Gå til innhold

Parkett eller laminat?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som sagt har jeg et budsjett, det er ikke mulig for meg å betale 300 kr m2. Gulvet nå er typisk billig laminat som ser ...vel..billig og plastikk ut, i tillegg er det i en fargenyanse som byr meg litt i mot.

Jeg er bare en person (pluss evnt typen) som bor i leiligheten. Blir det familieforøkelse så blir det flytting. Har nok bestemt meg for parkett, jeg tror jeg vil bli mest fornøyd med det, og jeg tror jeg får igjen for det ved senere salg. Jeg ser for meg denne typen

http://www.byggmax.com/no-no/byggevarer/gulv-lister/parkett-tregulv/parkettgulv-3-stav-butikkvare/13486/parkettgulv-eik-rustic-3-stav

Evnt

http://www.byggmax.com/no-no/byggevarer/gulv-lister/parkett-tregulv/parkettgulv-3-stav-butikkvare

http://www.byggmax.com/no-no/byggevarer/gulv-lister/parkett-tregulv/parkettgulv-3-stav-butikkvare/13409/eik-select-3-stav

Ser at noen er lakket, noen er oljet, noen ikke. Hva er best?

Anonym poster: f874738070b41941a74eca5169b842a2

Skrevet (endret)

Jeg må si jeg faktisk likte denne laminaten her, men til den prisen så er kanskje ikke kvaliteten all verden?

http://www.byggmax.c...ik-danube-plank

Mamma har pergo. Et veldig praktisk gulv, men jeg syns det er hardt og kaldt å trå på. Alloc er nok det beste skal man velge laminat, men hvis budsjettet er som det er så får man bare inngå kompromiss. Jeg tror at så lenge man ikke har barn/dyr og løper inne med sko, så blir det nok bra uansett :)

Endret av 2shy
AnonymBruker
Skrevet

Ser at noen er lakket, noen er oljet, noen ikke. Hva er best?

Vi har hatt både lakkert og oljet gulv. Kan skrive litt om vår erfaring: Vi hadde lakkert eikegulv på kjøkkenet, men måtte skifte etter at vannsøl ved vasken førte til stygge sprekker i lakken. Vi skiftet og valgte oljet. Det nye gulvet har vist seg å tåle bedre vannsøl. Så lenge gulvet er mettet med olje, preller vann av, men selv når det ikke er mettet blir det ikke ødelagt om det blir liggende vann på gulvet en stund. Det krever imidlertid mer arbeid enn lakkert. Men heller det enn å skifte gulvet etter noen år, slik vi måtte. Det er også lettere å reparere, når det kommer riper eller hakk. En annen ting er at det er bedre å gå på det oljede gulvet - ble overrasket over forskjellen. Vi blir mindre sliten i beina, når vi jobber lenge på kjøkkenet nå. Utenom det er det en smakssak. Selv foretrekker jeg oljet også pga utseendet og følelsen det er å gå på barfot.

Anonym poster: db4a581c063d2e2c07a7be92e6f34a9d

AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt både lakkert og oljet gulv. Kan skrive litt om vår erfaring: Vi hadde lakkert eikegulv på kjøkkenet, men måtte skifte etter at vannsøl ved vasken førte til stygge sprekker i lakken. Vi skiftet og valgte oljet. Det nye gulvet har vist seg å tåle bedre vannsøl. Så lenge gulvet er mettet med olje, preller vann av, men selv når det ikke er mettet blir det ikke ødelagt om det blir liggende vann på gulvet en stund. Det krever imidlertid mer arbeid enn lakkert. Men heller det enn å skifte gulvet etter noen år, slik vi måtte. Det er også lettere å reparere, når det kommer riper eller hakk. En annen ting er at det er bedre å gå på det oljede gulvet - ble overrasket over forskjellen. Vi blir mindre sliten i beina, når vi jobber lenge på kjøkkenet nå. Utenom det er det en smakssak. Selv foretrekker jeg oljet også pga utseendet og følelsen det er å gå på barfot.

Takk for svar! Nå forventer jeg ikke jeg særlig vannsøl i o m at det jeg skal legge i stua, men jeg skal notere bak øret at oljet virker å være et bedre valg generellt :)

Har du noen formening om parkett vs laminat også?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser til min glede at dette gulvet er svanemerket, første jeg har sett! ression_klassisk_plank_graa_eik.html'>http://www.megaflis.no//Laminat/Pergo_living_expression_klassisk_plank_graa_eik.html

litt over budsjett, men skal vurderes. Er dette et godt gulv tror dere? Fortsatt usikker på laminat, var så bestemt på parkett. Men dette med avgasser og miljø er faktisk veldig viktig for meg, hvordan er det med parkett, avgir det gasser o.l?

Skrevet

Parkett uten tvil! Vi byttet fra laminat til parkett, og det er stor forskjell. Jeg fikk rett og slett vondt i bena av å gå på laminat, det ble for hardt. Nå har vi parkett i eik og det er en helt annen følelse! :)

AnonymBruker
Skrevet

Parkett uten tvil! Vi byttet fra laminat til parkett, og det er stor forskjell. Jeg fikk rett og slett vondt i bena av å gå på laminat, det ble for hardt. Nå har vi parkett i eik og det er en helt annen følelse! :)

Kjøpte dere dyr parkett da? oljet, lakket, måtte dere lakke selv? Jeg føler så mange anbefaler meg å velge dyr laminat fremfor billig parkett, men jeg er så enig med deg i at laminat føles så hardt! Hva slags laminat hadde dere før, var det av billig type? Har venner som har dyr laminat (400 m2). Veldig slitesterkt og flott gulv, men jeg syns det er hardt å gå på.

AnonymBruker
Skrevet

Skal du kjøpe billig parkett så undersøk hvor den kommer fra. Ikke noe godt valg å ta treslag fra Østen inn i våre stuer når luftfuktigheten om vinteren er så lav.

Jeg hadde heller valgt en dyrere kvalitet av laminat :)

Anonym poster: f796bd50be44fa4f286e7c66cfcc3de1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Der jeg bodde før var det laminat, jeg hatet det. Trodde automatisk det var billig-laminat. Gulvet var fint å se på, men man ser jo tydelig at det er "plastikk", i tillegg hardt å gå på. Jeg fikk vite at dette var dyr laminat, 400 kr m2. Nei, jeg har nok bestemt meg for parkett, tror jeg vil angre ellers :)

Skrevet

Kjøpte dere dyr parkett da? oljet, lakket, måtte dere lakke selv? Jeg føler så mange anbefaler meg å velge dyr laminat fremfor billig parkett, men jeg er så enig med deg i at laminat føles så hardt! Hva slags laminat hadde dere før, var det av billig type? Har venner som har dyr laminat (400 m2). Veldig slitesterkt og flott gulv, men jeg syns det er hardt å gå på.

Jeg vet ikke hva laminaten kostet eller hvor den kom fra. Det var de forrige eierne som hadde lagt den. Kan tenke meg den var ca midt på treet, basert på resten av interiøret. Parkett kjøpte vi på salg på Maxbo. Husker ikke hvilket merke de selger? Om det er dyr eller billig parkett vet jeg egentlig ikke. Vi er fornøyd :) Den er såpass tykk at den kan slipes ned. Vi har ikke oljet eller noe, det er hvit eik så den skal se litt matt ut. Hjemmet har fått en mye lunere atmosfære etter at vi byttet gulv. :)

AnonymBruker
Skrevet

Vi pusser opp på budsjett, og valgte en rimelig laminat fra Byggmax. Mannen, som er tømrer, la det kjapt og greit, og det ser veldig fint ut ferdig lagt også.

Vi skulle selvsagt helst hatt parkett, og ser ikke bort i fra at gulvet blir byttet om noen år. Men vi er likevel godt fornøyd.

Anonym poster: eb5b1c1a3013ea95ddf9c23dfa855c71

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kikka i hele går på laminat og parkett, og jeg kommer til å velge parkett. Jeg syns laminat er kaldt og hardt å gå på, parkett er mye finere og lunere. Jeg har funnet 1-stavs eikeparkett til halv pris til rundt 270 kr m2. Det sprenger budsjettet, men i o m at det er såpass lite areal som skal legges, så går jeg for det. Det er utrolig lekkert, og gir skikkelig tregulv-følelse :)

AnonymBruker
Skrevet

Avhengig av hvor mye du ønsker å bruke egentlig. Men det er veldig god laminat (som overhodet ikke ser billig ut, det er vås) på markedet til gode priser. Dyrest er ikke alltid best. Gå heller og se etter hvilket gulv du vil ha, om du finner ett du liker, sjekk om det er slitesterkt og ikke bry deg om det er parkett eller laminat.

Forøvrig: hjemme hos foreldrene mine hadde jeg fest en gang i ungdommen, sølte en relativt stor mengde med cider og øl på gulvet. Selv om jeg tørket det opp og vasket gulvet x-antall-ganger så ble det "sprøtt" og begynte å knirke.

Anonym poster: d35fb0bf4da5d2f324765cd9814bcda1

AnonymBruker
Skrevet

Avhengig av hvor mye du ønsker å bruke egentlig. Men det er veldig god laminat (som overhodet ikke ser billig ut, det er vås) på markedet til gode priser. Dyrest er ikke alltid best. Gå heller og se etter hvilket gulv du vil ha, om du finner ett du liker, sjekk om det er slitesterkt og ikke bry deg om det er parkett eller laminat.

Forøvrig: hjemme hos foreldrene mine hadde jeg fest en gang i ungdommen, sølte en relativt stor mengde med cider og øl på gulvet. Selv om jeg tørket det opp og vasket gulvet x-antall-ganger så ble det "sprøtt" og begynte å knirke.

Anonym poster: d35fb0bf4da5d2f324765cd9814bcda1

Jeg sier ikke at all laminat ser billig ut, men skal jeg ha laminat som virkelig ser og føles bra ut (etter mitt skjønn), så må jeg ut med over 300 kr m2. Da kjøper jeg heller parkett, fordi jeg syns det både ser bedre ut, og føles bedre.

Skrevet

Hvis budsjettet ditt er så stramt hvorfor velge 1stavsparkett som er svindyr sammenlignet med 2-3 stavs?

Skrevet

Da vi var på boligjakt for ett år siden så dro vi ikke på visning en gang hvis de ikke hadde parkett, så jeg hadde defintivt valgt parkett :-)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kikka i hele går på laminat og parkett, og jeg kommer til å velge parkett. Jeg syns laminat er kaldt og hardt å gå på, parkett er mye finere og lunere. Jeg har funnet 1-stavs eikeparkett til halv pris til rundt 270 kr m2. Det sprenger budsjettet, men i o m at det er såpass lite areal som skal legges, så går jeg for det. Det er utrolig lekkert, og gir skikkelig tregulv-følelse :)

Høres ut som et godt valg. 1-stavs eikeparkett er etter min smak mye finere enn 2- eller 3-stavs. Til den prisen hadde i alle fall ikke jeg vært i tvil. :)

Skrevet

Hvis budsjettet ditt er så stramt hvorfor velge 1stavsparkett som er svindyr sammenlignet med 2-3 stavs?

Fordi tre-stavs eikeparkett er det kjedeligste som finnes? :P
AnonymBruker
Skrevet

Fordi det er på tilbud. Det vil koste meg 2000 kr mer enn 3 stavs (med mindre jeg hadde valgt en veldig billig 3 stavs med deretter kvalitet), og det kan jeg tåle når jeg får slik kvalitet og følelse i et gulv.

Fordi tre-stavs eikeparkett er det kjedeligste som finnes? :P

Jeg syns 3 stavs er fint, men det kan ikke måle seg med 1 stavs. Men jeg velger vel heller 3 stavs fremfor laminat? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...