AnonymBruker Skrevet 25. mars 2013 #1 Skrevet 25. mars 2013 Jeg trenger noen nøytrale synspunkter her. Jeg skal gifte meg om en stund med mannen i mitt liv, som jeg har barn sammen med. Barna har mitt etternavn som mellomnavn og mannens etternavn som etternavn. I utgangspunktet har jeg også lyst å ta mannens etternavn, slik at jeg heter det samme som ham og barna. Men her kommer problemet inn. Da vil jeg få nesten samme navn som en annen dame i samme landsdel og med samme utdanning som meg. Vi kan derfor risikere å ha samme yrkestittel også. La oss si at jeg heter Lene Jensen nå, og ønsker å ta min manns etternavn Hansen til slutt. Og hun andre heter Lena Jensen Hansen. Da er det bare en e og en a som skiller navnene fra hverandre. Vi har samme yrke og bor i samme del av et fylke (men ulike byer/kommuner). Hva skal jeg gjøre? Anonym poster: 965708666b4a117876d1bfa753c417ae
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2013 #2 Skrevet 25. mars 2013 Ta det navnet du ønsker Om jeg skal gifte meg med forloveden for så å ta hans navn, blir jeg hetende nøyaktig det samme som søsteren hans. Den er værre tenker jeg Anonym poster: b60d296ead7152b6e9759604d47997e6 5
Arkivskap Skrevet 25. mars 2013 #3 Skrevet 25. mars 2013 Ta etternavnet og ta eventuelle feilkoblinger mellom dere med humor! 1
Fantomina Skrevet 25. mars 2013 #4 Skrevet 25. mars 2013 Drit i det og ta det navnet du ønsker. En venninne av meg har tatt sin manns etternavn og heter nå det samme som moren hans. Hun har fått noen av morens telefoner og vice versa, men det er ingen som bryr seg. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2013 #5 Skrevet 25. mars 2013 Det gjør vel ingen ting. Mange som har samme navn og jobber i samme felt. Anonym poster: c7365d0344567b07e11feeaad9bf21da
Petalouda Skrevet 25. mars 2013 #6 Skrevet 25. mars 2013 hvis det er den eneste baktanken du har ville jeg byttet
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2013 #7 Skrevet 25. mars 2013 Jeg tenker at det kanskje blir irriterendes for hun som "hadde navnet først". Men kanskje jeg bare overtenker her. Anonym poster: fa5d5b23ff964ef159d06273c6764ef2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2013 #8 Skrevet 25. mars 2013 Med mindre dere begge er statsministere ser jeg ingen grunn til at det skal gjøre noe å ha samme navn som noen i samme bransje. Jeg bryr meg på en måte ikke om at tannlegen min heter det samme som tannlegen i nabobyen. Eller rørleggeren, sykepleieren, postbudet,den grafiske designeren osv osv. Jeg klarer ikke se for meg en situasjon hvor dette ikke løses veldig raskt OM det skulle bli en misforståelse. Anonym poster: 4ba0cbe02289c191eb97951b60e4a578 2
juliane Skrevet 25. mars 2013 #9 Skrevet 25. mars 2013 Kanskje du kan ta hans navn som mellomnavn og beholde ditt eget etternavn? Det hadde nok jeg gjort hvis jeg skulle giftet meg med samboeren min, siden søstra hans heter det samme som meg (+ et mellomnavn).
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2013 #10 Skrevet 25. mars 2013 Jeg klarer ikke se for meg en situasjon hvor dette ikke løses veldig raskt OM det skulle bli en misforståelse. Anonym poster: 4ba0cbe02289c191eb97951b60e4a578 Det kan jeg. Jeg jobber endel freelance, og får mye oppdrag gjennom "jungeltelegrafen". Noen har hørt om meg, sett signaturen min på ett av arbeidene mine e.l., og finner meg gjennom et google-søk/i telefonen. Om det fantes noen med omtrent samme navn som meg så kan jeg fort se for meg alle mulige slitsomme situasjoner. - hun får jobbtilbud som egentlig var tiltenkt meg - jeg får jobbtilbud som var tiltenkt henne (hvis det er forskjell i hva i er flinke på så er det bare pinlig) - hun får kred for ting jeg har gjort (ukult hvis jeg gjør noe bra og hun tar æren) - jeg får kred for ting hun har gjort (ukult hvis hun gjør noe dritt og jeg får dårligere rykte pga det) og så videre. Nå kan det jo fort hende at det overhode ikke er aktuelt for TS sin situasjon, og er det ikke det så ville jeg ikke brydd meg heller. Men jo - det finnes faktisk situasjoner hvor dette kan bety noe. Anonym poster: f04747a68a5aafde559338b04a40f749 1
CathFoto Skrevet 25. mars 2013 #11 Skrevet 25. mars 2013 Det kan jeg. Jeg jobber endel freelance, og får mye oppdrag gjennom "jungeltelegrafen". Noen har hørt om meg, sett signaturen min på ett av arbeidene mine e.l., og finner meg gjennom et google-søk/i telefonen. Om det fantes noen med omtrent samme navn som meg så kan jeg fort se for meg alle mulige slitsomme situasjoner. - hun får jobbtilbud som egentlig var tiltenkt meg - jeg får jobbtilbud som var tiltenkt henne (hvis det er forskjell i hva i er flinke på så er det bare pinlig) - hun får kred for ting jeg har gjort (ukult hvis jeg gjør noe bra og hun tar æren) - jeg får kred for ting hun har gjort (ukult hvis hun gjør noe dritt og jeg får dårligere rykte pga det) og så videre. Nå kan det jo fort hende at det overhode ikke er aktuelt for TS sin situasjon, og er det ikke det så ville jeg ikke brydd meg heller. Men jo - det finnes faktisk situasjoner hvor dette kan bety noe. Anonym poster: f04747a68a5aafde559338b04a40f749 Enig
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2013 #12 Skrevet 25. mars 2013 Det kan jeg. Jeg jobber endel freelance, og får mye oppdrag gjennom "jungeltelegrafen". Noen har hørt om meg, sett signaturen min på ett av arbeidene mine e.l., og finner meg gjennom et google-søk/i telefonen. Om det fantes noen med omtrent samme navn som meg så kan jeg fort se for meg alle mulige slitsomme situasjoner. - hun får jobbtilbud som egentlig var tiltenkt meg - jeg får jobbtilbud som var tiltenkt henne (hvis det er forskjell i hva i er flinke på så er det bare pinlig) - hun får kred for ting jeg har gjort (ukult hvis jeg gjør noe bra og hun tar æren) - jeg får kred for ting hun har gjort (ukult hvis hun gjør noe dritt og jeg får dårligere rykte pga det) og så videre. Nå kan det jo fort hende at det overhode ikke er aktuelt for TS sin situasjon, og er det ikke det så ville jeg ikke brydd meg heller. Men jo - det finnes faktisk situasjoner hvor dette kan bety noe. Anonym poster: f04747a68a5aafde559338b04a40f749 Dette hadde jeg ikke gidda... Forøvrig kan du kontakte denne damen og spør hva hun mener, og om hun har innvendinger mot det? Anonym poster: f9b5f0ff0d7e567a00e54f7fe213dab2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2013 #14 Skrevet 25. mars 2013 Vet du hvem som er eldst av dere to? Mener nemlig det er slik at den eldste er den som har rett å bruke navnet om to har like navn. Her jeg bor er det en ung mann som f.eks. heter Erik Os Jensen, og en gammel mann som heter Erik Jensen. Der er det kun den gamle mannen som har lov å bruke Erik Jensen, den unge MÅ bruke mellomnavnet sitt. Vet ikke hvordan dette hadde fortonet seg om den unge ikke hadde hatt mellomnavn. Blir jo ikke helt det samme som i ditt tilfelle, men sånn til info Anonym poster: 9aa73d20a67eafd9c6c50e7cf1ec0c27
Petalouda Skrevet 25. mars 2013 #15 Skrevet 25. mars 2013 Vet du hvem som er eldst av dere to? Mener nemlig det er slik at den eldste er den som har rett å bruke navnet om to har like navn. Her jeg bor er det en ung mann som f.eks. heter Erik Os Jensen, og en gammel mann som heter Erik Jensen. Der er det kun den gamle mannen som har lov å bruke Erik Jensen, den unge MÅ bruke mellomnavnet sitt. Vet ikke hvordan dette hadde fortonet seg om den unge ikke hadde hatt mellomnavn. Blir jo ikke helt det samme som i ditt tilfelle, men sånn til info Anonym poster: 9aa73d20a67eafd9c6c50e7cf1ec0c27 MÅ faktisk .. ellers blir han satt i fengsel lissom ? Her må du ta feil. 6
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2013 #16 Skrevet 25. mars 2013 Vet du hvem som er eldst av dere to? Mener nemlig det er slik at den eldste er den som har rett å bruke navnet om to har like navn. Her jeg bor er det en ung mann som f.eks. heter Erik Os Jensen, og en gammel mann som heter Erik Jensen. Der er det kun den gamle mannen som har lov å bruke Erik Jensen, den unge MÅ bruke mellomnavnet sitt. Vet ikke hvordan dette hadde fortonet seg om den unge ikke hadde hatt mellomnavn. Blir jo ikke helt det samme som i ditt tilfelle, men sånn til info Anonym poster: 9aa73d20a67eafd9c6c50e7cf1ec0c27 Det her kan jo ikke stemme. Det er flere hundre/tusen mennesker som heter det samme her til lands.. Er det kun kari hansen på 95 som får bruke kari hansen da, kari hansen på 70 må kalle seg noe annet? Anonym poster: 309a6c434e52393fee5c7caad79cb2cd 4
plix Skrevet 25. mars 2013 #17 Skrevet 25. mars 2013 Jeg tenker at det kanskje blir irriterendes for hun som "hadde navnet først". Men kanskje jeg bare overtenker her. Anonym poster: fa5d5b23ff964ef159d06273c6764ef2 Men igjen, det er ikke TSs problem om denne damen ikke ville sett humoren i dette.. 2
Dove Skrevet 25. mars 2013 #18 Skrevet 25. mars 2013 Det er 741 mannfolk som heter Jan Johansen liksom... Tror det går greit. 3
kaprifolen Skrevet 26. mars 2013 #19 Skrevet 26. mars 2013 Vet du hvem som er eldst av dere to? Mener nemlig det er slik at den eldste er den som har rett å bruke navnet om to har like navn. Her jeg bor er det en ung mann som f.eks. heter Erik Os Jensen, og en gammel mann som heter Erik Jensen. Der er det kun den gamle mannen som har lov å bruke Erik Jensen, den unge MÅ bruke mellomnavnet sitt. Vet ikke hvordan dette hadde fortonet seg om den unge ikke hadde hatt mellomnavn. Blir jo ikke helt det samme som i ditt tilfelle, men sånn til info Anonym poster: 9aa73d20a67eafd9c6c50e7cf1ec0c27 Tror nok det i tilfelle er avgjort av "bygdetinget", gitt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå