Gå til innhold

Er hamburger egentlig veldig usunn alltid?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I påsken dro vi Peppes hele familien. Jeg er laktoseintolrant og liker ikke pizza, salater får jeg nok av i hverdagen.etter mye om og men endtejeg på 180grams hamburger av storfe. Uten saus, uten dressing, med pommes frites jeg ikke likte,og masse salat. Kom til å tenke på at dette må da egentlig være noe av det sunnere de har på menyen, om man velger slik jeg gjorde uten dressing og saus osv? Brødet var jo hvitt, men ikke store biten..

Anonym poster: f9ea7426f866f20b024e444e79ad74a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorvidt noe er usunt kommer jo an på hvordan det blir lagd. Hvis du lever sunt ellers burde du ikke bekymre deg over ett potensielt usunt måltid.

• Liker 6
Skrevet

Burger er langt fra det verste du kan spise - spesielt om det er skikkelig kjøtt, masse salat osv. Det er forskjell på macdonalds og en skikkelig burger for å si det sånn :) Men alt med måte selvsagt.

• Liker 6
Gjest Coolaid
Skrevet

Grete Roede har en oppskrift på sine nettsider, både burgen og brød. Det trenger ikke være usunt. Spiser du burger ute er det helt greit. Det er dressingen, eventuellt ost som er usunnt. Og så er det ikke særlig bra med pommes frites. Dersom det er en sjelden gang så kan du greit spise deg burger uten å tenke mer på det.

Gjest *Maja*
Skrevet

Mmmmm! Burger! Ingenting er som hjemmelaget grovt burgerbrød, store saftige karbonader og hjemmelaget burgersaus!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Mmmmm! Burger! Ingenting er som hjemmelaget grovt burgerbrød, store saftige karbonader og hjemmelaget burgersaus!

Høres ut som du sitter inne med en oppskrift? ;)

Anonym poster: 9ede5a395bf97ff151acc9046c703c3d

• Liker 6
Skrevet

Hamburgarar og smågodt og sånn har alt kroppen trenger.

• Liker 1
Gjest uAnonymbruker
Skrevet

Jeg pleier å bytte ut brødet med salatblad, og spiser jeg ute tar jeg bort brødet på toppen og ber om ekstra salat istedet. Da kan jeg beholde dressingen med halvveis god samvittighet :fnise:

• Liker 1
Gjest Tirkes
Skrevet (endret)

Hjemmelaget med grove brød, mye salat og enten fiskeburger eller burger av karbonadedeig = nam!

Har også laget en god kyllingburger av kalde kyllingrester i stedet for burger. Men ikke ha ost på denne =P

Edit: autocorrect gone bad.

Endret av Tirkes
  • Liker 2
Gjest *Maja*
Skrevet

Høres ut som du sitter inne med en oppskrift? ;)

Hehe :) Den står faktisk i dagboka mi ;)

AnonymBruker
Skrevet

Hamburger er lett å lage selv (ta i egg og gjerne en fløteskvett for å få den saftigere). Sunne hamburgerbrød kan man lage selv. Dressing er lett å lage selv. Bland rømme + sukkerfri ketchup for eksempel.

Anonym poster: 9bf3665da6e94744c8676343f45a56bb

• Liker 1
Skrevet

Problemet med hamburgere er at det ofte er mye skjult sukker i hamburgerbrødene og dressingene, i tillegg til mye fett i dressingene og i pomfrien. Lager du eget hamburgerbrød (trenger ikke nødvendigvis være grovt), ikke pøser på med dressing og heller har ovnsbakte poteter enn pomfri til, tror jeg ikke det blir noe spesielt usunt måltid sammenlignet med mye annet! Problemet med å spise hamburger på restaurant er jo at det er umulig for deg å vite hva de har puttet i den. Når det er sagt, har vel ingen dødd av å ta seg en usunn hamburger en gang i blant ;)

Gjest Dianna
Skrevet (endret)

Hamburgere kan være ganske sunne om de lages på den riktige måten. Selv lager jeg brødene fra bunnen av (smaker mye bedre også, synes jeg), erstatter vanlig kjøttdeig med kyllingkjøttdeig, unngår dressing og lager ovnsbakte poteter framfor kjøpe- pommes frites.

Det du spiste høres ikke så ille ut. Du unngår masse ekstra kalorier ved å droppe pommes frites, og ved å ikke ta dressing på. Jeg vil tro at det er minst like mange kalorier i pizza, hamburger består for det meste av kjøtt og proteiner. Men som en annen sa, du dør neppe av å få i deg litt ekstra kalorier:-)

Endret av Dianna
Gjest Beano
Skrevet

Jeg ble sulten av å lese dette her. Burgere er det beste jeg vet. Som det har blitt nevnt, det kommer an på hvordan den er laget

Skrevet

Jeg gikk ned den fettmassen jeg så for meg selv om jeg spiste TGI-burger (Cowboy Triple Meat Ultimate med ekstra JD-saus). Da spiste jeg riktignok ingenting annet de dagene, gikk en time hver dag og trente 4d/uke. Ønsker man noe sterkt nok så gjør man det som trengs.

Gjest O___o
Skrevet

I påsken dro vi Peppes hele familien. Jeg er laktoseintolrant og liker ikke pizza, salater får jeg nok av i hverdagen.etter mye om og men endtejeg på 180grams hamburger av storfe. Uten saus, uten dressing, med pommes frites jeg ikke likte,og masse salat. Kom til å tenke på at dette må da egentlig være noe av det sunnere de har på menyen, om man velger slik jeg gjorde uten dressing og saus osv? Brødet var jo hvitt, men ikke store biten..

Anonym poster: f9ea7426f866f20b024e444e79ad74a3

- Hvis man dropper brød / erstatter det med grovt brød

- Dropper ost

- Velger karbonadekjøttdeig av storfe

- Dropper dressing

- Dropper brus

- Dropper pommes frites

Så vil du jo stå igjen med en sunn rett.

Men kjøper du en Big Mac på Mc Donalds, inneholder den omlag 1000 kcal.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

- Dropper ost

- Dropper dressing

- Dropper brus

- Dropper pommes frites

Ja, jeg dropper alt du nevner, og peiser på med grønnsaker og salat :) Men jeg liker ikke ost, eller pommes frites, tåler ikke dressing, liker ikke brus osv, så flaks der.

Gjest O___o
Skrevet

Ja, jeg dropper alt du nevner, og peiser på med grønnsaker og salat :) Men jeg liker ikke ost, eller pommes frites, tåler ikke dressing, liker ikke brus osv, så flaks der.

Da gjenstår du nok med en ganske så sunn rett, ja.

Men retten blir kanskje ikke kvalifisert som " hamburger " :fnise::laugh:

Skrevet (endret)

- Dropper ost

- Dropper dressing

- Dropper brus

- Dropper pommes frites

Jeg lager mine hamburgere som beskrevet over bare at jeg har også:

- Ost. Det MÅ til.

- Hjemmelaget yoghurt-dressing (Yoghurt, litt tomatpure, hvitløk, salt, pepper, cayenne/chipotle, ev litt EKTE majones)

Så kutter jeg ALT brød og erstatter det med:

- Et salatblad på toppen, et på bunnen.

Okei. Jeg løy litt. Jeg bruker seterrømme i stedet for yoghurt.

Husk masse salat.

Endret av Supraspinatus
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...