Gå til innhold

Veggis: hva inneholder egg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er veggis. Vært det i en stund nå. Jeg har holdt meg unna egg noe, men har ikke alltid vært like nøye på varer som inneholder egg. Det er jo så mangt desverre!

Nå vil jeg endre det og bli eggfri! (Har ikke kuttet meieri produkter)

Hva inneholder egg egentlig? Alle forslag er bra! Alt fra pannekaker til iskrem!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke egg bindemiddelet i stort sett alle bakevarer?

Anonym poster: 8312d7c90f11a59b27097aa015672226

• Liker 1
Skrevet

Skal du virkelig bli veganer? Har du tenkt gjennom hvilke ernæringskonsekvenser det får for deg?

• Liker 4
Skrevet

Skal du virkelig bli veganer? Har du tenkt gjennom hvilke ernæringskonsekvenser det får for deg?

Veganer er ikke helt korrekt da jeg ikke har kuttet meieri ENDA, men jeg er på god vei dit ja! :-)

• Liker 1
Skrevet

Er ikke egg bindemiddelet i stort sett alle bakevarer?

Anonym poster: 8312d7c90f11a59b27097aa015672226

Brød og? Det er vel ikke det i brød tror jeg. Men det finnes erstatning heldigvis! Grunnen til at jeg vil vite det er for at jeg ikke skal få i meg egg uten at jeg selv er klar over det!

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å google eggallergi og lese litt om hva disse skal holdeseg unna?

http://www.naaf.no/a...-om-eggallergi/

Du er jo ikke allergisk, men blir jo litt samme retningslinjene. Tror nok du må lage en del mat selv fra bunnen av for å holde deg unna egg.

Anonym poster: 555acede5d184b13b8f2e90425556324

Så linken ikke fungerte...

http://www.naaf.no/allergi/Mat-og-matoverfolsomhet/Nyttig-a-vite-om-eggallergi/

Skrevet

Det er ganske mye som inneholder egg, men det meste av brød, rundstykker, pølsebrød, kjeks osv er uten. Mange posesupper er også uten, men de kan jo ofte være tilsatt kjøttbuljong eller lignende.

Ellers er det jo bare å lese innholdsfortegnelsen når du handler eller google den på nettet.

Skrevet

Hva med å google eggallergi og lese litt om hva disse skal holdeseg unna?

http://www.naaf.no/allergi/Mat-og-matoverfolsomhet/Nyttig-a-vite-om-eggallergi/

Du er jo ikke allergisk, men blir jo litt samme retningslinjene. Tror nok du må lage en del mat selv fra bunnen av for å holde deg unna egg.

Det var jo veldig lurt! Tenkte ikke på det! Skal jeg gjøre med en gang. Tror det er en del desverre!

Skrevet

Du får takke alle dine forfedre som har vært kjøttetere slik at du har en mental kapasitet som lar deg ta et slikt valg idag - hvis ikke hadde vi stått på enga og drøvtygget gress med det mentale nivået til ei ku :)

Ellers er google en fin venn.

Some of the foods that often contain eggs are:

• Aioli
  • Baked goods – Bread, cakes, rolls, scones, croissants, etc.
  • Béarnaise sauce
  • Breaded foods (often dipped in eggs before dipping in breadcrumbs)
  • Custard
  • Canned soup
  • Casseroles
  • Eggnog
  • Energy bars
  • Hollandaise sauce
  • Ice cream
  • Fresh pasta
  • Malted beverages
  • Mayonnaise
  • Meringue
  • Protein shakes or liquid meal substitutes
  • Protein powders
  • Pudding
  • Quiche
  • Salad dressing
  • Simplesse™
  • Tartar sauce
  • Meatballs or meatloaf
  • Rémoulade

Commercially prepared pancakes, waffles, donuts, and muffins Zwieback, soda crackers, bread crumbs, and pretzels

Egg noodles or pasta

Baking mixes, fritter batter or batter-fried foods, French toast

Fried rice containing eggs

Any commercial bread or bread product made with egg products or brushed with egg for glazing

Any vegetables prepared in a casserole or with sauces or breading that contain eggs in any form (such as hollandaise sauce, vegetable soufflé or batter-fried vegetables)

Any fruit served with a sauce containing egg such as custard sauce Fruit whips

Eggs in any form, from any animal including egg powders, or commercial egg substitutes Soufflés

Commercially breaded meats, fish, or poultry

Meatballs, meat loaf, croquettes, some sausages

Cocomalt, eggnog, malted beverages, boiled custard, Ovaltine, protein drinks containing egg, egg products or egg protein Pudding, custard, or ice cream

Any stock cleared with egg (consommé, broth, bouillon) Turtle or mock turtle soup, egg drop soup, any soup with egg noodles or macaroni

Prepared entrees or combination foods that contain eggs in any form

Cakes, cookies, cream-filled pies, meringues, whips, custard, pudding, ice cream, sherbet Chocolate candy made with cream or fondant fillings, marshmallow candy, divinity, fudge, icing or frostings, chocolate sauce

Dessert powders

Pie crust or jelly beans brushed with egg whites

Fat-free desserts made with Simplesse™

Salad dressings and mayonnaise (unless egg free) Tartar sauce

Fat-free products made with Simplesse™

Root beer, wine, or coffee if clarified with egg

Cream sauces made with eggs Hollandaise sauce, tartar sauce, marshmallow sauce

Baking powder containing egg white or egg albumin

Any product made with Simplesse™

Unngå følgende

• albumin
  • egg whites
  • egg yolk
  • dried egg
  • egg powder
  • egg solids
  • egg substitutes
  • eggnog
  • globulin
  • livetin
  • lysozyme (used in Europe)
  • mayonnaise
  • meringue
  • ovalbumin
  • ovomucin
  • ovomucoid
  • ovovitellin
  • Simplesse™

• Liker 1
Skrevet

Som jeg har forstått må du også passe på å få i deg viktige vitaminer og mineraler for å erstatte tapet av viktige ernæringsstoffer for ikke å bli underernært.

Skrevet

Som jeg har forstått må du også passe på å få i deg viktige vitaminer og mineraler for å erstatte tapet av viktige ernæringsstoffer for ikke å bli underernært.

Takk! Det er jeg klar over. Min mor er støttende og har sagt at jeg får ta meg en tur til legen om en par måneders tid for å sjekke at jeg ikke mangler noe. For meg er en vegetarisk hverdag overaskende lett, og uansett så er det for meg verdt de eventuelle utfordringene som vil komme. :-)

Skrevet

Jo men det er milevis av forskjell å gå fra vegetar-måltider (som er svært vanlig i mange kulturer og ha vært det i mange år) og å gå over til den unaturlige formen for diett vegan livsstil faktisk innebærer.

• Liker 3
Gjest Badabing
Skrevet

Jo men det er milevis av forskjell å gå fra vegetar-måltider (som er svært vanlig i mange kulturer og ha vært det i mange år) og å gå over til den unaturlige formen for diett vegan livsstil faktisk innebærer.

Hvem er du til å bestemme hva som er naturlig og unaturlig? Å være veganer er manges hverdag i dag, og er helt naturlig for dem.

Ellers er jeg enig i at TS bør ta B12.

Du må nesten bare lese bakpå ingredienslister, TS. Som veganer må du nok lære deg til å lage mye fra bunnen. Det finnes mange veganerblogger som kan gi deg inspirasjon.

• Liker 4
Skrevet

Hvem er du til å bestemme hva som er naturlig og unaturlig? Å være veganer er manges hverdag i dag, og er helt naturlig for dem.

Ellers er jeg enig i at TS bør ta B12.

Du må nesten bare lese bakpå ingredienslister, TS. Som veganer må du nok lære deg til å lage mye fra bunnen. Det finnes mange veganerblogger som kan gi deg inspirasjon.

Jeg snakker om ordboksdefinasjonen av unaturlig og naturlig. Menneskeheten ville ikke klart å overleve på en slik diett på naturlig vis. B12 eksempelvis er kunstig fremstilt mens den naturlige kilden er kjøtt.

Jeg får en følelse av at mitt utsagn blir sett på som frekt og et angrep på denne livsstilen - jeg anbefaler å legge fra deg føleriet og ta en saklig debatt istedet. Jeg mener som sagt unaturlig i ordets rette forstand :)

• Liker 3
Gjest Badabing
Skrevet

Jeg snakker om ordboksdefinasjonen av unaturlig og naturlig. Menneskeheten ville ikke klart å overleve på en slik diett på naturlig vis. B12 eksempelvis er kunstig fremstilt mens den naturlige kilden er kjøtt.

Jeg får en følelse av at mitt utsagn blir sett på som frekt og et angrep på denne livsstilen - jeg anbefaler å legge fra deg føleriet og ta en saklig debatt istedet. Jeg mener som sagt unaturlig i ordets rette forstand :)

Menneskeheten overlever fint på vegansk vis. Det er ikke mer unaturlig å ta B12 enn det er å ta medisiner når man er syk. Hvorfor skal man ikke bruke det man har av ressurser tilgjengelig?

Landbruket i dag er mer unaturlig enn det er å ta B12.

• Liker 2
Skrevet

Menneskeheten overlever fint på vegansk vis. Det er ikke mer unaturlig å ta B12 enn det er å ta medisiner når man er syk. Hvorfor skal man ikke bruke det man har av ressurser tilgjengelig?

Landbruket i dag er mer unaturlig enn det er å ta B12.

Mange medisiner er også unaturlige. Igjen - jeg tror ikke du forstår definasjonen av utrykket. B12 er kunstig fremstilt - det er per definasjon unaturlig.

Kan vi i det minste enes om at du er uenig i hvordan ordet "naturlig" og "unaturlig" er definert og har en egen definasjon på dette?

Kunstgjødsel er også unaturlig - har jeg noe som helst sted sagt at det er naturlig?

Vi trenger forskere, avanserte fabrikker, syntetisering og produksjon av kunstige stoffer for at mennesker skal kunne overleve på veganske måltider. Dette er unaturlig :) Hvorfor virker du å bli så provosert over at du lever en unaturlig matlivsstil? Det er jo flere andre som gjør dette også - de som lever på såkalt "supermat" for eksempel. Du tar dette alt for personlig.

Hyll teknologien og hjernene som står bak - som klarte det takket være at deres forfedre har spist kjøtt i millioner av år :)

• Liker 3
Gjest Badabing
Skrevet

Mange medisiner er også unaturlige. Igjen - jeg tror ikke du forstår definasjonen av utrykket. B12 er kunstig fremstilt - det er per definasjon unaturlig.

Kan vi i det minste enes om at du er uenig i hvordan ordet "naturlig" og "unaturlig" er definert og har en egen definasjon på dette?

Kunstgjødsel er også unaturlig - har jeg noe som helst sted sagt at det er naturlig?

Vi trenger forskere, avanserte fabrikker, syntetisering og produksjon av kunstige stoffer for at mennesker skal kunne overleve på veganske måltider. Dette er unaturlig :) Hvorfor virker du å bli så provosert over at du lever en unaturlig matlivsstil? Det er jo flere andre som gjør dette også - de som lever på såkalt "supermat" for eksempel. Du tar dette alt for personlig.

Hyll teknologien og hjernene som står bak - som klarte det takket være at deres forfedre har spist kjøtt i millioner av år :)

Det er en veldig forenklet definisjon. Mennesket er jo også naturlig, og derav vil prosesser vi setter i gang også kunne anses som naturlige. Vil bare påpeke at et ord som naturlig kan defineres på ulike måter, det er ikke så svart-hvitt som du antyder.

Millioner av år var vel å dra på litt. Dessuten har man funnet vegetarisme langt tilbake også. Og mange store tenkere var vegetarianere.

Jeg er for øvrig ikke veganer selv, men jeg misliker når du kaller andres livsstil unaturlig.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det er en veldig forenklet definisjon. Mennesket er jo også naturlig, og derav vil prosesser vi setter i gang også kunne anses som naturlige. Vil bare påpeke at et ord som naturlig kan defineres på ulike måter, det er ikke så svart-hvitt som du antyder.

Millioner av år var vel å dra på litt. Dessuten har man funnet vegetarisme langt tilbake også. Og mange store tenkere var vegetarianere.

Jeg er for øvrig ikke veganer selv, men jeg misliker når du kaller andres livsstil unaturlig.

Det er ingen forenklet definasjon, det er ordboksdefinasjonen og den som benyttes blant forskere. Du kan få låne kjemi og biologiboka mi fra ingeniørstudiet også om du vil :) naturvitenskapen er faktisk stort sett veldig "enkel" sånn i måte - i motsetning til humaniorafag.

Nå tror jeg du benytter litt stråmannsargumentasjon. Jeg skrev lengre opp som du selv siterte meg på at jeg her snakker om vegan livsstil - ikke vegeterianere. Å spise vegetariansk er naturlig - forskjellen om vi hadde gjort det i mange år ville som sagt vært at vi hadde mest sannsynligvis gått rundt på alle fire og spist gress med mentalkapasiteten til en ku.

Du virker også å slite med konseptet i det jeg sier - man blir ikke dummere av å spise vegeteriansk. Jeg sier at utviklingen av hjernen er direkte avhengig av de stoffer man får av å spise kjøtt. Evolusjon altså. Rene planteetere er treigere, tenker saktere, har svært liten om noen evne til å benytte verktøy etc. Forskere har konkludert med at vårt matinntak er det som har gitt oss vårt beste verktøy - vår hjerne. Så om dine forfedre i lang lang tid ikke hadde spist kjøtt ville du ikke kunne ta selvstendige valg og ville vært "dum som et brød" :)

Endret av Guybrush
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De som vet minst har størst trang til å uttale seg, som regel.

Anonym poster: 8f44a804e173e93bcee75d06db981908

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...