AnonymBruker Skrevet 25. mars 2013 #1 Skrevet 25. mars 2013 Før jul skrives det mye om ensomhet. Som ikke-kristen opplever jeg et mindre lykkepress i påska enn i jula, dette er dessuten en lettere tid fordi det blir lysere ute hver dag og det er langt mindre styr enn rundt jula, for eksempel er det ikke noen gaveforventninger og ingen maser om hvor lykkelige de skal bli eller hvor deilig det er med familietid med storfamilien. Det er lettere å bare ha fridager, det sosiale presset er relativt lavt. Nettsteder melder om ensomhet i høytiden. Gjelder det alle eller er det spesielt for religiøse som ikke har noen å være sammen med? Er du mer ensom eller deprimert i påska enn ellers? Anonym poster: 05b9c1402e0612e0f6b06902ad5910d8 1
Quilliam Skrevet 25. mars 2013 #2 Skrevet 25. mars 2013 Ville tro det gjelder religiøse stort sett, jeg er ateist og alle høytidene er bare ekstra fridager for meg, som på ingen måte er negativt uansett hvordan jeg tilbringer de.
challenger Skrevet 25. mars 2013 #3 Skrevet 25. mars 2013 Det eneste jeg føler meg "ensom" med i påska er at ALLE skal på hytta, og selv har jeg aldri hatt noen hytte å reise til. Så jeg kjenner litt på den hyttefølelsen jeg da. Hadde vært så kos å kunne hatt ei hytte tilgjengelig:) 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2013 #4 Skrevet 25. mars 2013 Andre erfaringer? ts Anonym poster: 05b9c1402e0612e0f6b06902ad5910d8
Anglofil Skrevet 25. mars 2013 #5 Skrevet 25. mars 2013 For meg betyr ikke påska så mye, så jeg føler i grunn ingen forskjell. Er alene i påska i år, men har fri, i fjor jobbet jeg hele påska. Det gjør meg ingenting. Mvh Yvonne
Rotemor Skrevet 25. mars 2013 #6 Skrevet 25. mars 2013 For meg betyr ikke påska så mye, så jeg føler i grunn ingen forskjell. Er alene i påska i år, men har fri, i fjor jobbet jeg hele påska. Det gjør meg ingenting. Mvh Yvonne Samme her. Påske er bonusferie uansett hvordan eller hvem jeg tilbringer den med
frøkna Skrevet 25. mars 2013 #7 Skrevet 25. mars 2013 Påske og jul er helt forskjellig for meg. Jeg er ikke religiøs, men hadde blitt litt lei meg om jeg måtte tilbrakt jula alene eller uten julemat, kongerøkelse, familie, juletre og noen pakker. Påsken foretrekker jeg å være alene stort sett hele tiden. Gjør som regel aldri noenting, møter noen venner, drar kanskje på en fest om helgen, lader batteriene.. Er så dyrt å reise steder og være "fanget" på en øde hytte med foreldre frister lite.. Eneste kjipe er at så mange ting er stengt! Og blir like overrasket hver gang over at jeg har glemt både det ene i butikken...
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2013 #8 Skrevet 25. mars 2013 Ts her Påska er meningsløs uten Gud, poenget blir borte. Det er den sosiale greia med at folk er borte som gjør dagene uvanlige og som frøkna sier: Butikkene er stengt og dagene er derfor annerledes. Ikke engang påskekrimmen er som den var. Tomt. Anonym poster: 05b9c1402e0612e0f6b06902ad5910d8
Anglofil Skrevet 25. mars 2013 #9 Skrevet 25. mars 2013 Tja, for meg har det vel mer med at jeg aldri har feiret påsken, til tross for at pappa er kristen. Noen har bare ikke tradisjoner. Litt som nyttårsaften, den har liten eller ingen betydning for meg. Den eneste høytiden som betyr noe for meg er jula, selv om jeg ikke er religiøs. Mvh Yvonne
LeaMichele Skrevet 25. mars 2013 #10 Skrevet 25. mars 2013 Jeg er alene 14 dager i måneden, året rundt.. Så det har ingen betydning fra eller til. Bare at jeg må hamstre mat, i motsetning til å handle så og si hver dag ellers.
skreppamedleppa Skrevet 26. mars 2013 #11 Skrevet 26. mars 2013 Jeg deler dine tanker ts, for meg er påsken bare kos og digg, i motsetning til julen som er grusom på absolutt alle mulige tenkelige måter. Jeg tenker ikke så mye over at det er påske i grunn sikkert fordi jeg ikke er kristen. Det er mest fridager, kvikklunsj, appelsiner en god fjelltur eller to, kakao med krem, gode lange frokoster, gode middager, en god påskekrim i bokform under et pledd med en kopp te eller et glass vin. Så lenge folk ikke tvinger meg ut på ski kan jeg være hvor som helst med hvem som helst (inkludert i bare mitt eget selskap) og kose meg, freden senker seg litt med stengte butikker og litt stillhet det synes jeg er bare deilig. Men jeg har vært med i Kirkens SOS i ca 7 år, mest trøkk er det nok i julen men også i påsken er det mange menneskeskjebner som opplever en større ensomhet eller tristhet enn ellers, men jeg har ikke fått noe inntrykk av at de er spesielt religiøse. For folk som sliter og/eller er mye alene og alle de faste avtalene med hjemmesykepleier, psykolog etc går ut pga ferie og de sitter der når de kanskje ellers bare har den ene psykologtimen i uken, eller de bare har den ene naboen som kommer og besøker de og h’n har reist på hytten og alle butikkene er stengt og det ikke er stort å gjøre enn å se på nyhetene over påske utfarten så skjønner jeg veldig godt at for de menneskene som har det slik kan det bli veldig stusselig for de i påsken. Så selv om det for meg er kjempe deilig å ha ferie, og jeg også er av den typen som ikke er super sosial og liker litt alene tid så kan det være vanskelig for de som opplever at hele verden er stengt når de offentlige tjenestene og butikkene er stengt. Det er nok ikke for ingenting at Røde kors har laget byvett reglene Byvett / nabolagsreglene 1. Legg ofte ut på tur - også uten trening. Det er mye uoppdaget rundt deg. 2. Meld ikke alltid fra hvor du går. Sett av en dag til deg selv. 3. Følg med på været og værmeldingene. Tilpass aktiviteten etter forholdene. 4. Utforsk nabolaget og alt det har å by på, men vær rustet mot skuffelser og tilbakeslag. Ikke alt kan lykkes hver gang! 5. Lytt til erfarne folk. Alle setter pris på å dele erfaringer og kunnskap med andre. 6. Bruk ditt indre kart og kompass. Sett deg mål det er mulig å nå. 7. Gå ikke alene for lenge. 8. Oppsøk en venn i tide. Det er en skam å snu ryggen til. 9. Spar på kreftene, men ikke på gledene. 10. Grav deg ikke ned i problemer. GOD TUR!
Cata Skrevet 26. mars 2013 #12 Skrevet 26. mars 2013 Jeg er ikke religiøs, alene mesteparten av året og føler meg ikke det minste ensom i påsken. Alenejul kan være litt kjedelig men OK, alenenyttårsaften er ensomt og alenepåske er min ultimate favorittferie. Jeg handler inn litt ekstra god mat, har lesestoff (ikke nødvendigvis krim, nei) i beredskap, rusler turer og gjør akkurat det som faller meg inn. Vanligvis er påsken den eneste ferien der jeg virkelig føler jeg har FERIE.
Drizzt Skrevet 27. mars 2013 #13 Skrevet 27. mars 2013 For meg er Påske hovedsakelig ferietid når jeg har fri fra jobben og kan slappe av og gjøre andre ting jeg ikke finner mye tid til ellers. På ingen måte vanskelig eller trist. Og med det fine været i det siste er det enda lettere å koooooose meg. Jeg har aldri vært plaget av ensomhet og syns det er greit å være alene noen ganger, men jeg forstår at det kan være veldig vanskelig hvis man er alene hele tiden.
Gjest Vevila Skrevet 28. mars 2013 #14 Skrevet 28. mars 2013 Hadde følt meg uendelig mye mer ensom om jeg var ensom i jula enn i påsken. I påsken kan det jo være koselig å være alene, ligge under teppet med kakao og påskeegg og lese påskekrim!
Pringle Skrevet 28. mars 2013 #15 Skrevet 28. mars 2013 For meg har ferier og høytider vært tunge fordi folk i hjelpeapparatet har fri, men det går bedre nå fordi jeg generelt har det bedre (mer sinnsro) og har fått meg et litt større og mer fleksibelt og stødig sosialt nettverk. Det var greit tidligere når jeg ikke kjente på noe særlig sosialt behov, men i overgangsfasen mens behovet har vært større enn etterspørselen, har det vært grusomt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå