AnonymBruker Skrevet 29. mars 2013 #1 Skrevet 29. mars 2013 Vår fine lille Flat-tispe biter oss veldig hardt fremdeles. Vi har forsøkt å snu ryggen til henne, pipe som en valp, gå vekk når hun biter etc. men ingenting har hjulpet, hun biter bare mer enn før. Og hun biter i klærne også slik at de blir ødelagt. Nå begynner hun å bli ganske stor og biter hardt, hun bet mormor til blods flere ganger i helgen. Og barna blir nesten redd henne når hun biter sånn. Så hva gjør vi nå? Tror ikke denne bitingen er kløe i tennene, men noe annet (ønsker oppmerksomhet, stress e.a.). Har noen erfaring med hvordan vi går fram videre? Sånn det er nå er det ikke noe hyggelig for noen og jeg begynner å lure på om det var feil av oss å skaffe oss hund når vi har barn (10 og 12 år). Anonym poster: 4e95e023e34e93308acaa69efe632d26
Gjest Erja Skrevet 29. mars 2013 #2 Skrevet 29. mars 2013 (endret) Dette må stoppes snarest. Mitt råd er å få hjelp av en spesialist som kan vise dere hvordan dere skal behandle hunden for å få henne til å slutte med bitingen. Jeg hadde en spesialist hjemme da min hund var valp. Han lærte meg hvordan jeg skulle oppdra hunden. Husker at han viste meg hvordan mamma-hundene gjør for å oppdra valpene sine, og for å etterligne det mødrene gjør skal du ta hånden din foran snuten til valpen. Ikke være borti, bare føre hånden rolig foran hver gang hun biter. Kom på en ting til han viste meg. Det var å reagere akkurat som mannen i den vedlagte videoen gjør med hunden sin: http://www.dog-obedience-training-review.com/how-to-stop-a-puppy-from-biting.html Endret 29. mars 2013 av Erja
Rucula Skrevet 29. mars 2013 #3 Skrevet 29. mars 2013 Hunden din er 4 mnd, den er midt i tannfellingen.... Dette er HELT normalt, og vil gå over av seg selv om 1-2 mnd.... jeg kan nesten garantere deg dette! I mellomtiden.... Gi hunden nok ben og leker den kan tygge på, når hunden biter deg bytt ut hånda med et tyggeben. Jeg har hatt en del hunder og de har alle bitt som besatt i denne perioden, noen er verre enn andre.... men det har vært temmelig ille på noen av dem. Felles for alle at når valpetennene faller ut, så forsvinner problemet av seg selv....uten å måtte gjøre noe drastisk. Mitt råd er hold ut, ikke gjør noe som vil ødelegge ditt forhold til valpen. Den er bare en baby. Det blir snart bedre! 1
Gjest Erja Skrevet 29. mars 2013 #4 Skrevet 29. mars 2013 Hunden din er 4 mnd, den er midt i tannfellingen.... Dette er HELT normalt, og vil gå over av seg selv om 1-2 mnd.... jeg kan nesten garantere deg dette! I mellomtiden.... Gi hunden nok ben og leker den kan tygge på, når hunden biter deg bytt ut hånda med et tyggeben. Jeg har hatt en del hunder og de har alle bitt som besatt i denne perioden, noen er verre enn andre.... men det har vært temmelig ille på noen av dem. Felles for alle at når valpetennene faller ut, så forsvinner problemet av seg selv....uten å måtte gjøre noe drastisk. Mitt råd er hold ut, ikke gjør noe som vil ødelegge ditt forhold til valpen. Den er bare en baby. Det blir snart bedre! Valper bør lære å være forsiktig med bitingen lenge før den er 4 mnd. Her er hva Canis skriver om temaet: http://www.canis.no/bibliotek/artikkel.php?artid=145
Rucula Skrevet 29. mars 2013 #5 Skrevet 29. mars 2013 Valper bør lære å være forsiktig med bitingen lenge før den er 4 mnd. Her er hva Canis skriver om temaet: http://www.canis.no/...l.php?artid=145 Lenge før den er 4 mnd?? Her er et utdrag fra artikkelen du linket. "Rundt 4-5 måneders alder forsvinner ofte valpebitingen av seg selv" DVS....valpen er midt i valpebitinga. 1
Gjest Erja Skrevet 29. mars 2013 #6 Skrevet 29. mars 2013 Lenge før den er 4 mnd?? Her er et utdrag fra artikkelen du linket. "Rundt 4-5 måneders alder forsvinner ofte valpebitingen av seg selv" DVS....valpen er midt i valpebitinga. Hvis du leser hele stykket så står det at valpen allerede ved 3 mnd alder bør lære at tenner er noe den skal være forsktig med.
Rucula Skrevet 29. mars 2013 #7 Skrevet 29. mars 2013 Hvis du leser hele stykket så står det at valpen allerede ved 3 mnd alder bør lære at tenner er noe den skal være forsktig med. Ja, men valpebiting er et problem som vil forsvinne av seg selv innen kort tid, hvorfor fremstiller du det i ditt første innlegg som dette er noe som er dramatisk og må løses fort for all del? På mine hunder har valpebitinga gått over av seg selv, like fort som det kom.... Det er en naturlig prosess 1
Gjest Erja Skrevet 29. mars 2013 #8 Skrevet 29. mars 2013 Ja, men valpebiting er et problem som vil forsvinne av seg selv innen kort tid, hvorfor fremstiller du det i ditt første innlegg som dette er noe som er dramatisk og må løses fort for all del? På mine hunder har valpebitinga gått over av seg selv, like fort som det kom.... Det er en naturlig prosess Fordi om det er naturlig for valper å bite så er det greit å få det under kontroll. Når valper biter hverandre så gir de også beskjed dersom bitingen blir for hard, dette gjør de ved å hyle eller pipe og det er på den måten valpen lærer måtehold ved bitingen. Det er akkurat den metoden vi mennesker kan benytte for å å kontroll over biting som blir plagsom. Og for TS er det tydelig at det er plagsomt når valpen biter dem til blods.
Rucula Skrevet 29. mars 2013 #9 Skrevet 29. mars 2013 Fordi om det er naturlig for valper å bite så er det greit å få det under kontroll. Når valper biter hverandre så gir de også beskjed dersom bitingen blir for hard, dette gjør de ved å hyle eller pipe og det er på den måten valpen lærer måtehold ved bitingen. Det er akkurat den metoden vi mennesker kan benytte for å å kontroll over biting som blir plagsom. Og for TS er det tydelig at det er plagsomt når valpen biter dem til blods. joda jeg forstår det er vanskelig for TS, poenget mitt er bare at forhåpentligvis så går det over av seg selv veldig snart. Og det er jo ofte betryggende å tenke på det blir bedre! Men jeg ønsker TS lykketil uansett hva du du velger å gjøre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå