AnonymBruker Skrevet 27. mars 2013 #1 Skrevet 27. mars 2013 Jeg er en jente som fyller 17 om noen dager. Jeg har bodd for meg selv ganske lenge og jeg er veldig oppegående og absolutt ikke dum, og finner ikke på dumme ting (jeg er ferdig med festing og å drikke meg full osv). Jeg har fått meg en kjæreste som er en del år eldre og som bor ca midt mellom der jeg bor og der min mor bor. Jeg er selvsagt hjemme i påsken, men min mor og stefar er i utlandet og faren min er bortreist så jeg og min storesøster ble hjemme alene i noen dager. Jeg var med kjæresten min fra mandag til tirsdag, og sa til mor at jeg ble borte (før de dro så visste jeg ikke om jeg skulle overnatte eller ikke enda grunnet familien til kjæresten) men jeg sa fra til min søster som var hjemme at jeg ble borte helt til tirsdag. Jeg sa ikke til min søster hvem jeg skulle overnatte med, for det har hun absolutt ikke noe med. Jeg sa til min mor at jeg skulle møte en, og mer fikk hun ikke vite. Og så hadde jeg ikke strøm på mobilen min tirsdagskveld, men så at mamma hadde prøvd å ringt, så jeg bare sende melding om at jeg kom til å ringe så fort jeg kom hjem. Men så av en eller annen grunn så sa min søster at hun ikke visste at jeg ble borte frem til tirsdag, så min mor begynte å sende melding til min stemor (som absolutt ikke har noe med dette å gjøre i det hele tatt) om at hun ikke visste hvor jeg var og var bekymra. Og så tror min søster at hun bestemmer over meg, så når jeg kom på tirsdag så begynte hun å spørre mange spørsmål om hvem jeg var med osv. Og alt i alt så føler jeg at jeg ikke kan få noe privatliv i det hele tatt, og jeg tror egentlig at alle glemmer hvor gammel jeg er og jeg blir veldig lei meg når min far av en eller annen grunn ringer til meg og kjefter på meg om at min mor sendte melding til min stemor (skjønner egentlig ikke hvorfor han kjeftet på meg for da burde han i grunn ha kjefta på mamma da) Jeg føler egentlig ikke at jeg har lyst å være her hos mamma eller dra til faren min når det er sånn det skal være. Jeg føler at jeg er såpass gammel at jeg må få lov til å ha litt privatliv uten at absolutt hele slekta skal vite hvor og med hvem jeg er, og jeg får mindre og mindre lyst å introdusere kjæresten for familien min når de oppfører seg på den måten de gjør. Jeg blir også lei meg når min søster kun kjefter på meg og hun har brukt alle pengene vi fikk til mat på seg selv og at jeg ikke får noe til å lage middag, så jeg må bruke stipendpengene mine til å kjøpe mat i ferien. Og jeg blir også lei meg når min far snakker så hardt til meg selv om jeg er ganske hardhudet. Så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre jeg egentlig. Føler ikke at jeg har lyst å dra til pappa i det hele tatt i ferien, men har heller ikke lyst å være her når min søster er det. Har egentlig mest lyst å dra til leiligheten min, men da blir jeg sittende alene resten av ferien siden kjæresten jobber nattevakt resten av ferien. Unnskyld om det ble et veldig rotete innlegg. Håper noen har råd til hva jeg skal gjøre. Anonym poster: 9c48a7bb97006476267a0da87b71ba38
Gjest Reza08 Skrevet 27. mars 2013 #2 Skrevet 27. mars 2013 Hvis du har noen andre i familien din som du trives sammen med, kan du kanskje dra til dem. Hørtes ikke ut som dette var noe koselige greier. Når foreldrene dine kun maser og kjefter, og søstra di bare bruker pengene på seg selv, er det ingen vits i å være der lenger.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2013 #3 Skrevet 27. mars 2013 Hvis du har noen andre i familien din som du trives sammen med, kan du kanskje dra til dem. Hørtes ikke ut som dette var noe koselige greier. Når foreldrene dine kun maser og kjefter, og søstra di bare bruker pengene på seg selv, er det ingen vits i å være der lenger. Jeg har jo en bestemor her i byen da som er alene i påsken, så kan for så vidt ta meg en tur til henne. -TS Anonym poster: b2f286c60f9c7e7ba579f24569ae5949 1
Jade Skrevet 27. mars 2013 #4 Skrevet 27. mars 2013 Synes det høres ut som en veldig god ide å reise til bestemoren din som er alene. Da får dere jo begge godt selskap. Håper du får en fin påske 1
funfacts Skrevet 27. mars 2013 #5 Skrevet 27. mars 2013 (endret) Uansett hvor gammel og smart du er, så blir foreldre bekymret : ) Du er også kun 16, noe som gjør at foreldrene dine fortsatt har ett ansvar for deg. Selvfølgelig skal de stole på deg, men om min 16 åring ble borte og nektet å fortelle hvem hun var med hadde jeg også stilt spørsmål og blitt bekymret! Endret 27. mars 2013 av funfacts 5
Gjest O___o Skrevet 27. mars 2013 #6 Skrevet 27. mars 2013 Jeg tror ikke de først og fremst ble bekymret fordi du overnattet hos kjæresten. Du er seksten år og forsvant plutselig i den tiden det er desidert mest rølp og fyll i de fleste byer. Noen steder i landet er det fryktelig kaldt, og det har skjedd at ungdommer har sovnet i fylla og frosset i hjel. Av og til blir voksne sinte selv om de egentlig bare er redde / bekymret. 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2013 #7 Skrevet 27. mars 2013 Stipendpengene du får er det jo faktisk meningen at du skal leve av mens du er student. Jeg vil si at det er helt ok å bruke disse på mat (ordner det seg med husleia di og slikt da?) Det er vel ingen som tvinger deg til å besøke familien i påsken? Når du bor for deg selv (uten foreldre) så kan du jo ta beslutninger om at du heller vil besøke bestemor/kjæresten, eller whatever i ferien. Anonym poster: f10cc28bf84a57225f679719f3c53f61
Strixvaria Skrevet 27. mars 2013 #8 Skrevet 27. mars 2013 (endret) Ta igjen med disse folka da - hvor stor aldersforskjell er det på deg og søsteren din? Hva er det som tilsier at hun skal kunne snakke til deg på denne måten? Jeg hadde aldri godtatt sånn oppførsel - og når hun er så frekk ift. penger som det du sier, så kan du da vitterlig stille henne skikkelig til veggs og kjefte på henne også, eller hva?? Hun har da ingenting med ditt privatliv å gjøre, og det kan du godt fortelle henne i klartekst. Hvorfor er det greit at hun har brukt opp pengene dere fikk på seg selv - hva med å fortelle dét til foreldrene deres; at hun har brukt opp pengene som skulle vare hele uka på hva det nå enn måtte være, i stedet for å kjøpe mat, slik hun skulle? IKKE lag mat til henne, hvertfall. Ikke la henne få så mye som en smule av det du kjøper heller; når hun har brukt opp deres felles penger kan hun ha det så godt. Du bør si til faren din at hvordan det føles for deg når han snakker til deg som han gjør. Si at du føler deg urettferdig behandlet, og at du ikke akkurat blir fristet til å ha noe særlig med ham å gjøre slik tingenes tilstand er per nå. Har han noe å krangle med moren din om, så skal ikke du være mellomledd, da får han ta det direkte med henne. Såpass må man kunne forvente av et voksent menneske. Jeg synes foreldrene dine overreagerer. Det får da være måte på til hønemortendenser. Og søsteren din trenger en real oppvåkning. Edit: Du kan jo dra hvor du vil - dra til kjæresten din, dra til leiligheten din eller hva du vil; mistrives du der du er så er det ingen grunn til å bli sittende der hele uka. Endret 27. mars 2013 av Strixvaria
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2013 #9 Skrevet 27. mars 2013 Jeg tror ikke de først og fremst ble bekymret fordi du overnattet hos kjæresten. Du er seksten år og forsvant plutselig i den tiden det er desidert mest rølp og fyll i de fleste byer. Noen steder i landet er det fryktelig kaldt, og det har skjedd at ungdommer har sovnet i fylla og frosset i hjel. Av og til blir voksne sinte selv om de egentlig bare er redde / bekymret. Det kan hende jeg skreiv innlegget mitt på en måte som er lett å misforstå, men jeg sa fra til min mor at jeg skulle dra for å møte en, så jeg forsvant ikke. Og dessuten vet mine foreldre at jeg ikke er typen som fester eller drikker mye. Har vokst opp med foreldre som har et godt forhold til alkohol, så jeg er glad i å drikke ett glass vin sammen med god mat av og til (noe mine foreldre selvfølgelig synes er helt greit siden jeg tross alt fyller 17 om noen dager) Min far kjeftet ikke på meg fordi jeg dro, men fordi at min mor sendte melding til min stemor, og så fikk jeg kjeft fordi at min søster hadde løyet til mamma om at hun ikke visste hvor jeg var for å lage drama. Uansett hvor gammel og smart du er, så blir foreldre bekymret : ) Du er også kun 16, noe som gjør at foreldrene dine fortsatt har ett ansvar for deg. Selvfølgelig skal de stole på deg, men om min 16 åring ble borte og nektet å fortelle hvem hun var med hadde jeg også stilt spørsmål og blitt bekymret! Jeg føler at når jeg er så gammel som jeg er (jeg er tross alt snart 17 og over seksuell lavalder) så trenger jeg ikke å fortelle om han jeg skal på besøk til. Jeg sa som sagt over til min mor at jeg skulle besøke en, og mer føler jeg ikke hun trenger å vite. Jeg bor som sagt for meg selv så ingen kan ha kontroll hele tiden over hvem jeg treffer. Og de vet veldig godt at jeg er såpass moden og oppegående at jeg ikke finner på noe tull, og at mine venner er veldig skikkelige. Det er for så vidt min kjæreste også. Dessuten var det min far som ble sint på meg, og han treffer jeg sjeldnere enn min mor, da jeg har bodd med henne før jeg flyttet for meg selv og var kun med pappa annenhver helg. Men tingen er at mamma ikke tok kontakt med han, men med min stemor. Er uansett ikke greit at driver på sånn! Og dessuten så har ikke søsteren min noen rett til å kjefte og behandle meg på den måten hun gjør. Stipendpengene du får er det jo faktisk meningen at du skal leve av mens du er student. Jeg vil si at det er helt ok å bruke disse på mat (ordner det seg med husleia di og slikt da?) Det er vel ingen som tvinger deg til å besøke familien i påsken? Når du bor for deg selv (uten foreldre) så kan du jo ta beslutninger om at du heller vil besøke bestemor/kjæresten, eller whatever i ferien. Anonym poster: f10cc28bf84a57225f679719f3c53f61 Ja, men stipendet er veldig lite, og det er ikke meningen at man skal leve på under 60 000 på 12 mnd. Jeg får barnebidrag av mor og far for å overleve, men det er meningen at min mor skal betale for meg når jeg er hjemme i ferien fordi hun får også barnetrygd av nav (som jeg ikke får). Men dette er selvfølgelig greit, og jeg og min søster fikk penger til mat, men poenget er at min søster tok disse pengene og jeg må bruke mine egne penger på mat denne uken. Synes du virkelig det er greit? Nei, det er ingen som tvinger meg til å være her i ferien, og jeg må få lov til å dra på overnatting til folk uten at det blir sånn som det her. Ta igjen med disse folka da - hvor stor aldersforskjell er det på deg og søsteren din? Hva er det som tilsier at hun skal kunne snakke til deg på denne måten? Jeg hadde aldri godtatt sånn oppførsel - og når hun er så frekk ift. penger som det du sier, så kan du da vitterlig stille henne skikkelig til veggs og kjefte på henne også, eller hva?? Hun har da ingenting med ditt privatliv å gjøre, og det kan du godt fortelle henne i klartekst. Hvorfor er det greit at hun har brukt opp pengene dere fikk på seg selv - hva med å fortelle dét til foreldrene deres; at hun har brukt opp pengene som skulle vare hele uka på hva det nå enn måtte være, i stedet for å kjøpe mat, slik hun skulle? IKKE lag mat til henne, hvertfall. Ikke la henne få så mye som en smule av det du kjøper heller; når hun har brukt opp deres felles penger kan hun ha det så godt. Du bør si til faren din at hvordan det føles for deg når han snakker til deg som han gjør. Si at du føler deg urettferdig behandlet, og at du ikke akkurat blir fristet til å ha noe særlig med ham å gjøre slik tingenes tilstand er per nå. Har han noe å krangle med moren din om, så skal ikke du være mellomledd, da får han ta det direkte med henne. Såpass må man kunne forvente av et voksent menneske. Jeg synes foreldrene dine overreagerer. Det får da være måte på til hønemortendenser. Og søsteren din trenger en real oppvåkning. Edit: Du kan jo dra hvor du vil - dra til kjæresten din, dra til leiligheten din eller hva du vil; mistrives du der du er så er det ingen grunn til å bli sittende der hele uka. Takk for et fint svar! Min søster er 2 år eldre enn meg og bor fortsatt hjemme. Hun er litt bortskjemt og er vant til at hun ikke trenger å gjøre noe. Hun kan ikke sette på vaskemaskinen engang, og blir helt i fra seg om jeg ikke er der og passer på henne (lager middag og rydder etter henne osv) når mamma ikke er her. Er kanskje derfor hun laget drama nå og løy til mamma om at hun ikke visste hvor jeg var, for å ta igjen for at jeg ikke lekte mamma. Jeg tør ikke å snakke med pappa om det, for er redd for at han bare kjefter tilbake. Han vil ikke snakke med mamma (jeg skjønner egentlig den da, men likevel), så derfor er det jeg som får kjeften tror jeg, og så er han litt konfliktsky så derfor kan det hende det er lettere å kjefte på meg enn på mamma. -TS Anonym poster: b2f286c60f9c7e7ba579f24569ae5949
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2013 #10 Skrevet 27. mars 2013 Du er 16, drikker alkohol og kaller deg moden? Nei, det er du ikke selv om du er "ferdig med festing" og bor for deg selv,. Du er et barn og å si fra hvem du er sammen med er det minste som kan forventes av deg. Anonym poster: f4e66516911e187eb4e8a09cd7fee7ab 4
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2013 #11 Skrevet 27. mars 2013 Ja, du er 17 år og bor for deg selv, men foreldrene dine og andre som bryr seg om deg har en rett til å være bekymret for deg. At du bare dro uten å fortelle dem hvem du skal overnatte hos hørtes ut til meg som en metode å markere din ''voksenhet'' på. Å være voksen betyr ikke at du ikke kan fortelle dine nærmeste hvem du skal overnatte hos. Jeg skjønner godt at de ble sure fordi de ble sikkert bekymret for hvem du skulle overnatte hos. Husk at de blir sure fordi de bryr seg om deg. Anonym poster: 866cb07f911ca63b519e0456303bfa79 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2013 #12 Skrevet 27. mars 2013 Du er 16, drikker alkohol og kaller deg moden? Nei, det er du ikke selv om du er "ferdig med festing" og bor for deg selv,. Du er et barn og å si fra hvem du er sammen med er det minste som kan forventes av deg. Anonym poster: f4e66516911e187eb4e8a09cd7fee7ab Jeg skreiv at jeg ikke drikker meg full, men ett glass vin ved siden av god mat av og til. Det er altså snakk om maks ett glass rødvin, og det er sjelden. Men dette har jeg lov til av mine foreldre, og dette er noe jeg gjør sammen med kjæresten min. Jeg vil ikke kalle en 17-åring for et barn. Når man er 17 så er man snart voksen i følge norsk lov. Jeg er også over seksuell lavalder, og selv om kjæresten min hadde vært 50 så hadde det ikke vært noe de kunne gjøre noe med (han er i 20-åra altså). Og når man er rundt 17 år og i tillegg bor for seg selv og har sitt eget liv og egen økonomi og alt, så trenger ikke foreldre å blande seg borti hvem man har sex med, og så vidt jeg vet så finnes det ingen lover og regler i Norge på at jeg må fortelle hele slekta om hvem jeg er sammen med eller hvem jeg ligger med. Nei, jeg har et privatliv jeg også og jeg trenger ikke å si hvem jeg er sammen med. Jeg sa til min mor at det var et hannkjønn ved at jeg sa "jeg skal møte en" og min mor aksepterte også at jeg ikke ville fortelle om han enda (vi har datet i et halvt år nå, men jeg vil vente litt til). Ja, du er 17 år og bor for deg selv, men foreldrene dine og andre som bryr seg om deg har en rett til å være bekymret for deg. At du bare dro uten å fortelle dem hvem du skal overnatte hos hørtes ut til meg som en metode å markere din ''voksenhet'' på. Å være voksen betyr ikke at du ikke kan fortelle dine nærmeste hvem du skal overnatte hos. Jeg skjønner godt at de ble sure fordi de ble sikkert bekymret for hvem du skulle overnatte hos. Husk at de blir sure fordi de bryr seg om deg. Anonym poster: 866cb07f911ca63b519e0456303bfa79 Du har tolket dette helt feil. Du kan ikke vite hvordan jeg er som person ut i fra det jeg har skrevet her, og det virker som om at du tror at jeg prøver å late som om at jeg er såå voksen, noe som ikke er tilfellet. Mine foreldre sier også at jeg er veldig moden, og det gjør også veldig mange andre, men det orker jeg ikke diskutere her for det er ikke poenget.Som sagt veldig mange ganger i denne tråden så har ikke mine foreldre noe med hvem jeg ligger med, og jeg visste ikke om jeg skulle overnatte med han eller ikke enda da jeg fortalte at jeg skulle dra til min mor, men sa fra til min søster om det fordi hun var den eneste som var hjemme. Det mener jeg fortsatt var helt rett, og det trengte ikke å bli noe problem om min søster ikke løy når min mor ringte og min mor kunne spart seg for å sende melding til min stemor. De har som sagt ingen rett til å vite hele livshistorien til han jeg skal overnatte med heller, og min far og stemor som absolutt ikke trengte å bli innblandet i dette, fortalte jeg det selvsagt ikke til fordi jeg ikke har vært der eller skulle være der noen av de dagene. Jeg pleier heller ikke å måtte sende hele slekta melding om jeg skal dra på besøk til en venninne, og sånn bør det også være når det gjelder menn. Mener du at foreldrene mine har rett på å vite absolutt alt om mitt privatliv? For jeg føler virkelig ikke at det er nødvendig i det hele tatt, og jeg er så gammel (og i tillegg bor for meg selv), at jeg må få lov til å velge hvem jeg vil være sammen med uten at mine foreldre trenger å vite eller ha en mening om absolutt alt jeg foretar meg. Mine søsken har ihvertfall sluppet å måtte legge ut om alt og alle de har datet og pult (også når de var 17), så da må jeg få slippe det jeg også. Men det med meg er jo at jeg flyttet for meg selv i fjor, og de flyttet ikke ut før de var noen år eldre. Min storesøster bor som sagt fortsatt hjemme. Men det er ikke poenget. Poenget er at jeg blir veldig lei meg når jeg får kjeft for noe jeg ikke kan for (det at min mor sender meldinger til min stemor og min søster lyver) og det får meg til å føle at jeg vil dele enda mindre med dem. De har rett og slett ikke noe med mitt privatliv, og de må gi litt slipp å slutte og prøve å kontrollere meg så mye, for jo mer dem gjør det, jo mindre vil jeg dele ting med dem. Jeg forteller dem om ting når jeg vil, og det må de bare respektere rett og slett. Hadde vært noe annet om jeg var under seksuell lavalder. -TS Anonym poster: b2f286c60f9c7e7ba579f24569ae5949
Gjest Eurodice Skrevet 27. mars 2013 #13 Skrevet 27. mars 2013 Jeg er en jente som fyller 17 om noen dager. Jeg har bodd for meg selv ganske lenge og jeg er veldig oppegående og absolutt ikke dum, og finner ikke på dumme ting (jeg er ferdig med festing og å drikke meg full osv). Jeg har fått meg en kjæreste som er en del år eldre og som bor ca midt mellom der jeg bor og der min mor bor. Anonym poster: 9c48a7bb97006476267a0da87b71ba38 Det var virkelig imponerende! Flink jente, du. Ennå ikke fylt 17 og du er ferdig med festing og drikke deg full. Bare en opplysning, det er 18-årsgrense for kjøp av øl og vin, 20 for brennevin. Det vil altså si at du er blitt skjenket av folk eldre enn det. 4
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2013 #14 Skrevet 27. mars 2013 Du er bare 16 år. Du har ikke mulighet for å være hverken voksen eller ferdig med festing. Du har faktisk ikke begynt ennå. Uavhengig av hvor voksen og moden du er eller føler deg, endrer det ikke det faktum at du ikke har levd i 17 år ennå. Livet du skal leve ligger foran deg, ikke bak deg. Du har ikke den erfaringsbakgrunnen eller kompetansen du tydeligvis tror du har. Selvfølgelig skal du fortelle hvor du er. Det gjør jeg også, og jeg kunne vært mamman din! Anonym poster: 466d09399dfc7e19fa96363b74b0fa7b 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2013 #15 Skrevet 27. mars 2013 Det var virkelig imponerende! Flink jente, du. Ennå ikke fylt 17 og du er ferdig med festing og drikke deg full. Bare en opplysning, det er 18-årsgrense for kjøp av øl og vin, 20 for brennevin. Det vil altså si at du er blitt skjenket av folk eldre enn det. Ja, det er jeg helt klar over. Men her er det veldig vanlig at man drikker fra man er 14-15, og jeg synes ikke det er gøy lengre å bli full og feste. Men jeg ser veldig mye eldre ut enn det jeg er, så jeg kommer inn på utesteder uten å vise legitimasjon, og har også kjøpt drikke man må være over 20 for å kjøpe uten å vise legitimasjon tidligere. Men jeg synes rett og slett ikke det er gøy å bli full lengre, og jeg ser ikke problemet med det. Er ihvertfall veldig vanlig at folk begynner å drikke når de er rundt 15, så det er ikke noe uvanlig ihvertfall. De i min omgangskrets er heller ikke noe særlig glad i alkohol. Anonym poster: b2f286c60f9c7e7ba579f24569ae5949
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2013 #16 Skrevet 27. mars 2013 Du er bare 16 år. Du har ikke mulighet for å være hverken voksen eller ferdig med festing. Du har faktisk ikke begynt ennå. Uavhengig av hvor voksen og moden du er eller føler deg, endrer det ikke det faktum at du ikke har levd i 17 år ennå. Livet du skal leve ligger foran deg, ikke bak deg. Du har ikke den erfaringsbakgrunnen eller kompetansen du tydeligvis tror du har. Selvfølgelig skal du fortelle hvor du er. Det gjør jeg også, og jeg kunne vært mamman din! Anonym poster: 466d09399dfc7e19fa96363b74b0fa7b Og det er jeg helt klar over. For ett år tilbake gikk jeg til psykiatrisk sykepleier noen ganger pga en helt tragisk hendelse som jeg ikke vil fortelle om her, og hun beskrev meg som en ung person med en gammel sjel. Men vær snill og les tråden, for jeg har skrevet veldig mange ganger nå at jeg fortale hvor jeg var. Anonym poster: b2f286c60f9c7e7ba579f24569ae5949
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2013 #17 Skrevet 27. mars 2013 Men vær snill og les tråden, for jeg har skrevet veldig mange ganger nå at jeg fortale hvor jeg var. Anonym poster: b2f286c60f9c7e7ba579f24569ae5949 Du fortalte ut fra det jeg leser at du var borte, men ikke hvor du var. Det er to forskjellige ting! Når du i tillegg ikke er tilgjengelig på telefon er det lov å bli redd. Anonym poster: 466d09399dfc7e19fa96363b74b0fa7b 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2013 #18 Skrevet 27. mars 2013 Du fortalte ut fra det jeg leser at du var borte, men ikke hvor du var. Det er to forskjellige ting! Når du i tillegg ikke er tilgjengelig på telefon er det lov å bli redd. Anonym poster: 466d09399dfc7e19fa96363b74b0fa7b Jeg sa til min mor hvor jeg var og at jeg skulle treffe en, så det visste dem. Dessuten er det ganske vanlig at jeg ikke tar telefonen og at de ikke får tak i meg, så min mors reaksjon mener jeg var helt feil. Også det at min far kjeftet på meg for noe jeg ikke kunne for, og min søster skulle vite alt om hvem jeg var med, og leker at hun bestemmer over meg. Anonym poster: b2f286c60f9c7e7ba579f24569ae5949
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2013 #19 Skrevet 27. mars 2013 Det er faktisk mer vanlig enn ikke at foreldre forventer av ungdommer at de skal fortelle nøyaktig hvem de er med og være tilgjengelige på mobil. Anonym poster: f4e66516911e187eb4e8a09cd7fee7ab 2
Kamikatze Skrevet 27. mars 2013 #20 Skrevet 27. mars 2013 Du er ikke myndig, så dine foreldre har faktisk foreldreansvar for deg enda, enten du liker det eller ei. Selvsagt er det kjipt at de legger seg opp i ditt "privatliv", men det vil de som foreldre aldri slutte med. Ikke engang når du blir pensjonist. :ond: Det vil sikkert ikke drepe deg om du neste gang sender SMS til oldisene: "Drar til kjæresten min, tilbake på tirsdag kveld." Mer trenger de ikke vite, så er du ikke avhengig av å bruke dramasøs som meldingsbud. Søstera di har intet med hva du gjør, men det er jo tillatt å forsøke seg... Husk å sladre på pengebruken hennes, og for all del - ikke dra dit hun er, så må hun stå til rette for sitt eget søl.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå