AnonymBruker Skrevet 30. mars 2013 #1 Skrevet 30. mars 2013 For å slippe å spore av en anne debatt, starter jeg en egen tråd. Påstanden var at barnebarn alltid bør få det samme, uansett om de er "bonusbarnebarn" eller biologiske barnebarn, og dette mente jeg var en interessant påstand. Et reelt eksempel: I en familie er det 5 personer som deler blodsbånd. En enslig kvinne har en liten familie, som består av to barn, to svigerbarn, to biologiske barnebarn, og fire såkalte "bonusbarnebarn". Hennes biologiske barnebarn har ingen andre besteforeldre enn henne. Hennes "bonusbarnebarn" har en stor familie som består av 4 biologiske besteforeldre, 8 biologiske tanter/onkler, like mange inngiftede tanter/onkler, samt "en haug" fettere og kusiner. Denne bestemoren har 2000 kr å bruke på julegaver til barnebarn og "bonusbarnebarn". Bør hun da dele disse 2000 kr på 6 barn for at alle skal få likt, eller er det greit at hun gir en større gave til sine biologiske barnebarn, mens "bonusbarnebarna" får en noe mindre gave? Anonym poster: 55fece09c870ec036e9fb9d160cf3b04
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2013 #2 Skrevet 30. mars 2013 Denne bestemoren har 2000 kr å bruke på julegaver til barnebarn og "bonusbarnebarn". Bør hun da dele disse 2000 kr på 6 barn for at alle skal få likt, eller er det greit at hun gir en større gave til sine biologiske barnebarn, mens "bonusbarnebarna" får en noe mindre gave? Anonym poster: 55fece09c870ec036e9fb9d160cf3b04 Jeg er et såkalt bonusbarnebarn/tantebarn osv. Jeg har alltid fått det samme som de biologiske barna. Men jeg hadde aldri forventet å få det samme som de biologiske barna, hadde heller ikke blitt lei meg. Tror det er mange som gjør forskjell Anonym poster: 27442ace740d62f534362df3c8377b41 1
Rotemor Skrevet 30. mars 2013 #3 Skrevet 30. mars 2013 Jeg er uenig i at bonusbarnebarn skal få det samme. Bl.a. fordi de har en familie til på andre siden, alle halv og stebarn skal ikke ha 3x- alle andre barn. Og det må være lov å gjøre noen forskjeller. man gir jo ikke alle egne barn likt bestandig heller. Man gir etter behov og besteforeldre gir også ofte for å indirekte kunne bidra til å lette foreldrene litt. Min mening! 10
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2013 #4 Skrevet 30. mars 2013 Hvis hun har bonusbarnebarn har hun vel en mann som er bestefaren til disse ungene? Deler de ikke på presangene til alle barnebarna da? Da syns jeg barna skal få det samme Anonym poster: 65d6d88bda16f835ef91659eb966170f 1
Wolfmoon Skrevet 30. mars 2013 #5 Skrevet 30. mars 2013 Hvis hun har bonusbarnebarn har hun vel en mann som er bestefaren til disse ungene? Deler de ikke på presangene til alle barnebarna da? Da syns jeg barna skal få det samme Anonym poster: 65d6d88bda16f835ef91659eb966170f Eller ett eller flere av hennes barn har partnere som har barn fra tidligere forhold. Jeg synes man bør se på gavemengden til hvert barn, ikke bare relasjoner. 1
challenger Skrevet 30. mars 2013 #6 Skrevet 30. mars 2013 Jeg synes det er helt fair at biologiske barnebarn får større gaver enn bonusbarnebarn. 10
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2013 #7 Skrevet 31. mars 2013 Jeg synes det er helt fair at biologiske barnebarn får større gaver enn bonusbarnebarn. Enig Anonym poster: 21cf0849847098de8ec2a10be3874723 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2013 #8 Skrevet 31. mars 2013 Det er da helt opp til "besteforeldrene" om de i det hele tatt ønsker et forhold til barna til sine barns partnere. At de skal ha samme forhold til disse ungene som til egne barnebarn. Og at disse (for "besteforeldrene") ungene som de tilfeldigvis har fått inn i livet sitt liksom skulle få det samme som deres egne er da absurd. Det er mer naturlig at de får de et samme som nabo barna. Omtrent like tette bånd. Anonym poster: 46f1754eecc2ce20b045ca7d67adc1a0 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2013 #9 Skrevet 31. mars 2013 Jeg synes det er helt fair at biologiske barnebarn får større gaver enn bonusbarnebarn. Jeg syns det er helt fair at barnebarna kan få gaver uten at barn dratt med fra tidligere forhold også må få noe. Ikke er det slekt eller noe. Og naturligvis skal besteforeldre kunne ta med barnebarna på turer og opplevelser uten å måtte dra med seg disse steungene de strengt tatt er påtvunget. Anonym poster: 46f1754eecc2ce20b045ca7d67adc1a0 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2013 #10 Skrevet 31. mars 2013 Jeg syns det er helt fair at barnebarna kan få gaver uten at barn dratt med fra tidligere forhold også må få noe. Ikke er det slekt eller noe. Og naturligvis skal besteforeldre kunne ta med barnebarna på turer og opplevelser uten å måtte dra med seg disse steungene de strengt tatt er påtvunget. Anonym poster: 46f1754eecc2ce20b045ca7d67adc1a0 For noen holdninger folk har. Anonym poster: a113692de7e48260dc908b8b09f71b5e
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2013 #11 Skrevet 31. mars 2013 For noen holdninger folk har. Anonym poster: a113692de7e48260dc908b8b09f71b5e Det har ikke med holdninger å gjøre, det er ren fakta. Anonym poster: 46f1754eecc2ce20b045ca7d67adc1a0 3
Kosemose Skrevet 31. mars 2013 #12 Skrevet 31. mars 2013 Jeg tenker at folk bør gi etter hvilke relasjon de har og hva de føler for. Hvis jeg var bestemor ville jeg nok ikke gjort forskjell hvis det var snakk om et bonusbarn som hadde vært i familien siden det var bittelite og som jeg kjente, var glad i, og hadde fulgt utviklingen til, på linje med et barnebarn. Mens jeg ville nok gitt mindre store gaver til et stort bonusbarn som kom inn i familien sent, og som jeg ikke hadde noen særlig relasjon til. Besteforeldregaver gir man til de man har et besteforeldreforhold til, uansett blodsbånd, tenker jeg. Min lyst til å gi avhenger mer av hvilke relasjon jeg har enn nødvendigvis blodsbånd. 5
Gjest navnelapp Skrevet 31. mars 2013 #13 Skrevet 31. mars 2013 Dersom det er barn som veks opp "side om side", og som er saman ved feiringar og overrekkingar, så ville eg gitt dei gåver av lik verdi der og då, og så heller satt pengar på konto/betalt barneforsikring eller på andre måtar støtta dei barna med blodsband utanom, utan at det direkte syns. Barn har sterk observasjonsevne, og vil merke det med ein gong det blir gjort forskjell i gåvene, men det dei ikkje veit om av formuesoverføringar har dei ikkje vondt av. Og når dei er så store at dei får vite om det vil dei kunne forstå kvifor det er gjort forskjell. 1
Pottah Skrevet 31. mars 2013 #14 Skrevet 31. mars 2013 Det kommer helt ann på.. Hvor lenge bonusbarna har vært i bildet osv. Jeg er et såkalt bonusbarn og har en.stefar. Har liten slekt. Jeg har fått litt mindre enn mine halvsøsken av deres farfar, og ikke alltid jeg får noe av tantene dems. Helt greit det. Jeg har jo fått gaver fra min fae og familien. Tror det er kjipest for litt mindre barn som feirer jul med bonusfamilien, og mens halvsøsken får haugevis med gaver fra slekta, får du ingen (selv om du joda skal feire jul en gang til om noen dager). Mitt tips: gi gave til alle, men gave til biologiske barnebarn kan godt re større (Men ikke gjør forskjellen alt for stor) 1
Leanne Skrevet 31. mars 2013 #15 Skrevet 31. mars 2013 Min søster har to barn med to forskjellige, eldste får gave fra sin far, farmor/farfar, tanter og onkler på far siden + gaver fra mors familie + gaver fra stefars familie. Minste får naturlig nok kun fra mor og fars familie.. Viktig å tenke på at disse bonusbarna ofte får fra sine ordentlige besteforeldre og at det kan bli veldig skjev fordeling i forhold til halv søsken som har samboende foreldre.. Så jeg synes ikke man alltid trenger å gi like mye til bonusbarna.. 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2013 #16 Skrevet 31. mars 2013 Jeg er enig i at det er avgjørende hvilket forhold man har til bonusbarnebarn/bonusnieser/bonusnevøer osv. Min søster har to stebarn som jeg aldri har fått noe særlig kontakt med. Jeg ga dem en liten gave hver jul av mer symbolsk verdi, men ikke på samme måte til mine tantebarn som står meg nært. Stebarna til min søster har jeg bare møtt noen få ganger i årenes løp, og det har derfor ikke føltes naturlig å få et nært forhold til disse barna (nå voksne). Men om min søster hadde stebarn som jeg hadde et nært tanteforhold til så ville disse barna fått det samme som mine tantebarn. Anonym poster: 0d374d315975fe4efcc113241ceaf945
Gjest snuppelura Skrevet 31. mars 2013 #17 Skrevet 31. mars 2013 Jeg synes det kommer litt an på situasjonen, hva de har av egne besteforeldre, alder på barna osv. Mine foreldre er skilt og de har ikke veldig god råd. De er besteforeldre til mitt barn og mine stesøskens barn på hver side. Og mine steforeldre er (ste)besteforeldre til mitt barn. Foreldrene mine ble skilt og gift på nytt for mange år siden og det er naturlig at steforeldre er stebesteforeldre og behandler disse barna likt mtp samvær og gaver osv. Mitt barn og mine stesøskens barn er omtrent like gamle (2-5 år). Min søster har nylig blitt sammen med en mann som har 3 barn fra før. Disse barna er eldre (9-14 år) og de har alle sine besteforeldre i live. Familien har veldig god råd og disse barna har "alt". De har blitt godt mottatt i familien, og er velkomne, men de får ikke like mye/dyre gaver fra mine foreldre som barnebarna gjør da disse barna ikke er deres barnebarn og de har sine egne besteforeldre som "skjemmer de bort".
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2013 #18 Skrevet 31. mars 2013 Jeg syns det er helt fair at barnebarna kan få gaver uten at barn dratt med fra tidligere forhold også må få noe. Ikke er det slekt eller noe. Og naturligvis skal besteforeldre kunne ta med barnebarna på turer og opplevelser uten å måtte dra med seg disse steungene de strengt tatt er påtvunget. Anonym poster: 46f1754eecc2ce20b045ca7d67adc1a0 Jeg ser poenget ditt, men du trenger ikke å være så streng.
LukaFrost Skrevet 31. mars 2013 #19 Skrevet 31. mars 2013 Jeg priser meg lykkelig for at det ikke finnes stebarn i den umiddelbare familien, hverken min eller mannens side. Det gjør verden så utrolig mye enklere. Stebarn som får gaver fra alke vil til slutt få mye mer enn dine søkken. Jeg synes ikke det blir riktig. Man må gjerne gi til stebarn, men det er ikke nødvendig å gi like mye som biologisk barn. Hadde mitt søsken hatt stebarn hadde jeg sikkert gitt noe til det også forutsatt av at jeg ble kjent med barnet. Det går fx an å gi gaver uten at det gjøres rett forran nesa på stebarnet.
funfacts Skrevet 31. mars 2013 #20 Skrevet 31. mars 2013 Når jeg var liten håpet jeg på at foreldrene mine skulle skille seg, da mine halvsøsken fikk like store gaver som meg av bestemoren min. Jeg ville jo også ha like mange og store gaver. Nå ser jeg hvor dumt det var, og hvor viktig det var å inkludere mine halvsøsken. Men om de bør er vel opp til hver enkelt, men for meg er man ikke bare i familie fordi dem deler samme blod, hvertfall ikke sånn det har blitt med dine, mine og våre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå