Gå til innhold

Når man begynner med antidepressiva..

Fremhevede innlegg

Gjest LadyAntebellum
Skrevet

Og får bivirkninger, er det et tegn på at de virker? Dvs, at dersom jeg ikke hadde vært deøerimert og tatt dem, ville jeg ikke reagert da?

Fysøren for noe dritt og måtte slite med disse birvirkningene noen uker nå i tillegg til at man ikke har det så gøy fra før.

Men et par tillegaspørsmål. Det sies at man blir ganske flat i humøret.. Hva om man er det fra før? Jeg er det.. Det sies at man blir likegyldig til alt.. Det er jeg nå..null sex lyst har jeg og. Alt dette fra før tablettene.

Skjønner ikke helt hvordan tablettene vil hjelpe på meg nå..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bivirkningene kommer fordi kroppen din ikke er vant til medisinene og vil som regel gi seg etterhvert. det har ingenting med om medisinen "virker" eller ikke å gjøre..

I følge behandleren min har man feil dose/ feil type medisin hvis man blir flat av medisinen. Det å være flat uten medisin er veldig vanlig ved depresjon....

AnonymBruker
Skrevet

KG er nok ikke riktig sted å spørre. Jeg ville prøvd DoktorOnline eller noe.

Anonym poster: c7326ef10ba0b62f8d0b6a46ae34d3d9

Gjest LadyAntebellum
Skrevet

Bivirkningene kommer fordi kroppen din ikke er vant til medisinene og vil som regel gi seg etterhvert. det har ingenting med om medisinen "virker" eller ikke å gjøre..

I følge behandleren min har man feil dose/ feil type medisin hvis man blir flat av medisinen. Det å være flat uten medisin er veldig vanlig ved depresjon....

Takk for svar:) har drevet og googlet medisinen og får opp masse rart.. Sikkert ikke så lurt av meg... Finner likevel ikke helg utav alt jeg lurer på så setter pris på svar:)

Det jeg heller ikke skjønner er dette med vektøkning.. Veier 140 kg og sa ifra til legen på dps at jeg ikke kan gå opp i vekt, det vil gjøre problemene mine større da jeg sliter med og gå ned i vekt pga manglende motivasjon pga depresjon (ond sirkel). Jeg googlet og fikk opp masse der folk hadde gått opp i vekt:( tenker på dette 24/7

Gjest LadyAntebellum
Skrevet

KG er nok ikke riktig sted å spørre. Jeg ville prøvd DoktorOnline eller noe.

Jeg spør fordi det er mange med erfaringer her:)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde bivirkninger et par uker, men så hadde kroppen min vendt seg til dem. Etter som ukene gikk fikk jeg også bredere humørspekter og begynte å føle meg som meg selv igjen. Hold ut litt til og sørg for at legen følger deg nøye opp!

Anonym poster: 5d98468aa0a0106d54d78f248ce279bc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spør fordi det er mange med erfaringer her:)

Jeg tipser fordi jeg vet denne tråden kommer til å stenges når som helst. ;)

AnonymBruker
Skrevet

Angående vektøkning så skjedde ikke det meg, for etter hvert fikk jeg overskudd til å lage skikkelig mat og spise jevnlig.

Skrevet

Uten å være medisiner, så vil jeg nå heller spurt legen om det er riktig type du har fått. Det er iallfall ikke noen sammenheng mellom bivirkninger og at medisinen virker. Eneste bivirkning jeg merket, var at jeg ble litt tørrere i munnen enn vanlig, men medisinen hjalp som bare det. Opplevde heller ikke at humøret ble "flatt", selv om de dype dalene som hadde kjennetegnet depresjonen ble jevnet ut. Faktisk ble jeg vel mindre flat i humøret, for før medisineringen så befant jeg meg konstant i "dalbunnen", etter at medisinen hadde begynt å virke kunne jeg kjenne glede og smile og le igjen.

Gjest LadyAntebellum
Skrevet

Jeg tipser fordi jeg vet denne tråden kommer til å stenges når som helst. ;)

Hvorfor skal den stenges? Jeg spør hverken om medisinering av den nente medisin (jeg har jo fått en dose jeg skal følge av legen) og er heller ikke suicidal.

Lurer bare på om folk har erfaringer med antidepressiva så jeg blir litt roligere..

Gjest LadyAntebellum
Skrevet

Jeg hR vel helst overspist, selvom jeg har holdt vekta stabil. Livredd for økning da jeg er livredd livstilssykdommer..

Bivirkningene jeg har fårt er ifølge felleskatalogen vanlige, men jeg syns det er skummelt og oppleve øket angst og stress i forbindelse med oppstart av medisin

Skrevet

Det med vektøkning er veldig forskjellig fra person til person og fra medisin til medisin.

Mange som har vektøkning som bivirkning av antidep får det fordi depresjonen har tatt fra dem matlysten, mens den kommer mer tilbake da man begynner på medisiner...

Man spiser mer enn man er vant til - altså går man opp i vekt.

Skrevet

Det er jo sånn som står om ca ALLE typer medisiner.. les bivirkningene på paracet/ ibux feks og du vil bli overrasket!!

Det er feks en bivirkning ved paracet at du kan få vondt i hodet ;)

Skrevet (endret)

Men et par tillegaspørsmål. Det sies at man blir ganske flat i humøret.. Hva om man er det fra før? Jeg er det.. Det sies at man blir likegyldig til alt.. Det er jeg nå..null sex lyst har jeg og. Alt dette fra før tablettene.

Skjønner ikke helt hvordan tablettene vil hjelpe på meg nå..

Antidepressiva skal ikke gjøre humøret flatt. Jeg manglet sexlyst og fikk andre bivirkninger i begynnelsen, men de gikk bort etter hvert. Har gått på cipralex i noen år, og det fungerer veldig bra :) Jeg er for det meste i godt humør, og har ingen problemer med å få orgasme :)

Lykke til!

edit: Jeg gikk ned i vekt da jeg begynte på medisiner.

Endret av Miller
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv slitt med depresjoner og et dårlig forhold til mat... Sliter også med angst om kveldene/nettene... gjør at jeg ikke får sove.

Har aldri tatt medisiner. Fikk meg hund, og det hjalp ekstremt men har fortsatt en lang vei å gå

Anonym poster: 8b46e82fcbd5e92742845a7c713335f9

Gjest LadyAntebellum
Skrevet (endret)

Deres svar hjelper.. Har studert bivirkningene på denne medisinen, kanskje dette er placebo mtp det. Hvis det går an og si det slik? Innbillning? Men jeg føler meg generelt rar akkuratt nå. Hodepine, mye raping og luft i magen.. Føles som sure oppstøt bare uten oppsøtene. Hodepine, smaksforandring i munnen,tørr munn

Ja også sov jeg dårlig inatt, veldig urolig.. Å nå eg jeg dautrøtt men får ikke sove:( samtidig som jeg ikke klarer og slappe av .. Har alltid hatt en tendens til og riste på foten når jeg er urolig.. Nå gjør jeg det hele tiden.. Åååhr kommer ikke til og få sove på evige tider:(

Endret av LadyAntebellum
AnonymBruker
Skrevet

Det kan jo hende at iom at du er bekymret for bivirkninger så leter du etter tegn på dem? Kanskje du heller burde distrahert deg selv med en god bok eller film?

Skrevet

Deres svar hjelper.. Har studert bivirkningene på denne medisinen, kanskje dette er placebo mtp det. Hvis det går an og si det slik? Innbillning? Men jeg føler meg generelt rar akkuratt nå. Hodepine, mye raping og luft i magen.. Føles som sure oppstøt bare uten oppsøtene. Hodepine, smaksforandring i munnen,tørr munn

Ja også sov jeg dårlig inatt, veldig urolig.. Å nå eg jeg dautrøtt men får ikke sove:( samtidig som jeg ikke klarer og slappe av .. Har alltid hatt en tendens til og riste på foten når jeg er urolig.. Nå gjør jeg det hele tiden.. Åååhr kommer ikke til og få sove på evige tider:(

Jeg hadde det ganske likt i begynnelsen. Prøv å ikke spis noe som inneholder sukker på kvelden, sukker gjør det ekstra vanskelig å få sove.

Gjest LadyAntebellum
Skrevet

Setter sånn pris på svarene deres.. Tror jeg er redd for og misste meg selv til denne pillen, men jeg prøver og si til meg selv at den ikke vil endre meg som den jeg er.. Jeg er meg, uansett.

Føler liksom at det var litt drastisk og begynne på dette siden diagnosen min er lett depresjon. Men jeg har og tvang og angst da.. Er vel kombinasjonen jeg har fått pillene for sånn sett..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var også redd for å miste meg selv da jeg begynte på antidepressiva, men det som skjedde var at jeg ble meg selv igjen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...