AnonymBruker Skrevet 30. mars 2013 #1 Skrevet 30. mars 2013 Alle vet at sukker ikke er bra for oss og at vi i den vestlige verden inntar altfor mye sukker. Men likevel synes jeg denne videoen er interessant: Den varer 1,5 timer, så ha god tid om du planlegger å se den. Jeg har begrensede kunnskaper innen biologi osv, og engelsken min er en smule rusten. Men det jeg tolker ut fra denne videoen er to hovedpunkter som jeg tenker er interessante å debattere: 1) Trening har minimal effekt på vekta. Man må trene så enorme mengder før det har effekt at de fleste av oss ikke har vektmessig nytte av treningen. (For all del, trening er sunt og nødvendig, men ikke direkte knyttet til vektnedgang) 2) Antall kalorier inn/ut er egentlig ikke viktig, så lenge man velger bort sukkeret. Det finnes ulike typer kalorier, og 100 kalorier fra sukker virker mer negativt på kroppen enn 100 kalorier fra fett. I tillegg sier han noe om at sukker har mange av de samme negative langtidsvirkningene på kroppen vår som alkohol (som jo også inneholder mye sukker), forskjellen ligger i den "akutte" rusen som alkohol gir mens sukker virker saktere. Dette er ikke et innlegg for lavkarbodietter, men heller et spørsmål om noen her har erfart at hvis man fjerner sukker fra kostholdet så kan man i grunnen spise hva man vil med tanke på vekta (forenklet sagt)? Delvis fordi man uten sukker ikke vil ha den samme sultfølelsen som når man spiser sukker, delvis fordi sukkeret er "den store stygge ulven". Og fordi man vil bli tvunget til å lage mat fra grunnen av med ferske råvarer, fordi det meste av ferdigmat og halvfabrikata er fulle av sukker. Og bare så det er klart: Jeg skriver ikke dette for å finne en enkel slankekur. Jeg er bare nysgjerrig på hvordan dette faktisk fungerer og om denne videoen har noe for seg. Anonym poster: 7f7c5bb2c05a41ac2365f7890ad15765 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2013 #2 Skrevet 30. mars 2013 Jeg har sett skikkelig chubby vegetarianer nazi - bare naturlig, ingen tilsettningsstoffer mennesker. Så tror at hvis du spiser for mye så legger du på deg. Men alle kunne nok kuttet ut godteri for helsen sin skyld. Jeg tror uansett at hvis testgruppe 1 spiser 1500 kalorier sunn mat, og testgruppe 2 spiser 1500 kalorier usunn mat, vil testgruppe 1 få bedre resultater i form av bedre helse og (litt) penere kropp. Anonym poster: d1f66bcf0105841e9f1871abb469ebba
Scherbatsky Skrevet 30. mars 2013 #3 Skrevet 30. mars 2013 Det Lustig prater om, for det meste, er effekten av insulin i kroppen, og hvordan det påvirker sultfølelsen. Og selvfølgelig litt hvorfor den påvirker, og hvordan, sett mer klinisk. Har sett det innlegget flere ganger, og det snudde mitt syn på mat totalt. Den siste dråpen som fikk begeret til å renne over, so to speak. Jeg sliter nå med å spise sukker fordi jeg vet hvordan kroppen min reagerer på det. Å rense kroppen min for hvitt sukker er det beste jeg har gjort for meg selv. Fasinerende fyr, som klarer å forklare på en måte slik at man forstår sammenhengen. Han er jo for en lavkarbolivsstil, men mest av alt er han en "messiah" for at vi skal kutte unødvendig "sukker" fra kosten vår, og hvis noen synes det er galt, så ta deg en bolle og tenk om igjen 1
Quilliam Skrevet 30. mars 2013 #4 Skrevet 30. mars 2013 Spiser du 1500 kalorier uten sukker vil du nok føle deg mer mett enn om du spiser 1500 kalorier der mye av det er sukker, men du blir ikke noe fetere av det, forskjellen er at det er så mye lettere å spise mer kalorier enn du trenger om du har mye sukker i dietten din nettopp fordi du ikke blir like mett av sukker. Spesielt rennende kalorier. Personlig har jeg 2 venninner som bare spiser kjeks og karameller og sjokolade, min eldste bror spiser også bare godteri og sjokolade og de er alle 3 veldig tynne, ene vet jeg er 42 kg for jeg har målt meg med hun, hun andre er maks 45 kg og broren min vet ikke jeg men han er så og si så spinkel som man kan bli uten å være alvorlig syk. Sukker er uansett veldig usundt i store mengder og man burde holde seg unna det så mye man klarer.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2013 #5 Skrevet 31. mars 2013 Men er det virkelig bare det at sultfølelsen øker når man spiser mye sukker, og at man dermed spiser mer totalt sett? Kan det ikke være sånn at kroppen reagerer annerledes på sukkeret i seg selv og at 100kalorier sukker virker annerledes enn 100kalorier proteiner f.eks? (Har ikke sett filmen) Anonym poster: eec365c1f81916c683da80aecb8f7524
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2013 #6 Skrevet 31. mars 2013 Men er det virkelig bare det at sultfølelsen øker når man spiser mye sukker, og at man dermed spiser mer totalt sett? Kan det ikke være sånn at kroppen reagerer annerledes på sukkeret i seg selv og at 100kalorier sukker virker annerledes enn 100kalorier proteiner f.eks? (Har ikke sett filmen) Anonym poster: eec365c1f81916c683da80aecb8f7524 Slik jeg forstår filmen så er det begge deler. Både at sultfølelsen øker og at sukkerkalorier virker annerleders enn proteinkalorier. Altså at det ikke er så enkelt som at en kalori er en kalori. Det finnes også en interessant serie om samme tema og med samme fyr fordelt over syv kortere snutter på Youtube, The Skinny on Obesity: http://www.youtube.com/results?search_query=skinny+on+obesity&oq=skinny+on+&gs_l=youtube.1.0.0l10.1820.3842.0.5927.10.7.0.3.3.0.146.784.3j4.7.0...0.0...1ac.1.iJg7_fUOBVQ Veldig interessant, og jeg lurer på om han har rett. Hvis han har rett så er det mange som må legge om sitt syn på overvekt. TS Anonym poster: 7f7c5bb2c05a41ac2365f7890ad15765 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2013 #7 Skrevet 31. mars 2013 Jeg tror uansett at hvis testgruppe 1 spiser 1500 kalorier sunn mat, og testgruppe 2 spiser 1500 kalorier usunn mat, vil testgruppe 1 få bedre resultater i form av bedre helse og (litt) penere kropp. Anonym poster: d1f66bcf0105841e9f1871abb469ebba Det tror jeg også, til og med at testgruppe 1 vil gå ned mer i vekt. Anonym poster: e83a3d1d4f64cbef2bf6ef73aaa986f2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2013 #8 Skrevet 31. mars 2013 Men er det virkelig bare det at sultfølelsen øker når man spiser mye sukker, og at man dermed spiser mer totalt sett? Kan det ikke være sånn at kroppen reagerer annerledes på sukkeret i seg selv og at 100kalorier sukker virker annerledes enn 100kalorier proteiner f.eks? (Har ikke sett filmen) Anonym poster: eec365c1f81916c683da80aecb8f7524 Er nok ganske selvsagt, jeg har prøvd å si det til flere her inne. Kroppen sliter med å ta nytte av sukker. Det er for eksempel begrenset hvor mye sukker kroppen klarer å forbrenne effektivt omgangen. Proteiner går derimot rett til musklene. Hvis man legger disse kaloriene oppå 2000 kcal ser jeg det som mer sannsynlig at gruppen som legger 100 kcal ekstra oppå dette fra sukker går opp i vekt enn gruppen som legger til 100 kcal ekstra fra protein. Skulle likt å se dette testet. Anonym poster: e83a3d1d4f64cbef2bf6ef73aaa986f2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå