Gå til innhold

Samboeren min skal bli onkel

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har ei datter.

Ja, dette kan selvfølgelig ha noe med det, selv om dere ikke er uvenner så er det ikke alle man bare klikker med.

Det kan hende dem også forandrer mening når barnet blir født, og du viser engasjement for barnet og dem : )

Men synes ikke du skal bli lei deg for du ikke blir tante, for noen faller det bare ikke helt naturlig å bruke disse navnene på andre tenker jeg. Som jeg nevnte kalte jeg bare mine onkler og tanter med navn, men dette var ikke fordi familiene ikke hadde noen god kontakt :)

Takk for svar :) synes det er synd at jeg ikke har en svigerfamilie som er glad i meg. Jeg har aldri fått en gave (bursdag eller jul), men det er ikke det at det betyr så mye da.. Jeg har prøvd i flere år og vært interessert i å bli kjent med dem. Jeg blir heller aldri invitert på familiesammenkomster. Dumt at det skal være slik. De er ganske sære.. Jeg er ei familiekjær jente på 23 år, så jeg forstår ikke grunnen.. Min samboer sliter med å snakke om følelser sammen med familien sin, er vel derfor han ikke tar det opp.. Det er ikke en superviktig ting for meg å bli kalt tante, men føler at jeg burde blitt tatt bedre imot i familien. :)

Anonym poster: 92a434e1f4d752d74f35cc277b9c5425

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir man ikke filletante og filleonkel når man er inngiftet?

Skrevet

"fordi vi ikke liker'n spesiellt godt." ?? Hvorfor?

Lang historie, men i korte trekk er det fordi han ikke ønsker å bli kjent med oss (hilse først på familien etter over 3 år), mamma fikk ikke komme inn i leiligheta deres etter å ha reist 60mil, og at han ikke er en spesielt bra fyr for min søster.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble tante først etter at vi giftet oss. Da hadde vi vært sammen i seks år og jeg kjente familien godt. Niesa mi var kjempeglad for at vi "endelig" giftet oss, sånn at jeg ble tanta hennes "på ordentlig".

Kanskje de ikke regner deg som tante ennå fordi dere fremdeles er ganske unge?

Anonym poster: 8e2bf0a09fb82d3bb26661cd714edaf7

• Liker 1
Skrevet

min pode sier ikke tante til min bror sin kjæreste. De har vært sammen i 3 år. Jeg og hun kommer ikke noe spesielt overrens og de er heller ikke gift. Syntes det er dumt hvis min bror treffer en ny dame så kommer det liksom en "ny" tante.

Det gjør det jo hvis de er gift også.

• Liker 1
Skrevet

Vi er ikke gift, men har vært sammen i over 5 år. Stabilt forhold. Vi har vært sammen mye lengre enn søsteren som skal ha barn til og med..

Da hadde du absolutt blitt tante til mitt barn, selv om du "bare" er kjæresten til broren min :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg er tante til nevøene til sambo. Den ene var allerede født før jeg møtte ham, den andre er like gammel som datteren vår.

Jeg brukte imidlertid ikke tittelen før de gjorde det selv, men det kom ganske fort, uten at jeg husker HVOR fort....

Mulig andre har andre definisjoner enn meg på sånt, men jeg ville definitivt kalt deg tante om du var sammen med MIN bror ;)

AnonymBruker
Skrevet

Her var det samme greia Ts, og klart det var sårt å ikke bli inkludert.

Det blir annerledes når dere får egne barn, da vil de jo gjerne inkludere deg for å komme nær babyen deres. Om ikke de er veldig sære da.

Men blås i det. Har du egne søsken? Om du har det så blir du jo orntlig tante når de får barn. Tenk heller på det du.

Anonym poster: d59ff00f0ab0ea5fbf8f1f59730629de

Gjest Gjest
Skrevet

Blir man ikke filletante og filleonkel når man er inngiftet?

Tja, det kommer an på hvor man kommer fra. Der hvor jeg vokste opp, var søsteren til min mormor min filletante, men det du kaller filletante er også riktig. Det kan i tillegg være en drøss med andre ting:

/http://www.sprakrad....005/Filleonkel/

Når det er sagt: jeg har vært sammen med min samboer i syv år. Går ikke fantastisk overens med svigerfamilien, men jeg prøver. Siden de også prøver, kaller de meg tante. Jeg prøver å oppføre meg som en tante. Vi viser begge godvilje, og ting har blitt bedre med tiden. Handler jo om hvorvidt man respekterer hverandre, og det valget min kjære gjorde da han valgte meg. Jeg ønsker også at han skal ha en god relasjon med familen, og gjør det jeg kan.

Skrevet

Jeg regner ikke inngiftede eller samboere som tanter og onkler selv om de har vært sammen med tantene og onklene mine siden før jeg ble født. Jeg omtaler dem som samboeren eller kona/mannen til tanten/onkelen min.

Anonym poster: f6c67f6d7263024e68b4fe1fa0a17690

Samme her.

Tanta mi har vært sammen med samme fyren siden lenge før jeg kom til verden, men han går fortsatt under navnet sitt. Har aldri kalt han onkel, selv om han jo på en måte er det..

• Liker 1
Skrevet

Vi regner bare inngiftede som tante og onkel. De er til gjengjeld like mye tante og onkel som de biologiske. De som bare er samboere eller kjærester forblir samboere eller kjæreste til onkel/tante.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her. takk for svar :) blir spennende å se om jeg "blir Tante" når ungen kommer.. Er ganske sikker på at jeg forblir mitt navn :fnise: Et råd trenger jeg: Når jeg og min samboer skal kjøpe gave til den nyfødte, bør jeg skrive hilsen Onkel Per og Tante Stine, eller Onkel Per og Stine.

Noen som har forslag? :)

Skrevet

TS her. takk for svar :) blir spennende å se om jeg "blir Tante" når ungen kommer.. Er ganske sikker på at jeg forblir mitt navn :fnise: Et råd trenger jeg: Når jeg og min samboer skal kjøpe gave til den nyfødte, bør jeg skrive hilsen Onkel Per og Tante Stine, eller Onkel Per og Stine.

Dette. Føler det andre alternativet blir å "presse på" litt om du skjønner? Spesielt om svoger og svigerinne ikke kaller deg for tante..

• Liker 2
Skrevet

Min svogers kjæreste/samboer er ikke tante til vårt barn. Hvorfor? Vel, jeg har pratet med henne kanskje totalt 17 setninger på de ca 4 årene de har vært sammen, og vi ar vel vært i samme rom i totalt under 10 timer på de årene, inkludert bursdager, familieselskaper etc.

Hun er NULL interessert i kjærestens familie.

Og hun har vel sett datteren vår én gang, det var i dåpen. Er ikke tante da, vet du.

AnonymBruker
Skrevet

I min familie har mannen min blitt kalt onkel når vi bare var samboere og hadde vært sammen i noen år. Men på hans side av familien kalles selv ikke inngifte for tante tydeligvis.

Det er rett og slett forskjellige tradisjoner på dette og det er nok ikke vondt ment på noen måte.

Anonym poster: c80959509bc96da5f9b02ec713bb6553

Gjest chiki
Skrevet

Søsteren min er 19 år og kjæresten hennes er 21 år, de har vært kjærester i ca 1,5 år. De bor ikke sammen enda, men skal flytte sammen i sommer. Man merker på en måte rakst om ett forhold er seriøst eller ikke.

Jenta mi på 2,5 år har kalt han onkel i snart 1 år:) Vi treffer de flere ganger i måneden, og hun kommer kjempe godt overens med han! Vi spurte bare søsteren min da jenta vår begynte å prate om hun viste om han kunne tenke seg å være onkel eller ikke. Han ble kjempe glad for å bli kalt onkel!

Mens broren til mannen min har hatt samme kjæreste i 4 år og de har bodd sammen siste året, men hun blir ikke kalt tante. Grunnen? Vi treffer henne nesten aldri, og har ikke noe særlig kontakt. Hun er den mest sjenerte personen jeg noen gang har møtt. Så det føles ikke så naturlig siden vi ikke kjenner henne selv.

Skrevet

Er så lei den "i dagens samfunn" retorikken. Definisjonen av tante er fortsatt fars el. mors søster (el. svigerinne). Man har ikke "rett" til å bli kalt tante uten man er gift. Om man gifter seg er man tante til barna uansett om barneforeldrene liker det eller ikke. Hvis man blir titulert med tante uten å være det i teorien så får man se på det som en bonus. Det er ikke en tittel man kan kreve.

Anonym poster: 2eef120bde3346992a1286787828b914

Og jeg har vokst opp med tanter på alle kanter som vi knapt nok er i slekt med. Å si at alle i "dagens samfunn" kalles tanter er noe feil, da det i hvert fall i min slekt var vanlig at alle eldre kvinner med tilknytning til familien ble kalt tante. Synes også det er rart at ikke TS bli kalt tante, men dette kommer vel mer naturlig etter at barnet blir født?

AnonymBruker
Skrevet

Ja, la typen din skrive på kortet, så kan han tenke på den. :)

Anonym poster: d59ff00f0ab0ea5fbf8f1f59730629de

Skrevet

Jeg vet egentlig ikke om jeg tør å blande meg i enda en titteldiskusjon, men...

Jeg skjønner ikke dette behovet for å være sparsom med titler og ekskludere folk man ikke liker ved å ikke kalle dem tante. Da overfører man sine egne bitre følelser til barna.

Om lille Lise har en onkel Bjørn og en onkel Per, og bare en av dem er i slekt med henne, er da onkeltittelen mindre verdt? Blir ikke forholdet mellom dem viktigere enn hvor nær slekt de er i?

Skjønner at det er ulike tradisjoner, og at man kanskje må være sammen en stund og kjenne familien før det blir aktuelt med en tittel, men jeg ville heller vært inkluderende og raus med titler enn å signalisere avstand. Det kan få konsekvenser for barnets forhold til disse personene.

Her får nære venner av oss gjerne være tante og onkel, og kjærester til søsknene hvis de vil. Om det blir slutt med en tante så får det være, at man er gift er heller ingen garanti.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...