Gå til innhold

Kul i Brystet

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For nesten halvannet år siden, oppdaget jeg en kul i brystet. På undersiden av høyre bryst.

Jeg fikk denne undersøkt hos lege, ble videresent for biopsi. Resultatet var godartet, det var en slags fettkul.

Den har hele tiden vært så liten at jeg må ha letet litt for å finne den.

Den har hele tiden vært vondt når jeg kommer borti. Spesielt hvis gubben blir litt for ivrig på området.

I det siste har den blitt mye større. Den har hele tiden vært så liten at jeg må ha letet litt for å finne den, men det trenger jeg ikke nå lenger. Den er nesten tredobbelt av størrelsen og gjør fortsatt like vondt.

I går merket jeg at det stakk i område rundt den uten at jeg var borti.

Kan en godartet kul plutselig bli ondartet?

Burde jeg få den fjernet?

Er det noe vits å undersøke den igjen, når den allerede har vært undersøkt tidligere?

Anonym poster: 24f577925af3775702f35f01599298c4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om kulen har endret seg, så bør du få den undersøkt.

Du kan si til legen at du vil ha den fjernet.

Vi har alle kuler i brystet, og for det meste er det godartede.

Fettkuler kan vi få overalt. De fjernes når de beg å vokse, de kan presse på nerver ol.

Syns du skal ta en prat med fastlegen. Og ikke gi deg med at den er undersøkt før.

Anonym poster: 387cb03aab008772505c59d439654cee

Gjest Gjest
Skrevet

Først og fremst: En godartet svulst kan bli en ondartet svulst, men det er veldig sjelden

Du burde uansett komme deg til legen så fort så mulig for å utelukke at det kan være det verste. Men 80% av alle slike cyster/svulster er god-artet.

Er klumpen "fast" på et sted under huden, eller kan du bevege på den? Kommer det veske ut fra brystvorten om du klemmer forsiktig rundt den? Er det rødhet/irritert hud på enten brystvorten eller området der du fant klumpen?

Du nevnte også at de stikker litt rundt området av og til...føler du en ekstra "sprengning/stikking" i brystet rundt menstruasjon

Jeg ønsker ikke å skremme deg for mye, men om ditt svar er ja på noen av disse spørsmålene, så bør du ta affære kjapt! Spesielt stikking i brystet kan være symptom på at det er en svulst som vokser raskt!

Bestill time hos legen idag og spar deg for masse bry, det er bedre å være ekstra påpasselig enn å miste et bryst!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg oppdaget en kul i brystet for tre-fire år siden, fikk den undersøkt, alt såre vel. Som du. Den er også øm, som din. Min forandret seg også, så ble sendt til ny undersøkelse i vinter. Fortsatt ufarlig :) Gå og undersøk den igjen, godt å få det ut av verden!

Den kan helt fint fjernes, både lokalt eller med narkose, alt ettersom. Snakk med legen når du kommer til underøkelse :)

Anonym poster: 888db4783de24fdb4a1a687439962873

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Kulen er bevegelig intill et viss punkt..

Nei brystet er ikke betent på noe måte, helt vanlig ellers.

Er ikke noe ekstra såre bryster under mens, bare som vanlig.

Skal ordne meg legetime å få dette sjekket.

Kan legge til at jeg er 24 år dersom det har noe å si

Anonym poster: 24f577925af3775702f35f01599298c4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...