AnonymBruker Skrevet 25. mars 2013 #1 Skrevet 25. mars 2013 Jeg tror jeg har svak angst, men jeg har aldri snakket med en psykolog eller lege om det. Et eksempel er bilkjøring. Jeg er redd for kryss hvor det kan være vanskelig å komme inn på veien og at bilister som står bak meg skal bli utålmodige eller irriterte på meg. Jeg kjører gjerne omveier for å unngå disse kryssene. Det samme gjelder om det er glatt ute. Jeg er redd for å begynne å gli og kjører derfor sakte. Men samtidig er jeg redd for at bilister som kjører bak skal bli irriterte og kanskje skaper jeg farlige forbikjøringer. Jeg unngår også parkeringsplasser med mange biler. Som dere sikkert skjønner så bunner dette i en slags prestasjonsangst og en mentalitet om at jeg ikke skal plage andre. Men nå vil jeg gjøre noe med dette her. Jeg har like stor rett til å være på denne jorden som noen andre og er like mye verdt. Lurer derfor på om det er noen som har lært seg til å snu tankegangen sin selv uten hjelp fra psykolog eller lignende? Noen som har gode tips til metoder eller lesestoff som kan hjelpe? Bare så det er sagt så prøver jeg å presse meg selv og har kommet godt på vei i å utfordre noen av tingene som jeg føler gir meg angst. Jeg fikk tilbud om å melde meg på et kurs gjennom jobben og måtte da kjøre dit selv. Turen besto av ferge og noen store rundkjøringer der jeg visste det kom til å være mer trafikk enn jeg er vandt til. Jeg meldte meg på og det gikk selvsagt helt fint, selv om jeg kjørte med klump i magen hele veien. På forhånd hadde jeg gjennomgått hele turen på google street view, og det er kanskje et av problemene, at jeg ikke kan ta sånt på sparket, men må vite hva som skjer rundt neste sving. Men nå tar vi et skritt av gangen Anonym poster: cc9b185ac720e56f76b42927051626c4
Wildy Skrevet 25. mars 2013 #2 Skrevet 25. mars 2013 Tror du allerede er på god vei til å gjøre noe med det; du ser hva problemet er og du utfordrer deg seg! Kjempebra! Øv,øv og øv, dette får du til!
Kira-delta Skrevet 25. mars 2013 #3 Skrevet 25. mars 2013 Det høres ut som du er på god vei ja:) på kognitiv.no kan du finne et skjema som er genialt for og kartlegge angst, handlemåte og fremskritt. Det kan være fint når man får sett fremskrittene på papir
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå