Gå til innhold

Greit at mannen er eldre enn dama, men ikke motsatt vei?

Fremhevede innlegg

Gjest Reza08
Skrevet

Har lest en del meninger om dette temaet, og det virker som en del damer og menn har et ganske ensporet syn på dette. Får inntrykket av at det er greit at mannen er mye eldre enn dama, men at dama helst ikke bør være så mye eldre enn mannen før det blir sett på som merkelig.

Er tankegangen til noen damer som vil ha eldre menn slik?:

"Jeg vil gjerne være sammen med en mann som er opptil 30 år eldre enn meg selv, men å være sammen med en mann som er mer enn 3 år yngre enn meg selv går ikke, da er vi ikke på samme stadie i livet".

Er tankegangen til menn som vil ha yngre damer slik?:

"Jeg vil gjerne være sammen med ei dame som er yngre enn meg selv, fordi det er det beste alternativet for meg. Hvis dama er på omtrent samme alder eller eldre, er hun ei gammal kjerring".

Hvor er logikken? Det er da like greit om dama er eldre enn mannen, det spiller ingen rolle hvem som er eldst spør du meg. Hvis man leter etter det viktige i et forhold, er det kjærligheten og trivselen.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Vet om en del par hvor damen er eldre enn fyren ja.

AnonymBruker
Skrevet

Vet om en del par hvor damen er eldre enn fyren ja.

Nå tenker Reza garantert på mer enn et par dagers forskjell du.

Anonym poster: 4c6363a706f67fd9c44468132bdddc92

Gjest Gjest
Skrevet

Nå tenker Reza garantert på mer enn et par dagers forskjell du.

Anonym poster: 4c6363a706f67fd9c44468132bdddc92

Det gjør han nok.

Skrevet

Du leter etter logikk et sted det ikke er ment å være noen.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er 12 år eldre enn ham jeg er med. ;)

• Liker 6
Gjest Kalkunkrøll
Skrevet

Liker best at dama er yngst.

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Med de aldersdifferansene det her snakkes om så kjenner jeg at det skjærer seg for egen del i alle fall.

Og det gjelder begge veier.

Årsaken til dette har jeg vel ikke brukt mye tid til å identifisere, men jeg faller nok i den standardgruppen du definerer med "på samme sted i livet" er jeg redd.

I en viss alder har det også noe med lysten på egen barn å gjøre, og når den ene parten er på besteforeldrestadiet mens den andre er på foreldestadiet så ser jeg umiddelbart noen problemer som kan oppstå.

Det betyr selvsagt ikke at det ikke kan gå godt, men jeg ser en del utfordringer som gjør det mer utfordrende enn med sånn 2-3-4-5 års aldersdifferanse.

Endret av Lille-pus
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med de aldersdifferansene det her snakkes om så kjenner jeg at det skjærer seg for egen del i alle fall.

Og det gjelder begge veier.

Årsaken til dette har jeg vel ikke brukt mye tid til å identifisere, men jeg faller nok i den standardgruppen du definerer med "på samme sted i livet" er jeg redd.

I en viss alder har det også noe med lysten på egen barn å gjøre, og når den ene parten er på besteforeldrestadiet mens den andre er på foreldestadiet så ser jeg umiddelbart noen problemer som kan oppstå.

Det betyr selvsagt ikke at det ikke kan gå godt, men jeg ser en del utfordringer som gjør det mer utfordrende enn med sånn 2-3-4-5 års aldersdifferanse.

Ja, men "samme sted i livet" er ikke bestandig aldersbetinget. Det finnes folk i midten av tyveårene som er ferdige med barn, og det finnes folk i tredveårene som ikke har begynt å få barn ennå eller som ikke ønsker barn overhodet.

Anonym poster: 00fc74f82cfe1447166608ec22a99e0d

• Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Ja, men "samme sted i livet" er ikke bestandig aldersbetinget. Det finnes folk i midten av tyveårene som er ferdige med barn, og det finnes folk i tredveårene som ikke har begynt å få barn ennå eller som ikke ønsker barn overhodet.

Når Reza snakker om 30 år så skjærer deg seg uansett for meg, enten hun er 20 og han er 50 eller han er 40 og hun er 70, - eller omvendt for begge eksemplene.

Barn er bare ett av flere mulige områder med utfordringer. Noe om også vil være tilfellet for et par hvor han er 25 og hun er 55.

For stor aldersdifferanse vil også gjøre en adopsjonsprosess umulig grunnet den enes alder.

Så for mange vil akkurat barn være et meget viktig poeng, mens det for andre vil ha en mindre betydning.

En annen ting er pensjonistalder. Hvor spennende er det å ha 30 år igjen av arbeidslivet og en ektefelle/partner som er pensjonist med fritid og mulige ønsker å reise mer ?

Folk må velge fritt, og finne løsninger og veier som passer hver og en, hvert enkelt par, men det eksemplet Reza lister er utenfor min komfortsone er jeg redd.

Edit: Fingertrøbbel

Endret av Lille-pus
AnonymBruker
Skrevet

Når Reza snakker om 30 år så skjærer deg seg uansett for meg, enten hun er 20 og han er 50 eller han er 40 og hun er 70, - eller omvendt for begge eksemplene.

Barn er bare ett av flere mulige områder med utfordringer. Noe om også vil være tilfellet for et par hvor han er 25 og hun er 55.

For stor aldersdifferanse vil også gjøre en adopsjonsprosess umulig grunnet den enes alder.

Så for mange vil akkurat barn være et meget viktig poeng, mens det for andre vil ha en mindre betydning.

En annen ting er pensjonistalder. Hvor spennende er det å ha 30 år igjen av arbeidslivet og en ektefelle/partner som er pensjonist med fritid og mulige ønsker å reise mer ?

Folk må velge fritt, og finne løsninger og veier som passer hver og en, hvert enkelt par, men det eksemplet Reza lister er utenfor min komfortsone er jeg redd.

Edit: Fingertrøbbel

Ja, men igjen: Folk er forskjellige, situasjoner er forskjellig. Om noen syntes det isolert sett er greit med en stor aldersforskjell, så er det ikke sikkert at barn er noe hinder. Det er ikke noe i veien for at man er ferdige med egne barn enten man er 60 eller 40, det kommer an på når i livet man valgte å få barn. For øvrig enig i dette med stor forskjell på pensjonsalder, men man er jo fullstendig klar over det når man velger å gå inn i et slikt forhold, det bør ikke være noen overraskelse.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når en kvinne passerer tretti, begynner hennes jevnaldrende menn gjerne å gå for kvinner som er yngre enn dem selv. Kvinner i midten av tyveårene er gjenre de mest attraktive, i menns øyne, livet ut.

Når vi gutta er unge, går gjerne jenter for de litt eldre guttene, og velger bort gutter på sin egen alder. Men når kvinner og menn blir eldre, ”hevner” guttene seg, og velger også bort jevnaldrende kvinner. Altså, ”prisen” 16-17 år gamle jenter betaler for å velge kjærester med bil og som ”kjenner dørvakten”, er at jevnaldrende guttene sender avvisningen tilbake, femten år senere.

Anonym poster: cb1b2075d2ee90a545d8c18c5f5ee098

• Liker 3
Gjest JakeGreen
Skrevet

Bryr du virkelig hva noen her inne eller i verden forøvrig mener om akkurat dette?

Jeg håper ikke.

Kardemommeloven er fin:

"Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og for øvrig kan man gjøre hva man vil."

:)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror dette har noe med den naturlige utviklingen, at vi damer oftest utvikler oss raskere i unge år, og at vi gjerne vil slå oss til ro tidligere enn hva menn vil. Det er vel da en slags urlogikk som slår inn. F.eks for min del tenker jeg som så at "jeg vil ha barn, og vil ikke vente så lenge med å få det, da er det lurest av meg å gå for en mann som er en del eldre enn meg,f or å sikre at sannsynligheten er størst mulig for at han også ønsker å stifte familie innen rimelig tid".

Med det sagt, så stempler også samfunnet. Jeg har holdt på med en som var 5 år yngre enn meg også, og da fikk jeg tilstadighet beskjed om (i en "spøkefull" tone) at jeg var på barnerov, og at dette overhodet ikke passet seg..

Anonym poster: dcc5cf1bd0878ea801659e3b2fe2d4da

AnonymBruker
Skrevet

alder er i mange tilfeller bare et tall, men modenhet er noe annet. Så jeg satser på eldre gutter, da de er mer modne enn de som er yngre enn meg. (Er 22 år)

Anonym poster: 5db85be7e7a730370e5ac3cc87463fdb

Skrevet

Veldig stor aldersforskjell ser jeg på som merklig, samme om det er mannen eller kvinnen som er yngst.

Selv har jeg vært sammen med en mann som var 5 år yngre enn meg, hadde ingen problemer med det.

Og jeg ser vel ikke for meg å være sammen med en mann som er noe særlig mer enn 5 år eldre heller.

Skrevet

Jeg tenker at dette er OK i alle eventualiteter. ^_^

Skrevet

Jeg er 12 år eldre enn ham jeg er med. ;)

Hvor gammel er du? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...