AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #1 Skrevet 26. mars 2013 Jeg blir ofte oppblåst og får en del luft i magen av brød osv, og blir kvalm noen ganger. Har også mye slim i halsen og blir litt snufsete når jeg spiser. Kan jeg ha glutenintoleranse eller allergi eller noe? Anonym poster: ddbf4228cf7111211d3db170e024a47b
up! Skrevet 26. mars 2013 #2 Skrevet 26. mars 2013 Få fastlegen din til å ta en blodprøve, så får du svar Ikke begynn på glutenfri diett før du har vært til gastroskopi dersom prøvesvarene er positive!
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #3 Skrevet 26. mars 2013 Få fastlegen din til å ta en blodprøve, så får du svar Ikke begynn på glutenfri diett før du har vært til gastroskopi dersom prøvesvarene er positive! Har tatt blodprøve, men har lest at det ikke alltid vises på blodprøver? Anonym poster: ddbf4228cf7111211d3db170e024a47b
Gjest Daenerys Skrevet 26. mars 2013 #4 Skrevet 26. mars 2013 Har tatt blodprøve, men har lest at det ikke alltid vises på blodprøver? Anonym poster: ddbf4228cf7111211d3db170e024a47b For meg slo det ikke ut på blodprøve, jeg hadde for lite IgA i blodet til å kunne måle det. Om det er en seriøs mistanke burde du til gastro
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #5 Skrevet 26. mars 2013 Hei! Jeg er i skrivende stund igang med eliminasjonsdiett for å finne ut av nettopp dette! Jeg har tatt blodprøve hos fastlegen, som viste allergi for både egg, hvete og melk. Hos allergologen viste blodprøven at jeg var allergisk mot egg og melk. På prikktesten var jeg allergisk mot hvete. Så, jeg var et såkalt tvilstilfelle. Skal derfor kjøre diett noen uker, og om jeg ikke får klare allergiske reaksjoner ved åpen provokasjon, skal de visst sende meg til gastro. Så; nei, blodprøven hos fastlegen er ikke nødvendigvis sikker. Anonym poster: 72d50ed6d338a943b4acd8bdd06e852d
up! Skrevet 26. mars 2013 #6 Skrevet 26. mars 2013 Herlighet, det finnes så mange idioter av leger! IKKE, IKKE, IKKE begynn på glutenfri diett før gastroskopi! Ring til sykehuset, snakk med en gastrolege og du vil få akkurat det svaret! Gastro først! Eliminasjonsdiett etter 2
ninuska_ Skrevet 26. mars 2013 #7 Skrevet 26. mars 2013 (endret) Herlighet, det finnes så mange idioter av leger! IKKE, IKKE, IKKE begynn på glutenfri diett før gastroskopi! Ring til sykehuset, snakk med en gastrolege og du vil få akkurat det svaret! Gastro først! Eliminasjonsdiett etter Vi har vært gjennom dette et par ganger her på forumet! Signerer denne - kjempeviktig! Endret 26. mars 2013 av ninuska_ 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #8 Skrevet 26. mars 2013 Men jeg tør ikke å ta gastroskopi... er forresten 16 år. Er det ikke noe annet jeg kan gjøre for å finne ut? Anonym poster: ddbf4228cf7111211d3db170e024a47b
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #9 Skrevet 26. mars 2013 Nei, du må på gastroskopi. Det er den eneste sikre måten å sette diagnosen cøliaki på. Det går raskt, og du får fordøvelsesspray i ganen. Anonym poster: 3b1c8a1b9568222f39ea8b3198afca66 1
florette Skrevet 26. mars 2013 #10 Skrevet 26. mars 2013 Herlighet, det finnes så mange idioter av leger! IKKE, IKKE, IKKE begynn på glutenfri diett før gastroskopi! Ring til sykehuset, snakk med en gastrolege og du vil få akkurat det svaret! Gastro først! Eliminasjonsdiett etter SÅ SANT!!! 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #11 Skrevet 26. mars 2013 Hei! Jeg er i skrivende stund igang med eliminasjonsdiett for å finne ut av nettopp dette! Jeg har tatt blodprøve hos fastlegen, som viste allergi for både egg, hvete og melk. Hos allergologen viste blodprøven at jeg var allergisk mot egg og melk. På prikktesten var jeg allergisk mot hvete. Så, jeg var et såkalt tvilstilfelle. Skal derfor kjøre diett noen uker, og om jeg ikke får klare allergiske reaksjoner ved åpen provokasjon, skal de visst sende meg til gastro. Så; nei, blodprøven hos fastlegen er ikke nødvendigvis sikker. Anonym poster: 72d50ed6d338a943b4acd8bdd06e852d Dette er noe helt annet siden du får en IgE-reaksjon. Du testes for allergi, og må ikke blandes sammen med en autoimmun sykdom, som cøliaki er. Anonym poster: 92e9cf32101bd729b54048fa825fc6ff
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #12 Skrevet 26. mars 2013 Dette er noe helt annet siden du får en IgE-reaksjon. Du testes for allergi, og må ikke blandes sammen med en autoimmun sykdom, som cøliaki er. Anonym poster: 92e9cf32101bd729b54048fa825fc6ff Men jeg svarte jo på startinnlegget? Mine symptomer er hovedsaklig de som nevnes; oppblåst, kvalme (+knip og løs mage) Hvorfor mener du at det er feil i forhold til ts sitt spørsmål? Anonym poster: 72d50ed6d338a943b4acd8bdd06e852d
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #13 Skrevet 26. mars 2013 Kjære TS! Pga symptomer som oppblåsthet og magetrøbbel samt endel mer, mistenkte jeg at det kunne dreie seg om allergi/intoleranse. Jeg har selv tatt blodprøve og gastroskopi, men ingenting viste på disse testene. Jeg har tatt en test som kan bestilles herfra http://www.neurozym.com/ og kan anbefale deg denne testen. Den er litt "alternativ" i forhold til skolevesenet, men les gjerne på npif.no og google dette selv:-) Denne avslørte at jeg ikke tålte gluten og melk, og jeg lever nå gluten og melkefritt og er symptomfri :-) Lykke til. Anonym poster: 781b1f74e3bd120f7ab586a79dd63e9b
up! Skrevet 26. mars 2013 #14 Skrevet 26. mars 2013 Ts, du må gjerne ta den testen det henvises til over her. Grunnen til at du ikke må begynne på glutenfri diett før etter å ha vært på gastroskopi er fordi dersom det viser seg at du har cøliaki, vil du få en økonomisk støtte fra staten som følge av at du er avhengig av fordyret kosthold. Glutenfri kost er dyrt. Denne summen tilsvarer 1900,-. Den er skattefri og utbetales hver måned. Dersom du starter på glutenfri kost, vil tarmtottene dine begynne å heles, og cøliaki kan dermed ikke avdekkes, selv om du muligens egentlig har det. Enhver som ikke tåler gluten, vil ikke for noe å verden utsette seg for glutenkost igjen, etter å ha sluttet. Det betyr at det er mange som går på glutenfri kost, som egentlig har rett til, og behov for, det måndelige økonomiske tilskudd. Som eksempel koster et glutenfritt brød 75,-. 1
ninuska_ Skrevet 26. mars 2013 #15 Skrevet 26. mars 2013 Som eksempel koster et glutenfritt brød 75,-. Kanskje på et bakeri, men det koster nå bare 35-40kr i butikken - sånn for å være korrekt Signerer ellers alt up! sier!
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2013 #16 Skrevet 27. mars 2013 Ts, du må gjerne ta den testen det henvises til over her. Grunnen til at du ikke må begynne på glutenfri diett før etter å ha vært på gastroskopi er fordi dersom det viser seg at du har cøliaki, vil du få en økonomisk støtte fra staten som følge av at du er avhengig av fordyret kosthold. Glutenfri kost er dyrt. Denne summen tilsvarer 1900,-. Den er skattefri og utbetales hver måned. Dersom du starter på glutenfri kost, vil tarmtottene dine begynne å heles, og cøliaki kan dermed ikke avdekkes, selv om du muligens egentlig har det. Enhver som ikke tåler gluten, vil ikke for noe å verden utsette seg for glutenkost igjen, etter å ha sluttet. Det betyr at det er mange som går på glutenfri kost, som egentlig har rett til, og behov for, det måndelige økonomiske tilskudd. Som eksempel koster et glutenfritt brød 75,-. Enig - det er lurt å sjekke om man har cøliaki før man begynner på glutenfri kost pga det økonomiske. Dessverre vil testen fra Neurozym ikke føre til at man får økonomisk støtte. Cøliaki er en godkjent diagnose, men det er ikke glutenintoleranse..! Glutefritt er dyrt, men 75,- er et skrekkeksempel. Selv betaler jeg litt over 30 kr for et brød... Evt baker jeg selv. Dyrt blir det uansett. Ica har brødkort der man kan betale nærmere 40 for et ferskt brød og få 5 brød for prisen av ett. Det blir bedre og bedre for dem som ikke tåler allslags:-) Anonym poster: 781b1f74e3bd120f7ab586a79dd63e9b
Gjest Daenerys Skrevet 27. mars 2013 #17 Skrevet 27. mars 2013 Glutenfritt kosthold trenger ikke være dyrt. Man må ikke spise brød til hvert måltid Yoghurt med musli, salat med f.eks egg og kylling, middagsrester, knekkebrød... Er mange muligheter! Jeg har laktoseintoleranse i tillegg, som gjør det noe vanskeligere, men jeg spiser for tiden maks 2 brødskiver om dagen, enten til frokost eller kvelds. Dessuten koster gjerne et brød nærmere 30 kroner for tiden, i alle fall de ordentlig grove. Det som koster, diverse erstatninger for annen mat, f.eks lasagneplater, pasta osv. Det er jo heller ikke mat man spiser daglig. Så jeg syns man fint kan leve glutenfritt uten at det trenger å koste så mye
Gjest TS Skrevet 27. mars 2013 #18 Skrevet 27. mars 2013 Får man slim i halsen av glutenintoleranse eller cøliaki?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå