deg en ny fastlege.

Anonym poster: eebc7d93642db0ec78a6878b4d970bd1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vevila

Ja, det er mange elendige fastleger rundt omkring. Ei som bare gav meg hostesaft med morfin uten å ta relevante tester. Viste seg etter hvert at jeg hadde hatt kikhoste og kyssesyken samtidig. Slet med hoste i et år etter på. Ellers var jeg hos en som ikke sa noen ting annet enn "ja" og "mhm", og skrev ut resepter på hva enn det skulle være uten oppfølging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hvem som helst kan komme seg inn på medisinstudiet, personen trenger bare et visst karaktersnitt fra vgs. På selve medisinstudiet er det bare bestått/ikke bestått. Hvilke som helst personligheter kan praktisere som lege i Norge i dag.

Å gjennomføre medisinstudiet og deretter turnustjeneste gjør en person på ingen måte automatisk egnet til å ha noe som helst å gjøre med personer som er psykisk syke. At han klarte å lire av seg en replikk om at at "alle har det vondt i blant" det sier egentlig ganske mye.

Anonym poster: 2d9b36188226f71fd4ff0e9bdb1ebb86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg inn en vurdering av legen din på legelisten.no

Så får andre vite hvordan han er som lege.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde en gang en fastlege (hele familien og flere bekjente hadde han, så har hørt litt historier) som prøvde å selge møblene fra foreldrenes dødsbo til pasientene sine. De sto inne på kontroret hans. :fnise:

Han syntes også det var greit at man diagnostifiserte seg selv:

Pasient: Jeg har influensa, jeg må ha antibiotika.

Legen: Er du sikker? Kanskje du bare er forkjøla?

Pasient: Nei, dette kjennes helt ut som influensa.

Legen: Ok, her er resept...

Også sa han til en i familien at han ikke skulle blitt lege, at det var et kjeldelig og slitsomt yrke og at han heller skulle blitt noe annet.

Husker det en gang sto på døra hans "jeg skriver ikke lenger ut resept på Rohypnol"....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en gang en fastlege (hele familien og flere bekjente hadde han, så har hørt litt historier) som prøvde å selge møblene fra foreldrenes dødsbo til pasientene sine. De sto inne på kontroret hans. :fnise:

Han syntes også det var greit at man diagnostifiserte seg selv:

Pasient: Jeg har influensa, jeg må ha antibiotika.

Legen: Er du sikker? Kanskje du bare er forkjøla?

Pasient: Nei, dette kjennes helt ut som influensa.

Legen: Ok, her er resept...

Også sa han til en i familien at han ikke skulle blitt lege, at det var et kjeldelig og slitsomt yrke og at han heller skulle blitt noe annet.

Husker det en gang sto på døra hans "jeg skriver ikke lenger ut resept på Rohypnol"....

Antibiotika mot influensa...hoho!

En av mine tidligere leger mente ting jeg opplevde med kroppen ikke gikk an (selv om jeg viste ham det) og en annen sendte meg rett på MR uten å undersøke det vonde kneet mitt. Men de aller fleste legene jeg har vært hos har vært veldig dyktige både faglig og "sosialt".

Anonym poster: 3d1df028cddb512a2d775452bcf2f950

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg som 15-åring med dyp depresjon satt hos familiens fastlege og strigråt og fortalte at jeg ville dø, svarte hun at "ja, det er jo vanlig å være litt nedfor i puberteten".... :filer:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre finnes slik dårlige fastleger. Mange som kunne finne seg et annet yrke.

