Gå til innhold

keratitt - hornhinnebetennelse, hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått betennelse på øyet. Var hos legen i dag, han tok noe kontrastfarge på øyene mine og lyste litt, og konkluderte med at det er keratitt. Jeg bruker forøvrig kontaktlinser mye, noe som trolig er noe av årsaken til betennelsen. Jeg har hatt dette en gang tidligere for ti år siden, da fikk jeg vanlig klorafenikol øyekrem og jeg merket ganske fort bedring.

Nå fikk jeg noen øyedråper som heteter spersadex med kloramfenikol og en krem til øyet som heter ultracortenol.

Jeg skal dryppe øynene med dråper fire ganger daglig og jeg begynte i dag og har foreløpig dryppet tre ganger. Merker ikke noe særlig bedring, øyet renner litt mindre, men det føles mer sårt enn tidligere. Noen som har erfaring med hvor lang tid pleier det å ta før dette virker?

I kveld skal jeg bruke ultracortenolen, men i følge pakningsvedlegget til denne står det at den ikke skal brukes ved virus, sopp og bakterieinfeksjoner. Ut i fra det jeg har lest om keratiitt er dette som regel forårsaket av en av disse tingene. Videre står det at det ikke skal brukes ved sår på hornhinnen. Dete er jo en betennelse på hornhinnen, blir ikke det litt likt?

Dette gjør meg litt skeptisk og jeg vet ikke om jeg tør å bruke den i kveld. Samtidig kan ubehandlet keratitt føre til blindhet, så jeg vil jo ikke risikere det heller. Er det noen som har hatt keratitt og fått samme medisin som meg, eller har dere da fått annen medisin?

Noen som har noen andre tips å tilføye her. Grunnen til at jeg er litt skeptisk er at legen min ikke har vært så veldig flink tidligere. (jeg skal bytte, men det hjelper ikke akkurat nå).

Skrevet

Ingen som har noen erfaringer med dette :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ringt øyeavd. på Ullevål og forklart slik du gjør her. Min erfaring er at de som oftest er villige til å svare på spørsmål på telefon.

Anonym poster: f80a7c4897d07d308620b406d011b197

Skrevet

takk det var godt tips, må bare se om jeg finner nummeret dit. har ikke så lyst til å snakke med legen min nemlig.

AnonymBruker
Skrevet

Prøv tlf. 22 11 85 45/ 22 11 85 47. Dessverre finner jeg ikke telefonnummeret i boken min, men fant de to på nettet.

• Liker 1
Skrevet

tusen takk, da får jeg manne meg opp til å ringe :)

AnonymBruker
Skrevet

Det skader ikke å prøve. Jeg vet ikke om det er riktig nummer dessverre. Håper du får hjelp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...