Gå til innhold

Arves fedme og overvekt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fokuset er på at vi nordmenn øker i vekt og blir tyngre.

Det er en økende andel barn som er overvektige.

Hvorfor øker andel barn som er overvektige?

Er det noe med samfunnet? Trend?

Får overvektige foreldre oftere overvektige barn? Er det noe som går i arv og da hvorfor?

Jeg har en venninne som har slitt med overvekt i mange år. Tidvis har hun prøvd å gå ned i vekt. Hun vet altså var det koster for å redusere vekten sin. Allikevel ser jeg at hun viderefører sin arv til ungen sine. De er bare 8 og 10 år gamle og småfeite. De kommer til å få et seriøst vektproblem når de blir større. Vi snakker ikke her om valpefett, men mer enn det.

Evner mor ikke å se at hun viderefører en arv? Evner hun ikke å se at familien bør legge om kostholdet? Evner hun ikke å skjønne at hennes oppvekst som lubben overfører hun til ungene sine?

Er det noen andre som har erfart og sett dette?

Noen som gjør seg noen tanker?

Anonym poster: 6ac10ae174d321ddd3f5a38fbecc9ff9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når de ikke har klart å legge om kostholdet før de fikk barn, så er det dessverre ikke alltid de klarer det etter de har fått det heller. Ergo videreføres den usunne livsstilen til barna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Tror neppe det er arv, men livsstil som videreføres ja.

Begge mine foreldre er tynne, alle mine søsken er tynne. ( Jeg er overvektig da, men det har med pga sykdom. ) Vi spiste sunn mat, var i mye aktivitet, fikk lørdagsgodt som da ikke var så mye, hadde kun kaker og usunn mat til bursdag, jul osv.

Min bestevenninne i barndommen var overvektig, begge hennes foreldre var overvektige og flere andre i slekta det samme. Hver gang jeg var hos henne så var det alltid chips på bordet, usunn mat til middag, de var aldri ute i aktivitet. Ikke før venninnen min ble godt voksen, så innså hun at hun var nødt for å legge om livstilen, og hun er nå den eneste i familien som er tynn. Hun gjorde ikke store endringene heller. Bare gikk noen turer og spiste mer normal mat uten alt junk og godteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår slekt arves overvekten, men den hoppet over en generasjon. Min generasjon er overvektig, foreldra mine var slanke, og både besteforeldra og oldeforeldra mine var overvektige.

Anonym poster: 4d28f97686642b79029ff68ab1200ebc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Funky Punk

Har lest en del om dette genet, og jeg tror absolutt at de med genet har lettere for å legge på seg.

Men jeg tror også at i de aller fleste tilfeller så er det snakk om livsstil som videreføres. Om mor og far alltid satte fram masse godteri hver gang de skulle kose seg, så lærer barna at om man skal kose seg så skal man da spise godis

De jeg tror har dette genet er gjerne de som spiser sunt og er aktive, men likevel aldri går ned i vekt.

Endret av Funky Punk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanlig at overvektige foreldre har overvektige barn. Det er også vanlig at foreldre med høy utdannelse og "gode jobber" får barn som tar høyere utdannelse og senere får tilsvarende jobber. Sitter du på venterommet til fedmeklinikken på Haukeland sykehus, ser du sykelig overvektige barn, ifølge med foreldre som også er sykelig overvektige. Livsstilen videreføres. Har lite tro at det er et gen som er den store stygge ulven. Genteorier er stort sett bare unnskyldninger som er fine å bruke, men har liten innvirkning.

Anonym poster: 8aea28f48fd93b52e012cf7dd668c963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arv og miljø, ja. Jeg vokste opp i ett hjem der folk spiste lite, og gjett hvordan det gikk?

Anonym poster: d47c2386dc389926540e628535df8be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om ei som er overvektig. Mannen er også ganske stor. Men sønnen er normal. Håper for hele familien sin skyld at det er fordi de spiser bra. Jeg tror det er mest miljø, men at arv kan spille inn.

Syns det er vondt å se overvektige barn :-(.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O___o

Arv =

Gener som f.eks gjør én mer disponibel for kreft, diabetes I, tvillinger, brune øyne, fregner, osv.

Miljø =

Man kan oppdra barnet til å tenke at bompenger er regjeringens bevisste måte å straffe innbyggerne på,

at utdanning er viktig for å komme noen vei, at det er viktig å stemme på kommunevalget,

at det er viktig å henge opp en mistet vott på en gren for å gjøre den synelig.

Man kan oppdra barna til å spise pølser, potetmos, pizza, pannekaker og pasta 7 ganger i uken, og å drikke 3 liter cola om dagen. Eller at man må spise mer variert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Katten.

Miljø > Arv

Angående artikkelen: den viser at muligens noen mennesker ikke legger på seg like mye ved å spise masse dritt, kontra andre mennesker. Det er fortsatt et individuelt valg å spise masse dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...