Anonym poster: a0e31a603c46ba8b9ccf04770764e16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å forsvare fastleger, er enig i at det finnes mange som aldri skulle vært fastlege (eller lege i det hele tatt), men etter å ha studert medisin selv (droppet ut etter noen år) fikk jeg en annen forståelse hvor krevende yrke fastlegeyrket er, og hvor mye som forventes av deg til enhver tid. Synes innimellom synd på disse fastlegene som dras i alle retninger og må ta seg av folk med alle mulige problemstillinger, alt fra fysiske, psykiske, sosiale og økonomiske plager. Det forventes at legen skal kunne hjelpe til med alt, i tillegg til å være super-empatisk. Folk krever av deg hele tiden. Det er ingen 8-16 jobb, du sitter der kveld etter kveld og skriver rapporter og legeerklæringer til bl.a NAV og psykisk helsetjeneste, du må hit og dit i møter med NAV, psykiatrien i kommunen, rusomsorgen, helsestasjonen med undersøkelse av alt fra babyer til ungdom, du er forpliktet til å ta vakter på legevakten i tillegg. Når du har jobbet hele natten på legevakten må du rett på kontoret ditt og ta deg av pasienter som er syke. Du går rett og slett rundt deg selv. Ikke rart legeyrket er det yrket som sliter mest med utbrenthet. Det er et ekstremt krevende yrke.

Anonym poster: fce0fe4f994a9b2f0e9dce4ca2d4544a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Ikke for å forsvare fastleger, er enig i at det finnes mange som aldri skulle vært fastlege (eller lege i det hele tatt), men etter å ha studert medisin selv (droppet ut etter noen år) fikk jeg en annen forståelse hvor krevende yrke fastlegeyrket er, og hvor mye som forventes av deg til enhver tid. Synes innimellom synd på disse fastlegene som dras i alle retninger og må ta seg av folk med alle mulige problemstillinger, alt fra fysiske, psykiske, sosiale og økonomiske plager. Det forventes at legen skal kunne hjelpe til med alt, i tillegg til å være super-empatisk. Folk krever av deg hele tiden. Det er ingen 8-16 jobb, du sitter der kveld etter kveld og skriver rapporter og legeerklæringer til bl.a NAV og psykisk helsetjeneste, du må hit og dit i møter med NAV, psykiatrien i kommunen, rusomsorgen, helsestasjonen med undersøkelse av alt fra babyer til ungdom, du er forpliktet til å ta vakter på legevakten i tillegg. Når du har jobbet hele natten på legevakten må du rett på kontoret ditt og ta deg av pasienter som er syke. Du går rett og slett rundt deg selv. Ikke rart legeyrket er det yrket som sliter mest med utbrenthet. Det er et ekstremt krevende yrke.

Anonym poster: fce0fe4f994a9b2f0e9dce4ca2d4544a

Leger kan selvfølgelig bli slitne de også. Hvis de føler at dette blir et problem, bør de vurdere å bytte jobb.

Anonymous poster hash: b24e4...4ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterer meg at fastlegen tjener dobbelt så mye som meg bare fordi han har folk på en liste, en av fastlegene i kommunen med lengst liste.



Anonymous poster hash: b3cc5...ade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Irriterer meg at fastlegen tjener dobbelt så mye som meg bare fordi han har folk på en liste, en av fastlegene i kommunen med lengst liste.

Anonymous poster hash: b3cc5...ade

Er du også lege? Hvis ikke forstår jeg ikke relevansen mellom ditt arbeidsfelt/yrke og legeyrket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hvem som helst kan komme seg inn på medisinstudiet, personen trenger bare et visst karaktersnitt fra vgs. På selve medisinstudiet er det bare bestått/ikke bestått. Hvilke som helst personligheter kan praktisere som lege i Norge i dag.Å gjennomføre medisinstudiet og deretter turnustjeneste gjør en person på ingen måte automatisk egnet til å ha noe som helst å gjøre med personer som er psykisk syke. At han klarte å lire av seg en replikk om at at "alle har det vondt i blant" det sier egentlig ganske mye. Anonym poster: 2d9b36188226f71fd4ff0e9bdb1ebb86

Dette er ikke riktig.

Hvert år på studiet blir man gjenstand for en skikkethetsvurdering, med sikte på å like ut de som ikke egner seg til å være leger. Man får ikke vekk 100 prosent, men det er en løgn at "hvilke som helt personligheter" kan praktisere som lege.

Anonymous poster hash: f8e3a...cc9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist at du ikke ble hørt og ikke fikk den oppfølgingen du trengte, men det er uansett ikke greit å hyle og skrike til folk. Da skjønner jeg faktisk at han kastet deg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Altså, hvem som helst kan komme seg inn på medisinstudiet, personen trenger bare et visst karaktersnitt fra vgs. På selve medisinstudiet er det bare bestått/ikke bestått. Hvilke som helst personligheter kan praktisere som lege i Norge i dag.

Å gjennomføre medisinstudiet og deretter turnustjeneste gjør en person på ingen måte automatisk egnet til å ha noe som helst å gjøre med personer som er psykisk syke. At han klarte å lire av seg en replikk om at at "alle har det vondt i blant" det sier egentlig ganske mye.

Anonym poster: 2d9b36188226f71fd4ff0e9bdb1ebb86

Ha nå litt i bakhodet at en psykisk syk er meget farget av diagnosen sin når det gjelder å se verden da ;) Det fnnes tre sider av en sak, TS sin, fastlegen sin og den ekte siden. Om TS sliter med en depresjon er mest sannsynlig alle følelsene hennes forhøyet. En som jobber innen helse truer ikke med å ringe politiet på en pasient uten grunn. Jeg har jobbet som sekretær innen helse og har aldri på mine 15 år opplevd noe sånt.

Anonymous poster hash: c36cb...2a3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke riktig.

Hvert år på studiet blir man gjenstand for en skikkethetsvurdering, med sikte på å like ut de som ikke egner seg til å være leger. Man får ikke vekk 100 prosent, men det er en løgn at "hvilke som helt personligheter" kan praktisere som lege.

Anonymous poster hash: f8e3a...cc9

Fullstendig enig. 3 året blir maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaange silet ut og i turnus så blir du evaluert hele veien. Er du udugelig så blir du silt ut. Hvem som helst kan ikke bli lege nei. Man må ha en ganske bra hjerne og være satans flink til å memorere og problemløse. Det sier seg selv at med slike krav så vil endel av legene faktisk være flinkere i å behandle enn i å være forståelsesfull på alle vondter som kommer inn.

Jeg vet ikke med dere, men jeg tar en lege som gir meg riktig behandling over en lege med moder teresa-personlighet any day.

Forøvrig er det ikke å se bort i fra at det er endel leger som venter på åpne spesialiseringsstillinger som jobber som fastleger. Om man ønsker å jobbe som hjertekirurg eller hudlege så sier det seg selv at det sterkeste feltet ditt ikke er psykiatri og vica verca.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke med dere, men jeg tar en lege som gir meg riktig behandling over en lege med moder teresa-personlighet any day.

Jeg og.

Det viktigste er kunnskapen. Som blir avgjort av eksamen og andre steder i studiet.

Trøst kan jeg få andre steder, hos familie, venner, og eventuelt psykologer som har studert psykologi i 6 år.

Det er ikke slik av hvem som helst kan bli lege, det er alltid noen blir silt ut, spesielt pga eksamen.

Anonymous poster hash: c717c...ce6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leger kan selvfølgelig bli slitne de også. Hvis de føler at dette blir et problem, bør de vurdere å bytte jobb.

Anonymous poster hash: b24e4...4ed

Det er jo akkurat derfor de fleste fastlegene jobber i vikarstillinger og det er så stort gjennomtrekk, de vil ikke spesialisere seg innen allmennmedisin.

Mannen min er lege og en uke for han ser sånn ut: Mandag: 8-19, tirsdag: 8-18, onsdag/torsdag 8-15 (legekontor) deretter legevakt 15-07,30 for så å møte på kontoret torsdag 8-18. Fredag 8-16 lørdag fri, søndag legevakt fra 8-07,30 mandag, deretter møte på legekontoret 8-19. Legevaktdagene endrer seg fra uke til uke da, men han har gjennomsnittlig 3 ganger hver 14 dag.

Sykehusleger jobber enda mere. Du skjønner overtidsreglene i Norge gjelder ikke for leger av alle slag.

Anonymous poster hash: c36cb...2a3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...