FruLuna Skrevet 31. mars 2013 #41 Del Skrevet 31. mars 2013 (endret) Jeg må tilbakevise på det sterkeste at det i dette tilfellet ligger et ønske om distanse til barna! Ellers fikk ditt innlegg meg til å tenke, sikkert på en annen måte enn du håpet på, men jeg fikk en større innsikt i problematikken. Vanligvis er det vel slik at "bonusbarna" er i mindretall, men her er det motsatt, her er "bonusbarna" i klart flertall. Anonym poster: 04da885c877d5d8ebea5e17f5e55b76f Men det kan signalisere en distanse til barna hvis de ønsker å kalle henne bestemor, og hun avviser dette. Jeg får inntrykk av at hovedgrunnen til at hun ikke ønsker å bli kalt bestemor er for å unngå forventninger om økonomisk støtte. Tviler på at intensjonen til barnet er at det ønsker å få penger til førerkort og ferieturer. Endret 31. mars 2013 av FruLuna 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2013 #42 Del Skrevet 31. mars 2013 Men det du siterer er jo ingen universell sannhet. Det er ikke slik at det er forventet ditt og datt av en bestemor, basta bom. Her forventer vi f.eks. ikke at barna skal få førerkort av besteforeldrene sine. Her er det økonomi og egne ønsker som styrer hva besteforeldrene hjelper til med og ikke. Hva de får av ting og tang er ikke viktig, men at de tilbringer tid med barnebarn er gull verdt for alle parter. Kanskje er det heller disse forventningene (som du ikke skriver hvor kommer fra) som må justereres? Uansett, det er jo ikke viktig for meg hva disse ungene kaller damen det er snakk om, jeg sier bare at "bestemor" ikke betyr biologisk bestemor for alle. Og at bestemor/bestefar er en tittel, ikke en økonomisk forpliktelse. Greit nok, men da kan du ikke si at hun ikke samtidig distanserer seg fra barna det er snakk om. Du ønsker ikke å se ting fra hennes side, og det er greit. I hennes verden er det forventet at besteforeldre behandler alle barnebarna likt, i din verden er det ikke slik - ulike utgangspunkt, ulike synspunkt. Det respekterer jeg! Ellers vil jeg takke alle som har kommet med sine synspunkt i denne diskusjonen. Det har gitt meg en bedre innsikt i diverse problematikk rundt dette temaet, noe som er verdifullt å ta med seg videre. Anonym poster: 04da885c877d5d8ebea5e17f5e55b76f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sushi Skrevet 31. mars 2013 #43 Del Skrevet 31. mars 2013 Du ønsker ikke å se ting fra hennes side, og det er greit. I hennes verden er det forventet at besteforeldre behandler alle barnebarna likt, i din verden er det ikke slik - ulike utgangspunkt, ulike synspunkt. Det respekterer jeg! Anonym poster: 04da885c877d5d8ebea5e17f5e55b76f Jeg ser det fra hennes side, men skjønner ikke sammenhengen mellom økonomi og besteforeldretittel. Hun trenger ikke avvise og distansere seg fra et barn som vil kalle henne bestemor, bare for å slippe å betale for førerkort... Som du sier så får de andre barna penger fra sine biologiske besteforeldre. Men en slik tittel handler jo ikke bare om penger. Og ville det vært annerledes om disse bonusbarna ikke hadde hatt andre besteforeldre? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2013 #44 Del Skrevet 31. mars 2013 Behandle alle barnebarna likt ja, men noen av barna er ikke barnebarn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2013 #45 Del Skrevet 31. mars 2013 Men det kan signalisere en distanse til barna hvis de ønsker å kalle henne bestemor, og hun avviser dette. Jeg får inntrykk av at hovedgrunnen til at hun ikke ønsker å bli kalt bestemor er for å unngå forventninger om økonomisk støtte. Tviler på at intensjonen til barnet er at det ønsker å få penger til førerkort og ferieturer. Men det ligger en forventning om likebehandling, og det vil raskt bli sett på som urettferdig hvis bestemor gir to barnebarn får bli med på ferier, og får ferieturer og støtte til førerkort, mens de tre andre ikke får det samme. Anonym poster: 04da885c877d5d8ebea5e17f5e55b76f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2013 #46 Del Skrevet 31. mars 2013 Men det ligger en forventning om likebehandling, og det vil raskt bli sett på som urettferdig hvis bestemor gir to barnebarn får bli med på ferier, og får ferieturer og støtte til førerkort, mens de tre andre ikke får det samme. Anonym poster: 04da885c877d5d8ebea5e17f5e55b76f Vel, men de får da vel av sine egne besteforeldre. Blir det rettferdig overfor de andre barna at "bonusbarna" får dobbelt opp da? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2013 #47 Del Skrevet 31. mars 2013 Jeg ser det fra hennes side, men skjønner ikke sammenhengen mellom økonomi og besteforeldretittel. Hun trenger ikke avvise og distansere seg fra et barn som vil kalle henne bestemor, bare for å slippe å betale for førerkort... Som du sier så får de andre barna penger fra sine biologiske besteforeldre. Men en slik tittel handler jo ikke bare om penger. Og ville det vært annerledes om disse bonusbarna ikke hadde hatt andre besteforeldre? Problem: 1. Det er forventet at en bestemor behandler alle barnebarna likt. 2. Forventningen om at bestemor behandler alle barnebarna likt, gjør at hun ikke kan gi sine biologiske barnebarn det hun ønsker å gi dem, fordi det da forventes at hun gjør det samme for "bonusbarna", noe hun ikke har økonomisk mulighet til. Løsning: hun distanserer seg fra "bestemorrollen" for "bonusbarna", men uten å distansere seg fra barna. Anonym poster: 04da885c877d5d8ebea5e17f5e55b76f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2013 #48 Del Skrevet 31. mars 2013 Vel, men de får da vel av sine egne besteforeldre. Ja, og det er derfor hun har valgt å prioritere sine biologiske barnebarn. Anonym poster: 04da885c877d5d8ebea5e17f5e55b76f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sushi Skrevet 31. mars 2013 #49 Del Skrevet 31. mars 2013 Løsning: hun distanserer seg fra "bestemorrollen" for "bonusbarna", men uten å distansere seg fra barna. Anonym poster: 04da885c877d5d8ebea5e17f5e55b76f Og det mener jeg er umulig. Å ikke ha en bestemorrolle er jo mer distansert enn å ha en bestemorrolle. Og igjen, hvor kommer disse forventningene om likebehandling fra? Hva med å justere forventningene heller enn å korrigere barn som vil kalle henne bestemor. "Per får penger til førerkort fra meg, slik du får fra din mormor og morfar" har ingenting med "Du får ikke kalle meg bestemor" å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2013 #50 Del Skrevet 31. mars 2013 Og det mener jeg er umulig. Å ikke ha en bestemorrolle er jo mer distansert enn å ha en bestemorrolle. Og igjen, hvor kommer disse forventningene om likebehandling fra? Hva med å justere forventningene heller enn å korrigere barn som vil kalle henne bestemor. "Per får penger til førerkort fra meg, slik du får fra din mormor og morfar" har ingenting med "Du får ikke kalle meg bestemor" å gjøre. Jeg googlet "besteforeldre forskjellsbehandler" på kvinneguiden, og fikk 145 resultater, og gjennomgangstonen er at forskjellsbehandling er ikke OK. Dette er gjengs mening inne på KG, og dette er gjengs mening i samfunnet ellers. Denne tråden er et veldig godt eksempel på forventningene som råder. Anonym poster: 04da885c877d5d8ebea5e17f5e55b76f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2013 #51 Del Skrevet 31. mars 2013 Jeg må også legge til at det her er snakk om unge voksne "bonusbarn", ikke små barn. Den yngste var i slutten av tenåra da hun kom inn i familien. Anonym poster: 04da885c877d5d8ebea5e17f5e55b76f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sushi Skrevet 31. mars 2013 #52 Del Skrevet 31. mars 2013 Jeg googlet "besteforeldre forskjellsbehandler" på kvinneguiden, og fikk 145 resultater, og gjennomgangstonen er at forskjellsbehandling er ikke OK. Dette er gjengs mening inne på KG, og dette er gjengs mening i samfunnet ellers. Denne tråden er et veldig godt eksempel på forventningene som råder. Anonym poster: 04da885c877d5d8ebea5e17f5e55b76f Når du googler "besteforeldre forskjellsbehandler" så finner du som regel tråder om besteforeldre som forskjellsbehandler sine biologiske barnebarn, da. Det er jo noe helt annet. Men ok, hvis du tror at akkurat det å kalle eller ikke kalle noen som bestemor er avgjørende for om forskjellsbehandlig blir mottatt med smil eller såre følelser så kjør på. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2013 #53 Del Skrevet 31. mars 2013 Når du googler "besteforeldre forskjellsbehandler" så finner du som regel tråder om besteforeldre som forskjellsbehandler sine biologiske barnebarn, da. Det er jo noe helt annet. Men ok, hvis du tror at akkurat det å kalle eller ikke kalle noen som bestemor er avgjørende for om forskjellsbehandlig blir mottatt med smil eller såre følelser så kjør på. Jammen, jeg skjønner ikke hva du mener! Hvorfor er det viktigere at hun er "bestemor" (som de allerede har to andre av), enn at hun er "filletante Anna", og at det blir definert en egen rolle ut i fra det? Anonym poster: 04da885c877d5d8ebea5e17f5e55b76f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 31. mars 2013 #54 Del Skrevet 31. mars 2013 Og det mener jeg er umulig. Å ikke ha en bestemorrolle er jo mer distansert enn å ha en bestemorrolle. Og igjen, hvor kommer disse forventningene om likebehandling fra? Hva med å justere forventningene heller enn å korrigere barn som vil kalle henne bestemor. "Per får penger til førerkort fra meg, slik du får fra din mormor og morfar" har ingenting med "Du får ikke kalle meg bestemor" å gjøre. Men hun vil jo ikke ha en bestemorrolle for bonusbarnebarna, det er jo hele poenget... HUn vil være nær og ha et godt forhold, men ikke bestemor og det er faktisk mulig! Man trenger ikke å putte alle nære eldre omsorgspersoner i "besteforeldrekategorien". Det er nemlig knyttet forventninger til "bestemor/far" betegnelsen, om du nå liker å innrømme det eller ikke. Jeg har aldri vært borti at det har vært vanlig å kalle eldre nære omsorgspersoner bestemor/far annet enn i unntakstilfeller der det ikke finnes andre besteforeldre... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2013 #55 Del Skrevet 31. mars 2013 Når du googler "besteforeldre forskjellsbehandler" så finner du som regel tråder om besteforeldre som forskjellsbehandler sine biologiske barnebarn, da. Det er jo noe helt annet. Og forresten - den spesifikke tråden jeg linket til, var forskjellsebehandling av stebarnebarn. Anonym poster: 04da885c877d5d8ebea5e17f5e55b76f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2013 #56 Del Skrevet 31. mars 2013 Men hun vil jo ikke ha en bestemorrolle for bonusbarnebarna, det er jo hele poenget... HUn vil være nær og ha et godt forhold, men ikke bestemor og det er faktisk mulig! Man trenger ikke å putte alle nære eldre omsorgspersoner i "besteforeldrekategorien". Det er nemlig knyttet forventninger til "bestemor/far" betegnelsen, om du nå liker å innrømme det eller ikke. Jeg har aldri vært borti at det har vært vanlig å kalle eldre nære omsorgspersoner bestemor/far annet enn i unntakstilfeller der det ikke finnes andre besteforeldre... Takk! Jeg skulle gitt deg 1000 plusser om det hadde vært mulig! Anonym poster: 04da885c877d5d8ebea5e17f5e55b76f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2013 #57 Del Skrevet 31. mars 2013 Her forventer vi f.eks. ikke at barna skal få førerkort av besteforeldrene sine. Her er det økonomi og egne ønsker som styrer hva besteforeldrene hjelper til med og ikke. Hva de får av ting og tang er ikke viktig, men at de tilbringer tid med barnebarn er gull verdt for alle parter. Kanskje er det heller disse forventningene (som du ikke skriver hvor kommer fra) som må justereres? Du forventer ikke at barna skal få førerkort av besteforeldrene. Men hvis besteforeldrene ønsker å gi ditt ene barnebarn førerkort, forventer du da at ditt andre barnebarn også får det samme? Det er det som er problemstillingen her. Ikke om besteforeldrene skal gi barna dyre gaver, eller ikke! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2013 #58 Del Skrevet 31. mars 2013 Min bror har en kjæreste som har barn fra før. Dersom dette blir mer seriøst, så får han seg stebarn, men jeg blir ikke tante og foreldrene mine blir ikke besteforeldre til dette barnet. Anonym poster: 39c976b12a5a3b6e7757e9438350061a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2013 #59 Del Skrevet 31. mars 2013 Ja, og det er derfor hun har valgt å prioritere sine biologiske barnebarn. Anonym poster: 04da885c877d5d8ebea5e17f5e55b76f forstår kjerringa godt jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sushi Skrevet 31. mars 2013 #60 Del Skrevet 31. mars 2013 Jammen, jeg skjønner ikke hva du mener! Hvorfor er det viktigere at hun er "bestemor" (som de allerede har to andre av), enn at hun er "filletante Anna", og at det blir definert en egen rolle ut i fra det? Anonym poster: 04da885c877d5d8ebea5e17f5e55b76f Det er da ikke viktig for meg... Jeg skjønner bare ikke vitsen med å korrigere et barn som vil at hun skal være bestemor. Du forventer ikke at barna skal få førerkort av besteforeldrene. Men hvis besteforeldrene ønsker å gi ditt ene barnebarn førerkort, forventer du da at ditt andre barnebarn også får det samme? Det er det som er problemstillingen her. Ikke om besteforeldrene skal gi barna dyre gaver, eller ikke! Jeg har ingen barnebarn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå