Gå til innhold

Skummelt når barnet ditt utredes?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Svar til dere over: JA, det gjorde veldig vondt og bli mistenkt for å påføre ett barn skade, VELDIG vondt. Elsker barnet mitt over alt på jord, han er førsteprioritert i mitt liv, har alltid vært det. Har gjort "alt etter boken", men han er likevel-en høytfungerende autist. Til slutt trodde jeg det var min feil, helt til jeg begynte å jobbe med barn selv, og tenkte "dette er IKKE min feil. Det sier mye om hvordan de mobbet meg, feilbehandlet meg og forfulgte meg, min historie er veldig stygg. De behandlet også sønnen min dårlig, de mobbet han, sa han var uten empati, sa han aldri ville bli noe ( den gangen var sønnen min 6-7 år ) så jeg tok kampen alene, all min tid og krefter brukte jeg på han, "samlet smil" ga han gode opplevelser hele tiden, bygget selvbilde, lagde egne sosiale historier, lærte meg om hvordan han lærte- og oppnådde resultater jeg i den dagen ikke trodde var mulig. I dag har jeg en ung reflektert gutt, som viser empati og har drømmer for fremtiden. Det kostet meg dyrt, men han er verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange gode innspill her. At kosthold alene kan kurere alt er jo ikke sannheten. Men det kan hjelpe litt. Jeg snakker helst om adhd her, og gjerne uoppdragne barn kan få diagnose uten å ha vært utredet, at mer aktive barn får diagnose av familie og venner....det er jo ikke bra, selvsagt.

Uansett gjør en det beste for sine barn og dere som har blitt mistenkt underveis er jo bare helt forferdelig. En kommer ikke til ppt eller bup for å bli mistenkliggjort.

Anonym poster: bfd31d0ef2be3d9aaf305d16aa5ca59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Kosthold kurerer IKKE medfødte nevrologiske lyter, kalt: bokstavdiagnoser. Min sønn er autist, jobber selv med barn og har gjort det i åresvis. Merker fint forskjell på adferd som skylles nevrologi og ikke. Man skal være veldig forsiktig med sukker, mange barn som får lopper i blodet av det, noen reagerer mer enn andre, vet det kan ha mer negativ invirkning på bokstavbarn, men at det tar vekk autisme, ADHD, add, tourettes, add o,l- ALDRI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kosthold kurerer IKKE medfødte nevrologiske lyter, kalt: bokstavdiagnoser. Min sønn er autist, jobber selv med barn og har gjort det i åresvis. Merker fint forskjell på adferd som skylles nevrologi og ikke. Man skal være veldig forsiktig med sukker, mange barn som får lopper i blodet av det, noen reagerer mer enn andre, vet det kan ha mer negativ invirkning på bokstavbarn, men at det tar vekk autisme, ADHD, add, tourettes, add o,l- ALDRI.

Jeg forstår at sukker kan gjøre noen unger hypre, men litt komisk er det at min sønn har alltod vørt kjempe rastløs, høyt og lavt hele tiden, rett og slett kjempe krevende, men først nå for et par mnd siden begynte han å like søtsaker. Han er ikke noe merkbart annerledes med sukker i kroppen for å si det sånn.

Og det er sant som du sier, endring av kosthold kan ikke kurere nevrologiske lyter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til dere over: JA, det gjorde veldig vondt og bli mistenkt for å påføre ett barn skade, VELDIG vondt. Elsker barnet mitt over alt på jord, han er førsteprioritert i mitt liv, har alltid vært det. Har gjort "alt etter boken", men han er likevel-en høytfungerende autist. Til slutt trodde jeg det var min feil, helt til jeg begynte å jobbe med barn selv, og tenkte "dette er IKKE min feil. Det sier mye om hvordan de mobbet meg, feilbehandlet meg og forfulgte meg, min historie er veldig stygg. De behandlet også sønnen min dårlig, de mobbet han, sa han var uten empati, sa han aldri ville bli noe ( den gangen var sønnen min 6-7 år ) så jeg tok kampen alene, all min tid og krefter brukte jeg på han, "samlet smil" ga han gode opplevelser hele tiden, bygget selvbilde, lagde egne sosiale historier, lærte meg om hvordan han lærte- og oppnådde resultater jeg i den dagen ikke trodde var mulig. I dag har jeg en ung reflektert gutt, som viser empati og har drømmer for fremtiden. Det kostet meg dyrt, men han er verdt det.

Jeg vil sende deg en stor klem. Det er en utrolig tung jobb å måtte dra hele lasset selv. Jeg er i en kamp med kommunen om å få den hjelpen som vi egentlig har krav på, jeg må gjøre alt selv. Det er jeg som organiserer, ordner med møter, står på krava osv. Jeg trodde at ting skulle roe seg når vi fikk diagnosen, men jammen ble det bare mer jobb. Jeg har ukeplanen full fordi jeg har så mye møter, oppfølging osv med sønnen min.

Å være mamma for et barn med en sånn diagnose er en fulltidsjobb og vi fortjener mer creds for den jobben vi gjør. Men det gjør oss også sterke, vi kommer styrket ut av dette og det er kjempe godt når resultatene viser seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ja, tungt og dra lasset selv når du er utdannet sosionom, barne og ungdomsarbeider, jobber som ped. leder, begynte å passe barn i tidlig alder, har alltid vært veldig ressursterk- for så og bli mistenkt for å være en barnemishandler fordi menneskene som arbeider med barn ikke har nok kompetanse!..... for og si det ærlig er jeg rasende, jeg har tapt hundredetusener i arbeidsinntekt og barnet mitt og meg blitt urettferdig behandlet, forfulgt og mobbet! Beklager og måtte si det, men jeg har rettsikkerhet som alle andre, det har også barnet mitt, og de de kan snart vente seg en reaksjon fra meg, kommer til og anmelde samtlige for æreskrenkelse, mobbing og ødelagte år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, ikke bra du over her. Hvorfor mistenker de mishandling da?

Over til et annet spm. Hva skyldes autisme og adhd. Jeg har hørt fra andre foreldre at de blir spurt en masse merkelige spm når de utredes. Alt fra om de falt når de var små, hvordan svangerskapet var, om de røyket, drakk, brukte medisiner. Har ei venninne som ble sjokkert over disse nære spørsmålene da de mistenkte hennes barn for noe. Jeg føler med dere alle, det skal dere vite :)

Anonym poster: bfd31d0ef2be3d9aaf305d16aa5ca59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bare en mamma

Det er ikke rart mennesker med bokstavdiagnoser har større risiko for å utvikle psykiske tilleggsproblemer, det er manglende kompetanse der ute, de vet ikke hvordan de lærer og reagere som de gjør. Felles for dem alle er at de har sanseforstyrrelser, de har ikke det filteret vi uten diagnose har, inntrykk blir overveldende og de reagerer ulikt på det. Noen utagerer, noen gråter, noen får ticks osv- dette må kartlegges tidlig så hverdagen blir enklere. Er det så vanskelig og forstå`?? blir helt oppgitt over samfunnet vi lever i til tider. Mat kurerer ikke nevrologiske lyter, det vil aldri gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jeg skjønner, jeg bare spør for å vite mer :) Jeg skulle gjerne ønske de forsket enda mer på dette. Altså grunnene til autisme og adhd, og gjerne hvorfor det har økt slik. I media leste jeg at noen leger mente for mange barn gikk unødvendig på ritalin.

Anonym poster: bfd31d0ef2be3d9aaf305d16aa5ca59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det gikk prestisje i saken, jeg ga beskjed og sitter på mer kompetanse- det tålte de ikke. Mange av oss blir behandlet som kriminelle, får de først ett horn i siden til deg lyger de om deg, jeg ble sendt til bv og politi. De prøvde å knekke meg, det som er sannheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Årsaken ligger i genene dine. Det er arvelige komponenter for autisme, jeg mistenker min far for å ha det. ( Veldig høytfungerende ) Samme for ADHD. Har alltid vært der, før ble de sendt på spesialskoler, nå er det mer kunnskap- derfor "flere tilfeller"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Når personer utredes er man forpliktet til å oppta anamnes dvs spør inngående spørsmål om alt fra svangerskap til familiære sykdommer, barndom,skader osv. Dette står i nasjonale veiledere man skal følge for utredning og behandling. Dette er ikke for å latterliggjøre men for å kunne stille riktig diagnose. Man må jo utelukke en hel rekke andre differensialdiagnostiske problemstillinger før man konkluderer og dette kan ikke gjøres uten grundig anamnese

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O___o

Det er viktig at den ansatte i barnehagen lytter til foreldrene, ikke stiller diagnoser selv og ikke snakker imot foreldrene.

Jeg kan fortelle min erfaring da vi fant ut at noe var annerledes med min sønn og den bhg han gikk i da hadde idioter av ansatte og styrere.

Han gikk i en liten familiebarnehage med 8barn i alderen 0-3år. Han begynte der da han var 10mnd gammel. Fra dag 1 storkosa han seg i barnehagen og jeg var fornøyd. (Han begynte i august). I desember så begynte de ansatte (to styrere og en ped.leder) å diskutere mitt barn, uten å informere meg, fordi de trodde noe var galt. Det tok de 4mnd før de fortalte meg noe og da gjorde de det på en rutine foreldresamtale som alle foreldre hadde. Jeg ble helt satt ut, kjempe lei meg og veldig sint. De burde ikke snakket om mitt barn uten å informere meg. Jeg hadde jo selv merket at han ikke var som alle andre, men ingen sa noe så jeg trodde det bare var meg. De ba meg om å bytte barnehage til en SPESIALBARNEHAGE som de så fint sa fordi de mente han ikke kunne gå der. Dette var rett etter at bhg fristen hadde gått ut og jeg hadde diskutert bhg plassen med de før fristen gikk ut og da oppførte de seg som alt var fint og flott.

Jeg kom hjem og leste litt, mye om autisme og printa ut en del som jeg streket ut det som passet med det de hadde fortalt meg at de bekymret seg for. Da ble jeg ledd av fordi ped.leder mente det var galskap av meg å mistenke autisme. Jeg gikk til legen og ble avvist der og fordi han mente han var for liten.

Jeg la det litt til side, startet å søke ny bhg plass og ventet. Ting var tungt og jeg ble ikke hørt. Jeg tok kontakt med barnevernet ang avlastning og det var de som tok tak i det og henviste oss til autismesenteret, der ble han utredet og fikk diagnosen barneautisme gankse kjapt, det var veldig tydelig.

I slutten av bhg året var jeg på et møte og da fikk jeg vite at bhg hadde slutta å ta med barnet mitt på turer fordi det var slitsomt. Et halvt år hadde de latt han være alene i bhg med en voksen fordi de ikke orka å ha han med på tur. Det stakk ordentlig i mammahjertet mitt, gutten min elsker kjøretøy og han fikk ikke bli med på brannstasjon engang.

Poenget mitt er at en mor kjenner barnet sitt best. Bhg ansatte har ikke lov å mene og synse noe om diagnoser, men forteller foreldrene at beskrivelsen passer bra til en diagnose så skal de iallefall ikke le det bort. Om jeg ikke hadde kontaktet barnevernet så aner ikke jeg hvor lang tid det ville tatt før han fikk hjelp og den hjelpen han får (i form av mye trening) er avgjørende for hans utvikling og det er veldig viktig at det blir tatt tak i så tidlig som mulig.

Selv mener jeg at kosthold ikke kan fjerne slike diagnoser, om kostholdsendring hjelper har nok det en sammenheng med intolleranse eller allergi som har utløst den uønskede atferden.

:klemmer: :klemmer: :klemmer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest O___o

Jo jeg skjønner, jeg bare spør for å vite mer :) Jeg skulle gjerne ønske de forsket enda mer på dette. Altså grunnene til autisme og adhd, og gjerne hvorfor det har økt slik. I media leste jeg at noen leger mente for mange barn gikk unødvendig på ritalin.

Anonym poster: bfd31d0ef2be3d9aaf305d16aa5ca59e

Ærlig talt?!

Jobber du i barnehage og er helt ukjent for forskning rundt ADHD, autisme, asperger, tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvikt?

Hvordan kan man jobbe i barnehage i 2013 - uten å 1) ha kjennskap til dette og 2) ikke vite HVOR man kan få mer kunnskap om dette?

Trodde det nylig ble gjennomført en rekke tiltak i barnehagene og informasjonsseminarer for ansatte om disse tingene, samt innføring om varsling til Barneverntjenestene.

Påtide med enda mer kompetanse i barnehagene...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jeg skjønner, jeg bare spør for å vite mer :) Jeg skulle gjerne ønske de forsket enda mer på dette. Altså grunnene til autisme og adhd, og gjerne hvorfor det har økt slik. I media leste jeg at noen leger mente for mange barn gikk unødvendig på ritalin.

Anonym poster: bfd31d0ef2be3d9aaf305d16aa5ca59e

Det forskes mye på temaet, både i inn og utland. Bladet Innsikt er et blad som inneholder en del slike forskninger på blandt annet ad/hd, tourettes og narkolepsi.

Det finnes utallige sider med informasjon rundt temaene, på tide å begynne å lete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken ligger i genene dine. Det er arvelige komponenter for autisme, jeg mistenker min far for å ha det. ( Veldig høytfungerende ) Samme for ADHD. Har alltid vært der, før ble de sendt på spesialskoler, nå er det mer kunnskap- derfor "flere tilfeller"

Man er ikke sikker på hva som forårsaker autisme og ADHD. Begge deler er til en viss grad arvelig. Forskere holder i dag en knapp på at autisme skyldes nevrologiske "feilkoplinger" i hjernen. Når det gjelder ADHD kan det ha mange grunner. Man har funnet at aktiviteten i frontallappen til mennesker med ADHD er nedsatt, den styrer blant annet impulskontrollen. Altså kan det delvis ligge i hjernen. Man kartlegger også svangerskap, fordi man har funnet at røyking under svangerskapet øker risiko for ADHD.

Du har rett til at økningen av tilfeller har vært stor de siste 20 (for ADHD) og 50-60 (for autisme) årene, fordi diagnosene ikke har eksistert tidligere.

Anonym poster: ce892823eeed16228047484f68c17187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg syns ikke det var noe ubehagelig å bli spurt ut om svangerskap, fødsel og spebarnstid jeg. Selv var jeg veldig nedfor i svangerskapet for faren til sønnen min gav faen i meg og til slutt stakk han. Jeg måtte også flytte 2ganger helt alene fordi han ikke hjalp meg og det er ikke en morojobb når man er gravid. Jeg ble redd for at jeg kunne ha

Huff, ikke bra du over her. Hvorfor mistenker de mishandling da?

Over til et annet spm. Hva skyldes autisme og adhd. Jeg har hørt fra andre foreldre at de blir spurt en masse merkelige spm når de utredes. Alt fra om de falt når de var små, hvordan svangerskapet var, om de røyket, drakk, brukte medisiner. Har ei venninne som ble sjokkert over disse nære spørsmålene da de mistenkte hennes barn for noe. Jeg føler med dere alle, det skal dere vite :)

Anonym poster: bfd31d0ef2be3d9aaf305d16aa5ca59e

Tegnene på autisme er veldig likt tegnene på omsorgsvikt. Noen mennesker drar konklusjoner litt for fort og da kan det lett skje at mor får skylden for hele greia når det egentlig er autismen "sin skyld".

Når det gjelder spørsmålene så er det viktig for å kartlegge. F.eks diagnosen barneautisme gis til barn i 2-4års alder hvis jeg ikke husker helt feil, men hvis en på 7 kommer inn til utredning og det viser seg at foreldrene så tegn allerede i 2-3års alderen så kan fortsatt barnet få diagnosen barneautisme selvom han er hele 7år.

