Gå til innhold

Hjelp! kjønnsvorter....

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For noen måneder siden, rundt oktober, så fant jeg ut at jeg hadde et eller annet i underlivet mitt. Små klumper. Mannet meg opp i januar til å gå til skolelegen, der hun bekreftet at det var kjønnsvorter, en av mine største frykter... en kjønnssykdom.

Har ikke hatt sex på en stund altså, men har noe på gang med en fyr nå, men er ikke sikker på om jeg er helt frisk der nede enda...?

Fikk skrevet ut en respet på condyline, som skulle være borte innen fem uker. Det har gått over fem uker nå, men jeg er fortsatt redd for om jeg ikke er helt frisk, er så paranoid på slikt. Det ser mye bedre ut der, men kan fortsatt kjenne at det er noen bittesmå klumper, men vet ikke om det er sånn man får av å barbere seg litt feil bare, eller om det betyr at jeg fortsatt har kjønnsvorter. Det er ikkes synlig eller noe.

Er også redd for hvor grundig denne legen sjekket meg, siden hun bare så litt rundt der nede, og gav meg resepten på den. Er du mulig å ha kjønnsvorte inne i vaginaen? Det kjente hun jo ikke etter, vet bare at hun så det som var rundt vulva.

Er det trygt å ha sex igjen nå? Hater å gå til lege uten noen grunn, måtte manne meg opp skikkelig for å sjekke ut hva det var i det hele tatt, så å bare gå tilbake for å sjekke om det har blitt friskt nå, det vil jeg helst unngå....

Anonym poster: c886350e1fcdf6cbb04f2e737a100f7e

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ville gått en tur til legen igjen, for du kan få kjønnsvorter innvortes også. Spesielt siden du har hatt det ubehandlet i 5 mnd kan det godt hende at du har det innvortes, dermed lurt med en ny sjekk. Kontakt fastlegen din, de har ofte mye bedre kunnskap.

Her kan du lese om kjønnsvorter, samt Her . Sistnevnte synes jeg var en bedre kilde.

Edit: måtte legge til noe

Endret av Gitte89
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville gått en tur til legen igjen, for du kan få kjønnsvorter innvortes også. Spesielt siden du har hatt det ubehandlet i 5 mnd kan det godt hende at du har det innvortes, dermed lurt med en ny sjekk. Kontakt fastlegen din, de har ofte mye bedre kunnskap.

Her kan du lese om kjønnsvorter, samt Her . Sistnevnte synes jeg var en bedre kilde.

Tusen takk for svar! Får vel nesten bare gå til fastlegen da, har aldri gjort det før så det bringer opp nye spørsmål;

Hvilke dager er fastlegen oppe i påsken?

Skal man bare ringe dit og spørre om man vil ha time, eller må man også si det man trenger hjelp til?

Skal man til fastlege eller gynekolog?

Hvis det er slik at jeg faktisk har det innvortes også, hvor lang tid tar det å fikse det? Og er det trygt å ha sex med kondom?

Er det noen symptomer på om jeg har det innvortes? Kan man kjenne de? Eller må man gå til legen for å finne det ut?

Håper du kan svare på dette også, om det ikke er for mye bry :)

Gjest gjest
Skrevet

"Begge typer kjønnsvorter har en tendens til å komme igjen, idet virus gjemmer seg i de nedre lagene av slimhinnen." Så bruk kondom heretter :)

Skrevet

Tusen takk for svar! Får vel nesten bare gå til fastlegen da, har aldri gjort det før så det bringer opp nye spørsmål;

Hvilke dager er fastlegen oppe i påsken? Det må du neste sjekke med din fastlege om

Skal man bare ringe dit og spørre om man vil ha time, eller må man også si det man trenger hjelp til? Kan jo være lurt å bestille time bare.

Skal man til fastlege eller gynekolog? Jeg tar alt gjennom min fastlege og ikke gynokolog, spørs hva du er mest komfortabel med.

Hvis det er slik at jeg faktisk har det innvortes også, hvor lang tid tar det å fikse det? Og er det trygt å ha sex med kondom? Anbefales å avstå sex mens man har utbrudd, også med kondom. Så til du har sjekket deg ville jeg latt være. Jeg aner ikke om du har det innvortes, derfor du bør sjekke det hos en lege. Kan desverre ikke si noe på hvor lang tid det evt vil ta.

Er det noen symptomer på om jeg har det innvortes? Kan man kjenne de? Eller må man gå til legen for å finne det ut? Anbefaler deg å gå til legen for å få dette sjekket ut. De kan ta en undersøkelse på deg og se om du har det, dette innebærer bla en vevsprøve tror jeg. Svie/kløe tror jeg det sto i den linken jeg la ved. Kan også bare søke opp "kjønnsvorter, symptomer" feks?

Håper du kan svare på dette også, om det ikke er for mye bry :)

Håper dette hjalp litt, skjønner at det er kjedelig, og det værste er at kondomer kan ikke beskytte deg mot kjønnsvorter da de kan smitte i selve vagina, dvs kondomet ikke dekker hele vaginaen din om du skjønner? .)

AnonymBruker
Skrevet

http://www.apotek1.no/sex-og-samliv/seksuelt-overforbare-sykdommer/kjonnsvorter?gclid=CJLrk4Dhl7YCFU92cAodElsAQg

Fant dette her også, det står at hos alle så forsvinner det etter ca. seks måneder selv uten behandling? Er det mulig, og gjelder det om de er på innsiden også? Åh. jeg ble kjemperedd nå altså, hvis jeg har det...

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk igjen for svar, det hjalp!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det ikke så lenge før jeg dro til legen, brukte et reseptfritt middel på apoteket og fikk etter de var borte (var to styk) bekreftet at det var borte. Har ikke hatt utbrudd siden, dette er 4 år siden. Får satse på at du er like heldig! :) Jeg hadde ikke satset på at de blir borte av seg selv etter 6 mnd, man risikerer bare at det blir mye verre! Og er man uheldig så kan man få kreft av det.

Fastlegen er åpnet på ukedager som ikke er røddager, så mandag, tirsdag og onsdag denne uken og ikke mandag i neste uke. Bare ring og bestill time, får du time om flere uker så si at det haster litt pga det er en kjønnssykdom, da burde de prioritere deg litt.

Siden kondom ikke dekker hele underlivet så hadde jeg ikke hatt sex om jeg var deg, til du er erklært helt fri for vorter av en lege.

Anonym poster: 759877fdddbb618f3368a811a9c376b2

AnonymBruker
Skrevet

Føler meg jo fryktelig håpløs nå som synes det er vanskelig å bestille legetime, men har bare aldri gjort det før. Står at jeg kan sende sms, så det var greit.

Men så kommer neste spørsmål; leste om legen min, har jo ikke vært der siden jeg var sikkert 11 år, så regner med at jeg fortsatt har samme lege, og leste om han nå, og det står at han er spesialist i allmennmedisin og barnesykdommer... Går kjønnssykdommer under allmennmedisin? Hadde jo vært flaut å skulle gå til han også er han egentlig barnelege?! Eller har det ingenting å si?

Skrevet

Føler meg jo fryktelig håpløs nå som synes det er vanskelig å bestille legetime, men har bare aldri gjort det før. Står at jeg kan sende sms, så det var greit.

Men så kommer neste spørsmål; leste om legen min, har jo ikke vært der siden jeg var sikkert 11 år, så regner med at jeg fortsatt har samme lege, og leste om han nå, og det står at han er spesialist i allmennmedisin og barnesykdommer... Går kjønnssykdommer under allmennmedisin? Hadde jo vært flaut å skulle gå til han også er han egentlig barnelege?! Eller har det ingenting å si?

Det skulle kunne gå greit vil jeg mene. Uansett er det bedre å gå til han, evt få en henvisning til gynokolog dersom nødvendig og finne ut av det. Ville IKKE satset på at det kan gå vekk av seg selv. I værste fall da kan man utvikle det viruset som kan gi deg livmorhalskreft. Prøver ikke å skremme deg, men å sjekke det ut er ikke negativt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...