Gå til innhold

Hva betyr symbolene på mobilt Internett?


Gjest Violetta

Anbefalte innlegg

Gjest Violetta

Det skifter mellom H, H+, E og noen til. Jeg vet jo hva det betyr når det står 3G.

Noen som har oversikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

H og H+ har jeg aldri vært borti. E er "edge" altså noe som er raskere enn gamle dagers oppkopling, men ikke så raskt som 3G. Selv bor jeg i et område der signalstyrken går kraftig ned dersom jeg prøver 3G, så min telefon står konstant på E. (Muligens er det blitt hverdagshastigheten etterhvert.)

Og før noen sier at det der ble verdens dårligste forklaring, så skal jeg innrømme det selv. :ler:

*venter på noen med mer dybdekunnskap*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags mobil har du? Kanskje det har noe å si? Jeg har H og E selv på min Samsung, men har ikke lagt merke til H+. Mener jeg hadde noe annet på min Sony Ericsson.

Anonym poster: 1f6b289876473554fbda49df483b73f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette forklarer hva slags protokoll du benytter. Rangeringen går fra GPRS, Edge, 3G, HSDPA, HSPA+ og 4G.

GPRS er den dekningen du har hvis du ikke har noen symboler i det hele tatt og dette gir deg en teoretisk topphastighet på 10kbps. 4G er vel sagt å kunne teorietisk overføre 1GBit så lenge telefonen er stillestående, men usikker på hva som er faktiske hastigheter over 4G.

Mulig jeg surrer meg bort nå, men den enkle forklaringen er at symbolene forklarer hva slags protokoll antennen du er tilkoblet benytter. Jo bedre protokoll jo høyere hastighet får du ved surfing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig som orgus skriver her. Faktisk hastighet varierer jo også utifra hvor mange som bruker nettet samtidig, antall basestasjoner osv.

Dette er roughly hva jeg har lært av operatøren jeg jobber for. Det kan ha forandret seg noe, så jeg tar forbehold om feil, men det gir en idé om forskjellene.

G står for GPRS, som igjen kalles 2G. Hastigheter mellom 56-114 Kbps.

E står for Edge, som igjen er en slags 2.5G. Hastigheter mellom 128-384 Kbps.

3G kalles også for UMTS. Hastigheter på mellom 144 Kbps-2Mbps.

H kalles også HSPA, evt "3.5G". Hastigheter på mellom 1.2-14 Mbps.

H+ kalles også HSPA+, er som LTE/4G en indikasjon på høyhastighet. Hastigheten ligger på mellom 21-42 Mbps.

Man kan si at den største forskjellen mellom HSPA+ og LTE/4G er at førstnevnte fungerer i på grunn alle eldre modeller, mens LTE/4G kun fungerer på mobiler som er kompatible med dette nettverket. Ergo har man f.eks Samsung SIII som både selges med og uten 4G.

I tillegg kan man si at HSPA+ teoretisk sett kan levere 84Mbps i nedlasting, mens LTE kan gi mer enn 100Mbps.

Det er flere forskjeller, men dette er kanskje de viktigste. Forøvrig har jeg opplevd hastigheter på 100Mbps med mitt 4G mobile bredbånd. Mange operatører velger å si at man heller kan levere 40Mbps, mest fordi det kan variere noe, og for at man ikke skal love for mye i de tilfeller det er mye trafikk.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Dette forklarer hva slags protokoll du benytter. Rangeringen går fra GPRS, Edge, 3G, HSDPA, HSPA+ og 4G.

GPRS er den dekningen du har hvis du ikke har noen symboler i det hele tatt og dette gir deg en teoretisk topphastighet på 10kbps. 4G er vel sagt å kunne teorietisk overføre 1GBit så lenge telefonen er stillestående, men usikker på hva som er faktiske hastigheter over 4G.

Mulig jeg surrer meg bort nå, men den enkle forklaringen er at symbolene forklarer hva slags protokoll antennen du er tilkoblet benytter. Jo bedre protokoll jo høyere hastighet får du ved surfing.

Takk for utfyllende svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Violetta

Det er riktig som orgus skriver her. Faktisk hastighet varierer jo også utifra hvor mange som bruker nettet samtidig, antall basestasjoner osv.

Dette er roughly hva jeg har lært av operatøren jeg jobber for. Det kan ha forandret seg noe, så jeg tar forbehold om feil, men det gir en idé om forskjellene.

G står for GPRS, som igjen kalles 2G. Hastigheter mellom 56-114 Kbps.

E står for Edge, som igjen er en slags 2.5G. Hastigheter mellom 128-384 Kbps.

3G kalles også for UMTS. Hastigheter på mellom 144 Kbps-2Mbps.

H kalles også HSPA, evt "3.5G". Hastigheter på mellom 1.2-14 Mbps.

H+ kalles også HSPA+, er som LTE/4G en indikasjon på høyhastighet. Hastigheten ligger på mellom 21-42 Mbps.

Man kan si at den største forskjellen mellom HSPA+ og LTE/4G er at førstnevnte fungerer i på grunn alle eldre modeller, mens LTE/4G kun fungerer på mobiler som er kompatible med dette nettverket. Ergo har man f.eks Samsung SIII som både selges med og uten 4G.

I tillegg kan man si at HSPA+ teoretisk sett kan levere 84Mbps i nedlasting, mens LTE kan gi mer enn 100Mbps.

Det er flere forskjeller, men dette er kanskje de viktigste. Forøvrig har jeg opplevd hastigheter på 100Mbps med mitt 4G mobile bredbånd. Mange operatører velger å si at man heller kan levere 40Mbps, mest fordi det kan variere noe, og for at man ikke skal love for mye i de tilfeller det er mye trafikk.

Mvh Yvonne :heiajente:

Og til deg og. :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...