Gå til innhold

Senke taket og sette inn spot-lights?

18 stemmer

1. 1. Skal jeg senke taket i stua og sette inn spot-lights?

• Ja
      4
    • Nei
      14

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan dere hjelpe meg med et dilemma?

Jeg og (mest) kjæresten vurderer å senke taket i stua i leiligheten og sette inn spot-lights. Stua er på ca.20kvm.

Men, jeg vet ikke helt om jeg liker spot-lights... ;)

Positivt:

Det er praktisk - Man slipper gulvlamper, taklamper og bordlamper. Kanskje ikke helt det siste da, men iallefall gulvlamper og taklamper.

Det øker verdien på boligen (tror jeg?). - I annonser til leiligheter med spot-lights blir dette med spottene uthevet. Gjerne i overskiften. Det virker som om spot-lights er noe folk vil ha.

Det gir mye lys. - Ettersom det er spotter over alt, så kan det umulig unngås at man får for lite lys i stua dersom det blir gjort skikkelig. Selvfølgelig skal vi ha dimmere og dele inn i soner dersom vi velger spotter, men mulighetene er mange. Man kan få så mye lys man vil.

Negativt:

Det ser ikke nødvendigvis bra ut. - Det forringer ofte rommets romfølelse og etter min mening ser det fort veldig strengt/kjedelig/dødt og livløst ut.

Jeg synes det er en dårlig måte å belyse et rom på. - Man får veldig mye lys rett ned ett sted. Står man under en spot-light ser man ofte ikke så bra ut. Møbler, ting og gjenstander ligeså. Liker best lys fra flere lyskilder på forskjellige og mer egnede steder.

Takhøyden blir lavere. - Har takhøyde på 250cm nå og er godt fornøyd med det. Stua ser stor ut i forhold til de samme leilighetene med senket tak.

Det er dyrt. - Vi har ikke pengene nå.

---------------------------------------

Burde vi senke taket?

Synes folk her at det er fint med spot-lights?

Anonym poster: 00a4206e802942487f836a05dee8bb6d

AnonymBruker
Skrevet

Det er nødvendigvis ikke stygt.. og man trenger nødvendigvis ikke senke HELE taket, men bare bare ytterkanene. Når rommet er såpass lite trenger man ikke SÅ mange spotter.. så da kan man leke litt med plasseringen av spottene også uten å "tape" lys også.

Anonym poster: 51e369f3fcbcd5bd0c685d1fb7c50ab8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes spotter er harry.....

Men når det er sagt, er dt vanskelig å finne god belysning, og sikkert praktisk med spotter.

For min del er god takhøyde gull verdt, så jeg ville aldri gjort det, men jeg har muligens en annen smak i interiør enn du/dere.

Anonym poster: 81d110d530eb5d9cbf3650708daf9ce4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så lei spotlights at jeg kan ikke få sagt det! :ler: Det var stilig for ti år siden, men nå er de overalt, de er ikke spesielt pene, og det er alltid (alltid!) en av dem som har gått. Når takhøyden i tillegg minsker synes jeg ikke dere skal gå for den løsningen. Bare min mening, da :)

Anonym poster: 0481d4367d27905bea90e5d06bc92a80

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar!

Som det kanskje skinner igjennom i start-innlegget mitt så er jeg jo ikke akkurat super-positiv til spot-lights... :P Selv om jeg prøvde å ikke påvirke folk her inne til å svare i en bestemt retning.

AB#2: å bare senke ytterkantene av taket er uaktuelt. Enten senker man taket, ellers så gjør man det ikke. Å bare senke ytterkantene ser j***** billig ut. Men selvfølgelig, det er jo et godt alternativ for noen. Jeg liker det bare ikke. ;)

Tenkte spotter var det folk rundt om i det ganske land ville ha jeg. Hvitt, hvitt, hvitt, hvitt og hvitt-hvitt og spotlights. :P Haha! Var på en del visninger i forbindelse med kjøpet av denne leiligheten og det var jo de hvite leilighetene med spotter som ble solgt mest over prisantydning. På den andre siden kan det henge sammen med at disse leilighetene ofte var totaltrenovert i nyere tid, kontra de mer tradisjonelle leilighetene som det så ut som det faktisk bodde folk i... Folk vil som regel flytte rett inn(?).

Du som sa det er harry... jeg er faktisk enig. ;)

Skrevet

Jeg syntes spotter er veldig fint jeg da, også en lyskasse med spotter rundt langs veggene. Men smaken er som baken:)

AnonymBruker
Skrevet

IKKE gjør det! Takhøyden er super til ei stue på bare 20 m2, i forhold til romfølelsen. Downlights er på vei ut, og jeg synes selv det er nokså harry, faktisk. Også blir man jo veldig låst til akkurat den belysningen. Jeg syne det er mye bedre å belyse rommet på andre måter, da kan man også variere litt, og man kan bytte ut lamper som har gått ut på dato, eller som man ikke lenger synes er fine.

Anonym poster: 678f2a138cf8ba1b04e855f56b0b5731

• Liker 1
Skrevet

Ikke gjør det. Spotlights er allerede ut, og om noen år er jeg 100% sikker på at dere vil angre. Spotlights ser ikke bra ut og gir heller ikke hyggelig lys, synes jeg. Det blir mye lunere i et rom av flere lyskilder i forskjellig høyde og utførelse. Og takhøyde kaster man ikke bort med mindre gevinsten er veldig stor.

Når dere attpåtil ikke har råd sier det seg selv :)

AnonymBruker
Skrevet

600338_10152672296165128_2060231669_n.jpg

Jeg synst ikke det ser noe billigere ut om man senker ytterkantene enn om man senker hele taket, faktisk tvert i mot.

På bildet over er spottene plassert tre og tre på langsidene og kortsidene, og 3 i hvert hjørne (utenom hjørnet til venstre på bildet fordi sittegruppen er plassert der, og da blir det vel litt skarpt lys med spotter rett over)

Men liker man ikke spotter, ja da er det vel like greit å la vær :)

Anonym poster: 51e369f3fcbcd5bd0c685d1fb7c50ab8

Skrevet

Et alternativ er å bruke spotskinner som monteres i taket langs veggene, der dere snur spottene innover mot veggen. i forskjellge retninger såklart, og gjerne mot bilder eller pyntegjenstander. Har dere lyse vegger vil spotlightsene reflekteres innover i rommet, og det er ofte ikke mer behov for annet lys da, kanskje bortsett fra noe leselys.

• 2 uker senere...
Skrevet

Kan dere hjelpe meg med et dilemma?

Jeg og (mest) kjæresten vurderer å senke taket i stua i leiligheten og sette inn spot-lights. Stua er på ca.20kvm.

Men, jeg vet ikke helt om jeg liker spot-lights... ;)

Positivt:

Det er praktisk - Man slipper gulvlamper, taklamper og bordlamper. Kanskje ikke helt det siste da, men iallefall gulvlamper og taklamper.

Det øker verdien på boligen (tror jeg?). - I annonser til leiligheter med spot-lights blir dette med spottene uthevet. Gjerne i overskiften. Det virker som om spot-lights er noe folk vil ha.

Det gir mye lys. - Ettersom det er spotter over alt, så kan det umulig unngås at man får for lite lys i stua dersom det blir gjort skikkelig. Selvfølgelig skal vi ha dimmere og dele inn i soner dersom vi velger spotter, men mulighetene er mange. Man kan få så mye lys man vil.

Negativt:

Det ser ikke nødvendigvis bra ut. - Det forringer ofte rommets romfølelse og etter min mening ser det fort veldig strengt/kjedelig/dødt og livløst ut.

Jeg synes det er en dårlig måte å belyse et rom på. - Man får veldig mye lys rett ned ett sted. Står man under en spot-light ser man ofte ikke så bra ut. Møbler, ting og gjenstander ligeså. Liker best lys fra flere lyskilder på forskjellige og mer egnede steder.

Takhøyden blir lavere. - Har takhøyde på 250cm nå og er godt fornøyd med det. Stua ser stor ut i forhold til de samme leilighetene med senket tak.

Det er dyrt. - Vi har ikke pengene nå.

---------------------------------------

Burde vi senke taket?

Synes folk her at det er fint med spot-lights?

Er 10 år siden spotter lyste "rett ned", dagens spotter sprer lyset mye bedre enn hva de gjorde før.

Men er ikke så veldig mye jobb for å montere det, er det i en etasjeskiller så må du fore ned 48mm, skru opp spotkasser, trekke rør/ledning, montere ny himling, koble spotter og slå på bryteren så har du lys ;P

Personlig så synes jeg spotter er helt greit og ser helt ok ut, men om det er verdt det å ettermontere det slik er vel en vurderingssak for hver enkelt hva folk liker, om du er litt nevenyttig så trenger det ikke å bli så dyrt dog så tar vel elektriker 1000-1200kr per punkt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes spotter er dritharry, og angrer på at vi valgte det da vi pusset opp. Men det var jo veldig kult for ti år siden.

Ønsker meg derimot mer takhøyde!

Anonym poster: eb5e6b4c8b6b0ebdd25b8e8bef6f3fa5

• Liker 1
Skrevet

Vi har et hyttetak fullt av spotter. Det er dimmer på, heldigvis. -men likevel er det slik at lyset irriterer fordi vi ikke får rettet det dit vi vil. Skulle jeg ha valgt i dag, ville jeg ha valgt skinner eller vire til å klemme lamper på som kan snus for å få lyset dit jeg vil.

AnonymBruker
Skrevet

Liker spotter jeg, men man må selvsagt ha pærer med varmt/gult lys og dimmer. Og andre lyskilder, som bordlamper osv.

Anonym poster: 0d5b839675478b8876d3b5c9c8b07201

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...