Gå til innhold

Avhengig av nesespray

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Vil tettheten gå over om en piner seg igjennom det?

Klarer ikke sove uten å bruke det nå. Er tett hele tida. Bruker det aldri på dagen.

Tror jeg har blitt litt avhengig. Erfaringer? Hva kan en ellers gjøre for å redusere tettheten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv å brukes saltvannsspray i stede for ordinær spray. Det kan du bruke så mye du vil.

Skrevet

Ta en tur til legen og be om resept på Nazonex nesespray. Den hjelper til å korte ned forløpet betraktelig.

Skrevet (endret)

Ja, tettheten går over etter hvert. Det kommer an på hvor mye du har skadet slimhinnene, for noen tar det et par dager, mens for andre kan det ta måneder.

Som Zellica sier kan du få resept på en kortisonnesespray, det fins flere, f.eks. nasonex, avamys (noen syns den er mildere enn nasonex så de slipper neseblod), rhinocort... Denne kan du bruke i en overgangsperiode, sånn at du klarer å slutte med den vanlige nesesprayen.

Noen syns det hjelper med saltvannsspray. Det fins en del forskjellige typer av det også. Jeg syns Nycoklar er best, den lindrer nesetettheten og bløtgjør de tørre neseslimhinnene. Andre syns saltvannssprayer med aloe vera eller menthol virker bedre. Du må nesten prøve deg fram. Jeg kjøpte vel tre-fire forskjellige før jeg fant den som hjalp meg best.

Ellers hjelper det meg veldig å bruke nesehorn før jeg legger meg, det er en beholder for saltvannsskylling som du får kjøpt på apoteket. Da får du renset opp i nesa før du skal sove. På helsekosten fins det også noen tabletter som heter Fenumax som mange syns hjelper. Jeg merker ikke så stor forskjell, men jeg liker å tro det hjelper. :fnise:

For å bli mindre tett om natta kan du bruke en ekstra pute så du ligger litt høyere med hodet, eventuelt legge et pledd eller ei dyne under overmadrassen. Jeg syns også det hjelper å ligge på ryggen. Utrolig slitsomt å bare ligge på ryggen om natta, men det er bedre enn å være tett. Det hjelper også litt å ha det kaldt på soverommet syns jeg.

Hvis du alltid har vært mye tett ville jeg spurt legen om å få testet om du har allergier, f.eks. støvmidd, husdyr eller pollen.

Endret av Dragonfly84
AnonymBruker
Skrevet

Bare slit deg gjennom det! Et par netter har det tatt for meg de gangene jeg har brukt nesespray for lenge. Slitsomt, men deilig når det løsner! :-)

Anonym poster: e15732b140293ff00381fae928bf17bd

AnonymBruker
Skrevet

Otrivin? Jeg brukte en flaske i uka i over to år. Klarte å slutte for ca et år siden.

Bare kjøpt vanlig saltvannsspray eller gå til legen og få noe annet.

Og ja, for de fleste vil tettheten gå over, det gjorde ihvertfall det for meg. Men det tok en stund og de første dagene var smertefulle.

Men helt klart verdt det!!!

Anonym poster: 7287206752858b17ccdce0bd5c69623b

AnonymBruker
Skrevet

Hver gang jeg blir forkjølet så må jeg gjennom noen uker med nedtrapping av nesespray. Jeg blir veldig fort avhengig av nesespray. Jeg skyller med saltvann, det fungerer ikke i det hele tatt, føler meg heller mere tett.

Jeg har også prøvd kortisonnesesprayer, men synes ikke det virker heller.

Det er "bare" å slutte og være plaget en stund for min del. Men det hjelper bittelitt å ligge med hodet høyt.

Anonym poster: 3e0d433c3bfc8fb717e7151b4fddc299

• Liker 1
Skrevet

Hvis du ikke klarer å slutte, så kan en måte å slutte på være å kun ta nesespray i det ene boret. Hvis du klarer å sove med det så vil det andre boret få hvile og etter hvert ikke bli så tett. Da kan du forhåpentligvis trappe ned på det andre boret til du til slutt ikke trenger i noen av dem. Jeg prøver å konsekvent kun ta i det ene dersom jeg må bruke. Jeg har en tendens til å være tett i nesen veldig lenge og har selv måtte bruke nesespray hver kveld..

Skrevet

Jeg trappet ned med spray i ene neseboret i en uke, så var kveldstettheten over. Var avhengig i halvannet år. Ni måneder etter nesespraystopp blir jeg fortsatt fort tett hvis jeg f.eks. står på hodet, er også en del mer snørrete enn det jeg var før jeg startet med nesespray, men ikke mer enn at det er til å leve med.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er avhengig av nesespray, men gikk til innkjøp av ny saltvannspray i går. En med ekstra salt. Den hjalp mye mer enn de andre saltvannssprayene. Så spør etter ekstra salt neste gang dere handler saltvannsspray - det hjelper :)

Anonym poster: 143c531e7c9723d7cdc76e648b82052e

Gjest navnelapp
Skrevet

Ein kan også trappe ned ved å gå over på barnespray, og så babyspray, kombinert med å bruke den berre i eine naseboret, viss ikkje kortisonsprayen har effekt. Då blir overgangen tin "ingenting" ikkje så brå.

Skrevet

Jeg er avhengig av nesespray, men gikk til innkjøp av ny saltvannspray i går. En med ekstra salt. Den hjalp mye mer enn de andre saltvannssprayene. Så spør etter ekstra salt neste gang dere handler saltvannsspray - det hjelper :)

Anonym poster: 143c531e7c9723d7cdc76e648b82052e

Bortsett fra hvis du har såre og tørre neseslimhinner som jeg hadde - au! Og hallo neseblod... :trist:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...