AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #1 Skrevet 26. mars 2013 Hei, jeg vurderer å flytte til Oslo for å studere, og sksl snart i gang med å søke hybel via SiO. Har dere tips til hvilke steder som egner seg og hvor man bør holdw seg unna? Har ingen bekjente eller nettverk i Oslo, har derfor ingen jeg kan spørre. Jeg er i begynnelsen av 20årene envveldig stille og rolig jente, som er svært renslig og et ordentlig ordensmenneske, ønsker å bo på et sted der det ikke er mye bråk og fyll. Har hørt skrekk historier fra bekjente som har havnet på hybel med feil type mennesker. Har derfor bestemt meg for å bo på en 1-roms der jeg slipper å dele med noen. Men er fremdeles usikker på hvilke boliger som egner seg for meg. Har sett at de har svært rimelige hybler på Sogn og Kringsjå studentby, er det ett godt miljø der? Har dere tips til steder jeg burde holde meg unna? Eller steder dere anbefaler? Anonym poster: b24e78d1775b5fc12cb976c2602fa0fd
Gjest Reza08 Skrevet 26. mars 2013 #2 Skrevet 26. mars 2013 På Bjølsen er visst et relativt rolig strøk.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #3 Skrevet 26. mars 2013 Bor selv på Fjellbirkeland, rett ved siden av Kringsjå. Vi er 2 personer som deler kjøkken og bad. Her jeg bor er det veldig stille og rolig, svært sjelden jeg hører bråk av noe slag. Hvordan det er på Kringsjå hvor flere deler vet jeg ikke. Anonym poster: 8d568765354fecba1c40a707fcd2c685
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #4 Skrevet 26. mars 2013 Sogn er fint. Har ikke vært på Kringsjå, men har hørt at det er ganske slitt og mye støy. Anonym poster: 3c90b90d677ed12d94d23de37cd3d4b9
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #5 Skrevet 26. mars 2013 Etter min erfaring er det mindre risiko for å havne med slitsomme mennesker jo høyere prisnivået er. Men jeg ser ingen grunn til å være redd for å dele kjøkken eller bad med andre, har gått helt fint alle stedene jeg har bodd. Det er også veldig sosialt å bo i kollektiv. Noen av mine beste venner ble jeg kjent med der. Hvor skal du studere? Har jo en del å si hva som ligger lett tilgjengelig studiestedet ditt også. Bjølsen er som nevnt fint, men er litt tungvint plassert med tanke på transport til og fra universititetet. Sogn er litt greiere, og har t-bane nærmere enn Bjølsen. Mye nybygd på Sogn også så regner med at det er god standard der. Vestgrensa er også veldig fint, nært både Blindern og treningssenter men kanskje litt dyrere enn de andre. Kringsjå/Fjellbirkeland er bra spesielt hvis du ser for deg at du skal mye ut i marka feks for å jogge/gå på ski. Hvis du ser for deg at du skal mye ut på byen på hverdagene blir det for dyrt med taxi hvis du bor her. Anonym poster: 5a2fac6406f831f43dba7181f755144e
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #6 Skrevet 26. mars 2013 Har derfor bestemt meg for å bo på en 1-roms der jeg slipper å dele med noen. Anonym poster: b24e78d1775b5fc12cb976c2602fa0fd Når du er så sent ute, og har dette kravet, så må du vel bare søke på alt som er og håpe på å få noe i det hele tatt. Du er ikke i en posisjon hvor du kan være kresen på hvor du ender opp... Anonym poster: 9fca0693f8d7672b72e0d287a1ad89e7 3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #7 Skrevet 26. mars 2013 Du er uhorvelig sent ute og vil neppe få noe annet enn privat, dessverre. Jeg søkte i august året før jeg skulle begynne å studere i Oslo. Anonym poster: 2a7acd905d21b60b2ef6e19f7d84f911 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #8 Skrevet 26. mars 2013 Til dere som mener jeg er seint ute: jeh søker til høsten, skal ikke flytte før til sommeren. Snakket med SiO på tlf og de mener det ikke er noe problem hvis jeg skal flytte inn i juni/juli for da er det så mange som flytter ut. Ts Anonym poster: e7ecc4ea7e34fc87bb6df655969c4961
AnonymBruker 42 Skrevet 26. mars 2013 #9 Skrevet 26. mars 2013 HOLD deg langt unna anker-hotell! Det er langt fra like trivelig som cæsar-hotell....
frøkna Skrevet 26. mars 2013 #10 Skrevet 26. mars 2013 Skal du søke privat ville jeg søkt ved Ullevål. Fine priser og rolig og sentralt. Det er like ved Sogn, der er det også fint. Kringsjå er kanskje litt langt unna? Ikke la deg skremme av skrekkhistoriene, fins det om det meste. Bor du i et kollektiv med folk som ikke kjenner hverandre fra før er det som regel stille og rolig der
Strixvaria Skrevet 26. mars 2013 #11 Skrevet 26. mars 2013 Hva du enn gjør, ikke søk deg inn på Anker. Sogn er fint, men de eldste hyblene (kollektiv) er litt shady.. Det er imidlertid greit å gjøre oppmerksom på at de mest populære SiO-leilighetene, f.eks. de på Vestgrensa, etter all sannsynlighet har gått for lengst. I tillegg til de som søker som førstegangsstudenter, så har man også en del internflytting i denne perioden, og vi som bor i SiO-bolig fra før har førsterett på alle boliger. I den leilighetstypen jeg bor i er det til enhver tid ca. 20+ på den interne ventelista, og det er ikke stort flere leiligheter av denne typen heller, så her bor det ikke én eneste førsteårsstudent - kun studenter som har søkt seg over fra andre SiO-boliger. Det kan være lurt å enten søke seg inn i et av de billigere kollektivene på Sogn, f.eks. det som heter 'Ombygget umøblert hybel' - der er det ålreit standard, da byggene ble pusset opp for få år siden. Hva du mener med miljø må du nesten spesifisere litt nærmere. Ja, det er en del kriminalitet på Sogn og Kringsjå, primært i form av A) utenlandske studenter som bor 6-10 stk på en hybel, og B) samme gruppe som driver med narkotikasalg fra hybelen sin, men såvidt meg bekjent er det ikke mye annen kriminalitet her; jeg har aldri hørt om noen voldtekter på Sogn, eller drapsforsøk på Kringsjå, hvis det er dét du mener. Jeg trives hvertfall veldig godt på Sogn, og jeg kjenner også flere som trives svært godt på Kringsjå. Et lite tips ift. søknadsprosessen er at du bør skrive at du kan overta 1. eller 15. juni - SiO driver etter inntjeningsprinsipper, og det er klart at dersom de har to studenter som søker på samme bolig, og den ene tilbyr seg å overta den 1. juni, mens den andre vil ha fra 1. juli, så tar de den som vil ha fra juni, for det er denne personen de kommer til å tjene mest penger på. Hvis du lurer på noe mer er det bare å sende meg en melding - jeg har blitt ganske ram på alt som har med SiO å gjøre
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #12 Skrevet 26. mars 2013 Jeg har i skrivende stund fått tilbud om møblert 1-roms på Kringsjå. Burde jeg takke ja? Enkelte i tråden har bedt meg holde unna. Jeg tenker det er greit for da slipper jeh å dele med noen, jeg går svært sjeldent ut og det at det ligger litt desentralisert i forhold til sentrum gjør meg ingenting. Har ikke noe problemer med litt reisevei. Det jeg er redd for er miljøet der, er det veldig høyt støynivå? Anonym poster: e7ecc4ea7e34fc87bb6df655969c4961
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #13 Skrevet 26. mars 2013 Hva du enn gjør, ikke søk deg inn på Anker. Sogn er fint, men de eldste hyblene (kollektiv) er litt shady.. Det er imidlertid greit å gjøre oppmerksom på at de mest populære SiO-leilighetene, f.eks. de på Vestgrensa, etter all sannsynlighet har gått for lengst. I tillegg til de som søker som førstegangsstudenter, så har man også en del internflytting i denne perioden, og vi som bor i SiO-bolig fra før har førsterett på alle boliger. I den leilighetstypen jeg bor i er det til enhver tid ca. 20+ på den interne ventelista, og det er ikke stort flere leiligheter av denne typen heller, så her bor det ikke én eneste førsteårsstudent - kun studenter som har søkt seg over fra andre SiO-boliger. Det kan være lurt å enten søke seg inn i et av de billigere kollektivene på Sogn, f.eks. det som heter 'Ombygget umøblert hybel' - der er det ålreit standard, da byggene ble pusset opp for få år siden. Hva du mener med miljø må du nesten spesifisere litt nærmere. Ja, det er en del kriminalitet på Sogn og Kringsjå, primært i form av A) utenlandske studenter som bor 6-10 stk på en hybel, og B) samme gruppe som driver med narkotikasalg fra hybelen sin, men såvidt meg bekjent er det ikke mye annen kriminalitet her; jeg har aldri hørt om noen voldtekter på Sogn, eller drapsforsøk på Kringsjå, hvis det er dét du mener. Jeg trives hvertfall veldig godt på Sogn, og jeg kjenner også flere som trives svært godt på Kringsjå. Et lite tips ift. søknadsprosessen er at du bør skrive at du kan overta 1. eller 15. juni - SiO driver etter inntjeningsprinsipper, og det er klart at dersom de har to studenter som søker på samme bolig, og den ene tilbyr seg å overta den 1. juni, mens den andre vil ha fra 1. juli, så tar de den som vil ha fra juni, for det er denne personen de kommer til å tjene mest penger på. Hvis du lurer på noe mer er det bare å sende meg en melding - jeg har blitt ganske ram på alt som har med SiO å gjøre Herregud! Narkotika salg på Kringsjå? ! Nå skremte du vettet av meg! Har fått tilbud om fremleie der, vurder å takke ja. Det er en 1-roms det er snakk om, så da slipper jeg å dele eller ha så mye med de andre å gjøre? Eller er jeg helt på villspor? Anonym poster: e7ecc4ea7e34fc87bb6df655969c4961
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #14 Skrevet 26. mars 2013 Jeg har hatt det veldig fint de årene jeg bodde på Kringsjå. Husk at når du først er innenfor SiO kan du bytte hybel så mye du vil hvis du finner ut at at det er for mye støy e.l. Anonym poster: 9d0120f0c571a8b4eb0b44b04623e471 1
Gjest hva som helst Skrevet 26. mars 2013 #15 Skrevet 26. mars 2013 Takk ja, det er helt kurant der. Det viktigste er å få seg bolig i det hele tatt. Når du først har fått plass kan du etter hvert søke intern flytting til et sted du liker bedre. Da har du rukket å bli litt kjent i Oslo også og finner ut hvor du egentlig har lyst til å bo.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #16 Skrevet 26. mars 2013 Takk ja, det er helt kurant der. Det viktigste er å få seg bolig i det hele tatt. Når du først har fått plass kan du etter hvert søke intern flytting til et sted du liker bedre. Da har du rukket å bli litt kjent i Oslo også og finner ut hvor du egentlig har lyst til å bo. Det er det jeg tenker og. Hvis det er uutholdelig kan jeg alltids flytte til en annen hybel. Det er lettere å få flyttet når man har en fot innenfor. Men jeg kan ikke legge skjul på at jeg er redd, kommer ikke til å holde ut med narkotika selgere som naboer. Hvis det er så ille som en bruker i tråden beskrever..... :usikker: Anonym poster: e7ecc4ea7e34fc87bb6df655969c4961
Gjest hva som helst Skrevet 26. mars 2013 #17 Skrevet 26. mars 2013 Det har vært noen få tilfeller av narkotikasalg i noen få hybler. Det er ikke vanlig i det hele tatt. Dessuten har de skjerpet kontrollene i det siste hos SiO. Det er absolutt ingenting å være redd for.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #18 Skrevet 26. mars 2013 Å bi alene i en ny by kan fort gjøre deg fryktelig ensom, TS. Just saying... Det er også mye læring i å dele fellesområder med andre. Ja, det kan være irriterende og frustrerende, men du verden, så mye glede det gir. Og om man ender opp ensom på campus (Blindern er STORT, og det er mange svært ensomme studenter der), så har man "familien" sin hjemme. http://www.aftenbladet.no/nyheter/okonomi/jobb/Fire-av-ti-studenter-er-ensomme-2352541.html#.UVIA3hlEUV0 Anonym poster: 79953f41cafc7a675a98105d75c63b47
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #19 Skrevet 26. mars 2013 Å bi alene i en ny by kan fort gjøre deg fryktelig ensom, TS. Just saying... Det er også mye læring i å dele fellesområder med andre. Ja, det kan være irriterende og frustrerende, men du verden, så mye glede det gir. Og om man ender opp ensom på campus (Blindern er STORT, og det er mange svært ensomme studenter der), så har man "familien" sin hjemme. http://www.aftenbladet.no/nyheter/okonomi/jobb/Fire-av-ti-studenter-er-ensomme-2352541.html#.UVIA3hlEUV0 Anonym poster: 79953f41cafc7a675a98105d75c63b47 Jeg er klar over det. Har vurdert dette nøye. Bor med foreldrene mine nå, men føler jeg er klar for å flytte. Er yross alt 20+ så en dag må jeg nok flytte ut. Har ikke noe valg egentlig, det studiet jeg vil inn på finnes ikke her , så flytte må jeg uansett. Situasjonen er slik at jeg både har lyst og råd til å bo for meg selv. Kan ikke tenke meg å dele kjøkken og bad med noen, jeg er ordentlig ordensmenneske og det er ikke sikkert alle jeg bor ned er det. Derfor er det enkleste at jeg bor alene. Jeg trives dessuten svært godt i mitt eget selskap, og jeg kommer helt sikkert i kontakt med folk på campus. Anonym poster: e7ecc4ea7e34fc87bb6df655969c4961
Strixvaria Skrevet 26. mars 2013 #20 Skrevet 26. mars 2013 Herregud! Narkotika salg på Kringsjå? ! Nå skremte du vettet av meg! Har fått tilbud om fremleie der, vurder å takke ja. Det er en 1-roms det er snakk om, så da slipper jeg å dele eller ha så mye med de andre å gjøre? Eller er jeg helt på villspor? Anonym poster: e7ecc4ea7e34fc87bb6df655969c4961 Det er ikke noe å være redd for; du kommer ikke til å merke det engang (de driver jo ikke åpenlyst ute på fellesarealene eller ute i parkområdet, liksom). De fleste ser aldri noe til det, så å bekymre seg for noe sånt er unødvendig bruk av energi - hadde jeg visst at du skulle frike ut hadde jeg ikke nevnt det ;P 1-romsene på Kringsjå pleier å være veldig kurante. Dessuten har de både en ålreit Kiwi-butikk der oppe + en sånn innvandrermatbutikkting som er åpen på søndager, og du har kanskje 150 meter å gå til t-banen, maks. Veldig praktisk. Samtidig har du Sognsvann rett ovenfor deg, så det er kjempefint ift. å gå turer om sommeren (evt. ski om vinteren) osv. Hvis det står, helt konkret, 1-roms leilighet, så er det leilighet det er snakk om, med eget bad og kjøkken. Ser at andre her skriver at det kan bli ensomt å være alene i ny by, og det er forsåvidt et poeng. Men det er en million ting man kan gjøre med det - du kan melde deg inn i en idretssklubb, en studentforening, gå på dansekurs osvosv. Jeg passer ikke inn i kollektiv, for det første fordi jeg ikke takler urenslige mennesker (og etter mine standarder er det en del studenter som dessverre går inn under den kategorien), og fordi jeg er veldig glad i privatliv. Hadde dødd om jeg skulle bodd tett innpå vilt fremmede, potensielt ekle mennesker (og du får jo ikke akkurat velge roomiesene dine, så her må man bare ta det man får). Jeg trives også godt i mitt eget selskap, og synes det er utrolig deilig å kunne låse meg inn i min egen leilighet etter en dag på campus, jobb eller whatever. Å vite at alt som er der inne er bare mitt; jeg kan lage mat når jeg vil, vaske og rydde når jeg vil, komme og gå som jeg vil og ha ting som jeg selv ønsker uten at noen andre skal blande seg er utrolig befriende. Jeg slapper faktisk mer av i Oslo enn jeg gjør i hjembygda, rett og slett fordi jeg trives så utrolig godt i leiligheten min..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå