Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg skal snart 1 uke til Portugal.

er ikke veldig reisevant, og alle ferier jeg har vært på har vært Cruise, hvor jeg ikke har behøvd å tenkte så mye på matsikkerheten.

Men altså, jeg er LIVREDD for å bli matforgiftet!

Hva slags mat bør jeg holde meg unna, og hva ansees som "trygt"??

Noe spessielt jeg bør se etter ved valg av spisesteder??

Alle tips/råd motas med takk:)

Anonym poster: 554eae2680f76eabc956c45f4a1be6cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du reiser til Portugal så kan du være rimelig trygg. Jeg personlig holder meg unna salater og mat som ikke er godt tilberedt grunnet salmonella etc men utover det så spiser jeg som normalt.

Folkehelseinstituttet har disse rådene for reise:

Unngå dette:

• drikkevann som ikke er desinfisert
  • isbiter laget av vann som ikke er desinfisert

Vær på vakt mot:

• kalde sauser
  • upasteuriserte melk og produkter laget av slik melk
  • bløtkokte egg, og speilegg og omeletter som ikke er helt gjennomstekt
  • mat tilberedt av rå egg (majones, desserter)
  • ukokte grønnsaker, salat og spirer
  • frukt som ikke kan skrelles
  • rå eller ufullstendig kokt skalldyr
  • halvstekt eller rått kjøtt
  • mat som serveres lunken

Du kan trygt spise:

• varm, kokt og stekt mat
  • frukt og grønnsaker som du skreller selv

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ok. Her kommer mine gode råd for alle som er redd for mageproblemer i utlandet.

Først synes jeg du skal gå å få en hepatitt A sprøyte om du ikke har det fra før av. Så sørger du for å ta drikkevaksinen dulcoral før du reiser og så kjøper du med det antibac som du bruker ALLTID før du skal være i kontakt med mat. Det mange ikke tenker på er at om de akkurat har vasket hendene og så går de inn til bordet på en restaurant så vil de underveis ta på flere ting, f.eks rekkvertk, stolarmer og annet. Så spiser de gjerne brød, som man ofte får, med hendene men de har ikke desinfinsert seg før de tar på brødet eller evnt. annen mat og er man da uheldig så er veien kort til magetrøbbel.

Så god håndhygiene er veldig viktig.

Så spiser man bare mat som er godt kokt og stekt. Pass på at kylling og farsemat alltid er gjennomkokt før du begynner å spise det. Spise bare grønskaker som er stekt eller kokt og hold deg unna alle rå grønnsaker og salater. Ikke spis desserter med melk/ krem i. Kjøp Iskrem som er ferdig pakket fra fabrikken( slik som vanlige kroneis her f.eks). Drikk alltid bare flaskevann og puss også tenner i det.

Når det kommer til melon så har jeg opplevd å se at folk blir dårlige av det i enkelte land. Tror noen kan sprøyte inn vann i de for å få høyere vekt og dermed er de ikke så bra for oss. Så det kan være lurt å holde seg unna om du er litt hysterisk for matforgiftning.

Egg er en annen kilde til problemer og spiser du omelett eller liknende så sørg for at egget er absolutt gjennomstekt.

Bruk syn og luktesans. Ser det rart ut eller lukter det merkelig så ikke spis det.

Fisk er bra sånn. Er den dårlig så lukter du det.

Husk at kokt ris som står ute i vamren litt lenge kan få giftstoffer som ikke er bra for oss.

Bor du på hotell med buffe så er det ofte lurt å være tidlig på buffeten slik at maten ikke har stått ute så lenge.

Om kaffemaskiner på kafeer ikke er skikkelig rengjort så kan dette være en bakteriebombe. Bo på et bra hotel og drikk kaffe der. Kjøp bare kaffe på gode kaffebarer der du ser at mange kjøper og det er stor trafikk.

Ikke gjør som jeg gjorde en gang i Tunisia da jeg bestille kaffe og kaffemaskinen visstnok var ødelagt men så virket den visst allikevel. Toalettene der var ubeskrivelige og det skulle ha advart meg men plutselig kom det kaffe. Den var lunken da så det vannet var nok ikke kokt. Etter en munn landet resten i Saharas ørken men likefullt fikk jeg salmonella med lungebetennelse. Har også ligget på sykehus på Grand canaria etter ett døgn der jeg begynte å bli uttørket etter at det kom begge veier. Så jeg har lært meg å være forsiktig.

Tilslutt. Om uhellet skulle være ute og du får diare så er det lurt å ha med seg Imodium. Selv om det er greit å få ut elendigheten så kan det i krisetilfelle være bra å ha noe som stopper det for en stund.

Noen av disse rådene kan kanskje virke litt hysteriske men nå følger jeg de selv etter som tidligere nevnt noen kjedelige erfaringer. Jeg har siden reist i usa, mexico, kina, thailand,tyrkia med mer og har aldri blitt dårlig i magen.

Endret av caroprins
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes også det virker litt hysterisk, ja. Portugal og Thailand er ikke akkurat sammenlignbart, selv om bakteriefloraen er annerledes enn hjemme. Det er en grunn til at min ikke-vestlige familie kan drikke vannet i Norge, mens hverken de eller jeg kan drikke det i deres hjemland. Portugal er ikke Norge, men det er et vestlig og ganske velstående land. I verdensmålestokk, altså. Men: Det skader selvsagt ikke å være ekstra forsiktig. Bare virker som TS er i overkant redd, og tenkte å si at det ikke er så ille.

Sunn fornuft holder normalt lenge. Det innebærer god håndhygiene, ikke drikke fra springen og sørg for at maten er ordentlig kokt/stekt. Ikke innta for mye som kan være vasket med annet enn flaskevann. Derfor kan det f.eks. være greit å for eksempel be om isbiter fra "bottled water" eller ingen isbiter i det hele tatt. På typiske turiststeder er de antagelig klare over det, men om du går på en lokal restaurant litt utenfor turistområdene tenker de neppe på sånt. Med unntak av vann handler det om mye de samme hensynene som i Norge, bare å være mer påpasselig med det.

Jeg har selv også til gode å bli dårlig på reise, og jeg har reist til ca. 30 ikke-vestlige land (Elfenbenskysten, Kenya, India, Indonesia, Mongolia, rundt i Sør-Amerika etc.). Tror jeg er velsignet med en veldig robust mage, i bytte mot at jeg er ubrukelig på mye annet, men du kan nok slappe av. 'caroprins' sine råd blir for mye for meg, særlig innenfor Europa, men poengene er gode.

Anonym poster: c9ebf36304ffd17f9694aa6409aa46dc

• Liker 2
Skrevet

Helt enig med siste taler. Jeg har vært i alt fra USA til Marokko, hvor det har vært ulik bakterieflora, og til dels svært forskjellig fra hjemme. Jeg har aldri blitt dårlig på reise, men det har nok aller mest med at jeg er generelt forsiktig og bruker sunn fornuft. Vasker man hendene godt, noe jeg regner som en selvfølge også i Norge, spiser mat som er varmebehandlet og ikke ligger rett i solsteka i flere timer, samt holder seg unna f.eks salat så klarer man seg godt.

Sunn fornuft her er poenget. F.eks spiser jeg gjerne iskrem i utlandet, men da kun pinneis fra butikk, ikke softis fra en eller annen isbar som kanskje ikke har samme hygiene som her hjemme.

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest navnelapp
Skrevet

Den verste smittekjelda du kjem borti er pengar, sedlar og myntar. Vask hendene etter at du har betalt for ting og skal spise. Lista til caroprins syns eg er i engstelegaste laget når ein skal til Portugal. Vi brukte ei liknande liste då vi dro til Nepal, men der er mattryggleiken (og vasstryggleiken) elendig. Portugal er veldig trygt når det gjeld mathelse.

• Liker 2
Skrevet

Min liste over what to do var ment for de som er uvant med reise og livredd ( som trådstarter her) for matforgiftning.

Derfor en grundig gjennomgang av alt jeg kunne komme på for å beskytte seg.

Skrevet

Har reist mye og aldri blitt dårlig på reise.

Drikker flaskevann og er nøye med å vaske hendene. Har alltid med imodium, i tilfelle noe skulle skje (kombinasjonen flytur og dårlig mage er ikke bra)

Når jeg reiser med barn bruker jeg å ha med en grønnsaksskreller og liten kniv i veska på utflukter, sånn at frukt kan skrelles og deles. En flaske antibac (eller våtservietter) er også greit å ha med.

Skrevet

Det er typisk norsk å være redd for "utenlandsk" mat.

Jeg reiser enormt mye, er i utlandet ca en uke i måneden, og jeg har aldri blitt matforgiftet Jeg spiser alt, rått kjøtt, sushi, salater, skalldyr, eggeplomme... Selvfølgelig etter en vurdering av hva slags type sted jeg spiser på.

I de fleste land i Europa, også i Portugal, kan du drikke springvann. Det er kloret i hjel, og smaken er deretter. Derfor drikker jeg kun flaskevann.

Det farligste er dårlig handhygiene, både din egen og spisestedet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg reiser også mye, også utenfor Europas grenser, men Lisboa er faktisk det eneste stedet jeg kan huske å ha blitt dårlig. Fikk en voldsom salmonellainfeksjon etter å ha spist på en dyr og ordentlg brasiliansk restaurant, og de siste fire dagene av ferien var totalt ødelagte og jeg ble bare liggende på hotellrommet med magekramper, feber, oppkast og diaré. IKKE særlig morsomt!!!

Dette er fire år siden, og etter denne opplevelsen er jeg også blitt nærmest "nazi" på mathygiene når jeg er lenger sør enn Danmark. Jeg tar stort sett samme forholdsregler som caroprins, bare tanken på å igjen bli så dårlig som jeg var i Lisboa gir meg grøsninger...

Anonym poster: 475c2e3e5a6b0bbc0fcfa08c6fc58514

Skrevet

Portugal er et moderne EU-land. Ikke sammenlignbart med visse land i fjerne verdensdeler.

Vanlig hygiene holder lenge. Selvfølgelig kan du oppleve å bli matforgiftet der. Jeg har blitt matforgiftet 1 gang i mitt liv. Jeg er 49 år og har reist MYE. Ble matforgiftet i Oslo.... 300 meter hjemmefra.

Spis og kos deg. Spis skalldyr/sjømat, drikk vann, bruk isbiter, spis is, spis salater.

Men: litt forsiktig med mat som selges på strendene (hvis du skal på stranda). Noen venner av meg ble skikkelig syke etter å ha kjøpt "hot-dog" i en bod på stranden i Spania. Det burde jo ha lyst en varsel-lampe når pølsene lå ute i 36 graders varme før de gikk i gryta... Jeg kjøpte ikke, for å si det sånn..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Etter å ha backpacket gjennom Asia, spist lokal mat på savannen i Afrika og reist fra land til land i Sør Afrika har jeg blitt matforgiftet en gang i mitt liv. Etter et besøk på Ekebergrestauranten i Oslo.

Anonym poster: 9df620f9d7bf386f8dc6d1b89fe08f50

Gjest Elissima
Skrevet

Jeg har aldri blitt matforgiftet så mye som i Oslo. Og jeg reiser mye. Men ta forhåndsregler som andre skriver her, antibac før du tar på mat og se an restaurantene du skal spise på. Selv om det er en fancy restaurant kan du likevel bli dårlig, men likevel pleier jeg se an menyen og restauranten før jeg bestiller mat i utlandet. Og jeg spiser salater, frukt og har isbiter i drikka mi, aldri blitt dårlig. Har alltid med imodium, just in case.

Skrevet

Eneste stedet jeg har blitt matforgiftet var faktisk i Portugal, men det var uflaks. Det er i utgangspunktet veldig trygt. Er du nervøs så ta en drikkevaksine mot turistdiarė/cholera som heter dukoral, det tar bort litt av faren. Ellers er håndhygiene viktig. Men jeg ville ikke vært bekymret om jeg var deg.

Skrevet

Du har ingentig å være redd for. Det er som noen tidligere nevnte, typsik Norskt å være redd for alt i utlandet. Jeg bor bare timer med bil fra Portugal (i Spania) og har bodd her i over 2,5 år. Jeg har aldri vært matforgiftet verken her eller andre steder i verden. Jeg spiser sushi, rått kjøtt og rå grønsaker, eggeplommer og det jeg skulle få lyst på. Carpaccio og sushi minst 3-4 ganger i uken, på forskjellige steder. Matforgiftning kan like gjerne skje i Norge som i Portugal. Vask hender godt, men dette gjelder jo også for Norge. Springannet her nede kan drikkes, men smaker grusomt, så gå for flaskevann.

Du trenger ingen vaksiner eller noen ting.

AnonymBruker
Skrevet

TS

Tusen takk for beroligende svar!!

Ja jeg er nok i overkant redd for å bli syk på denne turen...

Har alltid med Antibac og bruker den flittig:) Imodium skal også være med, just in case...

Men har jo lyst på litt friske salater og frukt osv... hmm får se om jeg tørr å sjanse på det!

Skal bo på 5 stjernes hotell, så håper standaren på maten der er like høy.

Skal også på noen utflukter med matservering, og der har jeg svært lite kontroll...

Men det gjelder jo de 150 andre jeg skal på tur med også...

Anonym poster: 554eae2680f76eabc956c45f4a1be6cd

Skrevet

Spis alle salatene, all fisk og kjøtt du har lyst på, og kos deg masse!

Selv har jeg to hellige regler på tur i Europa. God håndhygiene, og å sky all mat som ligger til utstilling (pizzastykker o.l).. Det siste innebærer også å undertrykke behovet for nattmat når bedømmelsesevnen er redusert ;)

God tur!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...