AnonymBruker Skrevet 30. mars 2013 #1 Skrevet 30. mars 2013 Er det sant at man brenner fett når man gjør kardio og ikke vanlige øvelser? Jeg vil brenne mer fett enn bygge muskler - hva er det best å gjøre? Jeg har allerede begynt å redusere kaloriinntaket, så er det bare å drive med riktig øvelser. Anonym poster: 7052d775a77b0a5e94cbb4ebc6c95466
Quilliam Skrevet 30. mars 2013 #2 Skrevet 30. mars 2013 Det finnes ingen typer trening som ikke forbrenner fett, men kardio er uten tvil det som forbrenner mest, men alle mennesker som er 18+ år gammel burde trene litt styrke. Du vil ikke få synlige muskler som jente om du trener litt styrke, du må trene MYE styrke om du vil ha synlige muskler som jente, det strammer derimot opp kroppen din. Men er det bare fettforbrenning du bryr deg om så er tredemølle bevist Nr 1. på treningsenteret.
Løvetanten Skrevet 30. mars 2013 #3 Skrevet 30. mars 2013 I det hele og store er trening overvurdert i forbindelse med vekttap, for den aller viktigste og største jobben gjør du med kostholdet ditt. For at kroppen skal forbrenne fett under kardio er det nødvendig at den vet og kan forbrenne fett, ellers frigjør du fettsyrer som deretter bare reabsorberes fordi kroppen har enkle karbohydrater å brenne istedet. Kardio sliter på kroppen, bygger ingen muskler og tærer på muskelmasse. For vekttap og en fint formet kropp med lite fett vil et kosthold med lite karbohydrater samt tung styrketrening kunne gi deg supre resultater. 4
Gjest fry Skrevet 30. mars 2013 #4 Skrevet 30. mars 2013 Samtidig er det ønskelig med kardiovaskulær trening. Det må ikke nødvendigvis være for å fremme kalorisk underskudd. Jeg synes selv det er kjedelig med hamstertendenser på mølle og trekker mer mot sprinting. Rule #1 CARDIO.
Supraspinatus Skrevet 31. mars 2013 #5 Skrevet 31. mars 2013 Samtidig er det ønskelig med kardiovaskulær trening. Det må ikke nødvendigvis være for å fremme kalorisk underskudd. Jeg synes selv det er kjedelig med hamstertendenser på mølle og trekker mer mot sprinting. Rule #1 CARDIO. Så lenge man får pumpen til å gå er det Cardio. Man må ikke løpe/jogge. Ellers synes jeg Løvetanten fikk sagt det viktigste. Spis deg i matchvekt, tren deg i form! 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2013 #6 Skrevet 31. mars 2013 I det hele og store er trening overvurdert i forbindelse med vekttap, for den aller viktigste og største jobben gjør du med kostholdet ditt. For at kroppen skal forbrenne fett under kardio er det nødvendig at den vet og kan forbrenne fett, ellers frigjør du fettsyrer som deretter bare reabsorberes fordi kroppen har enkle karbohydrater å brenne istedet. Kardio sliter på kroppen, bygger ingen muskler og tærer på muskelmasse. For vekttap og en fint formet kropp med lite fett vil et kosthold med lite karbohydrater samt tung styrketrening kunne gi deg supre resultater. Men man ser jo veldig sjelden folk som f.eks løper mye, som er veldig feite. Vet om mange som øker treningsmengden sin betraktelig og at det får en viss effekt på kroppens omfang. Hvorfor er ellers trening en så mye brukt metode for overvektige?? Anonym poster: 87581c39979d23f7c15de13720051713
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2013 #7 Skrevet 31. mars 2013 Jeg har iallefall fått betydelig fart på sakene etter jeg begynte å jogge jevnlig. Anonym poster: 87581c39979d23f7c15de13720051713
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2013 #8 Skrevet 31. mars 2013 Det er klart at trening er bra dersom man slanker seg. Man forbrenner kalorier - både under økten og får en høyere etterforbrenning sammenlignet med de som ikke har trent - og øker muskelmassen - noe som øker forbrenningen på sikt. Dessuten er det ikke tvil om at en fit og muskuløs person ser finere ut enn en som er slapp og utrent. Men når det er sagt, har Løvetanten rett. Ved vekttap er det kostholdet som er det utslagsgivende. Bare ta deg en liten googlerunde, så vil du få det bekreftet. Anonym poster: 06c871e1b7c8789a536c763f370895f9
StellinaX Skrevet 31. mars 2013 #9 Skrevet 31. mars 2013 Men man ser jo veldig sjelden folk som f.eks løper mye, som er veldig feite. Vet om mange som øker treningsmengden sin betraktelig og at det får en viss effekt på kroppens omfang. Hvorfor er ellers trening en så mye brukt metode for overvektige?? Anonym poster: 87581c39979d23f7c15de13720051713 Trening er jo utvilsomt bra, både for overvektige og normalvektige. Og klart at det er lurt å øke aktivitetsnivået når man ønsker ned i vekt. Men jeg som jobber med trening ser sjelden at folk går ned i vekt kun ved å legge til noen treningsøkter i uken, det må gjøres noe også med kosten. At de som trener mye ofte er slanke, henger nok sammen med både høyt energiforbruk og bevissthet rundt kostholdet.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2013 #10 Skrevet 31. mars 2013 Trening er jo utvilsomt bra, både for overvektige og normalvektige. Og klart at det er lurt å øke aktivitetsnivået når man ønsker ned i vekt. Men jeg som jobber med trening ser sjelden at folk går ned i vekt kun ved å legge til noen treningsøkter i uken, det må gjøres noe også med kosten. At de som trener mye ofte er slanke, henger nok sammen med både høyt energiforbruk og bevissthet rundt kostholdet. Så å gå ned i kaloriinntaket med ca 500 kcal og samtidig trene la oss si 30min annenhver dag vil sikre vektnedgang? Anonym poster: 7052d775a77b0a5e94cbb4ebc6c95466
StellinaX Skrevet 31. mars 2013 #11 Skrevet 31. mars 2013 Så å gå ned i kaloriinntaket med ca 500 kcal og samtidig trene la oss si 30min annenhver dag vil sikre vektnedgang? Anonym poster: 7052d775a77b0a5e94cbb4ebc6c95466 Ved å gå ned 500 kcal på energiinntaket daglig, så vil du miste ca 1/2 kg/uken kun vha kostendringene. Treningen vil ikke spille så stor rolle på vektnedgangen dersom det kun er snakk om 1 1/2 time per uke (cardiotrening), men noe vil det jo spille inn. Vil uansett anbefale deg å trene selvfølgelig, men dersom du virkelig ønsker å booste vektnedgangen med treningen, så bør mengden økes noe mer i tillegg til at du holder deg i energiunderskudd:)
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2013 #12 Skrevet 31. mars 2013 Det er klart at trening er bra dersom man slanker seg. Man forbrenner kalorier - både under økten og får en høyere etterforbrenning sammenlignet med de som ikke har trent - og øker muskelmassen - noe som øker forbrenningen på sikt. Dessuten er det ikke tvil om at en fit og muskuløs person ser finere ut enn en som er slapp og utrent. Men når det er sagt, har Løvetanten rett. Ved vekttap er det kostholdet som er det utslagsgivende. Bare ta deg en liten googlerunde, så vil du få det bekreftet. Anonym poster: 06c871e1b7c8789a536c763f370895f9 er klar over det, har selv gått ned 10kg uten å trene - kun ved å begrense inntaket. Men har likevel tro på at trening kan bidra litt og gjøre det lettere. 500kcal ekstra fobrent hver dag kan jo være de få kcal man trenger for å få bikka det i underskudd. Anonym poster: 87581c39979d23f7c15de13720051713
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2013 #13 Skrevet 31. mars 2013 Ved å gå ned 500 kcal på energiinntaket daglig, så vil du miste ca 1/2 kg/uken kun vha kostendringene. Treningen vil ikke spille så stor rolle på vektnedgangen dersom det kun er snakk om 1 1/2 time per uke (cardiotrening), men noe vil det jo spille inn. Vil uansett anbefale deg å trene selvfølgelig, men dersom du virkelig ønsker å booste vektnedgangen med treningen, så bør mengden økes noe mer i tillegg til at du holder deg i energiunderskudd:) Takk skal du ha. Da blir det 30-45 min hver dag + lange gåturer, som jeg er så glad i. Anonym poster: 7052d775a77b0a5e94cbb4ebc6c95466
Gjest Tidssone Skrevet 31. mars 2013 #14 Skrevet 31. mars 2013 Det fine med å trene, er at mani alle fall ikke bruker den tiden til å spise. Man forbrenner ikke så sabla mange kalorier på en halvtimes gåtur, men det føles bra! 1
Gjest *Maja* Skrevet 31. mars 2013 #15 Skrevet 31. mars 2013 Er det sant at man brenner fett når man gjør kardio og ikke vanlige øvelser? Jeg vil brenne mer fett enn bygge muskler - hva er det best å gjøre? Jeg har allerede begynt å redusere kaloriinntaket, så er det bare å drive med riktig øvelser. Anonym poster: 7052d775a77b0a5e94cbb4ebc6c95466 Kardio brenner mer effektiv der og da når du f.eks jogger. Du kan også bli bra definert av det om du spiser lite nok til at du brenner fettet, men nok så du ikke tærer på muskelmassen. Muskelmasse får deg til å se stramme og mer definert og fit. Styrkeøvelser er også bra for muskler brenner fett 24/7. Så dess mer muskler du har dess mer fett brenner du hele døgnet. Så derfor er en kombinasjon definitivt det beste Du kan fint gå ned i vekt kun ved å spise mindre enn du forbrenner, men du får jo ikke like fit kropp av det som når du kombinere sunt kosthold med trening. I tillegg er det sunt både for kropp, sinn og helse å trene opp fysikken
Løvetanten Skrevet 1. april 2013 #16 Skrevet 1. april 2013 Men man ser jo veldig sjelden folk som f.eks løper mye, som er veldig feite. Vet om mange som øker treningsmengden sin betraktelig og at det får en viss effekt på kroppens omfang. Hvorfor er ellers trening en så mye brukt metode for overvektige?? Anonym poster: 87581c39979d23f7c15de13720051713 Har du vært på treningsstudio noen gang, eller tatt deg en tur i lysløypa? Overvektige damer og menn er godt representert i alle kardiokategoriene fordi de håper og tror at løping og stepmaskinen skal svi av overflødige kalorier. Ser svært sjelden en overvektig dame ved frivektene. Jeg er 100% for all trening. Trening er bra og trening er morsomt, men trening er ikke nødvendig for å gå ned i vekt. Tvert imot vil mye trening få deg til å bli mer sulten (naturligvis), og mer energi ut av kroppen vil gjøre at kroppen din vil ha mer energi inn i munnen. Og får den ikke det så blir den slapp og sliten og vil kanskje skru ned på aktiviteten resten av dagen. Så man kan oppleve at man tar seg ut på trening men er kake resten av dagen, og "kaloriforbruket" går opp i opp. Kroppen vil aldri gidde å forbrenne fett om den har masse karbohydrater å ta av, og vi er alle forskjellige når det kommer til hvor mye karbohydrater vi tåler i kosten uten å legge på oss eller vedlikeholde vekta. Om noen kan spise pasta og ris hver dag så er det fint for de, og andre må være kjempeforsiktige med all slags karbo. 1
Supraspinatus Skrevet 1. april 2013 #17 Skrevet 1. april 2013 Halvmyten om at jogging i rolig tempo forbrenner mest mett lever godt ser jeg. Det er ikke veldig lett å adressere dette uten at det blir langt, men jeg skal prøve. Hvis vi forenkler det litt kan man si cellene bruker fett som energi hele tiden så lenge oksygen er tilgjengelig. Aerob forbrenning. Samtidig brukes også noe glukose. Forholdet mellom fett og glukose varierer ut ifra intensiteten. Det tar lengre tid å omsette energi fra fett enn fra glukose. Derfor vil en bruke prosentvis mer energi fra fett jo roligere man er. Skjæringspunktet på grafene mellom fett/glukose for gjennomsnittsmennesket regnes for å være på ca 60% av VO2maks. Da forbruker man like mye av hver per energi. Rolig jogging, ja faktisk soving, brenner mer fett enn glukose per energi. Men siden energiforbruket for den aktiviteten er lav er ikke det faktiske fettforbruket høyt. Det kan være vesentlig høyere om man feks driver med crossfit/trener vekter, selv om man prosentvis bruker mer glukose per energi. Derfor spiller det ingen rolle hvor en bruker mest fett som energi, prosentvis. Med mindre man løper ultraløp/maraton og vil konservere glykogen. 1
Athene Skrevet 1. april 2013 #18 Skrevet 1. april 2013 Du brenner mest fett over tid når du finner en idrett som passer deg, og som du trives med. Trening ved ønske om vekttap har en rekke egenskaper som mange glemmer. Trening er sammen med økt aktivitet i hverdangen avgjørende for å oppnå varig vekttap, en finere kropp og bedre humør. I tillegg til det man forbrenner akkurat da man er i aktivitet forbrenner man mer resten av døgnet, man frigjør endorfiner som gir bedre humør og mer lyst til å røre på seg resten av døgnet, og trening virker apetittregulerende. Vedrørende løping/jogging kan jeg nevne at det har vært min favoritt trening over mange år. Jeg løper nesten hver dag, alt fra langdrag til intervaller. Og kunne ikke vært mer fornøyd med egen kropp. Så lenge jeg trener kan jeg spise det jeg vil når jeg vil, og jeg har aldri telt en kalori i hele mitt liv.
Løvetanten Skrevet 1. april 2013 #19 Skrevet 1. april 2013 (endret) Så lenge jeg trener kan jeg spise det jeg vil når jeg vil, og jeg har aldri telt en kalori i hele mitt liv. Og det er kjempefint for deg Jeg har også en sånn "gratiskropp" som aldri ser ut til å gå opp særlig i vekt, og om jeg gjør det så forsvinner det like fort. Men alle er ikke sånn. Jeg tror ikke du og jeg holder oss slanke kun fordi vi løper og trener, men fordi vi er heldig stilt fra naturens side. Forskningen støtter også dette synspunktet. Jeg tror også at du og jeg holder oss slanke fordi vi har funnet et balansepunkt i næringsinntaket som over tid gir oss hva vi trenger. Vi teller ikke kalorier, vi lever sunt (regner med du også gjør det siden du trener endel. Det går gjerne hånd i hånd) og vi har nok et relativt avslappet forhold til kropp og vekt siden vi allerede er slanke. Vi løper ikke av oss fett, vi spiser det av. Eller rettere sagt så er det hva vi *ikke* spiser som får fettet til å brukes til energi og ikke lagres. Vår naturlige fettprosent og vekt er en del av genetikken. Endret 1. april 2013 av Løvetanten
AnonymBruker Skrevet 1. april 2013 #20 Skrevet 1. april 2013 Har du vært på treningsstudio noen gang, eller tatt deg en tur i lysløypa? Overvektige damer og menn er godt representert i alle kardiokategoriene fordi de håper og tror at løping og stepmaskinen skal svi av overflødige kalorier. Ser svært sjelden en overvektig dame ved frivektene. Jeg er 100% for all trening. Trening er bra og trening er morsomt, men trening er ikke nødvendig for å gå ned i vekt. Tvert imot vil mye trening få deg til å bli mer sulten (naturligvis), og mer energi ut av kroppen vil gjøre at kroppen din vil ha mer energi inn i munnen. Og får den ikke det så blir den slapp og sliten og vil kanskje skru ned på aktiviteten resten av dagen. Så man kan oppleve at man tar seg ut på trening men er kake resten av dagen, og "kaloriforbruket" går opp i opp. Kroppen vil aldri gidde å forbrenne fett om den har masse karbohydrater å ta av, og vi er alle forskjellige når det kommer til hvor mye karbohydrater vi tåler i kosten uten å legge på oss eller vedlikeholde vekta. Om noen kan spise pasta og ris hver dag så er det fint for de, og andre må være kjempeforsiktige med all slags karbo. Snakka ikke om alle som prøver å trene litt på senter osv, men de som "LØPER MYE" - som er aktive trenere. For å snakke for meg selv da; så har jeg en god oversikt over kaloriinntaket mitt, og ved å bevege meg ca en og enhalvtime hver dag (god blanding av gåing og løping/trening) så går regnskapet så vidt i underskudd og dermed går jeg sakte ned i vekt på grunn av at jeg trener. Uten så mye bevegelse hver dag hadde jeg gått i overskudd med den mengden mat jeg spiser. Dermed blir aktivitetsnivået for meg avgjørende fordi jeg ikke klarer å spise så innmari lite. Vet at du er en lavkarbofantast, og jeg kan derfor legge til at jeg ikke spiser bakst, pasta, ris, godteri, alkohol eller særlig mye poteter, men derimot mye proteiner, sunt fett. Raser ikke ned i vekt av kosten i seg selv, men ved å trene så havner jeg likevel i et lite underskudd. Anonym poster: 87581c39979d23f7c15de13720051713 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå