Testosteron Skrevet 13. mai 2013 #161 Skrevet 13. mai 2013 Du stiller mange rare spørsmål. Jeg ønsket å synliggjøre at ting ikke er så enkelt som enkelte framstiller dem som.
Testosteron Skrevet 13. mai 2013 #162 Skrevet 13. mai 2013 Så når homofile kan inngå ekteskap, så innrømmes de også retten til å velge sine arvinger. Man trenger ikke gifte seg for å velge sine arvinger. Man kan jo skrive testament.
Testosteron Skrevet 13. mai 2013 #163 Skrevet 13. mai 2013 Det er to mennesker som elsker hverandre, og om det er to av samme kjønn eller ulike kjønn er det like vakkert uansett. Dette er unyansert, for et den type kjærlighet vi her snakker om, innebærer seksuell utfoldelse. Synes du f.eks. det er greit med seksuelle relasjoner mellom foreldre og barn eller mellom bror og søster?
Guybrush Skrevet 13. mai 2013 #164 Skrevet 13. mai 2013 Dette er unyansert, for et den type kjærlighet vi her snakker om, innebærer seksuell utfoldelse. Synes du f.eks. det er greit med seksuelle relasjoner mellom foreldre og barn eller mellom bror og søster? Du skjønner fremdeles ikke utrykket frivillighet. Et barn er juridisk ute av stand til å ta en slik avgjørelse. Du argumenterer som en kreasjonist. 6
Testosteron Skrevet 13. mai 2013 #165 Skrevet 13. mai 2013 Du skjønner fremdeles ikke utrykket frivillighet. Et barn er juridisk ute av stand til å ta en slik avgjørelse. Er barn alltid barn? Hvor kommer i så fall de voksne fra?
kubrak Skrevet 13. mai 2013 #166 Skrevet 13. mai 2013 Hvis jeg misbruker alkohol, så er det en privat sak, men det er også galt av meg. galt overfor hvem/hva? Noe ved det (sex med samme kjønn) må det være som faktisk gjør det umoralsk, som feks at det er til skade for andre. 5
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2013 #168 Skrevet 13. mai 2013 Så trist for broren din at du ikke ser på hans ekteskap som like mye verdt som heteroekteskap. Det er to mennesker som elsker hverandre, og om det er to av samme kjønn eller ulike kjønn er det like vakkert uansett. Jeg syns ekteskapet til broren min er like mye verdt som alle andres, selv om han var en skilt mann da han giftet seg på nytt. Mange syns jo det også er galt. Jeg skjønner hvis noen ser på meningene mine som personangrep, men det er det altså ikke. Personlig ville jeg ikke behandlet mennesker annerledes fordi de var homofile eller lesbiske. Jeg er ingen ekstremist på noen områder. Vil på heller ingen måte at homofil skal være straffbart eller ulovlig. Jeg er for at mennesker skal leve som de selv vil. Men tradisjonelt sett har ekteskap vært i regi av Kirken, som er kristne. Og i Bibelen står det klart at homofili er en synd. Derfor syns jeg det er trist at ikke homofile og lesbiske kunne holdt seg til partnerskap. Jeg tenker at ekteskapet er en hellig pakt mellom mann og kvinne. Selv om jeg ikke ser noe vakkert i et likekjønnet forhold, betyr det dog ikke at jeg vil frata dem retten til å leve slik de vil. Anonym poster: 33d3bdc7b2bf1b2ac8d89668138348d2 1
kubrak Skrevet 13. mai 2013 #169 Skrevet 13. mai 2013 Overfor deg selv å misbruke alkohol ja, kan være uheldig for sin egen del bl.a... Men nå tenkte jeg mer på sex med samme kjønn
kubrak Skrevet 13. mai 2013 #170 Skrevet 13. mai 2013 Jeg gjør, tatt i betraktning at de velger å leve ut legningen. Homofili kan som så mye annet være resultat av både arv og miljø, men som religiøs er man ansvarlig for å ikke la fristelser føre deg til synd. Det er de 'homofile handlingene' som er synd, ikke legningen i seg selv. Når det er sagt, er både Toraen, Bibelen og Koranen tydelige på hvordan følgere av religionen skal forholde seg til saken. Spørsmålet blir da ikke om det står der, men om man er villig til å basere sin tro og sine meninger på det som står i teksten man følger. har du kontroll på alle disse bibelse normene og reglene for hva som er synd og galt? Etter hva jeg har hørt oppfordrer bibelen til drap av kvinner som har sex utenfor ekteskap, ulydige barn og mye annet rart 2
Dragonfly84 Skrevet 13. mai 2013 #171 Skrevet 13. mai 2013 Jeg skjønner hvis noen ser på meningene mine som personangrep, men det er det altså ikke. Personlig ville jeg ikke behandlet mennesker annerledes fordi de var homofile eller lesbiske. Jeg er ingen ekstremist på noen områder. Vil på heller ingen måte at homofil skal være straffbart eller ulovlig. Jeg er for at mennesker skal leve som de selv vil. Men tradisjonelt sett har ekteskap vært i regi av Kirken, som er kristne. Og i Bibelen står det klart at homofili er en synd. Derfor syns jeg det er trist at ikke homofile og lesbiske kunne holdt seg til partnerskap. Jeg tenker at ekteskapet er en hellig pakt mellom mann og kvinne. Selv om jeg ikke ser noe vakkert i et likekjønnet forhold, betyr det dog ikke at jeg vil frata dem retten til å leve slik de vil. Anonym poster: 33d3bdc7b2bf1b2ac8d89668138348d2 Jeg tar det ikke som et personangrep Jeg vet godt at noen har disse meningene. Men hvis alle ekteskap skulle vært som fra bibelens tid burde ikke skilte folk, folk som har vært utro eller folk som ikke er personlig troende få lov å gifte seg i det hele tatt. Hvis man skulle tatt fra alle de som ikke har levd helt etter bibelen retten til å gifte seg, ville det ikke blitt mange igjen som kunne det. Jeg vil ikke gifte meg i kirka, og jeg tror ikke på noen gud eller religion. Jeg syns det er ganske absurd at hva religiøse tror fortsatt skal ha innflytelse på samfunnet, siden kirkene ikke akkurat blir nedrent om søndagene. Jeg vil gifte meg borgerlig, fordi jeg vil ha den samme tradisjonelle styrkingen av båndet mellom meg og min samboer som alle heteroer får. Jeg vil også at vi skal ha de samme rettighetene som gifte heteroer får. Så fint for meg at den norske stat også mener dette. Jeg syns heterofile forhold er ganske rare. Merkelig å skulle være sammen med noen som er så forskjellig fra en, og utrolig merkelig å skulle ha sex med en mann som har en kroppsdel han ikke en gang har helt kontroll over selv. Og det må da være vanskelig å forstå hverandre når man er så forskjellige som et heterofilt par er. Men for all del, heteroene får bare holde på, så lenge de ikke er hetero på meg, eller prøver å oppmuntre homofile til å prøve å være hetero. Men heteroene må få lov å leve som de vil 4
Gjest SweetSunshine Skrevet 13. mai 2013 #172 Skrevet 13. mai 2013 (endret) Men tradisjonelt sett har ekteskap vært i regi av Kirken, som er kristne. Og i Bibelen står det klart at homofili er en synd. Derfor syns jeg det er trist at ikke homofile og lesbiske kunne holdt seg til partnerskap. Jeg tenker at ekteskapet er en hellig pakt mellom mann og kvinne. Selv om jeg ikke ser noe vakkert i et likekjønnet forhold, betyr det dog ikke at jeg vil frata dem retten til å leve slik de vil. Tradisjonelt sett så er det langt ifra bare kristendommen som har ekteskap som samlivsform. Det er absolutt en stor gruppe som er kristne, men eneretten på å definere ekteskap og hva som ikke skal være lov kan man ikke tillegge dem alene. Selv om du "tenker" at ekteskapet er en hellig pakt mellom mann og kvinne, er dette bare din tros overbevisning. Det du evt. får argumentere for er at kirken selv skal ha rett til å bestemme dette, og ikke at man på generelt grunnlag kan si at to mennesker av likt kjønn ikke kan gifte seg. Det er synd for deg at du ikke ser noe vakkert i kjærligheten mellom to mennesker. Man skulle kanskje tro at du som argumenterer for et kristent syn ville ha sagt at kjærlighet er vakkert uansett hva slags form den tar. Jeg antar at 1.Kor 13:13 ikke gjelder her? Du vil ikke frata de retten til å leve slik de vil, men det er nettopp det du gjør. Gratulerer! Endret 13. mai 2013 av SweetSunshine
Testosteron Skrevet 13. mai 2013 #173 Skrevet 13. mai 2013 Det er synd for deg at du ikke ser noe vakkert i kjærligheten mellom to mennesker. Man skulle kanskje tro at du som argumenterer for et kristent syn ville ha sagt at kjærlighet er vakkert uansett hva slags form den tar. Jeg antar at 1.Kor 13:13 ikke gjelder her? Kjærlighet og seksuell tiltrekning er ikke det samme.
Gjest SweetSunshine Skrevet 13. mai 2013 #174 Skrevet 13. mai 2013 Kjærlighet og seksuell tiltrekning er ikke det samme. Beklager å måtte "break the news" men det er kjærlighet i likekjønnede forhold også!
Testosteron Skrevet 13. mai 2013 #175 Skrevet 13. mai 2013 Beklager å måtte "break the news" men det er kjærlighet i likekjønnede forhold også! Skammer du deg over å mene at homoseksuell lyst er ok siden du later som om du ikke ser forskjellen på dette og kjærlighet?
Gjest SweetSunshine Skrevet 13. mai 2013 #176 Skrevet 13. mai 2013 Skammer du deg over å mene at homoseksuell lyst er ok siden du later som om du ikke ser forskjellen på dette og kjærlighet? Klart jeg ser forskjell på kjærlighet og lyst, men jeg kommenterte AB sin påstand om at det ikke var noe vakkert med likekjønnede ekteskap. Skammer JEG meg over noe? Så absolutt ikke! Jeg mener lyst er ok enten det er like eller ulike kjønn. Men det er ikke poenget her. Jeg kommenterte AB sin påstand, så vær så snill og slutt med kverruleringen. Jeg er selv hetroseksuell, men jeg mener bestemt at homoseksuelle skal få lov til å inngå ekteskap. Det er virkelig ikke verre enn det. Så får man huske å skille mellom borgerlig ekteskap og ekteskap i kirken/andre religiøse ekteskap i denne diskusjonen. Hva som er synd i den enkelte religion er for meg ikke et argument for hva samfunnet skal tillate eller forby.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2013 #177 Skrevet 13. mai 2013 Unaturlig... Anonym poster: 411373865450ff7a3c57b986538d5632 1
Guybrush Skrevet 13. mai 2013 #178 Skrevet 13. mai 2013 Er barn alltid barn? Hvor kommer i så fall de voksne fra? Norges lover. Basert på et minste felles multiplum. Du kan være uenig til du blir blå. Men et barn kan aldri inngå en bindende avtale av noe slag. Og dermed ikke delta i seksuell aktivitet av fri vilje. 4
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2013 #179 Skrevet 13. mai 2013 Jeg er kristen og synes homofili er like naturlig som heterofili. Anonym poster: 8d860a42ff81ce35b4971e90920c46cd Da kan du ikke ha lest bibelen... Anonym poster: 411373865450ff7a3c57b986538d5632 1
Mann 42 Skrevet 13. mai 2013 #180 Skrevet 13. mai 2013 Man trenger ikke gifte seg for å velge sine arvinger. Man kan jo skrive testament. Du kan ikke gjøre folk arveløse. Og det er grenser for hvor mye du kan testamentere bort av det du eier ut av familien. Det problemet forsvinner imidlertid når du har en ektemake, for da arver vedkommende alt dersom ikke annet er sagt. Rett og rimelig hvis man f.eks har delt økonomi gjennom flere år, og skaffet seg ting i fellesskap. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå