Gå til innhold

Afrika i sommer - forholdsregler

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har store planer om å dra på ferie til Afrika i sommer, planen er å besøke Marokko. Skal reise alene og lurer på om andre anbefaler Marokko for alenereisende og hvilke forholdsregler jeg burde ta om jeg eventuelt reiser dit?

Anonym poster: 525ee9930627bddd07c790b13d2a8777

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Marokko er ikke typisk hva man tenker hvis man vil til Afrika - Nord-Afrika er nok ganske annerledes kulturmessig og er mer blanding.

Spørs hvor du vil reise i Marokko?

Marrakesh er ganske turistorientert og dermed ganske grei å ta alene, om man ikke vandrer for mye alene på kveldstid og ikke gjør dumme ting. Største problemet blir nok det å unngå alle som skal selge deg noe hele tiden. Jeg trodde også at man skal være veldig tildekket og gikk dermed rundt i lange klær i 42C, men så fort at de aller fleste andre turister kledde seg stort sett som de ville. Så Marrakesh er i alle fall ganske turist-vennlig sånt sett. Finner også barer som selger alkohol og det meste er i grunn ganske greit.

Casablanca er kanskje litt roligere, og jeg følte meg mer hjemme der. Byen er større, og kanskje mer vanlig sånt sett. Dermed får man også mer ro der. Men Marrakesh har jo den sjarmen da, selv om den er overfylt av turister og man føler seg som byttedyr hele tiden.

Samboeren har også tatt fjellturer og lignende i Marokko, men dette er i alle fall noe man ikke skal gjøre alene.

Forhåndsregler: sjekk prisene på det meste du kjøper eller skal på nettet på førhånd. Ikke si ja til noe som helst på gata - spesielt om noen tilbyr deg å vise rundt i en butikk eller verskted og lignende - du er garantert til å kjøpe noe du ikke vil. Om du takker ja til te har du i grunn allerede involvert deg i en forhandlingsprosess. Unngå å kjøpe krydder og smykker lignende i turistbutikker, du finner samme ting mye mye billigere på markeder der de lokale kjøper. Man skal alltid prute om man er i Soukene. Det finnes også butikker som har fast pris på dings til turistene - og i mange tilfeller kan det være lurt å sjekke i disse butikkene først for å vite hva ting koster.

Hvis du er enslig kvinne, ville jeg også unngått å gå for mye alene i veldig fattige områder eller bydeler som er mer belastede. Unngå å flashe dyre ting, osv.. I grunn det vanlige om man reiser i steder som ikke er så velstående. I grunn ville jeg ikke anbefale å reise rundt i selve Marokko, med mindre du kan ta tog - togforbindelse mellom større byer er ganske bra. Det å prøve å finne noe bra pris med taxisjafører som kjører mellom byer er ikke enkelt, og det er ikke noe jeg hadde gjort alene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...