Gå til innhold

Matten i økonomi - jeg har p-matte


globalagogo

Anbefalte innlegg

Hei! :smilbla:

(Jeg vet at det er utallige tråder om dette fra før. Har lest de fleste av dem.)

Er det noen her som vet hvordan det er å gå fra Pmatte til økonomistudie? Tenker på bachelor økonomi og administrasjon.

Det står at man ikke mååå ha, men kanskje bør ha, forkunnskaper i matte.

Ser blant annet at vi skal innom derivasjon og Lagranges metode. Aldri vært borti dette før, men vet at det skal holdes intensivkurs rett før semesterstart.

Fikk 5 og 6 i pmatten, men trodde jeg ville jobbe innen språk, så gadd ikke å fokusere på matten, rett og slett. Å ta opp S1 og S2 er ikke noe jeg ønsker å gjøre.

Er litt redd for å ta meg vann over hodet med denne økonomien - noen som har noen kloke ord? Er det noen sjanse på å klare seg i et studium som dette med mine manglende forkunnskaper?

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det kan være veldig lurt å sjekke ut pensum i de aktuelle fagene, hvis det er mulig (evt. for tidligere semestre for å få en viss idé). Da kan dere se hva slags bøker som har blitt brukt, og så kan dere gå på Akademika og sjekke ut vanskelighetsgraden i disse med egne øyne. Man ser fort om det blir for mye for en. Jeg hadde p-matte på videregående, og ville aldri i verden begitt meg ut på et slikt studie, men har man en stor interesse for det og skjønner økonomifagene, teoriene osv., så for all del. Men sjekk ut pensum først, det er mitt beste tips. Dere bør uansett forberede dere på at det vil bli en del mer jobbing for deres del enn for dem som har hatt s- eller r-matte, men umulig; det er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var veldig lurt, takk for et reflektert og fint svar.

Har begynt å se litt på pensum nå, er ikke så altfor ravanes uoverkommelig om jeg bare starter nå - i dag. Nesten et halvt år på forskudd! Håper bare det ikke er alt for tørt studium.

Alt i livet skal ikke være lek og moro, men det må kunne kjennes riktig ut å studere. Tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit å få en viss oversikt over hva man begir seg ut på - kjipt å være 3 uker inn i et studie for så å finne ut at det er katastrofalt feil for en (men det skjer faktisk med en del likevel), for da er det tross alt et år til neste opptak. Økonomi er knusktørt, det er tross alt snakk om tall og formler. Du kan jo sjekke ut de fagene du eventuelt må ha senere i graden, og se om det 'bedrer seg' (eller hva jeg skal kalle det :fnise: ), om du kan ta noen valgfag fra andre fagkretser, og hvordan nivået på eksamenene har vært (forutsatt at det ligger gamle eksamensoppgaver ute på nett, det gjør det ofte f.eks. på UiO), så får du en pekepinn på hva du eventuelt begir deg utpå.

For øvrig vil jeg også tipse om at i mange grader har man muligheter til å ta 40-gruppe (altså 40 studiepoeng) i en helt annen fagkrets enn sin egen, så om du er usikker på om du vil gå for et rent økonomistudie kan du kombinere og mixe; statsvitenskap og samfunnsøkonomi er jo en ganske vanlig kombinasjon f.eks. - da får man litt variasjon også. Man må gjøre noe man har lyst til, samtidig som det alltid vil være noen deler av et studie som kanskje ikke er like moro - jeg synes ikke metode og statistikk er spesielt moro (mest pga. matten), men når jeg kan kombinere et sånt skrekkfag med litt historie og statsvitenskap (som jeg synes er gøy) så går det alltids bra til slutt :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også pmatte og gikk ett år med økonomi, synes det var utrolig tungt å vanskelig! De som hadde hatt S eller R matte tok alt veldig lett. Så jeg angret meg veldig, vet flere som også slet veldig :) Så ville tenkt meg godt om. Du må ihvertfall legge inn en stor innsats i matten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde også pmatte og gikk ett år med økonomi, synes det var utrolig tungt å vanskelig! De som hadde hatt S eller R matte tok alt veldig lett. Så jeg angret meg veldig, vet flere som også slet veldig :) Så ville tenkt meg godt om. Du må ihvertfall legge inn en stor innsats i matten.

Ja, jeg belager meg på å jobbe mye med fagene! Studerer nå også - et årsstudium - men er villig til å gi opp helger og noen ettermiddager for å tyvstarte på matten. Har allerede bestilt meg matematikkbøker fra Akademika. Med deres hjelp innser jeg at det kun er mulig med disiplinert og seriøst arbeid.

Vet dere om noen selvlære-nettsider? Typ khan academy osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JakeGreen

Hva er 1P matematikk? Er dette påbygningsmatematikk?

Om du har 5 eller 6 i P-matematikken, så er du sannsynligvis ikke helt borte og har et godt grunnlag til å jobbe videre. Det at du i det hele tatt spør om dette og orienterer deg, forteller meg at du er en seriøs student som ikke kommer til å ha problem med dette, så lenge du er villig til å jobbe jevnt og disiplinert.

Det du kan gjøre er å begynne å jobbe med matematikken alt nå og tette relevante hull fra pensum. Det er forskjellige tema i R1/R2 som ikke er relevant for økonomimatematikken, for eksempel vektorregning, så ikke kast vekk tid på det.

Derivasjon høres ganske vanskelig ut, men er rimelig enkelt og sentralt i økonomipensum sammen med funksjonslære forøvrig. Ellers er det vel mye algebra i økonomimatematikk.

Matematikk.net er en fin ressurs med gode sider. På Youtube har du mange gode norske videoer (for eksempel en lektor som jeg tror heter Thue om jeg ikke husker feil) som dekker R1/R2 pensum.

Sinusbøkene er fine til selvstudium.

Lykke til. Matematikk er morsomt og enkelt (si det til deg selv).

:)

Endret av JakeGreen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fint svar!

Pmatte er praktisk matte - det laveste nivået på studiespesialisering, dog litt mer avansert enn påbygging. Jeg sitter med absoluttverdier og grenseverdier akkurat nå, midt på natta - SÅ gira er jeg på å komme i gang og bli klar til høsten. Funksjoner er noe jeg vet jeg kommer mye borti, så får bare sette igang. Jeg fant noen videoer på nettet med veldig mye prat og illustrasjoner osv. Matematikk.net har jeg i favoritter fra nå av - fin link.

Hadde aldri trodd jeg kom til å få sansen for matte i arbeidslivet - men man vet aldri.

Litt stresset, to uker før søknadsfrist, men har satt økonomi og administrasjon på førsteønske, og får håpe interessen og motivasjonen holder seg til opptak.

Synd at Sinus S-mattebøkene er så dyre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg hadde 5 i p-matte på vgs og det går helt fint med matten i økonomi ( går år 2 nå). Syntes du skal satse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Hvis mattekurset er tilrettelagt de som ikke har S/R-matte (dvs at dere lærer derivasjon fra grunnen av) vil det ikke være noe problem hvis du jobber strukturert. Sliter man med matte kan det oppleves vanskelig, men om man liker matte og tar matte greit er ikke økonomimatten særlig vanskelig. Begynn gjerne på forhånd, fokuser spesielt på å forstå bruken av funksjoner, og på derivasjon - jeg ser at det er her mange sliter (er privatlærer), og hvis man ikke forstår funksjonene vil det bli veldig vanskelig videre i studiet.

Bruk khanacademy.org for alt det er verd! Der forklares mange av temaene svært grundig, og til og med jeg, som er god i matte og hadde R-matte fra vgs, har fått noen aha-opplevelser på helt elementære ting ved å se videoene der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fine svar!

Dere er så greie:D

Jeg ser på algebra og funksjoner for øyeblikket, og merker at jo flere og flere oppgaver jeg gjør, jo enklere blir det. Har ikke direkte savnet matten, men har noen aha-opplevelser nå selv. Ting som ikke var helt glemt allikevel osv. Håper denne tråden ikke forsvinner helt.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...