Gå til innhold

Kaloritelling - riktig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå ble det bestemt. Jeg skal ha 1300 kcal per dag og da må jeg lage menyene på forhånd. Hvordan beregner man kaloriene i maten der hvor det ikke er pakket?

For eksempel ser jeg ingen kalorier på eggene jeg kjøper, potetene, agurkene, tomatene ... Også lurer jeg på om hvor mye kalorier er det i fisken? Jeg pleier å kjøpe fersk fisk som jeg kjøper fra fiskedisken og da er det ikke noe info om kaloriene.

Anonym poster: 426e94947496406af39d0c86e1fcff6b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å IKKE legge deg på under 1600kcal om dagen uten samråd med lege eller annen faglig oppfølging - skal du trene i tillegg er 1300kcal ihvertfall helt galskap. Næringsinnhold (uten nøyaktighetsgaranti) finner du på http://www.næringsinnhold.no/

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å IKKE legge deg på under 1600kcal om dagen uten samråd med lege eller annen faglig oppfølging - skal du trene i tillegg er 1300kcal ihvertfall helt galskap. Næringsinnhold (uten nøyaktighetsgaranti) finner du på http://www.næringsinnhold.no/

Takk, men jeg er ikke en som trener så mye. Lange gåturer, litt jogging, litt trim hjemme ... Da er jeg ikke redd at jeg forbrenner for mye.

Gjest Skogmann
Skrevet

Skal du vite nøyaktig kalorier på f.eks fersk fisk og egg må du veie. ta. Fisk har som regel 100- 130 kalorier per 100gram. Et egg har et sted mellom 120-180.

http://www.kalorier-i.no/egg/

AnonymBruker
Skrevet

Skal du vite nøyaktig kalorier på f.eks fersk fisk og egg må du veie. ta. Fisk har som regel 100- 130 kalorier per 100gram. Et egg har et sted mellom 120-180.

http://www.kalorier-i.no/egg/

Ikke for å pirke, men egg har 142 kalorier pr. 100 gram. Et egg veier ca 70 gram og kaloriinnholdet vil derfor være lavere enn det du har oppgitt. :)

Anonym poster: ab16089fe2d4854755d77929a3a6c0d9

Gjest Sunheart
Skrevet

På næringsinnhold.no kan du sjekke kaloriinnhold pr 100 gram :)

Skrevet

Takk, men jeg er ikke en som trener så mye. Lange gåturer, litt jogging, litt trim hjemme ... Da er jeg ikke redd at jeg forbrenner for mye.

1300kcal er likevel svært lavt. Det er ikke bra for langsiktig vektnedgang å ha for stort kaloriunderskudd. Det kommer selvfølgelig litt an på BMI m.m., men man bør ha satt seg inn i ting og vite hva man driver med før man går så lavt. Det vet åpenbart ikke du, for enhver som hadde gitt deg noen opplæring i dette hadde fortalt deg hvor du finner næringsinnholdsinformasjon også.
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå ble det bestemt. Jeg skal ha 1300 kcal per dag og da må jeg lage menyene på forhånd. Hvordan beregner man kaloriene i maten der hvor det ikke er pakket?

For eksempel ser jeg ingen kalorier på eggene jeg kjøper, potetene, agurkene, tomatene ... Også lurer jeg på om hvor mye kalorier er det i fisken? Jeg pleier å kjøpe fersk fisk som jeg kjøper fra fiskedisken og da er det ikke noe info om kaloriene.

Det høres ikke ut som at du bør legge ut på dette alene hvis du ikke evner å finne kaloriinnhold til egg, poteter, agurk, tomat og slikt selv. IMHO er det myyye enklere å spise LCHF. Da trenger man ikke å veie alt man spiser, og så trenger man ikke å telle kalorier. Bare spise seg mett på skikkelig mat i stedet.

Anonym poster: ef0b569a9edef2c69814b304239a4f47

• Liker 2
Gjest Coolaid
Skrevet

Er du veldig stor, feks veier veldig mye og skal mye ned i vekt ? Det må vi vite før vi kan anbefale /ikke anbefale 1300 kalorier. Du kan også selv regne ut ditt kaloribehov eller få hjelp til dette.

Dersom du skal telle kalorier, så kan du bruke Grete Roede dagboken som er gratis. Der legger du inn alt du spiser og så regner programmet ut for deg.

Når det gjelder vektreduksjon kan du spise så mye grønnsaker du vil uten å tenke på kaloriene - poteter, pasta og ris bør du ha en fornuftig mengde av.

For å gå ned i vekt trenger du å lære ting på en sikker og fornuftig måte. Du kan feks melde deg på et grete roede kurs, der vil de passe på at du spiser så mye som du trenger og få et kaloriunderskudd. Det er ikke å anbefale å rote med dette alene - man skal spise seg ned i vekt, ikke sulte seg ned i vekt.

Hva er din alder, vekt og høyde ? - det må vi vite for å kunne si noe om de 1300 kaloriene du nevner.

Skrevet

1300 kalorier? Hvor fikk du det tallet fra?

Klart det kan ha fordeler å telle kalorier, men det er helt klart et element av tvangstanker i den måten å tenke på. Når alt du putter i deg blir målt og veid, så blir livet uten spontanitet og jeg vil hevde at det senker livskvaliteten.

Det er fullt mulig å ha et kosthold som ligger på et relativt jevnt antall kalorier uten å være super metodisk.

Kaloritabell får du kjøpt i bokhandelen. Kokker på f.eks instutisjoner bruker ofte slike for å tilberede mat til bestemte pasienter.

Gjest Skogmann
Skrevet

Ikke for å pirke, men egg har 142 kalorier pr. 100 gram. Et egg veier ca 70 gram og kaloriinnholdet vil derfor være lavere enn det du har oppgitt. :)

Jo, rått egg har 142, men det varierer etter tilberedningsmetode.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man spiser 1500 kcal per 1 dag, hvordan fordeler man de gjennom dagen?

400 til frokost, 500 til lunsj, 600 til middag?

Skrevet

Det egget jeg spiste i dag veide 60g og hadde derfor 85kcal. Hilsen kaloritellenazien. :)

TS, du kommer langt bare med å google råvarene du kjøper. F.eks synes jeg lavkarbo.no har en ganske brukbar tabell på næringsinnhold.

Jeg ville delt inn dagen slik: 300kcal til frokost, 300kcal til lunsj, 500kcal til middag, 300kcal til kvelds og 100kcal til mellomåltid. Røfft beregnet. Hvis du har ipad så er appen myfitnesspal GENIAL.

• Liker 1
Skrevet

Hvor får du det tallet fra?

AnonymBruker
Skrevet

Pr. 100 gram, ja. Men del fleste egg veier rundt 60-70 gram.

Skrevet (endret)

Et egg får ikke flere kalorier ved forskjellig tilberedningsmetoder med mindre man tilsetter andre ting (f.eks. smør, melk, grønnsaker osv). Hvis 100g egg har 142kcal, så har et 70g egg (det står på pakningen hvor mye de veier. Du kan også veie maten din.) ca 99kcal. Dette er det samme enten du spiser egget rått eller koker det. Evt. andre ingredienser kommer selvsagt i tillegg. Om speilegget bader i fett, så må du jo føre opp smøret i tillegg.

Jeg vil som flere andre, anbefale deg å melde deg på et kurs for å finne en diett som er forsvarlig for deg. Et kurs vil også lære deg om kaloritelling, og å vise deg sunn mat du kan spise. Og uansett hvor mange kcal du ender opp med; husk å bruke de lurt, slik at du får i deg mest mulig sunne ting som kroppen din trenger, og ting som metter.

Lykke til!

Du finner også mange matvarer her, og kan skrive inn hvor mange gram maten veier: http://www.matvareguiden.no/ Ellers synes jeg http://www.myfitnesspal.com er veldig fin til matdagbok-føring. De har mobilapp også!

Endret av Jade
Gjest Skogmann
Skrevet

Pr. 100 gram, ja. Men del fleste egg veier rundt 60-70 gram.

Selvfølgelig. Men man nevner alt etter 100gram. Egg veier alt fra 50 til 80 gram.

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

1300 kcal per dag er ikke bare tilfeldig i mitt tilfelle. Jeg regnet ut BMR og Harris Benedict tall, s[ kom jeg fram til at jeg trenger 1800 kcal per dag for å beholde min nåværende vekt med dagens aktivitetsnivå.

For å gå ned i vekt, må jeg redusere kaloriene med 500 og beholde dagens aktivitetsnivå.

Men betyr det at jeg kan øke aktivitetsnivået nok for å brenne de 500 ekstra og fortsette å spise 1800 per dag?

Skrevet (endret)

Ja, det blir det samme, men det er ikke helt enkelt å estimere hva slags trening som faktisk medfører energiforbruk à 500kcal. Du kan gå i halvannen time i friskt tempo, jogge lett i én time, løpe i en halvtime, men selv da er man ikke helt sikker på at man treffer (selv om en ikke trenger all verdens mikrokontroll over dette, 80-90% holder). Det enkleste er imidlertid å kutte diettært.

Endret av fry
Skrevet

Det er jo bare å veie produktene og så se på næringstabeller. Eventuelt kan du kjøpe deg en app til mobilen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...