AnonymBruker Skrevet 25. mars 2013 #1 Skrevet 25. mars 2013 Var hos fastlegen min i dag for å sjekke noe smerter jeg har hatt nederst i magen, så hun tok en liten gynekologsjekk for å se om det var noe. Hun sa muligens var HPV-virus der, en type av det. Hun tok en celleprøve, og henviste meg til gynekolog. I følge legen min så hadde 85% av befolkningen en eller annen form for dette viruset på et eller annet tidspunkt i livet, altså ikke noe man skulle være flau over. Men om man har dette viruset, så betyr vel ikke det at man automatisk har en kjønnssykdom? En type form for dette viruset gav var kjønnsvorter sa hun, men det har jeg ikke hatt, så det er derfor jeg lurer på om det betyr at jeg har en kjønnssykdom nå, pga. viruset. Hun sa også at frem til jeg fikk kommet meg til gynekologen så anbefalte hun meg til å bruke kondom om jeg har sex, for sikkerhets skyld. Det andre jeg lurer på er hvor lang tid det kan ta før jeg får innkalling til gynekolog. Legen min sa at hun ikke hadde noe svar på det, fordi det var noe de tok seg av. Er det noe jeg kan gjøre for å få det til å gå fortere? Det er en liten by, men fikk melding om at det var en travel tid. Anonym poster: bad46d66975431d5862dbea8103d85c7
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2013 #2 Skrevet 25. mars 2013 For å vite om du har viruset må du ta en egen hpv-prøve, men en celleprøve kan påvise om du har celleforandringer som kan føre til livmorhalskreft. Celleforandringer er ofte forårsaket av hpv-viruset. Hpv-viruset kommer i flere varianter, så andre varianter kan forårsake kjønnsvorter. Viruset kan også være rundt kjønnsorganene, så kondom hjelper ikke. Ventetiden for gynekolog varierer, jeg bor i stor by og må denne gangen vente 2 mnd. Om du ikke har hørt noe etter 3-4 uker bør du ringe og høre hvordan det ligger ann. Anonym poster: b293becb94cb97423fea024887ac3a4f
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2013 #3 Skrevet 25. mars 2013 For å vite om du har viruset må du ta en egen hpv-prøve, men en celleprøve kan påvise om du har celleforandringer som kan føre til livmorhalskreft. Celleforandringer er ofte forårsaket av hpv-viruset. Hpv-viruset kommer i flere varianter, så andre varianter kan forårsake kjønnsvorter. Viruset kan også være rundt kjønnsorganene, så kondom hjelper ikke. Ventetiden for gynekolog varierer, jeg bor i stor by og må denne gangen vente 2 mnd. Om du ikke har hørt noe etter 3-4 uker bør du ringe og høre hvordan det ligger ann. Anonym poster: b293becb94cb97423fea024887ac3a4f Nei, jeg hadde ikke noe på kjønnsorganene, det var inne i skjeden hun sjekket. Mulig hun tok en hpv-test også, det er jeg ikke sikker på, fikk bare med at hun tok celletest, men hun gjorde flere ting enn det også, tror jeg. Men dette er vel ikke det samme som å si at jeg har en kjønnssykdom? Hun sa at det ikke var kjønnsvorter, men bare at det er samme virus bare for meg til å tenke at det er sykdommer. Anonym poster: bad46d66975431d5862dbea8103d85c7
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2013 #4 Skrevet 25. mars 2013 Finnes vel en 120 forskjellige varianter av viruset (om ikke mer) og det er kun 2 varianter som forårsaker vanlige kjønnsvorter. Det er ikke de samme som forårsaker celleforandringer. Viruset overføres som regel seksuelt, men kan også overføres via munnen. teoretisk sett kan det også overføres fra mor til barn under fødsel. Gamle leger vil si at det er det samme som en kjønnsykdom, moderne leger vil som regel ikke si det. Anonym poster: b293becb94cb97423fea024887ac3a4f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå