AnonymBruker Skrevet 31. mars 2013 #1 Skrevet 31. mars 2013 Jeg har en hund på 5 kg som jeg må ha med meg hit og dit, av forskjellige grunner. Det er ikke snakk om lange avstander, men det er snakk om et par ganger i året. På buss, tog, fly, hurtigbåten, hurtigruta, og taxi. Så jeg lurer på - hva er deres erfaringer med hund på disse transportmidlene? Går det greit? Er det godtatt, eller ikke? Jeg bor i Tromsø om det har noen betydning. Anonym poster: 5b87438e06ed8877c92df20afc5c0ae1
Lagrima Skrevet 31. mars 2013 #2 Skrevet 31. mars 2013 Hei! Har reist masse med min Jack Russel terrier, er vel ca samme størrelse som din. Jeg har ikke hatt noen problemer med transportmidlene, men jeg har alltid sjekket på forhånd hvis jeg har vært usikker. Fly - må bestille plass til hunden samtidig som din egen billett. Dersom noen med allergi har informert flyselskapet om dette, så får du ikke ha hunden inn i kabinen. Hurtigruta - ikke reist med, men har reist med båter her nede i Østlandsområdet. Her er det ofte hunderom som man må oppholde seg i under hele overfarten. Taxi: Har ringt taxiselskapene en dag i forveien, spurt om de har "hundetaxier", og bestilt henting av en slik den dagen jeg skulle reise. Nytter nok ikke å ringe akkurat når du trenger bilen, sjekk på forhånd. Tog: Det er egne dyrevogner som man kan ha hunder på, må sitte i disse vognene hele reisen. Buss: Bussjåførene sier alltid at "hvis det kommer på noen med allergi, så må hunden av". Dette har aldri skjedd. Jeg har reiseveska på fanget, og hunden oppi. Når jeg legger lokket på så er det ingen som ser at det er en hund oppi, og så har jeg gjerne noen bein og slikt med sånn at hunden har noe å gnage på hvis hun blir utålmodig. Nå er jeg heldig å ha en hund som blir trøtt av mange inntrykk, så hun sover alltid når vi er ombord i buss, tog, fly osv. Brukte masse tid på å gjøre reiseveska til et kjent og trygt sted, blant annet hadde vi den framme i stua i et par uker før vi skulle reise de første gangene, og hver gang hun skulle få noe snop, så fikk hun det inni veska.
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2013 #3 Skrevet 31. mars 2013 Ingen problemer overhodet og reise med hund.
Gjest uAnonymbruker Skrevet 31. mars 2013 #4 Skrevet 31. mars 2013 Har reist mye med tog med min, den er like stor som din. Tog er helt fint, helt til man må dele vogn med ei tispe med løpetid, da er det som tredje verdenskrig.
Jenna Skrevet 31. mars 2013 #5 Skrevet 31. mars 2013 Hurtigbåtene her nord tar med dyr så lenge de er i bur eller reiseveske. Bussene i selve byen er greiie i forhold til dyr, mens bussene som går ut av byen som feks. Narvik og Alta tar ikke med dyr. Togene har blirr svært dyrevennlige. De på østlandet har liv til dyr i alle vogner untatt de som er merket med dyr forbudt. Hurtigruta har egne lugarer for de som reiser med dyr. På korte turer er det noen av salongene en kan oppholde seg i om en har dyr. På fly må det bestilles i forveien om en skal ta med dyr. Da må du oppgi om du vil ha den i kabinen eller i lasterom. I kabinen må en ha en myk veske som får plass under setet, i lasterom må en ha sollid bur av plast, eller metal. Lasterommene har egne opplyste varme rom til dyr. Felles er at burene må være vantette i bunnen slik at det ikke lekker om dyret tisser. Dette er ett krav, selv om din kanskje er renslig av seg på reise. Det er også krav i forhold til størrelse og dyrets komfort. Reiser selv svært mye med katt, og har satt meg inn i reglene.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2013 #6 Skrevet 1. april 2013 Takk for svar!! Anonym poster: 5b87438e06ed8877c92df20afc5c0ae1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2013 #7 Skrevet 1. april 2013 Det koster noen hundrelapper å ta med dyr på fly, og på tog er det gratis om dyret er lite (under 40 cm i skulderhøyde). På bussen er det vel en 20-kroning de fleste plasser? Jeg var skeptisk til å ha med hunden rundt om kring når jeg fikk den, men har blitt positivt overrasket over hvor godtatt det er med små hunder og valper overalt. Min sitter i kurven på butikken, og de ansatte bare smiler og ler. Dette gjelder alle mine 5 nærbutikker ;p Min er allergivennlig da, men det har jeg hittil ikke trengt å nevne. Anonym poster: 5d4db2b56025c851413c2e89aa02255c
Madison_00 Skrevet 3. april 2013 #8 Skrevet 3. april 2013 (endret) Det koster noen hundrelapper å ta med dyr på fly, og på tog er det gratis om dyret er lite (under 40 cm i skulderhøyde). På bussen er det vel en 20-kroning de fleste plasser? Jeg var skeptisk til å ha med hunden rundt om kring når jeg fikk den, men har blitt positivt overrasket over hvor godtatt det er med små hunder og valper overalt. Min sitter i kurven på butikken, og de ansatte bare smiler og ler. Dette gjelder alle mine 5 nærbutikker ;p Min er allergivennlig da, men det har jeg hittil ikke trengt å nevne. Anonym poster: 5d4db2b56025c851413c2e89aa02255c Såvidt jeg vet er det ulovlig med dyr på steder som i matbutikken og andre steder det tilbredes og selges/serveres mat. Dette bør du respektere, selvom du ikke blir "tatt" for det. Det har lite med allergi å gjøre, men renslighet. Jeg har selv reist med hund i kabin på fly flere ganger, og mye med lokal buss og taxi (ikke i Norge) og dett har alltid gått helt fint. På buss/taxi betaler jeg ikke noe for henne, mens på fly på billett bestilles og bekreftes. Dette har alltid gått veldig fint. Endret 3. april 2013 av Madison_00
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå