Gå til innhold

Snille stemødre, finnes de?


Gjest Silje M.

Anbefalte innlegg

Gjest carlisle

Selv er jeg nok en middels snill stemor.

Har bodd sammen med barnefaren i om lag tre år nå, og forholdet til barna blir stadig bedre. Men jeg skal være den første til å innrømme at det ikke alltid er rosenrødt, hverken for dem, far eller meg.

Barna var forholdsvis store da jeg kom inn i bildet, så jeg har ikke en naturlig morsrolle overfor dem, mer et slags tanteforhold. Faren er så engasjert i barna at det ikke er helt plass til meg i det daglige, men vi har det ok sammen.

Lite konflikter, men heller ikke så mye nærhet mellom meg og barna. Er selvsagt glad i dem og har omsorg for dem, og tror nok at hvis vi fortsetter den utviklingen som har vært, vil vi få et langvarig godt forhold til slutt.

Jeg forsøker selvsagt å være "snill", men har selvinnsikt nok til å forstå at barna nok ikke alltid synes at det er like stas å ha en stemor. Så selv om jeg er hyggelig med dem, gjør ting sammen med dem og forsøker så godt jeg kan å skape god stemning og flyt i familien, så tror jeg også at de gjerne skulle hatt faren sin helt for seg selv, uten en dame som også tar plass i familien. Selv tenker jeg ofte at den innsatsen jeg gjør for at familien skal ha det bra går ubemerket hen, at barna tar meg og alt jeg gjør for at vi alle skal ha det bra som en selvfølge, men uten at jeg kjenner på den "belønningen" i kjærlighet fra egne barn som ville veiet opp for alt arbeidet. Samtidig venter jeg ikke på noen måte at de skal være takknemlige for at de har en stemor, hvertfall ikke ennå.

Men jeg tror også at de forstår (og kanskje med tiden vil bli glade for) hvorfor mamma og pappa skilte seg, og kanskje med tiden også vil tenke på den delen av oppveksten som foregår med meg og barnefar som positiv. Sånn sett har jeg ikke dårlig samvittighet heller for at jeg tar plass i livene deres.

Må legge til at jeg ikke har noe forhold overhodet til barnas mor.

Dette ble kanskje litt på siden av det du tok opp. Ja, jeg er nok en stemor av den snille typen, men slett ingen superstemor som ubetinget elsker, og blir elsket av, barna. Spør meg igjen om tre år til, så er kanskje svaret et annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Funky Punk

Jeg har verdens beste stemor :)

Hun har alltid tatt det som en selvfølge fra dag en at jeg er en del av hennes familie, alltid blitt behandlet som et av hennes barn. Jeg er så glad i henne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har verdens beste stemor, så ja! de finnes.

Nå begynner jeg å bli voksen, men jeg er fortsatt der at jeg innimellom får litt hjelp a foreldrene min og kommer hjem til ferier og sover på jenterommet.

Jeg vet ikke hva som gjør min stemor så god, men det er hun. Min far har flyttet til hennes by, og hun har også andre barn som er både yngre og eldre enn meg.

Vi bare klikker veldig bra, hun er inkluderende og behagelig.

I tillegg så blir jeg veldig glad av å se faren min så lykkelig, det er lenge siden og jeg unner han det. Moren og faren min har et veldig godt forhold(de har vært skilt i 20 år), og stemoren min har ikke hatt noen problemer med dette. Hun har faktisk blitt gode venner med mamma.

Anonym poster: b6453923de7ae9fc687f6c0fecc4aeef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De beste stemødrene er de som faktisk ikke er sjalu, og som unner barna og faren et kjempegodt forhold. Hvis stemoren er bitter og sjalu, så er forholdet dødsdømt. Stemødre vil aldri bli en nr. 1, men alltid forbli en nummer 2. Mannen elsker barna mer enn dama/stemora uansett hvor hardt hun prøver. Hvis ikke stemoren er klar for det, så bør hun ikke finne seg en mann med barn!!

Anonym poster: e379bc3a88505e2a929f86b9b377b349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De beste stemødrene er de som faktisk ikke er sjalu, og som unner barna og faren et kjempegodt forhold. Hvis stemoren er bitter og sjalu, så er forholdet dødsdømt. Stemødre vil aldri bli en nr. 1, men alltid forbli en nummer 2. Mannen elsker barna mer enn dama/stemora uansett hvor hardt hun prøver. Hvis ikke stemoren er klar for det, så bør hun ikke finne seg en mann med barn!!

Anonym poster: e379bc3a88505e2a929f86b9b377b349

Dette er jo bare tåpelig, ingen oppegående mennesker sammenligner kjærligheten man føler for voksne vs barn. Det er forskjellige typer kjærlighet.

Anonym poster: c6b440acab20e50e23739d1be088f783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De beste stemødrene er de som faktisk ikke er sjalu, og som unner barna og faren et kjempegodt forhold. Hvis stemoren er bitter og sjalu, så er forholdet dødsdømt. Stemødre vil aldri bli en nr. 1, men alltid forbli en nummer 2. Mannen elsker barna mer enn dama/stemora uansett hvor hardt hun prøver. Hvis ikke stemoren er klar for det, så bør hun ikke finne seg en mann med barn!!

Anonym poster: e379bc3a88505e2a929f86b9b377b349

Her er IKKE jeg enig. Jeg kjenner flere fedre som setter kjæreste/samboer/ny kone foran barna. Det kommer helt ann på hva slags forhold far og barn har fra før. Om mannen alltid hadde elsket barna mest hadde det ikke vært så mye krangling og problemer med mor-far-nyfamilie.

Anonym poster: 1b89693d077d41d44cb3e2c1bf04f554

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest navnelapp

Her er IKKE jeg enig. Jeg kjenner flere fedre som setter kjæreste/samboer/ny kone foran barna. Det kommer helt ann på hva slags forhold far og barn har fra før. Om mannen alltid hadde elsket barna mest hadde det ikke vært så mye krangling og problemer med mor-far-nyfamilie.

Anonym poster: 1b89693d077d41d44cb3e2c1bf04f554

Men handlar ikkje det ofte om kva den nye kjæresten vil ha og då? Viss mannen må bruke mykje tid og krefter på å overbevise den nye kjæresten om at ho er viktigast så slepper han taket på situasjonen han er i, og dermed barna og. Viss den nye kjæresten oppmuntrar han til å ha kontakt med barna så skulle ikkje dette føre med seg eit brot. No snakkar eg ikkje om dei mennene som i kraft av seg sjølv ynskjer å beholde eit nært og varmt forhold til barna, men om dei mennene som er litt "viljelause", og lette å avlede av ein ny kjæreste og hennar behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel er damene mest sjalu, så det er de som lager sjau. De er sjalu på barna til mannen hun elsker. Hun vil jo være nummer 1, så blir hun sjalu på eksen som fødte disse barna og så er det i gang. Fatter ikke at noen gidder å bli sammen med noen med barn. Blir bare tull av det.

Anonym poster: e379bc3a88505e2a929f86b9b377b349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må huske på at det er veldig mye fokus på negativitet her på KG, fordi det ofte er frustrerte mennesker som lager tråder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av diverse grunner har stesønnen min har valgt å flytte inn 100% hos meg (faren hans jobber offshore), så jeg tror han synes jeg er en helt OK stemor ja.

Jeg bor der jeg bor nå egentlig kun for å sørge for at han har et stabilt, trygt hjem fram til han er gammel nok til å slippes ut i det virkelige liv på egenhånd, og jeg vet at han er klar over det og viser at han setter pris på det ved å være en veldig grei stesønn og familiemedlem ;)

Anonym poster: d73f9a2d9d482d27818d4c4b6e94adc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har verdens herligste ste-svigermor, og mannen min hadde to trygge og gode hjem når han var barn. Hjem med omsorg og godt samarbeide i mellom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...