Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

OG får du en fot innenfor SiO-systemet er det MYE lettere å søke seg over til noe annet når fremleietiden går ut - så sant det faktisk er sånn at de som leier via fremleie faktisk regnes som leietakere i boligkøen til samskipnaden. Det vet jeg faktisk ikke.. :klo:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

OG får du en fot innenfor SiO-systemet er det MYE lettere å søke seg over til noe annet når fremleietiden går ut - så sant det faktisk er sånn at de som leier via fremleie faktisk regnes som leietakere i boligkøen til samskipnaden. Det vet jeg faktisk ikke.. :klo:

Nei, det gjør de ikke. For de står ikke på kontrakten med SiO.

Anonym poster: 79953f41cafc7a675a98105d75c63b47

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe å være redd for; du kommer ikke til å merke det engang (de driver jo ikke åpenlyst ute på fellesarealene eller ute i parkområdet, liksom). De fleste ser aldri noe til det, så å bekymre seg for noe sånt er unødvendig bruk av energi - hadde jeg visst at du skulle frike ut hadde jeg ikke nevnt det ;P 1-romsene på Kringsjå pleier å være veldig kurante. Dessuten har de både en ålreit Kiwi-butikk der oppe + en sånn innvandrermatbutikkting som er åpen på søndager, og du har kanskje 150 meter å gå til t-banen, maks. Veldig praktisk. Samtidig har du Sognsvann rett ovenfor deg, så det er kjempefint ift. å gå turer om sommeren (evt. ski om vinteren) osv.

Hvis det står, helt konkret, 1-roms leilighet, så er det leilighet det er snakk om, med eget bad og kjøkken. Ser at andre her skriver at det kan bli ensomt å være alene i ny by, og det er forsåvidt et poeng. Men det er en million ting man kan gjøre med det - du kan melde deg inn i en idretssklubb, en studentforening, gå på dansekurs osvosv. Jeg passer ikke inn i kollektiv, for det første fordi jeg ikke takler urenslige mennesker (og etter mine standarder er det en del studenter som dessverre går inn under den kategorien), og fordi jeg er veldig glad i privatliv. Hadde dødd om jeg skulle bodd tett innpå vilt fremmede, potensielt ekle mennesker (og du får jo ikke akkurat velge roomiesene dine, så her må man bare ta det man får). Jeg trives også godt i mitt eget selskap, og synes det er utrolig deilig å kunne låse meg inn i min egen leilighet etter en dag på campus, jobb eller whatever. Å vite at alt som er der inne er bare mitt; jeg kan lage mat når jeg vil, vaske og rydde når jeg vil, komme og gå som jeg vil og ha ting som jeg selv ønsker uten at noen andre skal blande seg er utrolig befriende. Jeg slapper faktisk mer av i Oslo enn jeg gjør i hjembygda, rett og slett fordi jeg trives så utrolig godt i leiligheten min.. :fnise:

Takk for svar, nå føler jeg meg mye bedre :lettet: jsr omsider bestemt meg for å takke ja. Et sted å bo må jeg ha uansett, og det er greit å starte her. Får de viktigste kriteriene mine oppfylt, dvs eget kjøkken og bad. Ellers har jeg sendt inn en søknad til sio så får man vente. Det er viktig at jeg har et sted å bo i mellom tiden.

Anonym poster: e7ecc4ea7e34fc87bb6df655969c4961

AnonymBruker
Skrevet

Et spørsmål til: det står at hvitevarer er inkludert, er det da snak om et stort kombiskap og en ordentlig komfyr med ovn og fire plater, eller er det kun to stekeplater og ett lite kjøleskap undee benken uten fryser. Det står nemlig ingenting på hjemme siden til sio. Utrolig irriterende med lite informasjon. ..

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg bodde i ettromsleilighet hos SiO hadde jeg smal ovn med tre plater og et lite kjøleskap med en dårlig "frysedel" inni. Naboen min hadde i sin ettromsleilighet kun hybelkomfyr med to plater oppå, og et lite kjøleskap. En i familien min som bor hos SiO nå har 3/4 stort kombiskap (ikke riktig like høyt som de store kombiskapene) og fullstørrelse stekeovn, tror jeg. Men ingen av disse leilighetene er på Kringsjå.

Spør SiO (eller selvfølgelig den du framleier av) hva som gjelder for din leilighet...

Anonym poster: 9fca0693f8d7672b72e0d287a1ad89e7

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du søker i umøblert kvartett i Kringsjå studentby, er du rimelig trygg. Man kan jo aldri vite hvem man ender opp med, men de kvartettene er nye og fine, og du deler kjøkken med 3 andre, har eget bad. Veldig fint.

Anonym poster: eae302867bfcdb62820a2e06db91795c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ringte sio nå, men fikk ikke noe konkret svar ang. Komfyr og kjøleskap. Vedkommende jeg snakket med sa at han var ganske sikker på kjøleskapet, men usikker på komfyr. ... er fremdeles usikker. Velkommende jeg skal leie fra er bortreist, så jeg kommer ikke i kontakt med han. er det noen som vet helt sikkert om det er ordentlig komfyr eller om jeg må greie meg med hybel komfyr?

Gjest hva som helst
Skrevet

Jeg aner ikke, men jeg blir ikke overrasket om det er hybelkomfyr. Uansett synes jeg du skal takke ja til hybelen og ikke engste deg så mye. Man kan ikke være kravstor som ny student og man blir fort vant til ting uansett. Og som nevnt tidligere så kan man søke intern flytting med en gang man først er inne i systemet.

AnonymBruker
Skrevet

Du burde bare søke deg frem til bilder av hybeltypen du skal ha. Jeg har flere venner som bor på kringsjå, som er fornøyde.

Du burde uansett takke ja, også heller fortsette letingen når du har flyttet. Kan være et helvete å finne studenthybel/leilighet.

Og du har vært ganske seint ute med søkingen som andre sier, så valgmulighetene er nok ikke de store (jeg flyttet til oslo forrige høst, og da hadde jeg søkt i desember, men fikk fortsatt avslag på førstevalget).

Som alle andre sier, anker bør du holde deg unna. Ikke vær redd for dealere o.l. i hyblene. Sio har gått fra dør til dør de siste månedene og sjekket hver eneste leietaker.

Selv bor jeg i Iladalen, og om du skulle finne noen å flytte sammen med etterhvert så anbefales leilighetene her på sterkeste. Er liksom "ordentlige" leiligheter.

Anonym poster: 2673d957cbc1ba75bd2dc3784cf482eb

Skrevet

Nei, det gjør de ikke. For de står ikke på kontrakten med SiO.

Anonym poster: 79953f41cafc7a675a98105d75c63b47

Det var det jeg tenkte.

Et spørsmål til: det står at hvitevarer er inkludert, er det da snak om et stort kombiskap og en ordentlig komfyr med ovn og fire plater, eller er det kun to stekeplater og ett lite kjøleskap undee benken uten fryser. Det står nemlig ingenting på hjemme siden til sio. Utrolig irriterende med lite informasjon. ..

Det er et sånt kjøleskap under benken med en liten fryseboks inni. Noen steder er det ordentlig komfyr med 3 eller 4 plater, andre steder er det kun to stekeplater. Lite eller inteteksisterende informasjon er dessverre et av SiOs hovedkjennetegn - ingen av de ansatte har kontroll, og du får sannsynligvis like mange forskjellige svar som antall personer du snakker med der nede når du spør om noe. Du kan trøste deg med at akkurat dét er likt for alle som bor i SiO-bolig :fnise:

Jeg ringte sio nå, men fikk ikke noe konkret svar ang. Komfyr og kjøleskap. Vedkommende jeg snakket med sa at han var ganske sikker på kjøleskapet, men usikker på komfyr. ... er fremdeles usikker. Velkommende jeg skal leie fra er bortreist, så jeg kommer ikke i kontakt med han. er det noen som vet helt sikkert om det er ordentlig komfyr eller om jeg må greie meg med hybel komfyr?

Dette reagerer jeg imidlertid litt på. Hvordan kan den som leier leiligheten ikke vite om det er komfyr eller stekeplater der, eller om det er kjøleskap og hva slags? Dette synes jeg er VELDIG sketchy. Kjenner du dette mennesket fra før?? Hvis ikke ville jeg vært veeeeeldig forsiktig med å gi vedkommende penger før du har fått nøkkel. Sjekk også at kontrakten du blir tilbudt er legitim, og at SiO faktisk har godkjent dette fremleiet - og at vedkommende faktisk har en leilighet via SiO og ikke lurer deg trill rundt - hvis ikke kan du bli kastet ut når de sjekker (og det gjør de med jevne mellomrom).

AnonymBruker
Skrevet

Det er det jeg tenker og. Hvis det er uutholdelig kan jeg alltids flytte til en annen hybel. Det er lettere å få flyttet når man har en fot innenfor. Men jeg kan ikke legge skjul på at jeg er redd, kommer ikke til å holde ut med narkotika selgere som naboer. Hvis det er så ille som en bruker i tråden beskrever..... :usikker:

Det er narkotikasalg over alt, ikke bare i studentboliger... Du vil bare aldri ha hatt en anelse om det engang.

Anonym poster: d573cd7d1f3b5e36c3572fdba8706d47

AnonymBruker
Skrevet

Det var det jeg tenkte.

Det er et sånt kjøleskap under benken med en liten fryseboks inni. Noen steder er det ordentlig komfyr med 3 eller 4 plater, andre steder er det kun to stekeplater. Lite eller inteteksisterende informasjon er dessverre et av SiOs hovedkjennetegn - ingen av de ansatte har kontroll, og du får sannsynligvis like mange forskjellige svar som antall personer du snakker med der nede når du spør om noe. Du kan trøste deg med at akkurat dét er likt for alle som bor i SiO-bolig :fnise:

Dette reagerer jeg imidlertid litt på. Hvordan kan den som leier leiligheten ikke vite om det er komfyr eller stekeplater der, eller om det er kjøleskap og hva slags? Dette synes jeg er VELDIG sketchy. Kjenner du dette mennesket fra før?? Hvis ikke ville jeg vært veeeeeldig forsiktig med å gi vedkommende penger før du har fått nøkkel. Sjekk også at kontrakten du blir tilbudt er legitim, og at SiO faktisk har godkjent dette fremleiet - og at vedkommende faktisk har en leilighet via SiO og ikke lurer deg trill rundt - hvis ikke kan du bli kastet ut når de sjekker (og det gjør de med jevne mellomrom).

Jeg har ikke fått snakket med han jeg skal leie fra ennå. Han er bortreist hele påsken. Men vedkommende jeg snakker on her er han som svarte da jeg ringte sio, mannen fra sio var usikker på komfyr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...