AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #1 Skrevet 26. mars 2013 Hei. Først vet jeg ikke om dette er riktig underforum.. men jaja Litt inspirert av "Hun sa hun var syk, men så henne på kjøpesenteret..skal jeg fortelle det til sjefen?" tråden. Jeg skal ha et planlagt inngrep i April hvor jeg vet jeg blir sykemeldt minimum 2-3 uker, men kan fort bli lengre. Jeg kan da ikke løfte tunge ting (som vi gjør mye på jobb) og skal holde meg mest unna stress. Blir jeg da uglesett hvis jeg tar en tur på kafe med venninner? Hvor går grensa når man er sykemeldt? Må man være syklig syk ved å ligge på sofaen i joggebuksa å spise is ut av boksen bare fordi man er sykemeldt? Kan man så vidt gå ut av døra, på butikken å kjøpe brød? Jeg vet at jeg ikke kommer til å være dårlig nok til å bare sitte inne, og tror jeg har godt av å komme meg ut. Fordi det er mye mentalt rundt det jeg skal igjennom. Anonym poster: ed2d98e52c022fb4bb9d3ea6347d1bb5
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #2 Skrevet 26. mars 2013 http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=729577 les litt i denne tråden, her forventes at alle som er trygda, sykmeldte, på aap eller lignende bare skal gjemme seg inne og ikke si et ord. Og i allefall IKKE være glade, rene eller velstelte. Anonym poster: 90a5f7798aa681647db67339f9c76332 6
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #3 Skrevet 26. mars 2013 Hei. Først vet jeg ikke om dette er riktig underforum.. men jaja Litt inspirert av "Hun sa hun var syk, men så henne på kjøpesenteret..skal jeg fortelle det til sjefen?" tråden. Hvor er den tråden? Man må ha mat selv om man er syk, så selvsagt kan man gå på butikken når man er sykmeldt. Ikke alle har noen til å hjelpe seg. Anonym poster: 88b48652233d73c08502caaeed7b8d49
Niennas Skrevet 26. mars 2013 #4 Skrevet 26. mars 2013 Jeg ville jo tro at kollegaene dine vet om grunnen til at du plutselig blir borte i 2-3 uker, og derfor ikke reagerer sterkt på at du da er på cafè. Det er jo mer når man ikke vet om grunnen til at kollegaer er borte at man kan begynne å lure. Men sjeldent noen av borte fra jobb i 2-3 uker pga sykdom som gjør at du må ligge på sofaen og spise is fra boksen 1
Tomaten Skrevet 26. mars 2013 #5 Skrevet 26. mars 2013 Hvor er den tråden? Man må ha mat selv om man er syk, så selvsagt kan man gå på butikken når man er sykmeldt. Ikke alle har noen til å hjelpe seg. Anonym poster: 88b48652233d73c08502caaeed7b8d49 http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=732511&hl=
Anglofil Skrevet 26. mars 2013 #6 Skrevet 26. mars 2013 Sjefen min sier at man selvfølgelig skal kunne ta seg en tur ut, og hun oppfordrer også til å gjøre andre ting som kan lette situasjonen. Selv er jeg alltid veldig åpen om ting med sjefen hvis jeg mot formodning skulle være syk, som f.eks da jeg fikk lungebetennelse. Da lå jeg for det meste inne og var skikkelig dårlig. Måtte selvsagt til butikken en gang i blant. Situasjonen var derimot helt annerledes etter 22.juli og jeg mistet mange venner. Jeg var selv et "nervevrak" fordi jeg skulle egentlig til Utøya og var ganske preget av hele situasjonen. Jeg ble da sykemeldt fordi jeg bare gråt når jeg skulle svare kunder og hadde virkelig ikke noe på jobb å gjøre. Jobben var helt fantastisk, og både kolleger og sjefen støttet meg mye. Jeg fikk også psykologhjelp som jobben betalte for meg. Da fikk jeg beskjed av sjefen om å gjøre ting som gjorde meg glad. Så jeg reiste til mine foreldre, var med dem, vi reiste på småturer for å få tankene mine bort fra det vonde, vi satt på café og spiste is og jeg prøvde smått om sen å komme meg tilbake til hverdagen. Så det er jo forskjell på sykdom og sykdom. Men det jeg har skjønt er at hvis man er veldig åpen om ting, så er det også enklere å møte forståelse. Det er klart, da må man ha en sjef som faktisk også har den evnen. Heldigvis har jeg absolutt det. Mvh Yvonne 15
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #7 Skrevet 26. mars 2013 Det er forskjell på å være sykemeldt (da er det legen som bestemmer) og ringe inn å si man er syk. Når du ringer inn å sier du er syk for å så ses på kjøpesenteret da er det noe som ikke stemmer som regel. Når du blir sykemeldt over flere uker så er det som regel annet type sykdom enn "ligge i senga sykdom" Så ikke tenk på at du ikke kan gå ut selv om du er sykemeldt. Anonym poster: 53868d59dac98c4f2a6318f22134fcd8 12
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #8 Skrevet 26. mars 2013 Gravide er jo eksempelvis ofte sykemeldte grunnet bekkenløsning og uttalte kynnere, men som lege oppfordrer man dem selvsagt til å være i bevegelse, det er bare godt for kropp og sjel å komme seg ut litt. Man pusser selvsagt ikke opp hus eller hytter, men å gå turer og handle mat mener jeg det bør være lov til. Anonym poster: 8978cbef1c666eefcdf28845c8346c0f
@Maja Skrevet 26. mars 2013 #9 Skrevet 26. mars 2013 Så godt som altav aktiviteter som er bra for deg er lov. Og du burde absolutt gjere ting som er bra for deg, i staden for å vere heime og grave deg ned. Men ver forberedt på at enkelte ikkje skjønner slikt, at du kan få blikk og kommentarer. Slik er verden bare.... 1
The Kitten Skrevet 27. mars 2013 #10 Skrevet 27. mars 2013 Hei. Først vet jeg ikke om dette er riktig underforum.. men jaja Litt inspirert av "Hun sa hun var syk, men så henne på kjøpesenteret..skal jeg fortelle det til sjefen?" tråden. Jeg skal ha et planlagt inngrep i April hvor jeg vet jeg blir sykemeldt minimum 2-3 uker, men kan fort bli lengre. Jeg kan da ikke løfte tunge ting (som vi gjør mye på jobb) og skal holde meg mest unna stress. Blir jeg da uglesett hvis jeg tar en tur på kafe med venninner? Hvor går grensa når man er sykemeldt? Må man være syklig syk ved å ligge på sofaen i joggebuksa å spise is ut av boksen bare fordi man er sykemeldt? Kan man så vidt gå ut av døra, på butikken å kjøpe brød? Jeg vet at jeg ikke kommer til å være dårlig nok til å bare sitte inne, og tror jeg har godt av å komme meg ut. Fordi det er mye mentalt rundt det jeg skal igjennom. Anonym poster: ed2d98e52c022fb4bb9d3ea6347d1bb5 Jeg hadde en kollega som var sykemeldt og hadde noen av de samme restriksjonene som du har. Måtte unngå tunge løft etc. Da jeg traff henne på kafe en formiddag synes jeg det bare var koselig at hun var ute med venninner. Tenkte ikke noe negativt om det i det hele tatt. Lykke til med operasjonen! 1
Gjest Erja Skrevet 27. mars 2013 #11 Skrevet 27. mars 2013 Hvis man ringer til jobben og sier at an er hjemme med influensa - da går man ikke ut ... Det sier seg selv. Det blir like dumtbsom han i reklamen som ringer og melder seg syk mens han står med kompisene i rulletrappen på flyplasssen .... så kommer sjefen opp motsatt trapp samtidig. Det er helt klart mye 'mandagssyke' og mye skulk her til lands, men å komme seg etter en operasjon er noe annet. 3
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2013 #12 Skrevet 27. mars 2013 Det er forskjell på å være sykemeldt (da er det legen som bestemmer) og ringe inn å si man er syk. Når du ringer inn å sier du er syk for å så ses på kjøpesenteret da er det noe som ikke stemmer som regel. Hvis man ringer til jobben og sier at an er hjemme med influensa - da går man ikke ut ... Det sier seg selv. Som tidligere nevnt, vi må ha mat selv om vi er syke, og da må vi i butikken. Så får vi vel heller håpe vi ikke blir observert av folk som tipser sjefene våre om at vi har våget oss utendørs. Anonym poster: 88b48652233d73c08502caaeed7b8d49 4
Gjest Erja Skrevet 27. mars 2013 #13 Skrevet 27. mars 2013 Som tidligere nevnt, vi må ha mat selv om vi er syke, og da må vi i butikken. Så får vi vel heller håpe vi ikke blir observert av folk som tipser sjefene våre om at vi har våget oss utendørs. Anonym poster: 88b48652233d73c08502caaeed7b8d49 Hvis du er frisk nok til å gå i butikken så er du frisk nok til å gå på jobb mener nå jeg.
Anglofil Skrevet 27. mars 2013 #14 Skrevet 27. mars 2013 Hvis du er frisk nok til å gå i butikken så er du frisk nok til å gå på jobb mener nå jeg. Seriøst? Det er jo stor forskjell på å gå til butikken, handle i 10-15 min og gå hjem igjen. Det krever jo faktisk litt å være på jobb, man må både være mentalt og fysisk til stede. Det er overhodet ikke det samme. Og mange av oss har faktisk ikke et valg. Man kan ikke sulte ihjel heller. Da jeg hadde lungebetennelse hadde jeg i perioder meget høy feber og trodde jeg skulle hoste opp lungene. Men fordi ingen kunne hjelpe ift mat måtte jeg faktisk i butikken. Hva mener du at jeg skulle gjøre? Be mamma og pappa som bor på andre siden av landet om å handle inn mat? Jeg kom meg til butikken, fikk handlet mat, og da jeg kom hjem trodde jeg at jeg skulle dø, det føltes ihvertfall slik. Jeg var helt ute etter å ha gått de skarve 100 metrene frem og tilbake. Jeg lå rett ut hele dagen og følte meg forferdelig dårlig. Skal man følge en slik tankegang så kan man ikke gå til legen heller, det krever jo faktisk at man går dit. Nei, jeg er jammen meg glad for at jeg har en sjef som faktisk forstår at man trenger mat og drikke når man er syk. Mvh Yvonne 23
Lammelåret Skrevet 27. mars 2013 #15 Skrevet 27. mars 2013 Poenget med sykemeldingen er at du skal rehabiliteres og da må du gjøre det som skal til for å komme tilbake i jobb. Det er bare flott om du bruker tid på aktiviteter du liker og som er i tråd med medisinske anbefalinger, da blir du raskere frisk. Du må ivareta din psykiske helse, du blir ikke raskt frisk igjen dersom du stenger deg inne og surmuler. God bedring! 5
Gjest Erja Skrevet 27. mars 2013 #16 Skrevet 27. mars 2013 Seriøst? Det er jo stor forskjell på å gå til butikken, handle i 10-15 min og gå hjem igjen. Det krever jo faktisk litt å være på jobb, man må både være mentalt og fysisk til stede. Det er overhodet ikke det samme. Og mange av oss har faktisk ikke et valg. Man kan ikke sulte ihjel heller. Da jeg hadde lungebetennelse hadde jeg i perioder meget høy feber og trodde jeg skulle hoste opp lungene. Men fordi ingen kunne hjelpe ift mat måtte jeg faktisk i butikken. Hva mener du at jeg skulle gjøre? Be mamma og pappa som bor på andre siden av landet om å handle inn mat? Jeg kom meg til butikken, fikk handlet mat, og da jeg kom hjem trodde jeg at jeg skulle dø, det føltes ihvertfall slik. Jeg var helt ute etter å ha gått de skarve 100 metrene frem og tilbake. Jeg lå rett ut hele dagen og følte meg forferdelig dårlig. Skal man følge en slik tankegang så kan man ikke gå til legen heller, det krever jo faktisk at man går dit. Nei, jeg er jammen meg glad for at jeg har en sjef som faktisk forstår at man trenger mat og drikke når man er syk. Mvh Yvonne De fleste har litt mat hjemme slik at man ikke sulter ordi om man ikke kommer i butikken på noen dager. Eller så har man noen bekjente som kan handle noe for seg ... Høres merkelig ut at man bor og jobber et sted uten å kjenne noen såpass at de kan handle for deg når du er syk. Jeg jobber med en jente fra Danmark, hun har ingen familie her i landet. Men da hun var syk nylig så tilbød jeg selvsagt å handle for henne - men trengte ikke da hun spiste mat hun hadde i huset. Man dør ikke av å ikke ha middag på et par dager.
Anglofil Skrevet 27. mars 2013 #17 Skrevet 27. mars 2013 (endret) De fleste har litt mat hjemme slik at man ikke sulter ordi om man ikke kommer i butikken på noen dager. Eller så har man noen bekjente som kan handle noe for seg ... Høres merkelig ut at man bor og jobber et sted uten å kjenne noen såpass at de kan handle for deg når du er syk. Jeg jobber med en jente fra Danmark, hun har ingen familie her i landet. Men da hun var syk nylig så tilbød jeg selvsagt å handle for henne - men trengte ikke da hun spiste mat hun hadde i huset. Man dør ikke av å ikke ha middag på et par dager. Kjente få eller ingen, så nei, jeg hadde faktisk ingen til å handle for meg på det tidspunktet. Nei, man dør ikke av å ikke få middager et par dager, men er man veldig syk så er det viktig å få i seg mat. Det handler både om fysisk og psykisk helse, hva får en til å bli fortere frisk. For meg hjelper ihvertfall næringsrik og god mat. Og jeg var f.eks så dårlig at jeg nesten ikke klarte å få i meg mat, ergo måtte jeg på butikken for å finne noe jeg klarte å få i meg. Jeg tok faktisk taxi 100 meter den ene dagen fordi var så dårlig. Vi snakker ikke her om tre dagers sykdom, jeg hadde lungebetennelse i seks uker. Uansett, jeg er fullstendig uenig i at man ikke skal kunne gå i butikken når man er dårlig. Det er ikke bare mat man ofte må ha, det kan være elementære ting som doruller og bind. Å gå butikken for å handle mat kan ikke sammenlignes med å jobbe. I så fall lurer jeg fælt på hva du jobber med. Vi snakker ikke akkurat om å dra på shoppingtur. Mener du også det samme ift det å gå til legen? I mitt tilfelle er legen mye lenger unna enn butikken. Mvh Yvonne Endret 27. mars 2013 av Yvonne 12
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2013 #18 Skrevet 27. mars 2013 Skal man følge en slik tankegang så kan man ikke gå til legen heller, det krever jo faktisk at man går dit. Nei, jeg er jammen meg glad for at jeg har en sjef som faktisk forstår at man trenger mat og drikke når man er syk. Mvh Yvonne Godt poeng. De som ikke skjønner at man iblant må gå ut selv om man er sykmeldt, lever i en annen virkelighet. Ganske sykt i seg selv å ikke skjønne forskjellen på å gå til butikken for å handle seg mat, og det å skulle ta busser og tog til og fra jobb, og fungere 8 timer + der hvor man skal gjøre en jobb og ikke minst oppholde seg med mennesker hele dagen. Egentlig er det jo rart at folk stoler mer på de som har sykemelding enn de som "bare" har egenmelding. Siden de med sykemelding faktisk har måttet gå til legen. Og iflg hun over er man vel da frisk nok til å gå på jobb også. Anonym poster: 88b48652233d73c08502caaeed7b8d49 9
Gjest Blondie65 Skrevet 27. mars 2013 #19 Skrevet 27. mars 2013 Hvis du er frisk nok til å gå i butikken så er du frisk nok til å gå på jobb mener nå jeg. Nå blir jeg sint. Noen av oss bor faktisk helt alene og det finnes ingen usynlig ånd som fyller kjøleskapet vårt. Noen ganger må vi faktisk kreke oss til butikken - hele de 5 minuttene det tar å gå og de 15 minuttene i butikken og retur - på tross av at hodet koker av feber og lungene vrenges i hoste. For det om jeg bruker opptil 30 minutter i butikken og ligger med nesen i været resten av dagen betyr ikke det at jeg kan sitte på jobben en hel dag. Det samme gjelder hvis man er operert og er sykemeldt. Det er ingen husarrest i det. Har selv vært planlagt operert med planlagt sykemelding og forbud mot løft - siden det ble veldig upraktisk tilbrakte jeg mye av tiden hos familie.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2013 #20 Skrevet 27. mars 2013 Jeg har selv levd med en "usynlig" sykdom siden jeg var 4 og ble ofte fortalt jeg ikke var syk siden de hadde sett meg på butikken, at jeg hadde hatt besøk, vært å svømt etc. så synes du skal gi en lang beng i hva folk vil si, du fører det selv på kroppen når den er klar for jobb igjen, kanskje du kan begynne deltid? Anonym poster: 94d7aa5dcbdb169ebe6983edd568172c 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå