Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Bobbla
Skrevet

Dersom jeg og barnefar har hver vår leilighet, - men er kjærester, - får jeg samme rettigheter som en alenemor? Dvs, får jeg dobbelt barnetrygd, overgangsstønad osv? Er det best å holde kjeft om at vi fortsatt er kjærester? Jeg mener, dersom vi har hver vår leilighet, burde vi vel regnes som to husholdninger, siden vi har utgifter på hver vår leilighet?

Videoannonse
Annonse
Gjest agurk
Skrevet

Reglene er slik at dersom dere bor i hver deres leilighet/hus blir du regnet som aleneforsørger å får da rettigheter til aleneforsørger"penger". Men da må ikke kjæresten din være med på å betale utgifter hjemme hos dere, samt at han må betale barnebidrag. Og dere kan heller ikke bo i samme hus dersom der er mindre en fire leiligheter i boligen.

Gjest Bobbla!
Skrevet

Takk for svar!

Selvfølgelig skal ikke barnefar betale strømregning eller ha utgifter på min leilighet; han har jo sin egen leilighet å skjøtte økonomisk.

Men jeg har hørt at det kan bli problemer dersom man er kjærester, men bor hver for seg. Det er jo tåpeli, synes jeg, da man har to husholdninger og ikke er samboere!

Gjest agurk
Skrevet

Så lenge dere holder dere på hver sin kant så er det ikke noe problem. Men når han overnatter mer hos deg en i sin egen seng, da blir det problemer da!

Skrevet

Du må passe deg litt her, jeg vet her jeg bor er de kjempe nøye. I fjor hadde de tatt kjempe mange for trygdesvindel, sier ikke at du gjør det. Men du for vel disse pengene for du er alene. Ring trygdekontoret og spør, du trenger jo ikke nevne noen navn itilfellet dette blir aktuelt.

LYKKE TIL

Skrevet

hvis et trygdekontor går på kontrol og finde ekstra tandbørste, baber grej, og herre tøj, da bliver man taget for trygdesvindel og det koster skjorten, der må ikke findes noget spor efter din kæreste i din lejlighed overhoved andet end et billed på vægen, og bor man på et lille sted ryger rygterne hurtiger en vinden så som jones sagde tal med dit trygdekontor.

Skrevet

men, man må da få lov til å ha en kjæreste. Og en kjæreste setter da ofte igjen ting!?

Gjest Anonymous
Skrevet

Men hvis det er Barnefaren du er sammen med, hvorfor lure staten for penger :roll:

Skrevet

Jens helt enig med dig men lov er lov og ikke altid logisk :-)

Gjest Bobbla
Skrevet

Gamle Alex, lurer jeg staten for penger dersom jeg er sammen med barnefaren?!

Er man arbeidsledig får man arb.ledighetstrygd, er man syk får man sykepenger.Er man aleneforelder,- enten man har et seksuelt forhold til barnefaren eller ikke,- så må man jo uansett ha noe å leve av! Leier jeg en leilighet som jeg skal betale leie og strøm for osv, og har en egen husholdning, - og barnefaren er arb.ledig og bor i egen leilighet sammen med sitt barn på 8 år, - lurer jeg staten da?!Alt hadde vært ok hvis vi hadde vært bitre fiender,- men skal vi fortsette å ha et forhold,- selv om vi ikke bor ilag, så er det trygdesvindel?

Gjest Anonymous
Skrevet

Hmmm- vel jeg var vel kanskje litt krass i min uttalese der- det beklager jeg :-)

Jeg har kanskje en litt annen definisjon av aleneforeldre en det du har.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor ikke han tar fult ansvar økonmoisk når dere forsatt er kjærester, men det er jo klart at det kan det jo finnes mange personlige grunner til.

Og kalle det trydesvindel var og ta litt hard i - det inndrømmer jeg :oops:

Skrevet

Du må jo ha staten til å forsørge ditt barn pga. ekstrautgifter dere som par har fordi dere velger å bo i hver deres leilighet. Hvorfor kan dere ikke koste utgiftene på barnet deres selv? Det er da dere som har laget det. Velferdsordningene for alenemødre er laget så en mor som ikke er sammen med faren skal klare hverdagen. Ikke så par skal slippe å forsørge sitt eget barn.

Hva så om han er arbeidsledig, dere vil jo spare mye penger hvis dere har utgifter til en husholdning istedet for to. Da slipper staten å dekke ekstrautgiftene. Skjerp deg.

Skrevet

uanset så hedder det pr defination trygdesvindel, det er ikke lov ( norsk lov husker ikke paragraffen ) at have barnefaren/moren som kæreste og så udgive sig for at være alenemor/far hvis begge forældre stadig har et forhold går man som par.

og her snakker jeg om lov ikke hvad jeg synes er ret eller uret. vil tage det stærkt fram.

men jeg må se mig enig i at det ville vel være lettere hvis i slog jer sammen det ville i begge spare mange penge på nu hvor i er glade i hinanden.

Skrevet

Enig med Veslebråka!

Svigermor jobber på trygdekontor og i følge henne kan dem som har et forhold til barnefaren bli fratatt retten til stønaden som en aleneforelder har. Da snakker vi om et forhold som er sterkere enn det typiske "du har ungen hver onsdag og annenhver helg". De har tatt flere jenter her som har hatt et kjæresteforhold til barnefar. De har blitt anklaget for trygdesvindel.

Og hvorfor er det så mye verre for dere å forsørge en felles unge enn for andre?

Skrevet

Hvorfor bor dere ikke sammen når dere er sammen? Og hvertfall når dere får en liten. Det er jo litt rart. Dette sto på trygdeetatens informasjonssider under enslig mor/far:

Stønad gis til ugift, skilt eller separert mor eller far som er alene om den faktiske og daglige omsorgen for barn. Den som mottar stønad kan ikke leve sammen med den andre av barnets foreldre. Vedkommende kan heller ikke få stønad dersom hun/han lever i ekteskapslignende forhold med en annen, og har gjort det i minst 12 av de siste 18 månedene.

Jeg forstår det sånn at du ikke da har rett på noen overgangstønad, hva tenker dere andre??

Gjest Anonymous
Skrevet
Gamle Alex, lurer jeg staten for penger dersom jeg er sammen med barnefaren?!  

Er man arbeidsledig får man arb.ledighetstrygd, er man syk får man sykepenger.Er man aleneforelder,- enten man har et seksuelt forhold til barnefaren eller ikke,- så må man jo uansett ha noe å leve av! Leier jeg en leilighet som jeg skal betale leie og strøm for osv, og har en egen husholdning, - og barnefaren er arb.ledig og bor i egen leilighet sammen med sitt barn på 8 år, - lurer jeg staten da?!Alt hadde vært ok hvis vi hadde vært bitre fiender,- men skal vi fortsette å ha et forhold,- selv om vi ikke bor ilag, så er det trygdesvindel?

Du kan ikke sammenligne disse tingene da!! Hvis du er sammen med barnefar så er du ikke aleneforsørger. Dermed basta! At dere er dumme og velger å bo hver for dere, er jo deres valg. DET skjønner ikke jeg. Dere er kjærester, venter barn sammen, men vil likavel ikke bo sammen??? I mine øyne er du ikke aleneforsørger. Derfor synes jeg også det blir helt feil å snylte på staten.

Gjest Anonymous
Skrevet

Så lenge dere ikke bor sammen og du har den daglige omsorgen for barnet så har du rett på overgangstønad.

Men jeg ser det er mange som blir forbanna av slike situasjoner som dette.

Det er jo tross alt skattepengene deres det er snakk om her.

Da må jeg bare føye til at de skulle bare visst hva skattepengene går til..... et lite hint; fete biler, hus, klær you name it.. til folk som kommer til norge....

Skrevet

Har ikke lyst til at skattepenger brukes på fete biler, hus, klær og you name til noen som ikke har reelle behov, uansett om de er norske eller flyktninger eller you name it.

Skrevet

kan ikke skjønne hva folk blir så opptrekkt av....

bor man alene så bor man alene...da tar man seg av alt det økonomiske rundt hushold for seg og barnet alene....de har nok ikke flytta fra hverandre for å snylte trygd....

å ditte tullet med skattepengane til folk....syns det er dumt jeg....skatte må vi uansett om bobbla bor sammen med barnefaren eller ikke!!!

Skrevet

Hvofor er det alltid noen som støtter opp om å bryte lover? Så deilig det hadde vært om jeg og mannen min tok ut separasjon og flytta fra hverandre sånn at staten kunne forsørge bebisen vår. Vi hadde jo fremdeles kunnet bo som naboer og hatt litt sex av og til.....For meg blir dette helt feil, for er man sammen og venter barn sammen får man klare seg på en felles husholdning som andre par som har felles barn.

Og ettersom barnefar er arbeidsledig (som det står litt lenger opp her) vil han jo bare betale minstebidrag på ungen mens mor får støtte til det meste gjennom overgangsstønad.

Jeg for min del nøler ikke et sekund med å tipse om folk som gjør slikt - og kall meg gjerne drittkjerring, men rett skal vær rett spør du meg :-x

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...