Gå til innhold

Jobb og nav..er litt i villrede


this_is_she

Anbefalte innlegg

Har seg sånn at jeg går på arbeidsavklaringspenger via nav og jobber i praksis mens jeg får navpenger.

Jeg er glad i å jobbe og mitt største ønske er å tjene mine egne penger igjen uten hjelp fra nav. Vil også begynne på skole igjen:)

For noen mnd siden overvurderte jeg meg selv og formen min litt - og det endte opp med at jeg tok på meg for mye og ble dårlig. Sluttet frivillig i jobben selv om nav prøvde å få meg til å bli.

Selv om jeg var dårlig var jeg fokusert på å komme meg ut i jobb igjen så fort som mulig selv om jeg kjente at kroppen og psyken min var utslitt. Men jeg liker ikke gå rundt og gjøre ingenting.. Vil heller jobbe for pengene jeg får enn å bare sitte hjemme og ta imot.

Var på intervjuer og prøvde så godt jeg kunne men ble bare stresset og kjente jeg ikke greide. Var fremdeles utbrent.

Kontakten min fra nav sa at hvis jeg ikke greide å jobbe måtte jeg sykemelde meg. Jeg bestilte time hos lege og sa ifra til nav at jeg hadde fått time hos fastlegen min og jeg skulle ordne meg sykemelding. Det som da skjedde var at kontakten min fra nav ringte meg og rådet meg til ikke å sykemelde meg likevel, at jeg skulle få litt fri hvis jeg ønsket det. Jeg ble forvirret men lot meg overtale.

Nå, noen mnd senere er jeg endelig tilbake i jobb, men jobber mindre enn det jeg gjorde i min forrige praksisplass. Jeg trives veldig bra med de timene jeg jobber nå og kjenner at det er dette jeg greier akkurat nå. Vil ikke pushe meg for hardt. I tillegg har jeg så smått begynt å tenke på å få meg en utdannelse, gå på skole.

Jeg har fått beskjed fra kontakten min på nav om at jeg nå i tiden fremover må øke jobbingen min til minst 50%, noe jeg ikke vil eller føler jeg har helse til, men som jeg føler at jeg må siden h*n sier det. Kanskje mister jeg pengene om jeg ikke gjør det, ikke vet jeg..

Som dere skjønner er jeg litt fortvilet og vet ikke helt hva jeg har krav på/ikke krav på her. Jeg er ingen unnasluntrer og jobber mer enn gjerne men jeg er redd for å gape over for mye. Det kan hende det er litt kommunikasjonssvikt mellom meg og hun fra nav men jeg føler hun presser meg alt for mye, det er trossalt mennesker hun jobber med her. Vel og bra å være en god motivator liksom, er ikke det...

Noen som vet?

Endret av this_is_she
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

når alt kommer til alt så er det viktigste for nav hvor mange de har greid å få ut i jobb enn hvordan det faktisk går med disse menneskene i ettertid. du vil nok ikke motta mye sympati fra de, dog det med at du ikke skulle få sykmelde deg syns jeg var litt finuerlig......

Anonym poster: 1bcdde9091f8555297e29af8954ac29f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har brukt opp sykepengeretten tidligere må du være fullt arbeidsfør i 26 uker før du kan få sykepenger. Det har dermed ingenting for seg å skulle bli sykemeldt for du får uansett ikke sykepenger.. Blir du syk når du går på aap og vanligvis har lønn skal du bare la være å krysse for jobb på meldekortet og du vil istedet få aap for de timene.

Når du går på aap må du ha en aktivitetsplan som du og nav blir enige om, om planen er at du skal forsøke å jobbe 50% så må du det ellers risikerer du å miste stønaden. Målet med aap er jo å få folk ut i jobb og da må du gjøre "din" del for å få det til.. Om du synes det er totalt uoverkommelig bør du gå i dialog med nav og legen din angående hvordan dette kan løses....

Anonym poster: 7ff45e370ca1e57122a2970c80f751e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har brukt opp sykepengeretten tidligere må du være fullt arbeidsfør i 26 uker før du kan få sykepenger. Det har dermed ingenting for seg å skulle bli sykemeldt for du får uansett ikke sykepenger.. Blir du syk når du går på aap og vanligvis har lønn skal du bare la være å krysse for jobb på meldekortet og du vil istedet få aap for de timene.

Når du går på aap må du ha en aktivitetsplan som du og nav blir enige om, om planen er at du skal forsøke å jobbe 50% så må du det ellers risikerer du å miste stønaden. Målet med aap er jo å få folk ut i jobb og da må du gjøre "din" del for å få det til.. Om du synes det er totalt uoverkommelig bør du gå i dialog med nav og legen din angående hvordan dette kan løses....

Anonym poster: 7ff45e370ca1e57122a2970c80f751e9

Hei, og takk for svar. Jeg er i praksis via et jobbekurs i regi av nav og krysser derfor av for at jeg er under kurs/utdanning og ikke jobb, noe jeg har fått beskjed av nav om å gjøre.

Aktivitetsplan har jeg også og jeg gjør "min" del for å få det til. Om du leser innlegget mitt litt bedre kan du lese at det er nettopp det som er problemet. Jeg gaper over for mye fordi jeg føler at jeg må og så blir jeg syk på grunn av det.

Uansett..bumper opp denne tråden i håp om at noen andre leser og kan komme med noen nyttige råd til meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har brukt opp sykepengeretten tidligere må du være fullt arbeidsfør i 26 uker før du kan få sykepenger. Det har dermed ingenting for seg å skulle bli sykemeldt for du får uansett ikke sykepenger..

Anonym poster: 7ff45e370ca1e57122a2970c80f751e9

Det her skjønte jeg ikke helt. Saksbehandleren min sa at jeg får utbetalt samme pengesum fra nav selv om jeg sykemelder meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det her skjønte jeg ikke helt. Saksbehandleren min sa at jeg får utbetalt samme pengesum fra nav selv om jeg sykemelder meg

Siden du ikke har sykepengerett vil du få det samme som før (AAP).

Anonym poster: db866e70c4847b6952911f535c281323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...