Gå til innhold

Smertefull åreknute

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en synlig vene som går fra lysken og ned forbi kneet og ut i leggen. Nå de siste årene har denne venen blitt skikkelig synlig og stor, og på innsiden av kneet har den de siste to årene fått en slags knute som kjennes som en kul. Nå har denne "kulen" begynt å gjøre veldig vi vondt, og etter at de til tider bare kom og gikk, er det nå konstant. Det er vondt å ta på den, og det kjennes ut som om kneet er forslått. Nå har venen bare fortsatt nedover leggen også, og blitt svær der... Fortsatt bare kneet som gjør vondt, men vil dette bare bli verre og verre??? Er det noe jeg kan gjøre for å få den til å bli borte, eller vil den alltid gjøre vondt?

Skal sies at jeg spurte fastlegen min om det en gang. Han sa at den ville gå bort av seg selv, men jeg har liten tro på det, etter hva jeg har lest og erfart nå. Han mente at det ikke var noe vits å fjerne den og det ville bli like stygt, men jeg kan jo ikke gå sånn her... Det gjør jo vondt.

Jeg er bare tjueen år, og har ikke barn engang!

Skal sies

Anonym poster: 244e527ff7d7a346bda3393cb26c030c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gå til legen din og få den vurdert på nytt. I utgangspunktet må man betale selv hvis man vil fjerne åreknuter som kun er kosmetisk skjemmende, men hvis de begynner å gjøre vondt, er det en annen sak.

Når man først har fått slikt, vil det sannsynligvis bli verre med årene. Men noe kan man gjøre for å forhindre det. Går du på p-piller med østrogen, skift til en prevensjon uten østrogen. Har du en stillestående jobb, bruk støttestrømper. Ikke sitt med beina i kors.

Anonym poster: f64144ec477ca23128679b2034629450

Gjest Gjest
Skrevet

Slike åreknuter blir ikke borte av seg selv, der tar legen feil.

Under graviditet der en gjerne går opp en del i vekt, vil de bli større. Dette på grunn av tyngden. Er du eller blir du overvektig blir også dette problemet større.

Jeg har slike knuter. Hadde antydning før jeg ble gravid. Men etter 2 graviditeter ble det vesentlig større. Hadde også en slik knute som gikk rett på siden av kneet.

Dvs. åren gikk fra innsiden av låret i en rett strek og sneglet seg like i overkant av kneet og gikk ned rett på yttersiden av kneet. Når jeg ble varm (sommer eller ved trening) este åren ut slik at kneet føltes vondt og stivt.

Jeg fikk fjernet åren fra lysken og ned litt under kneet siden jeg hadde disse smertene. Det ble 2 smertefulle uker etter operasjonen hvor jeg måtte gå på krykker.

Det så veldig fint ut de første 2 årene. Ingen synlig åre og jeg trodde problemet skulle være borte for alltid. Har 7 stk hvite streker med en prikk på hver side der det ble åpenet opp. (Ser ut som et gammeldags minus tegn) Disse ble stygt sydd med bare et sting på midten, så de synes ganske godt.

MEN... etter 2 år begynte den nye åren å ese ut. Den nye åren går i sikksakk mønster over HELE låret. (Går helt fra side til side) Ikke bare er den like stor, men den er knudrete og klumpete med utspring her og der + at åren nedover leggen er sprengt flere steder.

3-4 år etter operasjonen er denne åren større en den jeg fjernet. Ser vesentlig mindre pent ut synsmessig med at den dekker hele låret og ikke bare innsiden av låret og over kneet slik som før.

Med mindre det finnes en patent hvor en fjerner slike årer permanent og de kan garantere at jeg ikke må gjøre samme prosessen hvert 2 år. Blir ikke jeg å gjøre dette en gang til.

AnonymBruker
Skrevet

Har hørt at man kan fjerne slike med laser/heklenålsteknikk istedet for den gamle metoden? Noen som har erfaringer med det i Oslo?

Anonym poster: 244e527ff7d7a346bda3393cb26c030c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...