AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #1 Skrevet 2. april 2013 Jeg og en vennegjeng vurderer interrail i europa i sommerferien. Det er snakk om en 15-dagerstur, og jeg lurer på hvordan vi bør gå fram for å planlegge turen? Tar imot alle erfaringer på godt og vondt, med stor takk! Forslag til reiserute, hva vi bør unngå/få med oss, hvor det er billig etc. Hilsen spent jente på 21 Anonym poster: 312a9234c460040972e1d027a60e65bb
AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #2 Skrevet 2. april 2013 Henger meg på denne, da jeg og noen venninner også skal på interrail i Europa i sommer. Vi tenker tre uker, og sannsynligvis blir det vest-Europa Anonym poster: c7c3f5125793b483e47289f950f80b12 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2013 #3 Skrevet 3. april 2013 Her er i hvert fall en side med mye informasjon om å reise med tog: http://www.seat61.co...ml#.UOmsrXe3EsU Om interrail: http://www.seat61.co...-pass-guide.htm Anonym poster: f95d554e6e9b253ca4b48919e159659f Anonym poster: f95d554e6e9b253ca4b48919e159659f
AnonymBruker Skrevet 3. april 2013 #4 Skrevet 3. april 2013 Henger meg på denne, da jeg og noen venninner også skal på interrail i Europa i sommer. Vi tenker tre uker, og sannsynligvis blir det vest-Europa Anonym poster: c7c3f5125793b483e47289f950f80b12 Morsomt! har dere satt opp noe budsjett? Anonym poster: d97b763c43c9524863d8fcbe5bc2f9f9
AnonymBruker Skrevet 8. april 2013 #6 Skrevet 8. april 2013 Alt avhenger av budsjett og hvor "spontant" dere vil leve Jeg har vært på interrail i Vest-Europa, men vi valgte å kalle det sydentur med tog Hadde booket hoteller på forhånd nesten hele turen og reiste imellom. Vi reiste Hamburg (startet der pga at vi dro rett fra Dana-cup)- Paris - Barcelona - Cannes (veldig fint utgangspunkt for å se feks St. Tropez, Nice, Monaco etc) - Genova (Italienske riviera). Hjem igjen toget vi straka vegen fra Milano til Sverige og så Norge. En reise jeg aldri ville vært foruten!! Helt fantastisk, møtte nye mennesker, så nye ting og steder og tok det meste som det kom. Hvor mye kostet turen totalt for dere ca.? Hørtes ut som en spennende reise tror vi må satse på å fly ned til et land vi også. Var det vanskelig å komme seg rundt og finne fram til togstasjoner? Anonym poster: d97b763c43c9524863d8fcbe5bc2f9f9
Pearl2.0 Skrevet 8. april 2013 #7 Skrevet 8. april 2013 (endret) Hvor mye kostet turen totalt for dere ca.? Hørtes ut som en spennende reise tror vi må satse på å fly ned til et land vi også. Var det vanskelig å komme seg rundt og finne fram til togstasjoner? P Endret 22. november 2015 av Perle
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2013 #8 Skrevet 27. mai 2013 Prøver å dytte litt på denne igjen, jeg som startet tråden Turen er bestilt og jeg er veldig spent, ser ut til at vi kommer til å reise en del i øst-europa og satser på å komme oss gjennom 6-7 land på 14 dager. Høres det for mye ut? Jeg har også lyst til å ta en del natttog, noen erfaringer med dette? Og hvor behjelpelige er de som jobber på togstasjonene osv. må man finne ut mye på egenhånd? Tar (fortsatt) imot alle tips! Anonym poster: d97b763c43c9524863d8fcbe5bc2f9f9
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2013 #9 Skrevet 28. mai 2013 Prøver å dytte litt på denne igjen, jeg som startet tråden Turen er bestilt og jeg er veldig spent, ser ut til at vi kommer til å reise en del i øst-europa og satser på å komme oss gjennom 6-7 land på 14 dager. Høres det for mye ut? Jeg har også lyst til å ta en del natttog, noen erfaringer med dette? Og hvor behjelpelige er de som jobber på togstasjonene osv. må man finne ut mye på egenhånd? Tar (fortsatt) imot alle tips! Anonym poster: d97b763c43c9524863d8fcbe5bc2f9f9 Det høres mye ut, ja, men umulig er det ikke. Det verste er kanskje at det er slitsomt. Opplevelsesrikt, men slitsomt. Vil i så fall anbefale dere å planlegge rundt Berlin- Praha- Wien (Berlin-Wien er enten nattog eller ca 10 timer på dagtid med lengre stopp i Praha)- Ljubljana (6 timer fra Wien med togbytte i Villach)- Zagreb- Budapest (tilsammen ca 9 timer fra Ljubljana til Budapest via Zagreb, med togbytte, usikker på forbindelsene)- Krakow (via Bratislava, men strekningen Budapest-Krakow er egentlig godt egnet for nattog, drøye 10 timer men regn med store forsinkelser)- Berlin (ca 9 timer med togbytte i Warzawa - regn med forsinkelser). Det er mange hyggelige mindre byer langs denne strekningen eller med små avstikkere. Eventuelt kan du droppe Tsjekkia og ta utgangspunkt i München og reise via Salzburg til Ljubljana. Her har du faktisk åtte land (Tyskland, Tsjekkia, Østerrike, Slovenia (og ikke er dere langt unna Italia heller), Kroatia, Ungarn, Slovakia hvis dere stopper i Bratislava, Polen), men så ligger de jo tett som hagl, og dere kan jo ikke akkurat stoppe lenge i alle disse byene heller. Dette betyr at dere trenger penger i forskjellige valuta, det er bare Tyskland, Østerrike, Slovenia og Slovakia som har euro (og Italia hvis dere drar den veien). De tar sjelden kort i butikker og restauranter, dette glemmer mange nordmenn og får seg en ubehagelig overraskelse, selv i Tyskland og Østerrike. Behjelpelighet på togstasjonene kommer veldig an på, og det kommer også an på språkkunnskapene. Hvis en av dere kan tysk, får dere nok god hjelp i Tyskland og Østerrike. Nattogene i disse områdene er ikke behagelige med mindre dere reiser med første klasse, og det har dere neppe råd til? Anonym poster: 802cccae23943beaa50c8a5d984c001e 1
Meridian Skrevet 29. mai 2013 #10 Skrevet 29. mai 2013 (endret) Jeg var 21 år første gang jeg og to venninner dro på interrail. Vi dro i 30 dager, og angrer ikke på noen av dagene. (men må innrømme at vi ble litt lei av tog på sluttena v turen...men det var sikkert fordi vi måtte stresse med å komme oss hjem) Har dratt flere ganger på interrail, og skal kanskje i sommer også! Dere kan planlegge reise på nsb. Se her : http://www.interrail.eu/planning. Da kan dere se hvor lang tid det tar med tog her og der, og når tid på døgnet det går tog. Dere kan også reservere sete og sovekupe på nsb sin tlf 815 00 888 før dere drar. I utlandet kan dere reservere på togstasjonene. Det beste er å gå på turistinformasjonen, da de er der for å hjelpe interrailere. Mange som jobber på togstasjonene i disse lukene som er for folk flest, blir ikke alltid glad for interrailere... Det første vi alltid gjorde når vi kom til et nytt sted, var å gå rett på turistinformasjonen for å finne et sted å bo, og å få kart over byen og info. Husk at mange byer har flere togstasjoner ... det har vi smertelig erfart! Heldigvis dro vi på interrail i 30 dager, så det gjorde ikke noe om vi ble en dag ekstra et par steder, men vi rakk bare å dra i vest-europa, og vi hadde tenkt å dra litt i øst-europoa også, men det rakk vi ikke. Vi sov også mye på toget. Dere kan reservere sovekupe før dere drar på nsb, bare ring nsb. Dere kan også reservere mens dere reiser nedover på togstasjonene, men vær obs på at det kan være fullt på nattog, så bestill så fort dere kan, og ikke samme dag som dere drar... Selv planla vi reisen fra norge gjennom sverige og danmark og tyskland for å komme oss til nederland. Derifra tok vi ting på sparket. Vi erfarte at det ofte var lurt å undersøke om vi måtte reservere plass på tog på stasjonen, for noen tog blir lett fulle. Jeg og vennene mine dro i 30 dager, og dro fra norge gjennom sverige, danmark, tyskland, nederland, frankrike, spania, portugal, spania, frankrike, sveits, tyskland, danmark, sverige og tilbake til Norge. Vi hadde ikke tid til å være så lenge på hvert sted, og vi skulle ønsker vi rakk å dra mer øst i europa. Endret 29. mai 2013 av Bølle
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2013 #11 Skrevet 30. mai 2013 Takk for god informasjon fra dere begge! Er litt bekymret for hvordan det skal gå på tur m tanke på tidsskjema.. Har bestilt fly både ned og opp, så sparer hvertfall en del tid på det, så må vi bare prøve å være flinke til å reservere nattog.. Anonym poster: d97b763c43c9524863d8fcbe5bc2f9f9
Poserose Skrevet 4. oktober 2013 #12 Skrevet 4. oktober 2013 Jeg var 21 år første gang jeg og to venninner dro på interrail. Vi dro i 30 dager, og angrer ikke på noen av dagene. (men må innrømme at vi ble litt lei av tog på sluttena v turen...men det var sikkert fordi vi måtte stresse med å komme oss hjem) Har dratt flere ganger på interrail, og skal kanskje i sommer også! Dere kan planlegge reise på nsb. Se her :http://www.interrail.eu/planning. Da kan dere se hvor lang tid det tar med tog her og der, og når tid på døgnet det går tog. Dere kan også reservere sete og sovekupe på nsb sin tlf 815 00 888 før dere drar. I utlandet kan dere reservere på togstasjonene. Det beste er å gå på turistinformasjonen, da de er der for å hjelpe interrailere. Mange som jobber på togstasjonene i disse lukene som er for folk flest, blir ikke alltid glad for interrailere... Det første vi alltid gjorde når vi kom til et nytt sted, var å gå rett på turistinformasjonen for å finne et sted å bo, og å få kart over byen og info. Husk at mange byer har flere togstasjoner ... det har vi smertelig erfart! Heldigvis dro vi på interrail i 30 dager, så det gjorde ikke noe om vi ble en dag ekstra et par steder, men vi rakk bare å dra i vest-europa, og vi hadde tenkt å dra litt i øst-europoa også, men det rakk vi ikke. Vi sov også mye på toget. Dere kan reservere sovekupe før dere drar på nsb, bare ring nsb. Dere kan også reservere mens dere reiser nedover på togstasjonene, men vær obs på at det kan være fullt på nattog, så bestill så fort dere kan, og ikke samme dag som dere drar... Selv planla vi reisen fra norge gjennom sverige og danmark og tyskland for å komme oss til nederland. Derifra tok vi ting på sparket. Vi erfarte at det ofte var lurt å undersøke om vi måtte reservere plass på tog på stasjonen, for noen tog blir lett fulle. Jeg og vennene mine dro i 30 dager, og dro fra norge gjennom sverige, danmark, tyskland, nederland, frankrike, spania, portugal, spania, frankrike, sveits, tyskland, danmark, sverige og tilbake til Norge. Vi hadde ikke tid til å være så lenge på hvert sted, og vi skulle ønsker vi rakk å dra mer øst i europa. Spørsmål til deg: En kompis som nettopp kom fra interrail sa at de måtte betale for nesten alle togturene, gjerne opp mot 90 euro. Stemmer det eller har de bare gjort noe skikkelig teit? De var i Amsterdam, Paris og München tror jeg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå