Gå til innhold

Kan mor velge navn til barnet uten far?


Gjest Merkelig

Anbefalte innlegg

Da gjør dere som oss, og gir barnet begges etternavn. (men ville holdt meg til ett fornavn.)

Men hvilke etternavn er bakerst? det er jo det som teller ;)

Det andre blir som regel aldri brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Riskjeks

Dette handler i hovedsak om at man alltid vet hvem som er mor, men ikke hvem som er far (når foreldrene ikke har felles ansvar). Hvor rettferdig det er kan diskuteres, men det er dette med praktisk mulige løsninger da... Det offentlige har neppe råd til, eller administrasjon til, å DNA-teste alle unger og deres potensielle fedre...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

neinei...

jeg spør jurisdisk: hvem bestemmer?

trenger ikke råd om hvordan vi skal bli enige osv... for som sagt, han sier at barnet bærer hans blods og alle skal vite at barnet er hans. jeg derimot mener barnet er mitt og at jeg bærer det, og skal ha mitt etternavn. vi er samboer, og venter barn. men blir aldri enige om det. jeg vil vite om det er greit juridisk at bare jeg bestemmer jhva barnet heter???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvilke etternavn er bakerst? det er jo det som teller ;)

Det andre blir som regel aldri brukt.

Nå blir jo dette på siden av trådens tema, men vi brukte bindestrek mellom våre etternavn. Det lar seg ikke gjøre i alle tilfeller, men hos oss gikk den kombinasjonen greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener med etternavn er at det kan stå Hannes navn OGSÅ som ihvertfall viser at barnet ikke er alene med en mor. Barnet får jo stor familie.

Men hvorfor skal noe så lite igjennom et helt liv ha noe å si og at mor skal EIE barnet alene? Hvis det var slik så trenger vi ikke menn.

Jeg har selv et barn og jeg føler at far har hatt en veldig viktig rolle i livet hvor jeg er mor og for barnet vårt.

Dette er jeg helt uenig i. Her har barnet kun mitt etternavn, fordi samboeren sitt er så vanlig, men hvis han vil være en far så stille han opp likevel.

Nå har jeg ikke lest alt som står her, men nekter hun han samvær ? Det er jeg ikke enig i, med mindre det er årsaker som gjør at hun absolutt ikke trenger å ha noe med han å gjøre.

Men ja, uansett hvilken navn barnet får vil han alltid være faren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, vi skal ikke gå fra hverandre heller .men blir bare ikke enige om det. likevel er jeg fast bestemt på at barnet skal ha mitt etternavn. men er litt bekymret da enkelte poster over har svart med at folkeregisteret skal ha skjemat innsendt med underskrift fra begge forldrene..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nei, vi skal ikke gå fra hverandre heller .men blir bare ikke enige om det. likevel er jeg fast bestemt på at barnet skal ha mitt etternavn. men er litt bekymret da enkelte poster over har svart med at folkeregisteret skal ha skjemat innsendt med underskrift fra begge forldrene..........

Du bestemmer!

Mitt barn skal ha mitt etternavn.... hvis mannen min vil ha sitt etternavn får han føde selv, jeg bytter gjerne ;)

Anonym poster: 8c30fe6159e8437d84e74850b695bcd8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med når både mor og far er gift/samboer? i en scenario der begge er heelt uenige om etternavn og fornavn, hvem kan bestemme i en slik sak?

jeg og min samboer jeg uenige her og kommer aldri til å bli enige,, jeg mener barnet er også en del av meg,og siden ejg skal gå og bære på det osv, så er det naturlig at barnet får mitt ettternavn. men samboer vil absolutt at barnet skal ha hans.punktum.

så,når dagen endelig kommer, får jeg eller han bestemme?

Hvis foreldre som har felles foreldreansvar, ikke klarer å bli enige og derfor ikke sender melding til skattekontoret innen 6 måneder, så får barnet morens etternavn.

navneloven § 2: "Senest når barnet fyller seks måneder, skal den eller de som har foreldreansvaret for barnet, sende melding om hvilket navn barnet skal ha.

Har barnet fylt seks måneder uten at melding er sendt eller uten at meldingen kan godtas, får barnet morens etternavn."

http://www.lovdata.n...-019-001.html#2

Endret av Testosteron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis foreldre som har felles foreldreansvar, ikke klarer å bli enige og derfor ikke sender melding til skattekontoret innen 6 måneder, så får barnet morens etternavn.

navneloven § 2: "Senest når barnet fyller seks måneder, skal den eller de som har foreldreansvaret for barnet, sende melding om hvilket navn barnet skal ha.

Har barnet fylt seks måneder uten at melding er sendt eller uten at meldingen kan godtas, får barnet morens etternavn."

http://www.lovdata.n...-019-001.html#2

:danse: :danse: :danse: :danse: :danse:

fyi : jeg har gått med at guttene kan få hans etternavn og jentene får mine. men han vil bare at alle skal ha hans. jeg syntes dette var egoistisk. vil han ikke møte meg i midten så får han ikke være med å bestemme. thats life. take it or leave it*!

PS: hva hvis HAN sender inn uten min underskrift??????????? eller faker?? det er en BIG deal for han og hans familie,og han gir seg nok ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

neinei...

jeg spør jurisdisk: hvem bestemmer?

trenger ikke råd om hvordan vi skal bli enige osv... for som sagt, han sier at barnet bærer hans blods og alle skal vite at barnet er hans. jeg derimot mener barnet er mitt og at jeg bærer det, og skal ha mitt etternavn. vi er samboer, og venter barn. men blir aldri enige om det. jeg vil vite om det er greit juridisk at bare jeg bestemmer jhva barnet heter???

Dere kan alle bytte etternavn, f.eks bruke pikenavnet til moren hans, slektsnavnet til din familie, ta et helt annet navn, finn opp et navn etc. Eller som jeg nevnte litt lenger oppe, bruke bindestrek mellom etternavnene deres til barnet. Ser flere og flere som bruker den kombinasjonen nå.

Dere må klare å bli enige om dette, det vil komme andre utfordringer etterhvert, når man har barn sammen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bestemmer!

Mitt barn skal ha mitt etternavn.... hvis mannen min vil ha sitt etternavn får han føde selv, jeg bytter gjerne ;)

Anonym poster: 8c30fe6159e8437d84e74850b695bcd8

Nå var spørsmålet hva som gjelder rent juridisk, og ikke hva du mener er moralsk riktig. Her er nok jussen uenig med deg. Så lenge man har delt foreldreansvar må også begge skrive under på navneskjemaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:danse: :danse: :danse: :danse: :danse:

fyi : jeg har gått med at guttene kan få hans etternavn og jentene får mine. men han vil bare at alle skal ha hans. jeg syntes dette var egoistisk. vil han ikke møte meg i midten så får han ikke være med å bestemme. thats life. take it or leave it*!

PS: hva hvis HAN sender inn uten min underskrift??????????? eller faker?? det er en BIG deal for han og hans familie,og han gir seg nok ikke

Ikke gi deg!! Send inn papirene først

Anonym poster: 8c30fe6159e8437d84e74850b695bcd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: hva hvis HAN sender inn uten min underskrift??????????? eller faker?? det er en BIG deal for han og hans familie,og han gir seg nok ikke

Skatteetaten kommer ikke til å godta meldingen uten begges underskrift når dere begge har foreldreansvaret. Hvis han forfalsker underskriften din, så må du anmelde forfalskningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nei,han vil ikke at barnet skal ha mitt etternavn. barnet skulle etter han bare ha ett etternavn og det er hans. jeg tenkte først at han likte at barna skulle ha hans etternavn,men prøvde å diskutere med han og se om vi kan bli enige,men ingen avforslagene mine slo igjennom. barnet skulle bare ha ett etternavn- HANS.

dette var for egoistisk, så når driter jeg rett og slett i hva han synes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg fikk to barn med sin mann, barna tok mannens etternavn, fordi han gjerne ville dette.

Et par år senere forlater mannen henne for en annen kvinne, han gifter seg med denne nye kvinnen og hun tar hans etternavn. Nå har barna samme navn som den nye kvinnen og alle tror hun er moren... Barna bor mest hos far.

Min venninne synes det nå er fryktelig sårt at hennes barn ikke heter det samme som henne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg fikk to barn med sin mann, barna tok mannens etternavn, fordi han gjerne ville dette.

Et par år senere forlater mannen henne for en annen kvinne, han gifter seg med denne nye kvinnen og hun tar hans etternavn. Nå har barna samme navn som den nye kvinnen og alle tror hun er moren... Barna bor mest hos far.

Min venninne synes det nå er fryktelig sårt at hennes barn ikke heter det samme som henne.

uffda...får det ikke ann å endre på dette? er dette en engangsgreie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

uffda...får det ikke ann å endre på dette? er dette en engangsgreie?

Det vil jo ikke far.... han er fornøyd med å ha familien for seg selv...

Bare en advarsel til alle dere damer som naivt lar far få etternavnet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gorgonzola

En venninne av meg fikk to barn med sin mann, barna tok mannens etternavn, fordi han gjerne ville dette.

Et par år senere forlater mannen henne for en annen kvinne, han gifter seg med denne nye kvinnen og hun tar hans etternavn. Nå har barna samme navn som den nye kvinnen og alle tror hun er moren... Barna bor mest hos far.

Min venninne synes det nå er fryktelig sårt at hennes barn ikke heter det samme som henne.

uffda...får det ikke ann å endre på dette? er dette en engangsgreie?

Det vil jo ikke far.... han er fornøyd med å ha familien for seg selv...

Bare en advarsel til alle dere damer som naivt lar far få etternavnet...

Oj oj oj, worst case scenario.

Men dog et unntak.

Kvinner som insisterer på at krapylet skal bære både hennes og hans etternavn - careful and watch out, her lukter det framtidig skilsmisse lang vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj oj oj, worst case scenario.

Men dog et unntak.

Kvinner som insisterer på at krapylet skal bære både hennes og hans etternavn - careful and watch out, her lukter det framtidig skilsmisse lang vei.

Det er det jeg sier ;) ungen bør rett og slett bare få hennes etternavn ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg sier ;) ungen bør rett og slett bare få hennes etternavn ;)

Hvorfor blir det mest rettferdig? Er det bare mødre som synes det er trist dersom barna har navnet til eksen? Tror du ikke menn bryr seg om slikt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...