Lillie Skrevet 2. april 2013 #1 Skrevet 2. april 2013 Har fortsatt ikke bestilt tur i sommerferien, men kjæresten og jeg "snuser" nå på Krakow eller Praha. Har lest mye om begge byene, og de høres jo flotte ut på hver sin måte. Noen her som har vært i begge byene (eller kun i en av dem) og kan komme med anbefaling?
lashara Skrevet 2. april 2013 #2 Skrevet 2. april 2013 har vært i Praha 2 ganger. Nydelig by med mye å finne på. Anbefales.
freddy Skrevet 2. april 2013 #3 Skrevet 2. april 2013 Har vært i begge, og holder en knapp på Praha med bl.a. Karlsbroen som er kjempekoselig.
Bollocks Skrevet 2. april 2013 #4 Skrevet 2. april 2013 Har vært i begge byene. Jeg elsket Krakow, men Praha er min personlige favoritt. En fordel med Krakow er at den er mer kompakt, og kanskje derfor litt vennligere med tanke på avstander. Likevel er begge byene greie å gå i. Praha har kanskje, i følge mine interesser (kommer veldig an på dine interesser), mer å by på. Transport er billig i begge byene, og det samme gjelder mat. Jeg syns bare at Praha er hakket finere enn Krakow. Du kommer uansett til å ha det kjempefint i begge byene!
Gjest Lille-pus Skrevet 2. april 2013 #5 Skrevet 2. april 2013 (endret) Vært flere ganger i begge byene. Praha forelsket jeg meg i ved første besøk rett etter at muren falt og Tsjekkerne definitivt ikke kunne mange ord engelsk. Byen er vakker, og bruker du nesen og nysgjerrigheten din så finner du de stedene i byen som ikke myldrer av turister. Metroen er uovertruffen som kommunikasjonsmiddel. Anbefaler å spandere en dag på å reise ut til Terezin (på tysk benevnt Theresienstadt) for å besøke en i Norge mindre kjent del av historien knyttet til 2dre verdenskrig. Inntrykkene jeg personlig satt tilbake med etter å ha vært i Terezin i ro og fred var for meg mye sterkere enn det heseblesende besøket i Auschwitz/Birkenau sammen med 100vis av andre besøkende, og med ingen tid til å stanse for å la inntrykkene synke inn eller tenke stille.... Det var det ikke tid til i Auschwitz/Birkenau, men all den tiden fikk jeg i Terezin. Byen er nærmest til enhver tid oversvømmet av turister, noe som preger den på godt og vondt. Du må regne med å gå i kø over Karlsbroen til enhver tid. Krakow er min polske favorittby. Gamlebyen er tett og veldig lett å orientere seg i. Det meste er lett tilgjengelig i Krakow. Mange veldig gode spisesteder med særpreg. Mange riktig spennende små butikker (for dem som liker slikt). De to kan egentlig ikke sammenliknes, men de utfyller hverandre på hvert sitt vis. Det er billigere å bo bra og rimelig i Krakow (var i allefall senest i fjor) enn i Praha. Endret 2. april 2013 av Lille-pus 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå