AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #1 Skrevet 2. april 2013 Barnehager og skoler melder gjerne opp barn de mener trenger litt hjelp. Eller de ser de ikke utvikler seg likt jevngamle. Hvor skummelt er dette? Hvordan vil dere ansatte skal forholde seg til dette når barnet utredes? Jeg spør som ansatt selv, og vil gjerne vite hvordan foreldre opplever denne situasjonen. Om den er skremmende, helt ok eller annet? Jeg har tro på riktig kosthold angående barn med uro. De trenger ikke spise snop, brus, ferdig hurtigmat hver dag. Riktig kosthold, oljer og mindre stress i hverdagen tror jeg kan hjelpe for barn med adhd/autisme. Gjerne kutte ut melk, hvete og sukker for en periode. Leser jo om voksne som har blitt friske ved endring av kosthold. Renere mat og kroppen fungerer bedre. Så gi meg tips og råd om barn som utredes. Gjerne hvor lang tid de bruker osv. Anonym poster: c4b589b17b65d3957b130136ce9dda39 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #2 Skrevet 2. april 2013 Du ser ut til å fullstendig ha sperre for at noen er født med en hjerne som virker andeledes.En hjerne som ikke kan fikses med mindre sukker,hvetemel eller melk. Noen barn blir født med funksjonsfeil /koblinsfeil i hjernen. Disse blir nok ikke hakket bedre med et liv uten hvetemel. Anonym poster: 3b945d0bd0844008fcbefa1bf5d15413 18
Snakkis Skrevet 2. april 2013 #3 Skrevet 2. april 2013 Det er posetivt at de blir utredet så de kan få bedre tilrettelagt hverdag i barnehage/skole.
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2013 #4 Skrevet 2. april 2013 Jeg håper inderlig du ikke sier dette til foreldrene, du er ikke en fagperson.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #5 Skrevet 2. april 2013 Nei jeg sier ikke dette, dette er bare tanker. Jeg leser mye om tema, hyperaktvitet og kosthold. Leser og har hørt om mange som blir bedre med rent kosthold. Er ikke dumt å prøve det før eventuell ritalin? Anonym poster: bfd31d0ef2be3d9aaf305d16aa5ca59e 2
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2013 #6 Skrevet 2. april 2013 Det er skummelt å få utredet en unge! Man vet ikke hva dem finner og man vet ikke noe om hvordan prosssen skal foregå. Generelt får foreldre lite informasjon og masse papirer å fylle ut. Her m foreldre skrive under på at barnet diskuteres i fora og at barnet blir overvåka,og ein skriver under på at foreldresituasjonen skal kartlegges. Her blir foreldre og barnet spurt ut om alt mulig,og en del av utredingen blir ofte rettet mot mistanke om misshandling. Dette føles grusomt og krenkende. diargnosen er ofte lettelse.Men tar opptil et år eller mer
Missy1 Skrevet 2. april 2013 #7 Skrevet 2. april 2013 Det er viktig at den ansatte i barnehagen lytter til foreldrene, ikke stiller diagnoser selv og ikke snakker imot foreldrene. Jeg kan fortelle min erfaring da vi fant ut at noe var annerledes med min sønn og den bhg han gikk i da hadde idioter av ansatte og styrere. Han gikk i en liten familiebarnehage med 8barn i alderen 0-3år. Han begynte der da han var 10mnd gammel. Fra dag 1 storkosa han seg i barnehagen og jeg var fornøyd. (Han begynte i august). I desember så begynte de ansatte (to styrere og en ped.leder) å diskutere mitt barn, uten å informere meg, fordi de trodde noe var galt. Det tok de 4mnd før de fortalte meg noe og da gjorde de det på en rutine foreldresamtale som alle foreldre hadde. Jeg ble helt satt ut, kjempe lei meg og veldig sint. De burde ikke snakket om mitt barn uten å informere meg. Jeg hadde jo selv merket at han ikke var som alle andre, men ingen sa noe så jeg trodde det bare var meg. De ba meg om å bytte barnehage til en SPESIALBARNEHAGE som de så fint sa fordi de mente han ikke kunne gå der. Dette var rett etter at bhg fristen hadde gått ut og jeg hadde diskutert bhg plassen med de før fristen gikk ut og da oppførte de seg som alt var fint og flott. Jeg kom hjem og leste litt, mye om autisme og printa ut en del som jeg streket ut det som passet med det de hadde fortalt meg at de bekymret seg for. Da ble jeg ledd av fordi ped.leder mente det var galskap av meg å mistenke autisme. Jeg gikk til legen og ble avvist der og fordi han mente han var for liten. Jeg la det litt til side, startet å søke ny bhg plass og ventet. Ting var tungt og jeg ble ikke hørt. Jeg tok kontakt med barnevernet ang avlastning og det var de som tok tak i det og henviste oss til autismesenteret, der ble han utredet og fikk diagnosen barneautisme gankse kjapt, det var veldig tydelig. I slutten av bhg året var jeg på et møte og da fikk jeg vite at bhg hadde slutta å ta med barnet mitt på turer fordi det var slitsomt. Et halvt år hadde de latt han være alene i bhg med en voksen fordi de ikke orka å ha han med på tur. Det stakk ordentlig i mammahjertet mitt, gutten min elsker kjøretøy og han fikk ikke bli med på brannstasjon engang. Poenget mitt er at en mor kjenner barnet sitt best. Bhg ansatte har ikke lov å mene og synse noe om diagnoser, men forteller foreldrene at beskrivelsen passer bra til en diagnose så skal de iallefall ikke le det bort. Om jeg ikke hadde kontaktet barnevernet så aner ikke jeg hvor lang tid det ville tatt før han fikk hjelp og den hjelpen han får (i form av mye trening) er avgjørende for hans utvikling og det er veldig viktig at det blir tatt tak i så tidlig som mulig. Selv mener jeg at kosthold ikke kan fjerne slike diagnoser, om kostholdsendring hjelper har nok det en sammenheng med intolleranse eller allergi som har utløst den uønskede atferden. 7
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2013 #8 Skrevet 2. april 2013 Mange diargnoser har sitt opphav i grenmanipulert mat,kunstige tilsatte stoffer og holbarhetsfremmede middler. etc. Men en kan ikke forebygge dette bare på barnet,den voksne har puttet i seg masse før svangeskap og i svangeskap. Mange burde oppsøke økologiske butikker for inspirasjon. Her får man kjøpe alt fra økologiske klær,leker og mat. Mange fler har diargnoser nå enn før og mange fler er ufør(i voksen alder) Økningen har vert i takt med økende ferdigmat produksjon og tilsettninger både i mat og i embalasje. fra 1960-1990 var mange nye ting utprøvd og eksplosjonen av bla. kreft ser man jo idagens samfunn.Her kan nevnes genimport,holbarhetsmiddler som er kunstig fremstilt,farge tilsetting osv.. Dette var litt avledning i forhold til det tråden handla om ,uansett er det ikke noe stas å ha ett barn som skal utredes,diskuteres og foreldre er dei siste som får vite hva som sjer!
Celtic Heart Skrevet 2. april 2013 #9 Skrevet 2. april 2013 Det skumleste med utredning av barn, er uvitende mennesker som deg. Holdningene dine om diagnoser vil ligge tjukt utapå deg uansett hva du sier eller ikke sier. Arbeidet og utdannelsen min ligger innenfor ernæring, ett av hovedfeltene mine er spesialkoster. En av grunnene til at melk og hvetefri diett fungerer er at man begynner å lage all mat fra bunnen av og dermed fjerner et hav av tilsetningsstoffer i maten vår. Utredning på ad/hd for eldstemann tok 4 mnd, han var 5 år og en veldig klar ad/hd gutt. Ca det samme på å utrede for as. Yngstemann tok det 4 ÅR på å utrede for ad/hd. Det er gjort forskning på området, konklusjonen er ikke entydig. Det er i de samme forskningene IKKE forsket på skadene ved slik diett. Tror det er linket til disse undersøkelsene på nhi.no ( orker ikke lete). Jeg har møtt mange nok mennesker som mener at hvis jeg bare hadde giddi å oppdratt ungene mine og latt de spise riktig ville de ikke hatt diagnoser. Overvekten av disse menneskene jobber med barn, det er litt skremmende. 9
marielle171 Skrevet 3. april 2013 #10 Skrevet 3. april 2013 (...) Selv mener jeg at kosthold ikke kan fjerne slike diagnoser, om kostholdsendring hjelper har nok det en sammenheng med intolleranse eller allergi som har utløst den uønskede atferden. Men man vet ikke på forhånd om atferden er utløst av en intolleranse eller allergi før man har prøvd å endre kostholdet. Så det er jo vært å prøve (i samarbeid med legen) før man tyr til medisiner. Her er en artikkel der det er forsket på kosthold og adhd som viser at kostholdsendringer kan føre til endring i adferd (mindre konflikter og økt konsentrasjon) Link 1
Havbris Skrevet 3. april 2013 #11 Skrevet 3. april 2013 (endret) "Barn som trenger litt hjelp" kan være alt mulig, som også kan innebærer skader på syns- og hørselsfunksjon, nevrologiske skader, syndromer etc etc, listen er lang. Mange opplever en utredningsfase som spenningsfullt og litt skummel, og mange opplever at de blir kasteballer rundt i et system der den ene instanse ikke vet hva den andre gjør etc. Samtidig er mange lettet over at de muligens kan få et svar på hva som er galt. Mange foreldre vet at noe er galt, men trenger hjelp av profesjonelle fagfolk for å finne ut av dette. Ansatte i barnehage og skole skal støtte foreldre, bidra i observasjon etc men overhodet ikke komme med antydninger om diagnose eller behandling/tiltak. Det er det hjelpeapparatet som skal sørge for. Det er ikke plass til "synsing" i så alvorlige spørsmål som omhandler forutsetninger for et barns utvikling. Det holder ikke å "ha lest litt om" noe i så komplekse problemstillinger. Endret 3. april 2013 av Havbris 3
Celtic Heart Skrevet 3. april 2013 #12 Skrevet 3. april 2013 Men man vet ikke på forhånd om atferden er utløst av en intolleranse eller allergi før man har prøvd å endre kostholdet. Så det er jo vært å prøve (i samarbeid med legen) før man tyr til medisiner. Her er en artikkel der det er forsket på kosthold og adhd som viser at kostholdsendringer kan føre til endring i adferd (mindre konflikter og økt konsentrasjon) Link Det er en av disse forskningene jeg viste til i et tidligere innhold. INGENTING kan konkluderes ut i fra disse forskningene. Denne er gjort på kun 23 barn, og er ingenting å gå ut i fra. Det er ikke tatt høyde for fjerning av tilsetningsstoffer i disse undersøkelsene, ei heller andre skadevirkninger eller positive ting. Jeg sier ikke at kostholdsendring ikke vil hjelpe, for det gjør det. Men man bør vite hva man driver med for å kunne sette sammen kostholdet for å sikre inntak av viktige næringsstoffer. De færreste vil gå til legen for å få hjelp med dette, de gjør det selv. Det er ikke bestandig heldig. 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2013 #13 Skrevet 3. april 2013 Jeg har selv tatt kontakt med med fastelegen ang henvisning til BUP.Læreren er enig og overlykkelig at jeg som mor er ærlig og skjønner at barnet mitt sliter.Takk Gud at det finnes institusjoner som hjelper foreldre og barn og jeg tar i mot alt hjelp som finnes for å at barnet mitt skal ha det bra. Anonym poster: 518d2771e93135601789856f719e3182
Missy1 Skrevet 3. april 2013 #14 Skrevet 3. april 2013 Men man vet ikke på forhånd om atferden er utløst av en intolleranse eller allergi før man har prøvd å endre kostholdet. Så det er jo vært å prøve (i samarbeid med legen) før man tyr til medisiner. Her er en artikkel der det er forsket på kosthold og adhd som viser at kostholdsendringer kan føre til endring i adferd (mindre konflikter og økt konsentrasjon) Link Jeg har snakket med legen på autismesenteret ang dette og han sier at det ikke er noe forskning som viser at kostholdsendring kan gjøre autisme bedre. Når det er sagt vet jeg ikke så mye om adhd, der er det kanskje annerledes. Men når jeg leser i aviser at "kutta ut melk og gluten- ble frisk fra autisme" så blir jeg varm for hadde det vært en kur mot autisme så hadde det ikke vært mange igjen med den diagnosen. Autisme er heller ikke en diagnose som det gis medisiner mot, men man kan ha tilleggsdiagnoser som f.eks epilepsi (1/3 av de med autismediagnose har epilepsi i tillegg) som det medisineres mot. Det er en stooor jobb å fjerne melk og gluten fra kostholdet, det kan godt hende at det er bra for kroppen, det er det sikkert for de uten diagnoser og, men så lenge ingen forskning kan si at det faktisk hjelper så har ikke jeg som mamma til et så krevende barn tid og overskudd til å ta en så stor jobb i tillegg til alt jeg har fra før 5
marielle171 Skrevet 3. april 2013 #15 Skrevet 3. april 2013 Jeg har snakket med legen på autismesenteret ang dette og han sier at det ikke er noe forskning som viser at kostholdsendring kan gjøre autisme bedre. Når det er sagt vet jeg ikke så mye om adhd, der er det kanskje annerledes. Men når jeg leser i aviser at "kutta ut melk og gluten- ble frisk fra autisme" så blir jeg varm for hadde det vært en kur mot autisme så hadde det ikke vært mange igjen med den diagnosen. Autisme er heller ikke en diagnose som det gis medisiner mot, men man kan ha tilleggsdiagnoser som f.eks epilepsi (1/3 av de med autismediagnose har epilepsi i tillegg) som det medisineres mot. Det er en stooor jobb å fjerne melk og gluten fra kostholdet, det kan godt hende at det er bra for kroppen, det er det sikkert for de uten diagnoser og, men så lenge ingen forskning kan si at det faktisk hjelper så har ikke jeg som mamma til et så krevende barn tid og overskudd til å ta en så stor jobb i tillegg til alt jeg har fra før Jeg er helt enig i alt du skriver. Det er dumt at noen mennesker tror at autisme eller ad/hd er en sykdom som har oppstått pga feil kosthold. For det stemmer jo ikke i det hele tatt. Hadde det godt an å kurere autisme ved å spise annerledes så hadde det ikke vært autistiske mennesker. 5
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2013 #16 Skrevet 3. april 2013 Det har vært ett helvete! De mistenkte meg ( som elsker barn over alt på jord, er høyere utdannet innen retning barn og har en plettfri fortid ).. for å være "gudene vet hva", "manglende grensesetting" jeg ble mobbet, kartlagt opp og ned, men de fant ingenting...... barnet er autist....>( høytfungerende ) ingen mat her i verden kan kurere en nevrologisk medfødt lyte, sukker gjør de fleste barn hyper.
rexa Skrevet 4. april 2013 #17 Skrevet 4. april 2013 Barnehager og skoler melder gjerne opp barn de mener trenger litt hjelp. Eller de ser de ikke utvikler seg likt jevngamle. Hvor skummelt er dette? Hvordan vil dere ansatte skal forholde seg til dette når barnet utredes? Jeg spør som ansatt selv, og vil gjerne vite hvordan foreldre opplever denne situasjonen. Om den er skremmende, helt ok eller annet? Jeg har tro på riktig kosthold angående barn med uro. De trenger ikke spise snop, brus, ferdig hurtigmat hver dag. Riktig kosthold, oljer og mindre stress i hverdagen tror jeg kan hjelpe for barn med adhd/autisme. Gjerne kutte ut melk, hvete og sukker for en periode. Leser jo om voksne som har blitt friske ved endring av kosthold. Renere mat og kroppen fungerer bedre. Så gi meg tips og råd om barn som utredes. Gjerne hvor lang tid de bruker osv. Anonym poster: c4b589b17b65d3957b130136ce9dda39 Jøss. Skulle ønske min skole gadd å utrede meg i ung alder. Da hadde mange spørsmål blitt besvart, men NEEEi. Jeg var alt for ordinær. --> ADHD-kid "blandet type"
AnonymBruker Skrevet 4. april 2013 #18 Skrevet 4. april 2013 Jeg har snakket med legen på autismesenteret ang dette og han sier at det ikke er noe forskning som viser at kostholdsendring kan gjøre autisme bedre. Når det er sagt vet jeg ikke så mye om adhd, der er det kanskje annerledes. Men når jeg leser i aviser at "kutta ut melk og gluten- ble frisk fra autisme" så blir jeg varm for hadde det vært en kur mot autisme så hadde det ikke vært mange igjen med den diagnosen. Autisme er heller ikke en diagnose som det gis medisiner mot, men man kan ha tilleggsdiagnoser som f.eks epilepsi (1/3 av de med autismediagnose har epilepsi i tillegg) som det medisineres mot. Det er en stooor jobb å fjerne melk og gluten fra kostholdet, det kan godt hende at det er bra for kroppen, det er det sikkert for de uten diagnoser og, men så lenge ingen forskning kan si at det faktisk hjelper så har ikke jeg som mamma til et så krevende barn tid og overskudd til å ta en så stor jobb i tillegg til alt jeg har fra før Riktig det du skriver I de tilfeller kutt av melk og gluten har "kurert" autisme, så har det vært fordi det har vært allergi/intoleranse mot melk/og eller gluten. I de tilfellene har melk/gluten gjort barnet "mer autistisk" fordi barnet har hatt ubehag med ikke hatt mulighet til å si "mamma, jeg har så vondt i magen", men heller ult, kanskje fått denne klassiske vugge-bevegelsen osv. Kan sammenligne det med ørebetennelse. Det er mange eksempler på at autistiske barn har slått seg gjentatte ganger mot øret. Msn har kanskje sett på det som noe som må stoppes, og man vet ikke hva det skyldes. Setter inn store tiltak mot dette. Så viser deg seg at det er ørebetennelse. Smertene og de slagene som følger med, slutter. Så altså, dersom et barn med autisme har vondt, trenger de ikke ha de ferdighetene som skal til for at de kan si fra om at de har det vondt. I stedet kan de bli mer "autistiske" eller utagerende. Fjerner man kilden til ubehaget blir de bedre. Med barnet har fortsatt autisme. Anonym poster: ce892823eeed16228047484f68c17187 8
Missy1 Skrevet 4. april 2013 #19 Skrevet 4. april 2013 Det har vært ett helvete! De mistenkte meg ( som elsker barn over alt på jord, er høyere utdannet innen retning barn og har en plettfri fortid ).. for å være "gudene vet hva", "manglende grensesetting" jeg ble mobbet, kartlagt opp og ned, men de fant ingenting...... barnet er autist....>( høytfungerende ) ingen mat her i verden kan kurere en nevrologisk medfødt lyte, sukker gjør de fleste barn hyper. Det er det som er så "skummelt" med den diagnosen at tegnene på autisme er så like tegn på omsorgsvikt. Jeg har vært i forkant av systemet der ettersom jeg mistenkte autisme fra barnehagen fortalte meg om sin bekymring, men når jeg tenker litt tilbake på det så kan det jo hende barnehagen trodde jeg ikke behandlet barnet mitt riktig og det stikker i en mammas hjerte. Jeg har gjort ting riktig hele veien, i svangerskapet, spebarnstiden og tiden etter, men fortsatt er min lille gutt autist. Det er forferdelig vondt når folk mener og synser om at det er oss foreldre som har påført barna den diagnosen. Heldigvis vet vi bedre den dag idag, det er mye flinke fagfolk som jobber med autisme og vet at dette ikke er foreldrenes feil og det er iallefall en trøst. Her i fylket har vi iallefall et autismesenter og det var utrolig godt å komme dit og bli forstått Det er fortsatt mange uvitne om autisme, men en ting kan jeg fortelle og det er at selvom jeg ikke bruker masse tid på å fjerne ditten og datten fra min sønns kosthold så gjør jeg mye for at han skal kunne utvikle seg bedre. Det er uttallige timer med trening per uke når man har et barn med denne diagnosen, ingenting er selvlært så man må ned til hver minste lille ting. Det er en stor jobb og jeg syns man bør gi foreldrene litt credit for den jobben de gjør. 2
Havbris Skrevet 4. april 2013 #20 Skrevet 4. april 2013 (endret) Jeg har gjort ting riktig hele veien, i svangerskapet, spebarnstiden og tiden etter, men fortsatt er min lille gutt autist. Det er forferdelig vondt når folk mener og synser om at det er oss foreldre som har påført barna den diagnosen. Heldigvis vet vi bedre den dag idag, det er mye flinke fagfolk som jobber med autisme og vet at dette ikke er foreldrenes feil og det er iallefall en trøst. Her i fylket har vi iallefall et autismesenter og det var utrolig godt å komme dit og bli forstått Kanners hypotese om at autisme er et resultat av "kjølige" mødre burde da virkelig vær avlivet nå! Det må oppleves veldig vondt for dere som foreldre å erfare at kunnskapsløshet hos folk i omgivelsene påfører dere skyld for barnets diagnose. Støtt dere til fagfolk som kan noe om autismespekteret og når "mannen - i- gata" gir dere råd som dere ikke har bedt om, så opplys om at dere er godt ivaretatt av profesjonelle som kan noe om dette. Endret 4. april 2013 av Havbris 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå