Gå til innhold

Dåp, noen spørsmål...


Diva

Anbefalte innlegg

Vil først si at det er en god venninne som skal la sønnen døpes om ikke så lenge. Jeg trodde det var vanlig at relativt nære venninner ble invitert i den forbindelse, men da jeg ikke har fått verken muntlig eller skriftlig invitasjon, så tror jeg ikke at jeg er invitert i allefall.

Nå kjenner jeg svært lite til dåp da jeg ikke er døpt selv og det ikke har vært "vanlig" med dåp blant andre venner som er foreldre. Men er det bare absolutt nærmeste familie og kun få venner som pleier å bli invitert i slike anledninger ? Må si jeg er en smule overrasket over at jeg ikke er "med". Kan jo muligens ha forbindelse med at jeg nå har flyttet, men vi bor ikke så langt unna og kan fint ta en helg eller tre på vårt hjemsted.

Uansett så har jeg lyst til å kjøpe en dåpsgave til vidunderet :) Hva skal man kjøpe ? Det er vel vanlig å kjøpe selv om man ikke er med på dåpen ? Noen som har handletips til meg ?

Takk til de som gidder å lese igjennom :D

D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Madley

Jeg har aldri opplevd at venner ble invitert i dåp. Det er en familiegreie.

Men ofte inviteres venner på kaffe noen dager etterpå om det passer seg sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine venner ble ikke invitert, fordi det i min familiekrets er uvanlig. Skulle en av venninnene mine bli valgt som fadder hadde hun selvfølgelig blitt invitert.

Jeg endte forresten opp med å invitere hun ene fordi hun spurte direkte og mente hun burde fått invitasjon. Hun mente også hun var en selvfølgelig fadder for jenten min, men der satt jeg foten ned for hun var ingen selvfølgelig fadder. I dag er hun ikke lenger min venninne og det har understrekt årsaken til at hun ikke var fadder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, da vet jeg det.

Men har dere ikke noe tips til hva som er greit å gi i gave ? Eller er det ikke vanlig dersom man ikke er invitert ?

Takk for svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pjusk

Jeg inviterte ikke mine venninner i mine barns dåper og er heller ikke selv blitt invitert i tilsvarende situasjoner med mindre jeg har vært fadder.

Dette fordi vi har stor familie og skulle vi bedt venninner/venner m/fam. i tillegg ville det blitt en veldig "stor" begivenhet med tanke på mat, lokale, servering osv.

Jeg bruker stort sett alltid å gi gave selv om jeg/vi ikke er invitert. Behøver ikke være store tingen - alt avhenger av hvor mye kontakt vi har. Tror det er veldig varierende om venninner gir dåpsgave eller ikke.

Men gavetips? Jeg må innrømme at jeg synes det er mange unødvendige dåpsgaver i gullsmedforretningene, men smykker, sølvrangler med bitering, smykkeskrin, bestikk ++ ble iallefall jeg glad for.

Ellers er fotoalbum og servise veldig fint å få. Og en bok - kanskje en "Asbjørnsen og Moe" eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for tips :D

Tas til etterretning :)

Det er en selvfølge for meg å gi gave, enten jeg er invitert eller ikke, så da har vi det på det rene ;)

Flott med gavetips! Er ganske vanskelig når man er blank på DET området.

Ha en god dag :)

D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, du om du er i nærheten den dagen barnet skal døpes, synes sikkert din venninne at det bare er koselig om du kommer i kirken :wink:

Det er åpent for alle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bare lille meg...

Noe jeg vet at de fleste setter pris på er en sånn dåpsattest holder.

Koster rundt 200-300kr

Kjempe fine! Da blir ikke dåpsattesten borte liksom.... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde kun familie når min datter ble døpt. Vi har heller aldri blitt bedt til dåp hos venner.

Vi kjøper alltid gave selv om vi ikke blir bedt, og tar oss også en tur i kirken for å være med på gudstjenesten.

Vi fikk også mange gaver av venner, selv om de ikke var tilstede på sammenkomsten etter kirken.

Tips til gaver:

Eventyrbok

Smykke (venner kan gå sammen å spleise)

Sparebøsse, tinn

"Første tann"-tinn

Dåpsattest holder

Obos-medlemskap

Vi kjøper for ca. 150,-/200,- til barn av venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Myumi

Som medarbeider i Den Norske Kirke vet jeg med sikkerhet at dåp ansees som en familiebegivenhet og at det er heller uvanlig å invitere venner etc.

Men det er faktisk meget vanlig at venner sender en dåpsgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke veldig vanlig å invitere venner, men noen gjør det.

Vi gjorde for eksempel det. Fordi vi hadde plass (hadde dåpsfesten utendørsmed hjemmelaget koldtbord som vennene bidro til), fordi vil ikke har stor nær familie, og fordi vi bor langt fra familie og har nære venner som vi så atkom til å spille en stor rolle i barnets liv...

Også liker vi å ha store fester, og syntes det var helt på sin plass å samle en hel flokk for å feire at et nytt menneske var kommet til verden.

Så jeg tror svaret er at du ikke kan forvente å bli invitert, men det kan være at du blir det likevel.

Presang er hyggelig å få, men ikke forventet. Jeg vil anbefale bøker... f.eks "den store barnesangboken" eller andre bøker i samme serien.

De får sikkert sølvkopp og skje og bilderamme fra de som er nærere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg vet at de fleste setter pris på er en sånn dåpsattest holder.

Koster rundt 200-300kr

Kjempe fine! Da blir ikke dåpsattesten borte liksom.... :sjenert:

Tuller du? Jeg kjenner ingen som synes dette er noe mer enn skrap.

Ikke for å si at du ikke har lov til å mene det, men det er ikke alle som setter pris på slike, og lignende ting som sparebøsser, rammer, bokser til den første tann/hårlokk i sølvplett.

Synes for øvrig det er litt rart at du vet med sikkerhet at dåp er en familiebegivenhet, Sunmin. Hvis du er medarbeider i Den norske kirke, vet du sikkert at det er svært varierende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde bare familien vi i dåpen. Det var litt økonomisk og pga plassen. De som ville kunne jo selvfølgelig komme i kirken da!

Hva med å spørre venninna di hva h*n lille "ønsker" seg? Så slipper du å kjøpe noe skrap... Jeg syntes forøvring det var en kjempegave jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Okey, da vet jeg det.

Men har dere ikke noe tips til hva som er greit å gi i gave ? Eller er det ikke vanlig dersom man ikke er invitert ?

Takk for svar :D

Du kan få låne mønster av meg, så kan du skynte deg og brodere Ole Brum teppe du også!! :ler:

Gavetips..... hmm..... en bankkonto hvor foreldrene kan sette inn penger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Gavetips..... hmm..... en bankkonto hvor foreldrene kan sette inn penger?

Det er visst kommet nye regler for bankene, så bankkonto er det kun foreldrene som kan opprette.

Vi opprettet konto for vesla vår sist høst. Først var jeg i banken for å gjøre det, men nei da, pappa måtte også være med for at hun skulle få seg konto. Ikke så lett å få tid til å dra i samlet tropp til banken.

Forøvrig syns jeg bøker er en ypperlig gave - eventyr, barnesanger, godnatthistorier - det finnes flere slike. Skriv gjerne en fin hilsen inni, kanskje du finner et fint dikt som kan passe?

Til slutt: Jeg har ikke bedt venner i våre dåper. Ikke engang alle onklene og tantene til dåpsbarnet, bare de som bodde nærmest og skulle være faddere (ellers ville vi blitt femti stykker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Myumi

Synes for øvrig det er litt rart at du vet med sikkerhet at dåp er en familiebegivenhet, Sunmin. Hvis du er medarbeider i Den norske kirke, vet du sikkert at det er svært varierende.

I løpet av ett år har vi ett sted mellom 300 og 500 dåpsbarn i vår kirke. Enkelte søndager kan vi ha opptil 8 stykker. En del av min jobb er å ta i mot gjestene sammen med foreldrene og det er sjelden at de har med en hel venneflokk som gjester. Stor sett er kun egne barn, besteforeldre og faddere som er med.

Hva som skjer etter dåpen vet jeg ikke noe om, jeg uttaler meg på grunnlag av det som skjer i kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok store regionale forskjeller på dette området. Enkelte steder i landet er dåp en svær begivenhet som alle er med på, men i Oslo og omegn er det ikke så vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...