Det er jo også ikke forsket nok på så ang hva man gjorde i svangerskapet, om fødselen var normal osv er nok også for å se om det er en sammenheng. Min gutt sleit med å puste da han ble født, han hadde (eller fikk, usikker på hva som skjedde) en punktert lunge og det tok tid før helsepersonellet reagerte, det var jeg som reagerte på pusten hans. Noen ganger tenker jeg at kanskje mangel på surstoff under fødsel har gitt han autisme, men jeg får nok aldri vite sikkert hvorfor han er autist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er ikke sikker på hva som forårsaker autisme og ADHD. Begge deler er til en viss grad arvelig. Forskere holder i dag en knapp på at autisme skyldes nevrologiske "feilkoplinger" i hjernen. Når det gjelder ADHD kan det ha mange grunner. Man har funnet at aktiviteten i frontallappen til mennesker med ADHD er nedsatt, den styrer blant annet impulskontrollen. Altså kan det delvis ligge i hjernen. Man kartlegger også svangerskap, fordi man har funnet at røyking under svangerskapet øker risiko for ADHD.

Du har rett til at økningen av tilfeller har vært stor de siste 20 (for ADHD) og 50-60 (for autisme) årene, fordi diagnosene ikke har eksistert tidligere.

Anonym poster: ce892823eeed16228047484f68c17187

Man har blitt mer kjent med diagnosene og kan kjenne igjen tegnene, da er det lettere å oppdage de og da er veien til en diagnose kortere. Så er ikke rart at fler får diagnosene.

Jeg har 2 brødre med adhd og jeg skal VEDDE på at de har aspergers og, men på den tiden de ble utredet var det ikke så mye kjennskap innen det feltet. Jeg møter fortsatt flokker av uvitne mennesker når det gjelder autisme så vi er langt ifra at diagnosen er allmennkjent. Typiske tingen jeg hører er "jammen han ser jo helt normal ut, det er sikkert ikke noe galt med han" fordi de tror at man kan se autisme på utseendet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er ingen god følelse å føle seg mistenkt for misshandling. En ser jo seg litt rundt og lurer virkelig på hva en gjør feil i forhold til andre foreldre man omgås.

Videre er det self. viktig å avdekke slik misshandling.

Når barnet får dirargonose har man plutselig noen rettiheter i forhold til hjelpemidler i skole,avlating etc.

Videre kan en jo spørre seg hvorfor det er så mangen barn idag som har diargoser i forhold til for 50 år siden. Kosthold har nok en god del å si her tror jeg!

-det var sprø barn den gangen også,det er ikke det. Men så stort antall som blir diargnosert er drøyt. Sukker er ett naturlig stoff,det er en plante! kunstige søtstoff er kjemisk fremstilt og er absolutt ikke bra for helsa.

Man skal self ikke spise for mye av denne planten eller andre planter for den sak skyld. Sukkeret som vi spiser er også rafinert,altså behandlet med blekemiddler.Brunt sukker er mest naturlig og fruktsukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de tilfeller kutt av melk og gluten har "kurert" autisme, så har det vært fordi det har vært allergi/intoleranse mot melk/og eller gluten. I de tilfellene har melk/gluten gjort barnet "mer autistisk" fordi barnet har hatt ubehag med ikke hatt mulighet til å si "mamma, jeg har så vondt i magen", men heller ult, kanskje fått denne klassiske vugge-bevegelsen osv.

Herregud så mange feilinformerte og arrogante folk det var her da. Det er ikke så enkelt som at melk og gluten gir magesmerter, men gjør at man blir tåkete i hodet, kanskje nedstemt og irritabel, senker stresstoleransen og forsterker symptomene mennesker med ADHD og autismediagnoser sliter med. Dette er ikke det samme som en matintoleranse, og man behøver ikke eliminere melk og gluten 100% fra kostholdet for å få uttelling.

Har selv en sønn med epilepsi og symtomer på ADHD, aspergers ++ (utredes) som har stor fordel av et sukkerfritt kosthold uten mye gluten og melk. Det samme opplever jeg.

Endret av la Flaca
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...