Gå til innhold

Konfirmasjonsutgifter

Anbefalte innlegg

Gjest Makaronien
Skrevet

Min bror er alenepappa, og har også et barn som bor hos moren sin. Dette barnet skal konfirmeres,- noe barnet ikke egentlig har så veldig mye interesse av, men gjør det fordi moren vil det - og fordi noen tusenlapper på kontoen lokker. Barnefaren er altså enslig forsørger og arb.ledig, og betaler kun 100,- i bidrag nå. Han er ikke interessert i at ungen skal konfirmeres; synes det er noe tull, siden ungen ikke er kristen eller noe. Pga dårlig økonomi,- og fordi han synes det er sløsing med penger å betale for et stort konfirmasjonsselskap (der den store slekten til moren kommer, mens fra farens side blir det kun 4 stk), - er det ikke med glede han vil punge ut for selskapet. Men, må man så må man...Hvor mye må barnefaren egentlig betale? Finnes visst noen regler for dette. Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis ungen velger å konfirmere seg må begge foreldrene være med på å betale. Sånn er det bare, når en har satt unger til verden....

Du kan lese mer her

www.trygdeetaten.no

Gjest LissyL
Skrevet

Ganske tåpelig regel at barnefar MÅ være med på å betale konfirmasjon, - når han ikke engang er enig i at barnet skal konfirmeres. Tenk å bli tvunget til å måtte ut med flere tusenlapper for en "kristen fest", - bare fordi barnets mor har bestemt det.

Gjest Moonshadow
Skrevet
Ganske tåpelig regel at barnefar MÅ være med på å betale konfirmasjon, - når han ikke engang er enig i at barnet skal konfirmeres. Tenk å bli tvunget til å måtte ut med flere tusenlapper for en "kristen fest", - bare fordi barnets mor har bestemt det.

:enig_animasjon:

Gjest Poirot
Skrevet

Han hadde vel måttet det om de fremdeles var gift også. Dessuten kan en 14-15-åring FINT si ifra om han ikke ønsker denne festen, så litt frivillig er det nok.

Men når far har lite penger synes jeg jo ikke han skal bidra med mer enn hva rimelig er.

Gjest Makaronien
Skrevet

Selvfølgelig er det fristende å konfirmere seg når kompisen i fjor fikk 16000,- i konfirmasjonsgaver! Likevel er det moren som bestemmer dette,- han må t.o.m konfirmere seg i kirka, selv om han ville velge borgelig konfirmasjon.

Mener også at det er greit å dele på utgifter til regulering og briller,- men en konfirmasjon,- som jeg faktisk mener har utspilt sin rolle i dagens ikke-kristelige samfunn, og hvor det ikke er noen overgang til voksenliv og arbeid som det var før- synes jeg ikke det skal være regler for at man MÅ betale for, dersom man ikke er enig.

Skrevet

For det første, er det barnet som bestemmer dette selv. Moren har sikkert påvirket ja, men det kan far også gjøre. Uansett - barnet bestemmer.

For det andre, så syens jeg det må være stusslig å ikke få en fest når man er i konfirmasjonsalder, enten man velger kristen eller borgelig konfirmasjon, eller ingen konfirmasjon.

Jeg fikk frihet hjemme til å velge hva jeg ville, eller velge om jeg ikke ville, fest skulle jeg få. Og det er en fin markering for ungdommen, synes jeg.

For det tredje, er det selvsagt også stusslig å ha dårlig råd. Men en fest behøver faktisk ikke koste så mye. Velger mor å ha masse fancy mat og greier, må hun dekke det selv, men sammen kan de vel redusere littegrann på utgiftene. Man kan fore masse mennesker med god mat uten at det behøver å koste en måneds husleie.

Skal far være med å betale, må han også få være med å bestemme. Da kan han styre dette.

Skulle det være sånn at foreldrene ikke kan snakke sammen, så husk at dette er en meget sårbar tid for ungdommen. Kanskje de må legge uenighetene litt til side og tenke på hovedpersonen.

Gjest Mayamor
Skrevet

Min mor, som var alene med meg og min søster, betalte våre konfirmasjoner 100% alene.

Hun kunne ikke drømme å be min far med sin dårlige økonomi om drahjelp.

Dette til tross for at det å være alenmor den gang ikke var så økonomisk gunstig som nå...

Jeg kommer heller ikke til å be min sønns pappa være med på slikt eller briller el.

En kan jo velge å være snill også.

Ikke bare stå på sin rett og kreve og kreve... :roll:

Mener nå jeg iallefall... :wink:

Mayamor

Gjest Poirot
Skrevet

Må man spleise på briller?

Trodde det var derfor man betalte bidrag, jeg.

Gjest Mayamor
Skrevet

Nettopp - det er min mening også... :wink:

Mayamor

Skrevet
Skulle det være sånn at foreldrene ikke kan snakke sammen' date=' så husk at dette er en meget sårbar tid for ungdommen. Kanskje de må legge uenighetene litt til side og tenke på hovedpersonen.[/quote']

Godt sagt, Tusenfryd! :Nikke:

Det er viktig å ha i minne at dette er en dag som den unge uansett vil komme til å se tilbake på resten av livet. Konfirmasjonsdagen bør vel ideelt sett også ses tilbake på med glede, og ikke som et vondt minne om dagen som bare utløste konflikter og krangling om penger! Hvilken skyldfølelse vil ikke dette utløse hos konfirmanten?

Ungdommen er ikke engang kristen... Neivel? Men hvor mange ungdommer som velger å konfirmere seg, enten borgerlig eller kirkelig, har egentlig "funnet seg selv" på dette tidspunktet i livet? Bruk ikke dette mot ham eller henne! Ønsker han/hun å konfirmere seg, er det slik det skal og må være!

At far ikke har råd til konfirmasjonsfest bør ikke forhindre gutten eller jenta å konfirmere seg, og dette er etter mitt syn heller ikke noe særlig brukbart argument. Som Tusenfryd sier, så kan man gjøre ganske mye ut av denne dagen uten å ruinere seg! Og selv om jeg hadde hatt elendig økonomi, skulle jeg vært villig til å gjøre mye for å få til å lage istand konfirmasjonsfest for ungene mine!

Jeg kjenner personlig til flere som har valgt en litt "ungdomslig" meny på konfirmasjonsdagen. Jeg har hørt om menyer som varierer fra tacobuffet til lasagne og salat! Det går også an å lage til et rimelig koldtbord selv, med litt hjelp fra venner og familie. Så middag til rundt 200 kroner kuverten er overhodet ikke noe krav for en vellykket konfirmasjon! Det kan bli en minst like personlig og fin markering med enkle midler!

Jeg hadde selv konfirmant for ett år siden, og det var en helt spesiell dag for oss alle, ikke minst for gutten selv! Det ble en dag han garantert kommer til å huske tilbake på med glede! Og om vi hadde valgt billigere løsninger enn vi gjorde, tror jeg faktisk ikke det hadde endret på noe! Det handler om å få være midtpunkt denne spesielle dagen; en markering. Enten det er en kirkelig konfirmasjon og bekreftelse av dåpen, eller en borgerlig markering av overgang fra barn til voksen.

Jeg håper virkelig at foreldrene er i stand til å sette ungdommens ønsker og behov øverst og sine egne litt til side, om ikke annet så i alle fall for denne ene, spesielle dagen! Det er utrolig hva man får til dersom man setter alle kluter til og samarbeider, og husk: dette er ungdommens valg, og ikke noe foreldrene skal prøve å snakke ham / henne bort fra pga. sin egen dårlige økonomi.

Jeg har ikke kjennskap til alle sosiale stønader, men det spørs om det ikke er mulig å søke om en engangsstøtte fra sosialkontoret til noe så spesielt som en konfirmasjon?

Gjest Mayamor
Skrevet

Det handler jo litt om planlegging også da...

At barnet/ungdommen din skal konfirmeres

- kommer jo ikke som en uforventet regning heller... :wink:

Min mor sparte hun... Sparte i flere år.

Det er ikke snakk om å komme sammen for konfirmantens skyld.

Heller ikke lage konflikt ut av det.

En konfirmasjon kan også gjøres billig.

Har en bare en inntekt - blir konfirmasjonen deretter.

Tro meg - konfirmanten har vel lettere for å akseptere

en rimeligere løsning enn tante Olga fra Toten... :wink:

Og sier mor at slik må vi gjøre det pga dårlig råd - tror jeg ikke konfirmanten sier:

"Hey hva med pappa...?"

Med mindre mamma forteller hvor gnien pappa er... :wink:

Mayamor

Skrevet

Far vet da vitterlig også at konfirmasjonsalderen kommer, og kan spare selv. Dessuten er det soleklart at far skal være med å dekke de ekstraordinære utgiftene, bidraget dekker jo bare de dagligdagse tingene som trengs i hverdagen.

Mayamor, det er klart at du syns det ikke skal være slik du som er sammen med en bidragsyter. Og det er klart at jeg mener motsatt, som er BM og har en ex som aldri bevilger sin sønn femti øre ekstra, med mindre det er til å fylle opp påskeegget (da de begge er lidenskapelige godterispisere)

Skrevet

Enig med Tex. Begge foreldre vet at konfirmasjonstiden kommer, og da kan jo begge spare opp penger til det.

Gjest Anonymous
Skrevet

Noe tull hele konfirmasjonen.

Trodde det fantes kjelp på trygdekontoret til de som var arbeisledig ol.

Gjest Mayamor
Skrevet
Mayamor, det er klart at du syns det ikke skal være slik du som er sammen med en bidragsyter

Men Tex da...

Jeg er jo bidragsmottager også... :wink:

Mayamor

Skrevet

Nu är ju jag inte kristen, eller van vid att konfirmationen är en stor och dyr fest - jag tror inte att det var det för mina vänner som konfirmerades men...

Jag förstår inte varför far ska vara tvungen att betala för ett "kalas" som styrs av mor. Särskilt när han inte är enig i att barnet ska konfirmeras...

Det kostar väl föresten ingenting att konfirmeras? Det är väl festen efteråt som kostar?

Skrevet
Särskilt när han inte är enig i att barnet ska konfirmeras...

Det å velge om man ønsker å konfirmeres eller ikke er jo i aller høyeste grad et personlig valg - og ikke noe far eller mor skal bestemme! :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...