Gå til innhold

Liten hund og leie av bolig?


Sjokoladenøtt

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har da en liten hund som jeg gjerne vil ha boende med meg og ikke foreldre. Men poenget er at det er dødsvanskelig å finne leiligheter eller hybler til leie som man får lov til å ha dyr..

Foreldrene mine kan ikke ha hunden over lengre tid, og jeg flyttet 6-7 timers kjøretur unna, så er ikke så enkelt..

Må jeg kjøpe leilighet for å kunne ha hund, eller hva er galt med folk? ..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Det som er galt med folk" er at huseiere ikke med 100% sikkerhet kan vite at bikkja di ikke står og bjeffer hele dagen eller driter ned leiligheten. De fleste bikkjer røyter også, og mange leiligheter er innredet med parkettgulv som over tid blir stygge hvis hundepoter m/klør går over de.

Dette VET jeg fordi jeg var dum nok til å gå¨med på å la min eks-leieboer skaffe seg hund som hun ikke greide å ta vare på

Anonym poster: b5622f7f86c79fe24226edcce96ac1f0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av de som leier ut til hundeeiere krever at leietager skriver under på at leiligheten skal tilbakeleveres i samme stand som i starten av leieforholdet. Dvs at du kan for eksempel bli nødt til å betale for ny parkett/laminat hvis denne bærer preg av slitasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å lage en ønskes leid-annonse selv?

Anonym poster: ce0d4f62d70a6849a89d8299bc44b2d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hund og har nettopp vært ute på leiemarkedet. Og jeg opplevde det ikke som noe problem.

Jeg ringt til og med på annonser der det sto husdyr ikke tillatt og kun hos en så var dette et absolutt krav. Når jeg forklarte situasjonen, altså at jeg har en god jobb, gode referanser og en rolig hund som aldri har ødelagt noe og aldri står alene ute i bånd så var ikke dette noe problem. Den ene sa seg til og med villig til å være hundepasser for meg.

En annen ting er jo som en over meg skriver, sett inn en annonse selv. Gjerne med bilde av både deg og hunden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være kjempevanskelig å finne leilighet når man har hund, det vet jeg dessverre mye om. Men om du setter inn annonse selv, så skriv litt om hunden og hvilket hundehold du har, legg gjerne ved bilder. Når du ringer på annonser og det ikke står spesifisert at husdyr ikke er tillat, så ville jeg latt vær å si ifra om hunden før etter visning. Så får du muligheten til å gi et godt inntrykk av hvem du er, og det er kanskje da lettere for dem å gå med på å møte hunden og kanskje si ja. Slik gjorde vi det, og da fikk vi napp. La alltid potensielle utleiere møte hunden hvis de kan gå med på husdyr :) Men om du har mulighet til å kjøpe noe eget er jo det det beste, selv om det også kan være vanskelig å komme inn på det markedet også. Men da bestemmer du jo stort sett det meste selv :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Det som er galt med folk" er at huseiere ikke med 100% sikkerhet kan vite at bikkja di ikke står og bjeffer hele dagen eller driter ned leiligheten. De fleste bikkjer røyter også, og mange leiligheter er innredet med parkettgulv som over tid blir stygge hvis hundepoter m/klør går over de.

Dette VET jeg fordi jeg var dum nok til å gå¨med på å la min eks-leieboer skaffe seg hund som hun ikke greide å ta vare på

Anonym poster: b5622f7f86c79fe24226edcce96ac1f0

Forstår jo det, men når jeg har vært på visning og hintet om dette med hund (uten at det har stått noe om dyrehold) så har de sagt nei med en gang selv om jeg forklarte at jeg kunne gå med på avtaler osv.. Synes dette er utrolig tungvint, da hunden er liten og renslig (8 år gammel, så den er stueren.. Og bjeffer heller ikke).

Tror nok jeg heller må kjøpe leilighet, her i området er alle sure og irriterte bare man har bil i det hele tatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være kjempevanskelig å finne leilighet når man har hund, det vet jeg dessverre mye om. Men om du setter inn annonse selv, så skriv litt om hunden og hvilket hundehold du har, legg gjerne ved bilder. Når du ringer på annonser og det ikke står spesifisert at husdyr ikke er tillat, så ville jeg latt vær å si ifra om hunden før etter visning. Så får du muligheten til å gi et godt inntrykk av hvem du er, og det er kanskje da lettere for dem å gå med på å møte hunden og kanskje si ja. Slik gjorde vi det, og da fikk vi napp. La alltid potensielle utleiere møte hunden hvis de kan gå med på husdyr :) Men om du har mulighet til å kjøpe noe eget er jo det det beste, selv om det også kan være vanskelig å komme inn på det markedet også. Men da bestemmer du jo stort sett det meste selv :)

Takker for tips :)

Jeg sliter med å finne steder jeg kan ha bil tilogmed her, så det å ha både bil og hund er tydeligvis doomed..

Tror nok jeg må kjøpe leilighet, men ikke lett med den luselønna jeg har.. Må ta ekstrajobb isåfall :/ Håper jeg får orden på det i alle fall, vil ikke måtte gi vekk hunden eller noe slikt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt erfaring med det. Min erfaring er at det i små byer er lettere å få leie med hund. Og at det er uhyre enkelt å få leie leilighet om man tar med hunden til huseierne og viser hvor lydig og stille hunden er (det forutsetter selvfølgelig at man har en stille og lydig hund). Små hunder er lettere for huseiere å godta fordi de tar mindre plass, gjerne er enklere å kontrollere og lager mindre rot. Dessverre er det gjerne sånn at i store byer er det så stor pågang på leilighetene at folk med dyr blir valgt bort til fordel for de uten dyr. Sånn vil det nok alltid være. Det er jo faktisk et sjansespill å leie ut til noen med dyr. Man kan jo faktisk aldri vite om noen har en ekstremt bråkete hund. Eller om hundeeiere plukker opp bæsj, osv.

Men det er ikke umulig heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor nå i min tredje leilighet med hunder, og jeg har opplevd at det kan være vanskelig ja. Men det er som flere andre her sier også, at hvis du tar med deg hunden for å hilse på utleier er det god sannsynlighet for at det går fint. Så lenge du ikke har en veldig utfordrende hund da ;) Jeg har to, og likevel er det flere utleiere jeg har vært på visning hos som har sagt ja, fordi jeg viser at hundene mine er greie å ha i hus. Men vær ærlig. Jeg sier alltid fra at det kan bli bjeffing i starten fordi hundene ikke er vant med lydene i huset, men at jeg selvfølgelig skal jobbe med det så det roer seg fortest mulig. Da ser utleier at man er ærlig og seriøs :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor nå i min tredje leilighet med hunder, og jeg har opplevd at det kan være vanskelig ja. Men det er som flere andre her sier også, at hvis du tar med deg hunden for å hilse på utleier er det god sannsynlighet for at det går fint. Så lenge du ikke har en veldig utfordrende hund da ;) Jeg har to, og likevel er det flere utleiere jeg har vært på visning hos som har sagt ja, fordi jeg viser at hundene mine er greie å ha i hus. Men vær ærlig. Jeg sier alltid fra at det kan bli bjeffing i starten fordi hundene ikke er vant med lydene i huset, men at jeg selvfølgelig skal jobbe med det så det roer seg fortest mulig. Da ser utleier at man er ærlig og seriøs :)

Lykke til!

Ja, men nå har jeg litt vanskeligheter siden hunden bor hos mamma.. 6 timer unna, haha.. Får ikke ha henne her hvor jeg leier nå, har leta i over 6 mnd.. er jo helt umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om du studerer, men jeg la ut bolig-ønskes-annonse gjennom skolen. Opplyste at jeg har en liten og snill hun som ikke bjeffer eller ødelegger noe, la også til bilde av hunden. Fikk 2 svar på annonsen innen en uke, og begge tilbydde meg leilighet. Var veldig overrasket, siden jeg og trodde at det kom til å være umulig å finne noe med hund. Så jeg anbefaler å legge ut annonse, da svarer bare de som faktisk syns det er greit at du har hund og du slipper å sløse vekk tid.

Lykket til! Håper virkelig du finner en leilighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan egentlig forstå utleiere. Hunder kan tisse inne. Man kan ikke skrive i leiekontrakten at hunden ikke kan tisse inne. Hadde jeg eid en dyrkjøpt bolig med hybel, hadde jeg ikke tilatt dyr, dessverre.

Anonym poster: 1969a7feed83eddecc2b86176b2ca234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan egentlig forstå utleiere. Hunder kan tisse inne. Man kan ikke skrive i leiekontrakten at hunden ikke kan tisse inne. Hadde jeg eid en dyrkjøpt bolig med hybel, hadde jeg ikke tilatt dyr, dessverre.

Anonym poster: 1969a7feed83eddecc2b86176b2ca234

Hadde du ikke leid ut til noen med barn heller da? Barn tisser også på gulvet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FiskenBlub

Når man har flere mulighet tror jeg utleier velger vekk folk som er tenåringer/unge folk og folk med dyr/barn. Men som sagt over er det myye enklere å få leilighet i en bygd. Jeg leier leilighet med 5 dyr :) Leier hos bestefar, så det sier vel sitt. Er sånn halvveis på leting etter ny leilighet og tror utleiere velger meg og gjengen bort med en gang :P Med tanke på at du har en liten hund så er det mye lettere enn folk med katt og store hunder. Du får bare gjøre som folk ser: legge ut annonse og ringe rundt. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du ikke leid ut til noen med barn heller da? Barn tisser også på gulvet.

Barn har da bleie på seg?

Anonym poster: 1969a7feed83eddecc2b86176b2ca234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når man har flere mulighet tror jeg utleier velger vekk folk som er tenåringer/unge folk og folk med dyr/barn. Men som sagt over er det myye enklere å få leilighet i en bygd. Jeg leier leilighet med 5 dyr :) Leier hos bestefar, så det sier vel sitt. Er sånn halvveis på leting etter ny leilighet og tror utleiere velger meg og gjengen bort med en gang :P Med tanke på at du har en liten hund så er det mye lettere enn folk med katt og store hunder. Du får bare gjøre som folk ser: legge ut annonse og ringe rundt. Lykke til :)

Det kommer helt an på.

Jeg har en liten allergivennlig en det ikke er noen problemer med. Allikevel tok det meg fire år å finne leilighet, og jeg lette i fem bygder. Til slutt måtte jeg bare ta en jeg egentlig ikke har råd til, mens jeg fortsatt leter. Har bodd i denne leiligheten i to år nå.

Leiemarkedet suger overalt.

Anonym poster: 9f5577846fb8fa2a21c83c32ae7b6083

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FiskenBlub

Det kommer helt an på.

Jeg har en liten allergivennlig en det ikke er noen problemer med. Allikevel tok det meg fire år å finne leilighet, og jeg lette i fem bygder. Til slutt måtte jeg bare ta en jeg egentlig ikke har råd til, mens jeg fortsatt leter. Har bodd i denne leiligheten i to år nå.

Leiemarkedet suger overalt.

Anonym poster: 9f5577846fb8fa2a21c83c32ae7b6083

Jeg bor i en samebygd hvor alle har hund så her var det ikke et problem. Da jeg lette etter leilighet (for ca 1,5 år siden) var det mange som ville leie til meg, var vel og merke før da jeg bare hadde en hund :P Leter nå etter leilighet i by og alle annonsene står det at dyr ikke er tillatt (gidder ikke prøve å få de til å gjøre et unntak siden jeg har 5 stykk). Som du sier så suger leiemarkedet nå og da har leier flere å velge mellom, så da tar de så klart vekk folk med dyr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn har da bleie på seg?

Anonym poster: 1969a7feed83eddecc2b86176b2ca234

Det skjer fortsatt at de tisser på gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du ikke leid ut til noen med barn heller da? Barn tisser også på gulvet.

Tror bikkja mi er mer renslig enn en baby... Eneste stedet hun har tissa inne var i dusjen.. Altså ikke akkurat så veldig ille.. Haha :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...