Gjest Oda Skrevet 26. mars 2013 #1 Skrevet 26. mars 2013 Hei! Jeg trenger hjelp! Har hatt smerter i underlivet i lang tid. Blir gal av smertene! Har egentlig kjent det nesten hver gang etter at jeg og kjæresten har hatt sex (har vært sammen i 6 år), men i løpet av det siste året har det gått over til å bli smertefullt hele tiden. Kjennes ut som at jeg blir raspet med en kniv inni skjeden. Som for mange andre kvinner er jo underlivet et flaut tema, og jeg turte ikke å ta det opp med en lege før jeg byttet til en kvinnelig lege like før jul. Prøvene utelukket kjønnssykdommer, og jeg fikk påvist soppinfeksjon på grunnlag av egne beskrivelser og en gynekologisk undersøkelse gjort av legen. Fikk resept på Canesten (salve og piller), men dette hjalp ikke. Ble etter hvert satt på 2-3 antibiotikakurer, uten at det hjalp særlig. Merket en liten bedring på en av kurene, men det gikk fort over. I tillegg til smertene jeg beskriver er det også et problem for forholdet. Kjæresten min er jo forståelsesfull med tanke på sex, men jeg merker at han begynner å bli utålmodig. Og det er jo jeg også, for den del. Det siste halvåret har vi hatt sex 2-3 ganger. Siste gang var under den ene kuren da jeg følte meg bedre, så det var nesten ikke smertefullt. Men så vondt som det er nå er det utelukket. Jeg blir gal, og trenger virkelig et godt råd! Jeg er satt på venteliste til gynekolog, men ventetiden er minst 3 mnd. Dette er ting jeg har prøvd: - Jeg har kuttet ut sukker - Jeg har sluttet med p-piller - Jeg har prøvd canesten og antibiotika - Jeg bruker kun bomullstruser som jeg ofte kokvasker på 90* Ting jeg har hørt skal være bra: - Naturall youghurt påsmurt i skjeden - Aloe vera vaginalt, og/eller i vann - En dråpe tea tree oil i vann hver dag Hva sier dere? Tips mottas med takk Hilsen en desperat 23-åring
Frøken Smilla Skrevet 26. mars 2013 #2 Skrevet 26. mars 2013 Jeg har hørt at å skylle skjeden med eddikvann skal hjelpe. Ellers er vel antibiotika ofte noe som gir sopp som bivirkning, så jeg stusser over at du har fått det MOT sopp? Jeg vet det finnes tablettkur (reseptbelagt) mot sopp, men det er så vidt jeg vet ikke et antibiotikum. Har du prøvd "soppmiddelet" pevaryl, forresten? Jeg har hørt at det fungerer bedre enn Canesten for noen.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #3 Skrevet 26. mars 2013 Dette høres nesten ut som meg. Jeg gikk lenge med det både jeg og legen trodde var sopp. Da jeg endelig kom meg til gynekolog viste det seg at det var vestibulitt. Les litt om vestibulitt, det finnes blant annet en lang tråd her på Kropp og helse, og få deg time hos gynekolog uten venteliste, selv om det betyr at du må betale mer for det. Anonym poster: 51273f36b03102ed6ed7674d2b70b061 1
DesertRose Skrevet 26. mars 2013 #4 Skrevet 26. mars 2013 (endret) Er du helt sikker på det er sopp? Flere ting kan ha lignende symptomer. Sopp er et standard svar fra mange leger/gynekologer for de feks ikke vet om vestibulitt som har mye likhetstrekk med sopp Du kan be om en dyrkingsprøve... Antibiotika er noe som kan gi sopp (ikke behandle sopp) så synes det rart du fikk det..... Diflucan (piller) brukes mot sopp. Du bør bruke dette fremfor canesten siden dette har gjort mer skade en nytte for flere kvinner... Edit; skriveleif... Endret 26. mars 2013 av DesertRose 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #5 Skrevet 26. mars 2013 Sliter du med noe form for eksem? Atopisk eksem for eksempel? Leste en tråd tidligere her inne, med ei jente som hadde det helt fordelig, og det viste seg at hun hadde eksem i underlivet, hun ble behandlet med kortison og det hjalp henne Min erfaring er at det går fortere å få time hos privatklinikker, (gynekologer). Mulig det er det du skal til? God bedring Anonym poster: d65df563909f15c11c6a3f13307f1f2f
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2013 #6 Skrevet 27. mars 2013 Resept på canesten og antibiotika? Eh... Dette høres rart ut. Be om Diflucan, og husk å behandle typen din også. Anonym poster: b0071e93daed12490055669037e3b851
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå