Gå til innhold

Kan mor velge navn til barnet uten far?

Anbefalte innlegg

Gjest Merkelig
Skrevet

Har en venn som var lykkelig over at han og damen skulle ha barn, men hun stakk av fra han 3måneder etter at hun ble gravid. Dette gjorde hun med vilje, og jeg har stått på sidelinjen å sett dette. Da de var sammen hadde de bestemt navn på begge kjønn, men nå har hun vist valgt navn etter å ha fått vite kjønn uten min venns vitenhet. Kan hun dette, og når det gjeller etternavn, kan hun velge å ikke ta med hans etternavn på barnet hvis han står oppført som far på papirene og ønsker å ha samvær med barnet?

I mine øyne syns jeg dette er urettferdig da hun ikke har laget barn alene...kanskje noen her inne kan komme med svar og råd jeg kan sende videre?:)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det har man rett til.

Jeg valgte selv fornavn og etternavn til barnet mitt i og med at jeg ikke bodde i sammen med barnefaren. Nå visste jeg at han likte fornavnet da.

Hvorfor skal barnet ha hans etternavn? Bare fordi han er far? Kvinnens etternavn er da like mye verdt i den her sammenhengen.

Anonym poster: 4f8ae8fdfe25748e8e304fe614139ca5

• Liker 14
Skrevet

Selvfølgelig har hun rett til dette....

Forøvrig går dama 9 mnd gravid, føder og ammer dette barnet... så jeg synes hun bør få kalle barnet akkurat hva hun vil.

• Liker 9
Skrevet

Det jeg mener med etternavn er at det kan stå Hannes navn OGSÅ som ihvertfall viser at barnet ikke er alene med en mor. Barnet får jo stor familie.

Men hvorfor skal noe så lite igjennom et helt liv ha noe å si og at mor skal EIE barnet alene? Hvis det var slik så trenger vi ikke menn.

Jeg har selv et barn og jeg føler at far har hatt en veldig viktig rolle i livet hvor jeg er mor og for barnet vårt.

Skrevet (endret)

Har en venn som var lykkelig over at han og damen skulle ha barn, men hun stakk av fra han 3 måneder etter at hun ble gravid. Dette gjorde hun med vilje, og jeg har stått på sidelinjen å sett dette. Da de var sammen hadde de bestemt navn på begge kjønn, men nå har hun vist valgt navn etter å ha fått vite kjønn uten min venns vitenhet. Kan hun dette, og når det gjeller etternavn, kan hun velge å ikke ta med hans etternavn på barnet hvis han står oppført som far på papirene og ønsker å ha samvær med barnet?

Ja. Dette bestemmer hun alene da hun har foreldreansvaret alene:

Navnelova § 2: "Senest når barnet fyller seks måneder, skal den eller de som har foreldreansvaret for barnet, sende melding om hvilket navn barnet skal ha."

http://www.lovdata.n...-019-001.html#2

Barnelova § 35: "Når foreldra ikkje er gifte eller bur saman, jf. § 39, har mora foreldreansvaret åleine."

http://www.lovdata.n...007-006.html#34

Endret av Testosteron
  • Liker 5
Skrevet

Det jeg mener med etternavn er at det kan stå Hannes navn OGSÅ som ihvertfall viser at barnet ikke er alene med en mor. Barnet får jo stor familie.

Men hvorfor skal noe så lite igjennom et helt liv ha noe å si og at mor skal EIE barnet alene? Hvis det var slik så trenger vi ikke menn.

Jeg har selv et barn og jeg føler at far har hatt en veldig viktig rolle i livet hvor jeg er mor og for barnet vårt.

Dette er kun opp til mor!

og det er sånn det skal være er min mening

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Takk For lov-linkene! :)

Jeg vet jo at noen barn senere kan skifte og endre fornavn og etternavn. Kanskje det barnet ønsker to etternavn i fremtiden:) bare en plutselig vandrende tanke Hehe.

Er heldigvis glad for at tulla mi har far og mors favorittnavn!

Skrevet

Hun har visst lov til det som det står over her, men jeg må si at jeg synes det høres dårlig gjort ut mot faren til barnet:/ Med mindre det er spesielle omstendigheter til at hun stakk fra ham da (hans skyld i stor grad, vold el.)

• Liker 8
Skrevet

Mamma bestemte mitt navn og jeg har kun hennes etternavn uten noe diskusjon med far. Så det er fullt mulig.

AnonymBruker
Skrevet

Kan hun dette, og når det gjeller etternavn, kan hun velge å ikke ta med hans etternavn på barnet hvis han står oppført som far på papirene og ønsker å ha samvær med barnet?

Jeg syns det er nok med et fornavn og et etternavn. Det er unødvendig med to stykker. Foreldrene burde diskutere seg fram til et etternavn.....

Selvfølgelig har hun rett til dette....

Forøvrig går dama 9 mnd gravid, føder og ammer dette barnet... så jeg synes hun bør få kalle barnet akkurat hva hun vil.

Far er fortsatt far, og han burde få et ord med i laget selv om han kanskje ikke hadde vært enig.

Anonym poster: cbe2eb648146df829009ffd10cfef5d2

Gjest Gorgonzola
Skrevet

Selvsagt kan hun det.

Det er likestilling i praksis. Dersom dama dumper kisen (eller spruten eller faren til ungen om du vil) så er hun i sin fulle rett til å bestemme det.

AnonymBruker
Skrevet

Moren bestemmer alene. Loven fungerer bra i de fleste tilfeller, men jeg forstår godt at faren i dette tilfellet er lei seg for å bli dyttet ut på sidelinjen på denne måten. Forferdelig egoistisk og dårlig gjort av moren!

Anonym poster: 9e1ab5312eeb8eaf04a2d008412c8272

• Liker 4
Gjest strykebrett
Skrevet

Det har man rett til.

Jeg valgte selv fornavn og etternavn til barnet mitt i og med at jeg ikke bodde i sammen med barnefaren. Nå visste jeg at han likte fornavnet da.

Hvorfor skal barnet ha hans etternavn? Bare fordi han er far? Kvinnens etternavn er da like mye verdt i den her sammenhengen.

Anonym poster: 4f8ae8fdfe25748e8e304fe614139ca5

Må si jeg er sjokkert over den undergravingen av far som omsorgsperson mange viser i den tråden her. Et barn har to foreldre, en far og en mor, den ene er ikke mer verdt enn den andre. Det er sikkert riktig at lovteksten sier at mora kan bestemme dette, men etter min mening er det likevel moralsk galt å nekte en far medbestemmelse når det gjelder barnet sitt. Det er hans kjøtt og blod også.

Skrevet (endret)

Moren bestemmer alene. Loven fungerer bra i de fleste tilfeller, men jeg forstår godt at faren i dette tilfellet er lei seg for å bli dyttet ut på sidelinjen på denne måten. Forferdelig egoistisk og dårlig gjort av moren!

Anonym poster: 9e1ab5312eeb8eaf04a2d008412c8272

Jeg synes det virker underlig at du sier at "loven funger bra i de fleste tilfeller", hvis det er loven som fungerer bra i de fleste tilfeller må det jo være en god grunn til at mor skal stå som den eneste forelder med rett til å bestemme barnets navn, angivelig fordi det er mange ekle tilfeller der far ville kludret det til om han skulle vært likestilt som forelder.

Hvis det ikke er slik er det jo ikke loven som fungerer bra i de fleste tilfeller, men at de fleste kvinner muligens har et visst minstemål av anstendighet slik at de av ren nåde og anstendighetsfølelse lar far få være med å bestemme navn.

Men i så fall er det ikke loven vi kan takke for at det i de fleste tilfeller går greit og at far får være med å velge navn, men at kvinner ikke benytter retten loven gir dem til å velge barnets navn alene. Hva er det som taler for at far ikke skal få være med å bestemme barnets navn? Hvordan kan man i det hele tatt forsvare en slik lov?

Endret av Cuckold
  • Liker 2
Skrevet

N

Jeg synes det virker underlig at du sier at "loven funger bra i de fleste tilfeller", hvis det er loven som fungerer bra i de fleste tilfeller må det jo være en god grunn til at mor skal stå som den eneste forelder med rett til å bestemme barnets navn fordi det er mange ekle tilfeller der far ville kludret det til om han skulle vært likestilt som forelder. Hvis det ikke er slik er det jo ikke loven som fungerer bra i de fleste tilfeller, men at de fleste kvinner muligens har et visst minstemål av anstendighet slik at de av ren nåde og anstendighetsfølelse lar far få være med å bestemme navn. Men i så fall er det ikke loven vi kan takke for at det i de fleste tilfeller går greit, men at kvinner ikke benytter retten loven gir dem. Hva er det som taler for at far ikke skal få være med å bestemme barnets navn? Hvordan kan man i det hele tatt forsvare en slik lov?

Hans 2 minutters innsats VS hennes lidelser gjennom graviditet, fødsel, amming, våken netter osv....

Det rettferdiggjør at kvinner har flere rettigheter for barnet de har skapt og født ja... Det er sånn det skal være.

• Liker 3
Gjest Gorgonzola
Skrevet

Hans 2 minutters innsats VS hennes lidelser gjennom graviditet, fødsel, amming, våken netter osv....

Det rettferdiggjør at kvinner har flere rettigheter for barnet de har skapt og født ja... Det er sånn det skal være.

Eller likestilling som det også kalles?

Skrevet

hva med når både mor og far er gift/samboer? i en scenario der begge er heelt uenige om etternavn og fornavn, hvem kan bestemme i en slik sak?

jeg og min samboer jeg uenige her og kommer aldri til å bli enige,, jeg mener barnet er også en del av meg,og siden ejg skal gå og bære på det osv, så er det naturlig at barnet får mitt ettternavn. men samboer vil absolutt at barnet skal ha hans.punktum.

så,når dagen endelig kommer, får jeg eller han bestemme?

Skrevet

Du er klar over at han vil være far for barnet herfra til sin død? Når du er voksen nok til å innse dette kan du komme tilbake og uttale deg om foreldrerettigheter, inntil da har du gjennom din mangel på vett diskvalifisert deg selv i debatten.

Barn trenger voksne foreldre, foreldre som forstår at foreldreskap innebærer masse ansvar, noe som innebærer mye mye mer enn de ni måneders svangerskap kvinnen går gjennom. Jeg skal ikke frata kvinnene æren for å bære frem barnet, akkurat der står kvinnen i en særstilling, men det aller viktigste ansvar og offer ved å bli forelder er tross alt å være barnets forelder frem til barnet blir voksent og på sett og vis også etter det, man slutter aldri å være far eller mor.

• Liker 6
Skrevet

hva med når både mor og far er gift/samboer? i en scenario der begge er heelt uenige om etternavn og fornavn, hvem kan bestemme i en slik sak?

jeg og min samboer jeg uenige her og kommer aldri til å bli enige,, jeg mener barnet er også en del av meg,og siden ejg skal gå og bære på det osv, så er det naturlig at barnet får mitt ettternavn. men samboer vil absolutt at barnet skal ha hans.punktum.

Dere må bli enige. Barnet vil stå registrert på deg, men uten eget navn frem til dere klarer å bli enige og sender inn et skjema signert av dere begge. Dersom du heter Kari Olsen, vil barnet bli hetende Kari Olsen *pike*, ev Kari Olsen *gutt* i folkeregisteret. Dersom dere ikke klarer å bli enige innen barnet er 6 mnd risikerer dere at politi og/eller barnevern blir koblet inn, men det er ikke sikkert det skjer så mye. Tror det eldste barnet i Norge som ikke har navn er 4-5 år.

Så jeg anbefaler dere å finne noe begge kan bli enige om ;)

Skrevet

Da gjør dere som oss, og gir barnet begges etternavn. (men ville holdt meg til ett fornavn.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...