Portvinpiken Skrevet 28. mars 2013 #1 Skrevet 28. mars 2013 Her er hva loven sier i Sverige - kanskje på tide Norge følger etter... "Svenska djurvälfärdslagen säger: 14 § Hundar och katter får inte förvaras i bur utom vid följande tillfällen: 1. Hundar och katter får förvaras i bur på utställning, tävling och prov samt vid träning inför tävling. Buren ska då vara täckt på minst två sidor och hundar ska rastas minst varannan timma. 2. Vid transport i samband med tävling samt vid träning inför tävling, får hundar på tävlings- respektive träningsplatsen samt till och från tävlings- och träningsplatsen övernatta i transportmedlet. 3. I samband med jakt får hundar förvaras i bur max 8 timmar per dygn om de rastas minst var tredje timme. 4. I samband med transport får hundar och katter förvaras i bur. Förvaringen får dock inte överstiga tre timmar då bilen står stilla." 2
Gjest Belle Gunnes Skrevet 28. mars 2013 #2 Skrevet 28. mars 2013 Jeg kan ikke si hverken ja eller nei til spørsmålet i innlegget, men jeg kan si så mye at jeg synes Sverige er kommet mye lengre enn oss hva gjelder dyrevelferd. Jeg hadde aldri bur hjemme når jeg hadde hund, men så klart hadde jeg bur i bilen. Og hunden min følet at buret var hennes trygge sone (veldig redd og usikker hund). I buret fikk hun alltid fred. Så ofte så la jeg henne i bilen om hun syntes det ble for mye rundt henne. Jeg tok til og med buret ut og lot henne sove i dette da vi sov ute under åpen himmel. Kunne hatt henne i bånd om nettene, men hun følte seg tryggere og roligere i buret (selv om det var tungt for meg å bære buret ut i skogen ) Så jeg tror ikke bur er et strafferedskap og et fengsel for hunder, men jeg er redd alt for mange missbruker buret for egen bekvemelighet. 2
Redbull Skrevet 28. mars 2013 #3 Skrevet 28. mars 2013 Hunden min har bur, det er alltid åpent. Han sover som oftest i det, men jeg hører han går utav og inni iløpet av natta. Aldri om jeg kunne låst han inne i ett bur! Han har hele nedegangen, der har vi fjerna alt vi er redd for.
Redbull Skrevet 28. mars 2013 #4 Skrevet 28. mars 2013 Jeg kan ikke si hverken ja eller nei til spørsmålet i innlegget, men jeg kan si så mye at jeg synes Sverige er kommet mye lengre enn oss hva gjelder dyrevelferd. Jeg hadde aldri bur hjemme når jeg hadde hund, men så klart hadde jeg bur i bilen. Og hunden min følet at buret var hennes trygge sone (veldig redd og usikker hund). I buret fikk hun alltid fred. Så ofte så la jeg henne i bilen om hun syntes det ble for mye rundt henne. Jeg tok til og med buret ut og lot henne sove i dette da vi sov ute under åpen himmel. Kunne hatt henne i bånd om nettene, men hun følte seg tryggere og roligere i buret (selv om det var tungt for meg å bære buret ut i skogen ) Så jeg tror ikke bur er et strafferedskap og et fengsel for hunder, men jeg er redd alt for mange missbruker buret for egen bekvemelighet. Herreguuuuud så tungvindt!! Hvorfor i alle dager lærer du bare ikke hunden din til å være trygg UTEN buret?
Portvinpiken Skrevet 28. mars 2013 Forfatter #5 Skrevet 28. mars 2013 Bare for å oppklare. Dette er IKKE snakk om bur som står åpent. Åpne bur er som en hundeseng. Hver gang en diskuterer burbruk så er det endel som forteller om sine åpne bur. Det er altså noe annet og har overhode ingenting med dette å gjøre. 3
Guybrush Skrevet 29. mars 2013 #6 Skrevet 29. mars 2013 Tror man bør spesifisere i trådens overskrift hva man her snakker om siden jeg er vant til at diskusjoner rundt bur gjelder uansett om de er åpne eller ei. Er nok fanatikere som ikke tåler ordet "bur" uten at de freser. Har hatt omplasseringshunder som foretrakk et større bur som sin trygge sone, da låste jeg de selvsagt ikke inne. Eneste situasjon hvor det skulle måtte skje var hvis det var fare for hunden selv eller noe(n) andre og man i en begrenset periode trengte å sikre avstand. Om du må låse inn hunden din hele tiden ville jeg stilt spørsmål til hvor trygg den eller du er for å være ærlig.....men det er nå bare mitt syn på saken. Uansett vil et slikt forbud kun være pro-forma og umulig å håndheve. Og som kjent - lover man ikke kalrer å følge opp bør aldri settes i livet. 5
Cathrine88 Skrevet 29. mars 2013 #7 Skrevet 29. mars 2013 Herreguuuuud så tungvindt!! Hvorfor i alle dager lærer du bare ikke hunden din til å være trygg UTEN buret? Hun sier jo at hun hadde en veldig redd og usikker hund. Det kan være mange grunner til at en hund er usikker, og det er ikke alltid 'bare' å lære hunden å bli trygg. Jeg synes absolutt at det er på tide at Norge følger etter Sverige når det gjelder dyrevelferd. 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2013 #8 Skrevet 29. mars 2013 Jeg har en hund som Belle Gunnes', og for dens del tror jeg buret er langt fra straff og fengsel, men derimot trygghet. Buret står alltid åpent på dagtid, og den bruker det som liggeplass på linje med sofaen, men jeg lukker det om natten fordi hunden ellers blir urolig, løper rundt og piper, tisser på tepper, skraper på ungenes dører til de våkner osv. I lukket bur legger seg godt til rette, lukker øynene og sover natten igjennom. I bilen bruker jeg sikkerhetsbelte på den. Anonym poster: 126dbc6f95656c7e8ed6af938c49ebe5 3
Gjest Belle Gunnes Skrevet 29. mars 2013 #9 Skrevet 29. mars 2013 Herreguuuuud så tungvindt!! Hvorfor i alle dager lærer du bare ikke hunden din til å være trygg UTEN buret? Så godt du vet mer om mitt hundehold enn meg da Du antar litt vel mye utifra en kort kontekst og har ingen aning om hvor mye tid og penger på hjelp jeg brukte. Spesielt på samlinger ol, hvor det skjedde mye, så ville hun fra tid til annen inn i buret i bilen for å få ro og fred. Buret var hennes frisone. Og om vi sov i telt, så trengte hun ikke bur. Men å sove ute under åpen himmel, likte hun ikke. Så for vår del så var buret en trygghet for hunden. Det var ikke verden der ute, som måtte beskyttes for hunden min, men hunden min, som måtte beskyttes fra verden der ute. Innendørs var hun trygg og trengte ikke bur.
Portvinpiken Skrevet 29. mars 2013 Forfatter #10 Skrevet 29. mars 2013 (endret) Tror man bør spesifisere i trådens overskrift hva man her snakker om siden jeg er vant til at diskusjoner rundt bur gjelder uansett om de er åpne eller ei. Er nok fanatikere som ikke tåler ordet "bur" uten at de freser. Har hatt omplasseringshunder som foretrakk et større bur som sin trygge sone, da låste jeg de selvsagt ikke inne. Eneste situasjon hvor det skulle måtte skje var hvis det var fare for hunden selv eller noe(n) andre og man i en begrenset periode trengte å sikre avstand. Om du må låse inn hunden din hele tiden ville jeg stilt spørsmål til hvor trygg den eller du er for å være ærlig.....men det er nå bare mitt syn på saken. Uansett vil et slikt forbud kun være pro-forma og umulig å håndheve. Og som kjent - lover man ikke kalrer å følge opp bør aldri settes i livet. Det er første gangen jeg har hørt; at en burdiskusjon også gjelder åpne bur. Et bur er jo per definisjon noe en ikke kan komme ut av, så jeg tar det som en selvfølge at det er lukkede bur som diskuteres. Alltid. For hva kan man egentlig diskutere med et åpent bur? Der er da opp til hver enkelt hva man ønsker å bruke som hundeseng? Det blir jo som å diskutere om hunden får ligge i et hjørne eller under et bord. Det står heller ikke i svenske lover at dette naturligvis gjelder lukkede bur... selv ikke i en svensk lov (hehe litt humor må vi kunne ha) ;-) Endret 29. mars 2013 av Portvinpiken
Portvinpiken Skrevet 29. mars 2013 Forfatter #11 Skrevet 29. mars 2013 Er en hund så usikker at den virkelig ikke takler å være utenfor et innelåst bur i sitt eget hjem, så synes jeg altså ustyrtelig synd på denne hunden. Det er jo helt forferdelig å være så usikker!!! En usikker hund bør jo ihvertfall få bli eksponert for ting slik at den kan bygge opp selvtilitten; litt og litt selvfølgelig. Men gjøres dette konstant og hver dag, så er det jo noe helt riv ruskende galt når den fremdeles ikke takler å være utenfor et lite bur i sitt eget hjem. 1
Gjest uAnonymbruker Skrevet 29. mars 2013 #12 Skrevet 29. mars 2013 (endret) Har aldri brukt bur på min, bruker sele i bilen til vanlig. Vi eier ikke bur engang. Aldri vært i en situasjon hvor det har vært nødvendig. Tar ham ikke med steder der han er nødt til å være alene i bilen heller. Skulle han plutselig få et innfall og vil være litt isolert og alene så legger han seg bare i klesskapet Er ikke imot bur når det følger de svenske reglene. Syns Sverige er generelt god på dyrevelferd. Endret 29. mars 2013 av uAnonymbruker
Gjest Belle Gunnes Skrevet 29. mars 2013 #13 Skrevet 29. mars 2013 Er en hund så usikker at den virkelig ikke takler å være utenfor et innelåst bur i sitt eget hjem, så synes jeg altså ustyrtelig synd på denne hunden. Det er jo helt forferdelig å være så usikker!!! En usikker hund bør jo ihvertfall få bli eksponert for ting slik at den kan bygge opp selvtilitten; litt og litt selvfølgelig. Men gjøres dette konstant og hver dag, så er det jo noe helt riv ruskende galt når den fremdeles ikke takler å være utenfor et lite bur i sitt eget hjem. Er det meg og min hund du reffererer til? Som dere ser så brukte jeg bare bur i bilen (og en og annen gang når vi sov ute under åpen himmel) Hadde ikke bur inne noen gang Du har ingen aning om hva slags hund jeg overtok og hva slags hund hun ble etter å ha vært hos meg en stund En trygg og glad hund, med noen få hemninger. Jeg er stolt over hvor trygg jeg fikk henne og hvor mye skryt og annerkjennelse jeg fikk for jobben 1
Gjest Badebuksa Skrevet 29. mars 2013 #14 Skrevet 29. mars 2013 (endret) Nei, vi bør ikke forby bur til hund. Det er ytterst få som oppbevarer hunden sin i buret mesteparten av døgnet. Fjerner man loven om bur, har folk fortsatt hunden i bur. Endret 29. mars 2013 av Badebuksa 2
Portvinpiken Skrevet 29. mars 2013 Forfatter #15 Skrevet 29. mars 2013 Er det meg og min hund du reffererer til? Som dere ser så brukte jeg bare bur i bilen (og en og annen gang når vi sov ute under åpen himmel) Hadde ikke bur inne noen gang Du har ingen aning om hva slags hund jeg overtok og hva slags hund hun ble etter å ha vært hos meg en stund En trygg og glad hund, med noen få hemninger. Jeg er stolt over hvor trygg jeg fikk henne og hvor mye skryt og annerkjennelse jeg fikk for jobben Nei hvorfor skulle jeg sikte til ditt innlegg? Du har vel ikke skrevet noe om at du har hunden i lukket bur hjemme?
Gjest Badebuksa Skrevet 29. mars 2013 #17 Skrevet 29. mars 2013 Og tilleggsspørsmål man da kan stille er: Bør vi forby at folk ikke gir hunden sin mental stimuli? Bør vi forby billig drittfôr? Bør vi forby helstrup? Holdt på å nevne strømhalsbånd, men det er vel stort sett ikke lov, er det vel? Bortsett fra på hunder som skal bli "sauereine". (stakkars) 1
Gjest Belle Gunnes Skrevet 29. mars 2013 #18 Skrevet 29. mars 2013 Men det var alt dette med forbud da. Som folk hater så sterkt. Hva med heller å innføre "sertifikat" for å ha hund? Et pålagt kurs, hvor man trer sunn fornuft nedover øra på folk? Men funker vel ikke det heller Huff jeg blir så oppgitt over alle uvitende dyreeiere der ute. 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2013 #19 Skrevet 29. mars 2013 Ja, synes absolutt bur burde være forbudt, hvertfall uvettig bruk av det der hunden må sitte der både på natta og på dagen når eier er på jobb. Lurer på hvordan hundeeiere klarte seg før da bur ikke var et "hjelpemiddel" for å få hunden husren, og slippe å jobbe med den. Bur er unødvendig og et tegn på latskap og ansvarsfraskrivelse i mine øyne. Dog, det finnes unntak der hundene søker buret selv, men da ville det vel ikke være nødvendig å låse døra. Anonym poster: 041c9f389be4b67a7cfb287bae565072 3
Portvinpiken Skrevet 29. mars 2013 Forfatter #20 Skrevet 29. mars 2013 Og tilleggsspørsmål man da kan stille er: Bør vi forby at folk ikke gir hunden sin mental stimuli? Bør vi forby billig drittfôr? Bør vi forby helstrup? Holdt på å nevne strømhalsbånd, men det er vel stort sett ikke lov, er det vel? Bortsett fra på hunder som skal bli "sauereine". (stakkars) Alt dette kan jo - og bør diskuteres synes jeg da. Men gjerne i separate tråder som ulike emner som de jo er. Jeg tror (og håper inderlig) at det en vakker dag faktisk blir forbudt både med bur og med helstrup. Selvfølgelig skal man kunne diskutere viktige ting som har med dyrevelferd å gjøre - det ene utelukker jo ikke det andre vel? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå